خوش آمدید
آمار کاربران
نظر شما در مورد سایت؟

خوب
خیلی خوب
متوسط
بد



نتایج
نظرسنجی ها

تعداد آراء: 3
نظرات : 0
نظرسنجی

ذکر 6

ذکر 6 :

واصبر نفسک مع الذین یدعون ربهم بالغداوه و العشی یریدون وجهه و لا تعد عیناک عنهم ترید زینه الحیاه الدنیا و لا تطع من اغفلنا قلبه عن ذکرنا واتبع هویه و کان امره فرطا  ( کهف 28 )

از کسی که ما از قلبش را یاد خودمان غافلش کردیم تبعیت مکن . مراد از اغفال قلب مسلط کردن غفلت بر قلب است . تا این که یاد خدای سبحان را فراموش کند که این البته مجازات است . چون آنها با حق در افتادند و عناد ورزیدند خداوند آنها را چنین کیفر داد که یاد خود را از دلشان ببرد . کسی که از بلندی خود را پرتاب کند ، در آغاز به اختیار ، خود را انداخته ، ولی در وسط راه دیگر مجبور به افتادن است . و این جبر منافات با این که ما معتقد به اختیار باشیم ندارد.یعنی ترکش کردیم بدون این که در قلبش ایمان را نوشته باشیم . در جهت مخالف این قضیه می فرماید : اولئک کتب فی قلوبهم الایمان . (مجادله 22 ) المیزان . در تفسیر بیان السعاده آمده است : آنان که وجه ملکوتی رب را می خواهند و آن  سکینه و آرامشی است که خدا آن را بر دلهای مومنین نازل می کند . و آن / ذکر / است که قلوب مومنین به وسیله ی آن آرام می شود . و بعد می فرماید ، اطاعت نکن از کسی که پیرو هوایش شده و در کارهایش افراط نماید . و افراط گذشتن از حد حکم عقل و خرد است . در صدر آیه آمده است که ، با آنانی که در همه ی اوقاتشان خدا را می خوانند همراه باش ، آن ها کسانی هستند که ذکر خدا می کنند در حالی که ذکر خدا آنها را از تاریکی های طبع و نفس خارج ساخته و به قلب و روحشان نور وارد می سازد . در اینجا ما را متوجه می کند که تنها راه ارتباط با خداوند یاد اوست و در جای دیگر می فرماید که من همنشین کسانی هستم که به یاد من هستند . از طرف دیگر از امام صادق علیه السلام نقل شده است که : برای شیطان امکان ندارد که بتواند بنده را وسوسه کند مگر این که از // ذکر خداوند // رو برگرداند . و امر خدا را سبک بشمارد و در نهی خدا ساکن شود و فراموش کند که خدا وند از سر او اطلاع دارد . ( مصباح الشریعه ص 69 ) کمی در باره این جمله بیندیشیم // در نهی خدا ساکن شده // چقدر زیبا بیان فرموده است . این که ساکن شده یعنی از او دیگر امید برگشتی نیست . پناه بر خدا !! از او بخواهیم که به ما توفیق یاد او بودن را بدهد که دیگر کار تمام است . یعنی از او درخواست کنیم ما را ساکن در امر خود بنماید .     

بیشتر
نویسنده : admin چهارشنبه، 18 تير ماه، 1399

پلکان خوشبختی 10

پلکان خوشبختی  10

برای دفع وسوسه ی شیطان سه راه پیش رو داریم . 1-  بزرگ راه های شیطان به طرف دل را سد کنیم . مانند / شهوت ، غضب ، حرص، حسد ، دشمنی ، عجب ، کبر ، بخل ، طمع ، ترس ، محبت دنیا / که هر کدام دری است وسیع برای ور.ود شیطان ، او وقتی این درها را باز دید داخل شده و مشغول وسوسه می شود . اما وقتی راهش سد شد نمی تواند وارد شود مگر برسبیل اتفاق یا عبور از راه های پنهانی .

2- گودن درهای ملائکه با اخلاق خوب و زیبا و مواظبت بر تقوی و عبادت .

3- اشتغال به ذکر خداوند منان در دل و زبان چه بعد از بستن درهای بزرگ شیطان ، ورود برایش سخت می شود ولی پنهانی گاه گاه بر حسب اتفاق از آنجا عبور می کند و اگر یاد خداوند آن را دفع نکند آنجا مسکن می کند و راه هائی برای خوذ می گشاید .  شیطان را به سگ گرسنه تشبیه کرده اند . اخلاق بد هم برای سگ مثل گوشت و نان است . ذکر خداوند وسیله ی راندن سگ است . اما مادامی که اخلاق بد باشد آن سگ را هر چه دور کنی دوباره برمی گردد . پس فایده ی ذکر هنگامی ظاهر می گردد که دل را از هوی و هوس پاک و از انوار تقوی و ورع تابناک باشد . خداوند در سوره ی اعراف آیه ی 201می فرماید : همانا کسانی که تقوی پیشه هستند هرگاه شیطان با آنان تماس بگیرد یاد خدا می افتند و به آگاهی رسیده خطا نمی کنند .

بیشتر
نویسنده : admin سه شنبه، 17 تير ماه، 1399

لاتحزن

لا تحزن :

تاریخ را بخوان ، در عجائب آن تفکر کن ، در غرائبش تدبر کن ، داستان ها و خبر های راجع به تاریخ را گوش بده . در زندگی ات تغییر ایجاد کن ، راه های معیشت خود را تنوع ببخش ، از مواد دخانیات و مسائل این چنینی دوری کن .  سعی کن لباست تمیز باشد ، خوشبو باشی مرتب در بین مردم ظاهز شو . مسواک فراموش نشود . نوشته هائی که تو را از زندگی مایوس می کند را نخوان . یادت باشد که خدای تو واسع المغفره است گناهان را می بخشد . توبه را قبول می کند . بندگان را عفو می کند و بدی ها را به خوبی ها تبدیل می کند .پس حرکت کن . همیشه شاکر خدا باش ، برای نعمت دینت ، عقل و عافیت ، چشم و گوش رزق و روزی خانواده و غیره . با قرآن مانوس باش آن را حفظ کن ، تلاوت کن ، گوش بده و در باره ی آیات تفکر کن . بهترین چیزی که انسان را از افسردگی و غم دور می کند قرآن است . به خدا توکل کن ، کارت را به او واگذار کن ، به حکمش راضی باش ، به خدا اعتماد کن ، خداوند برای تو کافیست .هر که بدی کرد تو ببخش ، هر که از تو برید به او وصل شو ، هر کس از تو نعمتی را قطع کرد تو عطا کن ، حلم داشته باش در مقابل آنهائی که به تو بدی می کنند ، آنگاه سرور و خوشی شادمانی و مسرت را می بینی . 

بیشتر
نویسنده : admin سه شنبه، 17 تير ماه، 1399

بعد از اینجا 4

بعد از اینجا 4 :

سیستم روح در دنیا و برزخ : چون روح در بدن مثالی که کاملا منطبق بر بدن جسمی بوده است قرار دارد ، در برزخ هر کس او را ببیند می شناسد . در عالم برزخ ما هم دیگران را می شناسیم ! باز درباره ی شهدای جنگ احد می خوانیم که پیامبر فرمودند : ای مردم آنها را زیارت کنید و به سراغشان بروید و بر آنان سلام بفرستید . سوگند به کسی که جانم در دست اوست ، مسلمانی تا روز قیامت بر آنها سلام نمی فرستد مگر این که سلام او را پاسخ می گویند . از این روایات می فهمیم که اموات دارای حیات برزخی اند و از احساس ، شعور و فهم بالادی برخوردار بوده ، ( علی الخصوص شهداء که در زنده بودن آنها تاکید شده و قطعا زندگی آنها برتر از زندگی مردمان عادی است ) // و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون // هرگز کسانی را که در راه خدا کشته شده اند ، مرده مپندارید بلکه زنده اند و نزد پروردگارشان روزی داده می شوند . آل عمران 169 . ( ره توشه از کتاب کنزا العمال ج 10 ص 382) تا اینجا به احادیثی برخورد کرده ایم که وجود برزخ را اثبات می کند و این که زندگی در این جا به پایان نمی رسد و به قول معروف مرگ پایان زندگی و انتهای خط نیست . بلکه انسان به دنیائی وارد می شود که نسبت به این دنیا وسیع تر و بزرگ و عجیب است . دنیائی شگفت انگیز که کسی خوابش را هم نمی دیده است . ماورائی که روی حساب و کتاب بنا نهاده شده است . مکانی که انسان در آنجا بر کمالاتش افزوده می شود . در واقع به سوی تکامل می رود . یعنی اگر بد بوده باشد به سوی بدی و  عذاب و اگر خوب باشد در این مسیر در حال تکامل خواهد بود . قرآن مجید می فرماید : // من کان فی هذه اعمی فهو فی الاخره اعمی و اضل سبیلا // و هر که در این دنیا کور (دل ) باشد در آخرت هم کور (دل) است و گمراه تر خواهد بود . اسراء 72.

بیشتر
نویسنده : admin سه شنبه، 17 تير ماه، 1399

قیامت 27

قیامت 27 :

بنام خداوند قادر متعال . در سوره ی یونس آیه ی 3 و 4 می فرماید : انه یبدواالخلق ثم یعیده . خداوند آفرینش را آغاز کرد و سپس تجدید می کند . یعنی آنها که در معاد تردید دارند باید آغاز خلقت را بنگرند . کسی که جهان را در آغاز ایجاد کرد ، توانائی اعاده ی آن را دارد . آیات نشان می دهد علت عمده ی تردید مشرکان و مخالفان این بوده که در امکان چنین چیزی تردید داشته اند که چگونه استخوان های پوسیده دو باره به صورت اول در می آید ؟ در همین آیات 3 و 4 سوره ی یونس هدف معاد را بیان می فرماید که این برنامه برای آن است که خداوند افرادی را که ایمان آورده و عمل صالح انجام داده اند به عدالت پاداش دهد بی آن که کوچکترین اعمال آنها از نظر لطف و مرحمت او مخفی بماند . در سوره ی حضرت مریم آیه ی 68 می فرماید :قسم به پروردگارت که همه ی آنها را همراه با شیاطین محشور می کنم بعد همه را گرداگرد جهنم در حالی که به زانو در آمده اند حاضر می سازیم و بعد باز قضیه ی خلقت را مطرح کرده و می پرسد چرا انسان فراموش کرده است ؟ در سوره ی طه هم آیات 45 و 55 و قبلش از آفرینش زمین و نعمت های آن استفاده شده و معاد را نیز با اشاره به همین زمین بیان می فرماید : منها خلقناکم و فیها نعیدکم و منها نخرجکم تاره اخری .

بیشتر
نویسنده : admin سه شنبه، 17 تير ماه، 1399

تفسیر سوره ی قدر 10

تفسیر سوره ی قدر آیه ی 10 :

بنام خداوند . تفسیر المیزان : سلام به معنی سلامت است و عاری بودن از آفات ظاهری و باطنی ( مفردات راغب ) . پس جمله ی .. سلام هی .. اشاره است به این که عنایت الهی تلق گرفته است به این که رحمتش شامل همه ی آن بندگانی بشود که به سوی او روی می آورند و نیز این که در خصوص شب قدر باب نقمت و عذابش بسته باشد . به این معنا که عذابی جدید نفرستد و لازمه اش اینست که در آن شب کید شیطان هم موثر واقع نشود . مراد از کلمه ی .. سلام .. این که در آن شب ملائکه از هر مومن مشغول به عبادت که گذر کردند سلام می دهند و پیامبر فرمودند که : شب قدر تا قیامت است . باز از تفسیر نمونه می خوانیم که از امام باقر علیه السلام سئوال شد آیا شما می دانید شب قدر کدام شب است ؟ ایشان فرمودند : کیف لا نعرف والملائکه تطوف بنا فیها ، چگونه نمی دانیم ؟ در حالی که فرشتگان در آن شب در گرد ما دور می زنند ؟ در باره ی دیدن فرشتگان در کتاب مصباح کفعمی آمده است که : کسی که بعد از ریاضت ها در خلوت هزار مرتبه // الاحد // بگوید ، ملائکه را در اطراف خود مشاهده می نماید . یعنی پرده ی اسرار گشوده می شود . البته با خاطر نشان کردن ریاضت کشیدن باید بدانیم که هر کاری راهی دارد .و ریاضت کشیدن یعنی دست از لذت های زودگذر باید کشید .

بیشتر
نویسنده : admin سه شنبه، 17 تير ماه، 1399

تفسیر سوره ی قدر 9

تفسیر سوره ی قدر 9

بنام خداوند :تنزل الملائکه والروح فیها باذن ربهم من کل امر . در باره ی ملائکه بحث کردیم . اما موضوع روح با ملائکه فرق دارد . روح کلا از نظر لغت به معنی / نفس / و / دویدن/ است . بعضی تصریح کرده اند که روح و ریح ( باد ) هر دو از یک معنی مشتق شده اند . و اگر روح انسان که گوهر مستقل مجردی است به این نام نامیده شده به خاطر آنست که از نظر تحرک و حیات آفرینی و ناپیدا بودن هم چون نفس و باد است . آنچه که در باره ی روح می خوانیم : 1- روح مخلوقی است که غیر فرشتگان و برتر از همه ی آنهاست .2- منظور جبرئیل امین پیک وحی خدا و واسطه ی میان او و پیامبران که بزرگترین فرشته است . 3- منظور از آن ارواح انسان هاست . 4- فرشته ایست بالاتر از همه ی فرشتگان و برتر از جبرئیل . روح در قرآن مطلق آمده و وقتی که در کنار ملائکه قرار می گیرد یعنی چیزیست از سنخ آنان ولی غیر از آنها . مثلا : تعرج الملائکه والروح الیه . سوره ی معارج آیه ی 4 . یوم یقوم الروح والملاوکه صفا لا یتکلمون . امام صادق می فرمایند که : روح از جبرئیل و می کائیل بزرگتر بوده است . مجمع البیان  ج10 ص 427 . اما در تفسیر بیان السعاده این طور می خوانیم که روح رب النوع انسانی است . رب النوع یعنی پرورش دهنده ی زیر مجموعه ی خودش . یعنی روح بر همه ی انسان ها باذن خداوند احاطه دارد و کاستی ها را جبران میکند و در واقع کنترل بشر در اختیار اوست . در این باره در تاریخ می خوانیم که در جنگ دوم جهانی مردان بسیاری کشته شدند . بعد از جنگ بچه هائی که بدنیا می آمدند در صد بسیاری از آنان پسر بود که جبران مردهای کشته شده را انجام دهد . اما در نهایت آیه ای از قرآن مجید ختم همه ی این بحث هاست . یسئلونک عن الروح قل الروح من امر ربی و ما اوتیتم من العلم الا قلیلا . اسراء 85 . ای پیامبر از تو در باره ی روح می پرسند ، بگو روح از امر پروردگار من است و مقدار کمی علم در اختیار شما قرار داده شده است . پس اگر ما جسم مان مادی است روح ما از عالم امر است . عالم کن فیکون .

بیشتر
نویسنده : admin سه شنبه، 30 ارديبهشت ماه، 1399

بعد از اینجا 3

بعد از اینجا 3 :

بنام خداوند . شیوه ی زندگی انسان در برزخ :

به عالم برزخ / عالم مثال / نیز گویند ، زیرا در این عالم ، روح به بدن مثالی تعلق میگیرد . مقصود از بدن مثالی ، بدنی از جنس ماده نیست . جرم و حجم و وزن ندارد . اما از برخی لوازم و ویژگی های اشیای مادی مانند شکل اندازه ، برخوردار است . برای نزدیک شدن به ذهن و فهم بدن مثالی و برزخی ، می توان به خواب هائی که آدم می بیند اشاره کرد . انسان در عالم خواب ، به جاهائی سفر می کند ، با افرادی هم صحبت می شود و کارهائی را انجام می دهد ، در حالی که بدن مادی اش در بستر افتاده و هیچ حرکتی ندارد . در این رویاها ، آدمی با بدن مثالی خود حرکت می کند . بی تردید صورت هائی که هنگام خواب مشاهده می کند ، مادی نیستند و جا و مکانی را اشغال نمی کنند . جرم و وزن هم ندارند ، با این حال ، دارای شکل و اندازه اند و اشکالی همانند اشکال اشیاء مادی دارند . بدن های برزخی ارواح ، بر حسب ظاهر ، کاملا با بدن های دنیوی آنها مشابهت دارد ، به گونه ای که پس از ورود شخص به برزخ آشنایانش که قبلا فوت کرده اند او را به خوبی می شناسند . ( ره توشه به نقل از کتاب آموزش کلام اسلامی : ح 2 ص 240 نوشته ی محمد سعیدی مهر ) مرحوم آیه الله دستغیب در کتاب معاد، داستان های عبرت آموز صفحه ی 85 از قول علامه مجلسی رحمه الله علیه آورده است که : بدن مثالی یک چیز خارجی نیست که بعد از مرگ بیاورند سر قبر و مثلا بگویند جناب روح بفرمائید توی این بدن . بلکه بدن مثالی بدن لطیفی است که الان هم با شخص هست . یعنی هر روحی دارای دو بدن است بدن لطیف و بدن کثیف ( کثیف بعنی حجمی داد یعنی جسمی ) عبادت با هر دو انجام می شود معصیت هم با هر دو . دقیقا نثل خواب دیدن است . در خواب در یک چشم بر هم زدن مسافرت های دور و نزدیک می رود و محدودیت ندارد . بنابراین بذن مثالی همراه انسان است تا روز مردن که این بدن لطیف باضافه ی روح از بدن جسمی خارج می شود . این پایان بحث آیه الله دست غیب بود . بزگرفته از کتاب بعد از اینجا . # برزخ # بدن مثالی # روح # قبر # بدن لطیف

بیشتر
نویسنده : admin دوشنبه، 29 ارديبهشت ماه، 1399

ذکر 5

ذکر 5 :

واذکر ربک فی نفسک تضرعا و خیفه دون الجهر من القول بالغدو والاصال و لا تکن من الغافلین .

پروردگارت را در دل خود با تضرع و ترس ، بی آنکه صدای خود را بلند کنی ، هر صبح و شام یاد کن و از غافلان مباش .

ولا تکن من الغافلین ، این جمله تاکید به امر در به ذکر است در اول آیه ، در آن از خود غفلت کردن نهی نکرده بلکه از داخل شدن در زمره ی غافلان نهی فرموده . یعنی نه تنها خود غافل نباش که نزدیک غافلان هم نرو که در واقع مرض آنها مسری است . و منظوز از غافلان آن کسانی هستند که غفلت در آنها مستقر و نهادینه شده است . بطور کلی خدا را فراموش کرده اند و در هیچ جای زندگی آنها خدا جائی ندارد . پس نتیجه این که ما باید ساعت به ساعت و در تمام روز به یاد خدا باشیم . در تفسیر المیزان آمده است که : ذکر را پروردگار به دو قسم تقسیم کرده است . 1- در دل ، فی نفسک . 2- به زبان و آهسته ، دون الحهر من القول . خداوند هر دو ذکر را مورد امر قرار داده ، ولی ذکر به صدای بلند را مورد امر قرار نداده بلکه از آن اعراض کرده و این نه به خاطر ذکر نبودن آن است ، بلکه یه خاطر این است که چنین ذکر با ادب منافات دارد .

تضرع از ضراعه و به معنی تملق توام با خشوع خضوع است  . خیفه ، یک نوع مخصوصی از تزسیدن است و منظور از آن نوعی است که با ساحت مقدس باری تعالی مناسب است . بنا بر این در معنای / تضرع / میل و رغبت به نزدیک شدن به شخص مترع الیه و در معنای / خیفه / پرهیز و ترس و میل به دور شدن از آن شخص نهفته است .یعنی هم دوست داری طرفش بروی و هم از او می ترسی و نزدیک نمی شوی .

بیشتر
نویسنده : admin دوشنبه، 29 ارديبهشت ماه، 1399

قیامت 26

قیامت 26 :

عرض سلام خدمت دوستان . عباداتتان قبول حق باشد . من آیات را می آورم و توضیحات همان طور که قبلا گفتم صرفا از تفسیر نمونه است . اما چه خوب است که بعد شما به قرآن مراجعه کنید و در تفسیر مطالب بیشتری را دریافت کنید . به نظر من در دنیا هیچ چیز لذت بخش تر از مطالعه ی تفسیر قرآن مجید نیست .

در سوره ی طلاق می فرماید : ای مردم اگر در وقوع رستاخیز تردید دارید ( توجه کنید و بیندیشید ) ما شما را از خاک آفریده ایم و سپس از نطفه . در سوره ی  ق آیه ی 11 ، و اوحینا به بلده میتا کذالک الخروج . ما به وسیله ی باران سرزمین مرده ای را زنده کردیم خروج و قیام شما در قیامت نیز همین گونه است . در سوره ی انشقاق آیه ی 14 نشان می دهد که عدم ایمان به رستاخیز سرچشمه ی غفلت و غرور و آلودگی به انواع گناهان می شود . در سوره ی اعراف آیه ی 29 - 30 ، وادعوه مخلصین له الدین ، پس از تحکیم پایه ی توحید توجه به مساله ی معاد و رستاخیز کرده می گوید / کما بداکم تعودون / همان گونه که شما را در آغاز آفریده دگر بار در قیامت باز می گردید . این سیره ی قرآن مجید است که در بسیاری از موارد مبدا و معاد را با هم قرین می سازد و جالب این که هم برای شناسائی خدا و هم برای توجه به امر معاد از طریق اسرار آفرینش موجودات این عالم استدلال می کند . مثلا در سوره ی اعراف آیه ی 57 - 58  اول می فرماید : او کسی است که بادها را پیشاپیش به عنوان بشارت دهنده ( باران رحمت ) فرستاد . / حتی اذا اقلت سحابا ثقالا // تا این که ابرهای سنگین  بار و پر آب را با خود حمل کند و سرزمین های مرده را آبیاری کند و به کمک این آب انواع میوه ها را از خاک تیره بیرون آورد .و به دنبال آن اضافه می کند / کذلک نخرج الموتی / این جور مرده را از زمین بیرون می آوریم . 

بیشتر
نویسنده : admin يكشنبه، 28 ارديبهشت ماه، 1399

لاتحزن

لا تحزن :

خوشبخت ترین باش :

ایمان ناراحتی را از میان می برد . غم ها را زایل می کند . ایمان نور چشم موحدین است . ( آنها که به خدا ایمان دارند نگران چیزی نیستند . کار ها دست اوست . آقای جوادی آملی میفرمایند که : اگر تقوی پیشه کنید خداوند قوه تشخیص حق و باطل به او می دهد . بنابراین چنین شخصی در زندگی برسر دو راهی قرار نخواهد گرقت و هیچ وقت به استخاره کردن محتاج نمی شود .)

به قضاء حتمی راضی باش ، و به رزق قسمت شده ، همه چیز به اندازه است . پس بی تابی را رها کن .

بدان با یاد خداوند دل آرام گیرد ، گناهان بریزد و به وسیله ی یاد او خدای علام الغیوب راضی می گردد و ناراحتی ها پراکنده می شود .

منتظر تشکر از احدی نباش . و ثوابی که از طرف خدا به تو میرسد کافیست و تو را از حسد و کینه ی دیگران کفایت می کند .

وقتی که صبح شد منتظر شب نباش و زندگی صبح خودت را داشته باش ( منظور اینست که در حال زنئگی کن لحظه ها را از دست نده . گاهی بعضی ها یا در خیال گذشته اعم از خوشی و انا خوشی هستند یا به آینده می اندیشتد .) تمام همت خودت را بر اصلاح امروزت بگذار .

آینده تا نیامده رهاش کن . دنبال فردا نباش زیرا وقتی که امروزت را اصلاح کنی فردایت درست می شود .

قلبت را از حسد پاک کن . آن را از کینه خالی کن . از مردم کناره بگیر و در خانه بنشین و رو به شئونات خودت بکن . و قاطی شدن با مردم را کم کن .

بیشتر
نویسنده : admin يكشنبه، 28 ارديبهشت ماه، 1399

بعد از اینجا 2

بعد از اینجا 2 :

موضوعی که در پیش رو داریم را در قالب داستان آورده ایم . دنیای آینده و پیش روی ما حقیقی تر از آنست که حتی بتوانیم تصورش را بکنیم . بحث در باره ی عالم برزخ است . کلمه ی برزخ یک بار در قرآن مجید در آیه ی صد و یک سوره ی مومنون آمده است اما آیات متعددی در باره ی این موضوع بدون کلمه ی برزخ وجود دارد . احادیث هم مطالب زیبایی دارد . کلمه ی برزخ در لغت به معنای چیزی است که میان دو شی حایل می شود . البرزخ الحاجز والحد بین الشیئین کتاب لغت مفردات راغب . برزخ فاصله و حد بین دو چیز است . عالم برزخ جهانی است که میان دو عالم قرار دارد . امام صادق فرموده اند : برزخ همان عالم قبر است و ثواب و عذلبی است که در میان عالم دنیا و آخرت وجود دارد ( نور الثقلین ج 3 ص 553 ) . از آنجا که عالم برزخ از نظر مرتبه و کمالات وجودی ، بالاتر از عالم مادیات است و از تجرد بیشتری برحوردار است و محدودیت های زمانی و مکانی دنیا را ندارد ، کسانی که در آنجا بسر می برند ، از شعور و ادراک قوی تر و شدیدتری بهره مند هستند . ( شهید مرتضی مطهری مجموعه ی آثار ج2 ص518 ) در حدیث معروفی آمده است : هنگامی که اجساد کشته های مشرکان مکه را در چاهی قرار دادند پیامبر اعظم در کنار چاه ایستاد و این جمله ها را فرمود : ای اهل چاه ! آیا آنچه را پروردگارتان به شما وعده داده بود حق یافتید ؟ من وعده ی پروردگارم را { در مورد پیروزی } حق یافتم ! گروهی عرض کردند : ای رسول خدا آیا آنها می شنوند ؟ فرمود : شما نسبت به آنچه می گویم شنواتر از آنها نیستید . ولی امروز آنها پاسخ نمی دهند . ( علی بن حسام الدین متقی ، کنر العمال ج 2 ص 518 )

بیشتر
نویسنده : admin سه شنبه، 5 فروردين ماه، 1399

ذکر 4

ذکر 4 :

بنام خداوند . با سلام . عوامل قرب را گفتیم . حال به عوامل بعد از خداوند می پردازیم . بعد از خداوند علامتش قساوت قلب است . از امام صادق نقل شده است که ، خداوند به حضرت موسی  وحی کرد ، یا موسی به زیادی مال خوشحال نباش ، ذکر مرا در هیچ حالی ترک نکن همانا ، کثرت مال فراموشی گناه می آورد و ترک ذکر من قساوت قلب را . از امیر المومنین آمده است که اشک خشک نمی شود مگر با قسوه قلب و قلب قاسی نمی شود مگر با گناه فراوان . خداوند به موسی فرمود یا موسی آرزو را طولانی نکن که قلبت قاسی می شود  قلب قاسی از من دور است .امیر المومنین : دو گونه القاء وجود دارد . القای شیطانی و القای فرشته . القای فرشته باعث نرمی قلب و فزونی فهم می شود . القای شیطانی موجب سهو و قساوت قلب می گردد . عوامل قساوت قلب : 1- فاصله با حق تعالی زیاد نشود که قسی می شوید . 2- پر حرفی به غیر ذکر الله قساوت می آورد قاسی از خدا دور است . 3- به گناه دیگران مثل ارباب نسبت به بنده نگاه نکنید. 4- گناه خود را نا دیده نگیرید . البته عوامل بیش از اینهاست . هر کس خودش متوجه می شود کدام عملش باعث شده نمازش به تاخیر بیفتد . کار خداپسندانه را کنار بگذارد . هیچ حرکت و تصمیم ما بدون علت نیست هر حرکتی پیامد اعمال و تصورات قبلی ماست . پس بهتر است بررسی کنیم آن چیز که ما را از خدا دور کرده چیست و سعی کنیم که آن کار را ترک کنیم .

بیشتر
نویسنده : admin سه شنبه، 5 فروردين ماه، 1399

تفسیر سوره ی قدر 8

سوره ی قدر 8 :

بنام خداوند : تفسیر نور ::

فرشتگان کارگزاران نظام هستی و مامور انجام فرامین خداوند در اداره ی امور هستند . در قرآن مجید برای هر دسته از فرشتگان ماموریت و نقش خاصی معین شده است و با همان ماموریت نام گذاری شده اند . النازعات ، فرشتگانی که جان کافر را بیرون می کشند . الناشطات فرشتگانی که جان مومن را به آرامی می گیرند . الصافات . برخی از فرشتگان برای حفاظت جان انسان ها گماشته شده اند . / ان علیکم لحافظین انفطار 10 / بعضی فرشتگان با اولیاء الهی گفتگو دارند . با زکریا سخن گفتند و او را به فرزندی به نام یحیی بشارت دادند . / فنادته الملائکه آل عمران 39 / و همین ملائکه با حضرت مریم گفتگو کردند  / اذ قالت الملائکه آل عمران 45 / . در مواردی ، سخن از امداد فرشتگان به رزمندگان در جبهه های جنگ به میان آمده است . چنانکه در جنگ بدر ، خداوند سه هزار فرشته را به یاری مسلمانان فرستاد / یمدکم بثلاثه آلاف من الملائکه منزلین آل عمران 124 / برخی فرشتگان مسئول گرفتن جان مردم هستند . / یتوفاکم ملک الموت سجده 11 / و دسته ای دیگر ، مسئول امور عرش هستند / یحمل عرش ربک حاقه 17 / از امتیازات فرشتگان ، عبادت دائمی و خستگی ناپذیری آنهاست که قرآن می فرماید / و من عنده لا یستکبرون عن عبادته و لا یستحسرون سجده 15 / یسبحون اللیل والنهار لا یفترون انبیاء 20 / . از وظایف دیگر ملائکه دعا و استغفار برای مومنین است / یستغفرون لمن فی الارض شوری 5 / و صلوات بر پیامبر اسلام / ان الله و ملائکته یصلون علی النبی احزاب 56 / بقیه ی حالت ها و صفات و درجات فرشتگان را در زیر مجموعه ملائکه خواهیم آورد . ان شاء الله 

بیشتر
نویسنده : admin سه شنبه، 5 فروردين ماه، 1399

قیامت 25

قیامت 25 :

با سلام خدمت دوستان . در سوره ی یس می فرماید : به سوی ( ربهم ) ینسلون گویا اشاره به این است که ربوبیت و مالکیت و تربیت خداوند ایجاب می کند که حساب و کتاب و معادی در کار باشد . کوشش برای باقی گذاشتن جسم مردگان از طریق مومیائی کردن و ساختن مقابر جاویدانی همچون اهرام مصر و دویدن به دنبال آب حیات و اکسیر جوانی و آنچه مایه ی طول عمر است دلیل روشنی از عشق سوزان انسان به مساله بقا است . ( تفسیر نمونه ج 18 ص 474 ) آیات 98 تا 100 سوره ی اسراء از روشن ترین آیات مربوط به اثبات معاد جسمانی است اینکه خدائی که آسمان و زمین را آفریده چگونه نمی تواند استخوان پودر شده را دوباره زنده کند . ضمنا استدلال به عمومیت قدرت خداوند در اثبات مساله ی معاد یکی از دلائلی است که قرآن کرارا روی آن تاکید کرده است . در سوره ی کهف بعد از اینکه خداوند داستان اصحاب کهف را توضیح می دهد می گوید : این چنین مردم را متوجه حال آنها کردیم تا بدانند وعده ی ( رستاخیز) خداوند حق است . و در پایان جهان و قیام قیامت شکی نیست . در سوره ی نبا آیات  6 تا 16 یازده آیه به مهمترین مواهب الهی و اسساسی ترین ارکان زندگی انسان یعنی نور ، ظلمت ، حرارت ، آب ، خاک و گیاهان اشاره شده است . خداوندی با این همه قدرت چگونه قادر به زنده کردن مردگان نیست ؟ در سوره ی نازعات آیه ی 27 با یک استفهام توبیخی خداوند می فرماید آیا خلقت شما مشکل تر است یا آفرینش آسمان ها .  

بیشتر
نویسنده : admin سه شنبه، 5 فروردين ماه، 1399