خوش آمدید
آمار کاربران
نظر شما در مورد سایت؟

خوب
خیلی خوب
متوسط
بد



نتایج
نظرسنجی ها

تعداد آراء: 3
نظرات : 0
نظرسنجی

رحمه للعالمین 1

رحمه للعالمین 1 :رحمه للعالمین :

رسول خدا صلی الله علیه و آله ، در چشم هر بیننده بزرگ و موقر می نمود .در دلها جا گرفته و عزیز بود . صورتش مانند ماه می درخشید . رنگ چهره اش سفید مایل به سرخی بود نه لاغر اندام و نه بسیار فربه بود . دیدگانش گشاده و سیاه ابروانش سیاه و باریک و پیوسته بود . سری متناسب داشت ، قامتی متناسب و متوسط داشت نه بسیار بلند و نه کوتاه . پیشانیش بلند ، بینیش کشیده و باریک ، در سفیدی چشمانش کمی سرخی دیده میشد . گونه های برجسته داشت . بندهای دستش پهن و دست های کشیده ای داشت . مفصل شانه هایش بزرگ وشانه های پهن داشت کف دست و پایش کلفت و محکم بود . گودی کف پایش از متعارف بیشتر بود . مژه هایش بلند محاسنش پر پشت و دارای موی فراوان ، شاربش بلنهد نبود ولی پر پشت بود . موهای سفید معدودی در صورتش پیدا شده بود . دهانش فراخ ولی متناسب ، دندان هااز هم جدا و باز و سفید ، موها صاف و غیر فر ، از وسط سینه تا ناف خطی باریک از مو داشت ، تمام  اعضاء و جوارحش معتدل بود ، شکم با سینه مساوی بود سینه اش پهن و گردنش در زیبایی چون نقره ی خام بود .

بیشتر
نویسنده : admin چهارشنبه، 5 آذر ماه، 1399

اخلاق :

ماده ی خلق ( خ ل ق ) اگر با خاء مفتوح استعمال شود به معنی صورت ظاهری است و اگر با خاء مضموم استعمال شود به معنی صورت باطنی است مثلا وقتی می گوئیم فلانی خلق و خُلقش نیکو است یعنی ظاهر و باطنی آراسته و زیبا دارد . صورت باطنی / خُلق / انسان مانند صورت ظاهریش / خَلق/ دارای هیئت و ترکیبی زشت یا زیباست .

در بحث اخلاق نیت گام اول است . پیامبر می فرماید : ارزش اعمال فقط با نیت آنهاست . از امام صادق علیه السلام : نیت مومن برتر از عمل اوست . معلوم است که نیت پایه ی عبادت است و فرق عبادت با عادت در نیت است به طور کلی نیت به چهار معنی به کار می رود :

1-معنائی که درذهن اکثر مردم است که می پندارند نیت کلماتی است که هنگام شروع در کاری به زبان آورده می شود مثل این که کسی که می خواهد وضو بگیرد بگوید .. وضو میگیرم براینماز قربه الی الله .مردم به این کلمات نیت می گویند حتی اگر معانی این الفاظ از قلب گوینده خطور نکرده باشد و خودش هم نفهمد چه می گوید .نیت به این معنی به 

بیشتر
نویسنده : admin چهارشنبه، 5 آذر ماه، 1399

قیامت

قیامت :

 

قیامت :

لقاء روز قیامت و روز لقاء که برای همه ی موجودات و همه ی انسان ها هست لقاء مبدا متعال با اسماء می باشد ، و لقاء موعود همان لقاء با اسماء یعنی لقاء پروردگار با اسماء او است . انسان های صالح ذات الهی با اسماء رحمت ، مانند اسم رحیم و اسم جواد و اسم غفور و اسم رووف و ودود و جبار مواجه می شوند و به پروردگار در جلوه ی رحمت و جود و عفو و در جلوه ی مغفرت و غیره می رسند . و به طوری که بعدا خواهد آمد این لقاء یعنی لقاء خداوند با نام رحیم و رءوف آثار و برکات نا متناهی را هم به دنبال خواهد داشت . و لقاء خداوند با اسم رحیم یک لقاء فقط ساده نیست .( کتاب معاد نوشته ی محمد شجاعی . ) این کتاب بسیار عمیق بیان شده و پیچیدگی هائی دارد . توجه کنید آقای شجاعی می فرماید که ملاقات روز قیامت عمومی است و این ملاقات شامل همه ی موجودات میشود. و آن لقاءی که وعده داده شده ملاقات با اسماء خداوند است . (ما که نمی توانیم ذات خداوند را ببینیم ) آدم های خوب ذات خدا را با اسماء رحمتش ملاقات می کنند . مانند اسم رحیم ، جواد ، غفور ، و رووف ودود جبار.و به خداوند در جلوه ی رحمت و بخشش و عفو و مغفرت می رسند . و به طوری که می فرمایند در این کتاب برکات نامتناهی این نوع لقاء را خواهند گفت .

 

 

بیشتر
نویسنده : admin چهارشنبه، 5 آذر ماه، 1399

پلکان خوشبختی 7

پلکان خوشبختی 7 :

فایده در بیان بستن درها و خطورات ذهنی و برطرف کردنوسوسه ه و کیفیت آن . بستن درهای افکار و برطرف کردن وسوسه ها اگر چه مشکل است اما مقام والائی دارد . کلید گنج سعادت و حاجات است زیرا دل مانند ظرفی است که خالی بودن آن محال است . پس اگر از افکار بیهوده تهی شد محل ذکر خداوند و نزول ملائکه خواهد شد . ادامه دادن یاد خدا خداوند باعث می شود که با او انس بگیرد . وقتی انس گرفت به مقام شوق دیدار او و محبت به او می رسد که بزرگترین مرتبه است . درهای معرفت گشوده می شودو معرف از عالم فیضسرازیر می شود . به این دلیل از تاریکی های شک و اوهام بیرون می آید . در این هنگام نفس به مرتبه ی اطمینان و ثبات در عقاید و معارف می رسد که خداوند فرموده : الا بذکرالله تطمئن القلوب (سوره ی رعد آیه 28)یعنی آگاه باش که به سبب یاد خدا دل ها به مرتبه ی اطمینان می رسند .

بیشتر
نویسنده : admin چهارشنبه، 9 مهر ماه، 1399

ذکر 8

ذکر 8 :

خطورات قلبی بر دو قسم است . یک قسم خطوراتی است که آدمی را به شر و فساد می کشاند و ثمره اش ضرری است که ازآن ضرر ، خیری قوی تر حاصل نمی شود . قسم دیگر باعث خیر و خوبی است و آن هم خیری است که هیچ ضرری نداشته باشد . نه خیری که ضررش کمتر از خیرش باشد . خطورات پسندیده که انسان را به خیر دعوت می کند " ذات پاک اقدس حق است به وساطت ملائکه به بندگان افاضه می کند. نام آن الهام است . آن چه که آدمی را به شر و پلیدی می کشاند ، به واسطه ی شیطان است و وسوسه نام دارد . 

حالت دریافت // الهام // می شود // توفیق // .  حالت دریافت // وسوسه // می شود //خذلان // . پس اگر زمینه را آماده کردیم برای دریافت / توفیق / همنشین با ملائکه هستیم . والا با دریافت / خذلان / با شیاطین یعنی با آتش درگیریم . 

بیشتر
نویسنده : admin چهارشنبه، 9 مهر ماه، 1399

بعد از اینجا 6

بعد از اینجا 6 :

امام صادق علیه السلام : به خدا نمی ترسم برای شما مگر از بابت برزخ ، پس آن گاه که اموربه دست ما سپرده شدما بر شما اولی هستیم ( کتاب ره توشه ص 166 از بحار ) حدیث به این اشاره دارد که مومنان در قیامت مشمول شفاعت پیامبراعظم و امامان معصوم قرار می گیرند ولی حساب برزخ کاملا جداست . در برزخ آدمی مقادیری از خوبی وبدی هائی راکه در دنیا انجام داده می بیند . این طور که از احادیث بر می آید ، وقتی که انسان واردبرزخ می شود ، سئوالاتی از او می پرسند که در بیشتر منابع این طور آمده که سئوال ها از سر فصل اعتقادات است .این که خدای تو کیست ؟ نام پیامبرت چیست ؟ کتاب خدا چه نام دارد ؟ اگر از این پرسش و پاسخ موفق از آب در آمد بهشت آینده و قیامت را به او نشان می دهند . قبرش را وسیع می کنند . آنگاه به او می گویند بخواب مانند عروسی کهمی خوابد . و اگر نتوانست جواب بدهدکه حسابش با خداست ( بحار الانوار ج 6 ص 260 ) 

بیشتر
نویسنده : admin چهارشنبه، 9 مهر ماه، 1399

قیامت 29

قیامت 29 :

سوره ی فصلت آیه ی 21 : تفسیر المیزان .

قالوا انطقناالله الذی انطق کل شی . گفتند الله ما را به سخن در آورده است همان که هر چیزی را به نطق وا می دارد .

برگرداندن ضمیر عقلاء به اعضاء و جوارح ، برای این است که مقام ، مقامی است که اعضاء و جوارح جزء عقلاء حساب شده اند ، چون نسبت شهادت و نطق به آنها داده و این از شئون عقلاء است ، و بدین جهت فرموده : قالوا ، وگرنه بایست می فرمود : قالت . نطق یعنی چه ؟ آنچه از معنای این کلمه قدر متیقن است ، این است که هر جا بطور حقیقت استعمال شود ، نه بطو مجاز ، معنایش اظهار ما فی الضمیر است از راه زبان و سخن گفتن . و چنین معنائی محتاج به این است که ناطق علمی داشته باشد و بخواهد آن را برای غیر خود فاش سازد . راغب : کلمه ی نطق هیچ وقت در غیر انسان استعمال نمی شود ، مگر به ور تبعی و به نوعی از تشبیه و از ظاهر سیاق آیات و الفاظ // قول // تکلم // شهادت // نطق // که در آنها آمده این است که مراد از این الفاظ نطق به معنای حقیقی کلمه است نه به معنای مجازی . پس شهادت اعضای یک مجرم در حقیقت نطق و تکلم واقعی است که از علمی ناشی شده که قبلا آن را تحمل کرده است . به دلیل این که خود اعضاء می گویند : // انطقناالله // خدا ما را به زبان آورد . و از سوی دیگر جمله ی انطقنا الله جوابی است که اعضاء به مجرمین می دهند ، که پرسیده بودند : لم شهدتم علینا ؟ چرا علیه ما شهادت دادید ؟ تا اینجا بحث مرحوم علامه طباطبائی است . پس این طور نتیجه گرفته می شودکه تمامی اعضاء بدن ما جزء به جزء عاقل هستند می فهمند چون خدای قادر متعال برای آنها کلمات قول ،  تکلم ، شهادت ، نطق ، را آورده است . اگر نگاه مجددبه خودمان بیندازیم متوجه میشویم که کلی شاهددور و برمان است . کلمه ی خبر چین یا جاسوس را به کار نمی بریم . فقط بدانیم که هیچ گاه تنها نیستیم و دور و برمان غیر از ملائکه دست و پا و چشم و پوست و غیره همه دارند نگاه می کنند !! بازم می خواهیم خطا کنیم ؟ پناه بر خدا !!  

بیشتر
نویسنده : admin چهارشنبه، 9 مهر ماه، 1399

بعد از اینجا 5

بعد از اینجا:

به قول آیت الله جوادی آملی ،، در تفسیر مناجات شعبانیه ،، به او ملکوت را نشان می دهند و اگر به واسطه ی گناهان نتواند ببیند چشم او را عمل می کنند که ببیند و این قسمت بسیار سخت است .( یعنی چشم دل انسان اگر در دنیا آلوده نشود در همین جا ملکوت را می بیند.) پس بر مبنای گفتار آقای جوادی آملی آن جا دنیایی است که باید رفت و دید ولی خدا کند که با چشم دل پاک جا به جا شویم . اما اگر ریگ در کفش ما باشد و از زیر ولایت خدا در رفته باشیم و خطاکارانه منتقل شویم مشکل پیش می آید .( پناه بر خدا )

بیشتر
نویسنده : admin شنبه، 25 مرداد ماه، 1399

پلکان خوشبختی

پلکان خوشبختی:

البته ذکری که وسوسه ی شیطان رادور می کند ذکر قلبی است . یعنی دل را مشغول ساختن به یاد خداوند و تذکر قدرت و عظمت در سوره ی آل عمران آیه ی 191 می فرماید : کسانی که یاد خدا را میکنند چه ایستاده و چه نشسته و یا بر پهلو خوابیده و در باره ی خلقت آسمان ها و زمین فکر می کنند که پروردگارا اینها را باطل خلق نکرده ای پس ما را از آتش جهنم حفظ بفرما . اگر به همراه ذکر قلبی باشد که خیلی بهتر است . اگر ذکر زبانی کافی بود که وسوسه ی شیطان در نماز دفع میشد و این قدر حواس پرتی در نماز ایجاد نمی شد و گمشده ها در نماز پیدا نمی شد . اهل ذکر گفته اند که از برای در چهار مرتبه است که همه ی آنها نافع اند. فقط در مقدار نفع مخالفند .

بیشتر
نویسنده : admin شنبه، 25 مرداد ماه، 1399

قیامت 28

قیامت 28:

در سوره ی انبیاء آیه ی 104 می فرماید ،، در آن روز که آسمان را همچون طومار درهم می پیچیم همان گونه که آفرینش را آغاز کردیم آن را باز می گردانیم . این وعده ایست که ما داده ایم . و قطعا آن را انجام خواهیم داد. آیه ی 57 سوره ی مومن می گوید که خلقت آسمان ها و زمین از آفرینش انسان ها مهمتر و بالاتر است . کسی که توانایی دارد این کرات عظیم و کهکشان های وسیع و گسترده را با آن همه عظمت بیافریند و اداره و تدبیر کند چگونه از احیای مردگان عاجز و ناتوان است ؟ غالب مفسران این آیه را پاسخی به مجادله ی مشرکان در مورد معاد دانسته اند.

بیشتر
نویسنده : admin شنبه، 25 مرداد ماه، 1399

ذکر

ذکر :

رسول خدا فرمودکسی را که چهار چیز داده اند چهار چیز دیگر هم داده اند .  1- کسی که توفیق یاد خدایش داده اند خدا هم بیاد او خواهد بود چون خدای تعالی می فرماید : فاذکرونی اذکرکم .بیادم باشید تا بیادتان باشم .بقره 152     2- کسی که توفیق دعایش داده اند ، اجابتدعا هم داده اند ، چون خداوند می فرماید : ادعونی استجب لکم . بخوانید مرا تا اجابت کنم شما  را غافر 60    3- کسی  که مقام شکرش داده اند ، زیادی نعمت هم داده اند . لئن شکرتم لازیدنکم . اگر شکر کنید بر شما می افزائیم .ابراهیم 7  4- کسی که توفیق استغفارش داده اند ، آمرزشش هم داده اند . استغفروا ربکمانه کان غفارا . از پروردگارتان آمرزش بخواهید که او آمرزگار است . نوح 10

بیشتر
نویسنده : admin جمعه، 24 مرداد ماه، 1399

ذکر 6

ذکر 6 :

واصبر نفسک مع الذین یدعون ربهم بالغداوه و العشی یریدون وجهه و لا تعد عیناک عنهم ترید زینه الحیاه الدنیا و لا تطع من اغفلنا قلبه عن ذکرنا واتبع هویه و کان امره فرطا  ( کهف 28 )

از کسی که ما از قلبش را یاد خودمان غافلش کردیم تبعیت مکن . مراد از اغفال قلب مسلط کردن غفلت بر قلب است . تا این که یاد خدای سبحان را فراموش کند که این البته مجازات است . چون آنها با حق در افتادند و عناد ورزیدند خداوند آنها را چنین کیفر داد که یاد خود را از دلشان ببرد . کسی که از بلندی خود را پرتاب کند ، در آغاز به اختیار ، خود را انداخته ، ولی در وسط راه دیگر مجبور به افتادن است . و این جبر منافات با این که ما معتقد به اختیار باشیم ندارد.یعنی ترکش کردیم بدون این که در قلبش ایمان را نوشته باشیم . در جهت مخالف این قضیه می فرماید : اولئک کتب فی قلوبهم الایمان . (مجادله 22 ) المیزان . در تفسیر بیان السعاده آمده است : آنان که وجه ملکوتی رب را می خواهند و آن  سکینه و آرامشی است که خدا آن را بر دلهای مومنین نازل می کند . و آن / ذکر / است که قلوب مومنین به وسیله ی آن آرام می شود . و بعد می فرماید ، اطاعت نکن از کسی که پیرو هوایش شده و در کارهایش افراط نماید . و افراط گذشتن از حد حکم عقل و خرد است . در صدر آیه آمده است که ، با آنانی که در همه ی اوقاتشان خدا را می خوانند همراه باش ، آن ها کسانی هستند که ذکر خدا می کنند در حالی که ذکر خدا آنها را از تاریکی های طبع و نفس خارج ساخته و به قلب و روحشان نور وارد می سازد . در اینجا ما را متوجه می کند که تنها راه ارتباط با خداوند یاد اوست و در جای دیگر می فرماید که من همنشین کسانی هستم که به یاد من هستند . از طرف دیگر از امام صادق علیه السلام نقل شده است که : برای شیطان امکان ندارد که بتواند بنده را وسوسه کند مگر این که از // ذکر خداوند // رو برگرداند . و امر خدا را سبک بشمارد و در نهی خدا ساکن شود و فراموش کند که خدا وند از سر او اطلاع دارد . ( مصباح الشریعه ص 69 ) کمی در باره این جمله بیندیشیم // در نهی خدا ساکن شده // چقدر زیبا بیان فرموده است . این که ساکن شده یعنی از او دیگر امید برگشتی نیست . پناه بر خدا !! از او بخواهیم که به ما توفیق یاد او بودن را بدهد که دیگر کار تمام است . یعنی از او درخواست کنیم ما را ساکن در امر خود بنماید .     

بیشتر
نویسنده : admin چهارشنبه، 18 تير ماه، 1399

پلکان خوشبختی 10

پلکان خوشبختی  10

برای دفع وسوسه ی شیطان سه راه پیش رو داریم . 1-  بزرگ راه های شیطان به طرف دل را سد کنیم . مانند / شهوت ، غضب ، حرص، حسد ، دشمنی ، عجب ، کبر ، بخل ، طمع ، ترس ، محبت دنیا / که هر کدام دری است وسیع برای ور.ود شیطان ، او وقتی این درها را باز دید داخل شده و مشغول وسوسه می شود . اما وقتی راهش سد شد نمی تواند وارد شود مگر برسبیل اتفاق یا عبور از راه های پنهانی .

2- گودن درهای ملائکه با اخلاق خوب و زیبا و مواظبت بر تقوی و عبادت .

3- اشتغال به ذکر خداوند منان در دل و زبان چه بعد از بستن درهای بزرگ شیطان ، ورود برایش سخت می شود ولی پنهانی گاه گاه بر حسب اتفاق از آنجا عبور می کند و اگر یاد خداوند آن را دفع نکند آنجا مسکن می کند و راه هائی برای خوذ می گشاید .  شیطان را به سگ گرسنه تشبیه کرده اند . اخلاق بد هم برای سگ مثل گوشت و نان است . ذکر خداوند وسیله ی راندن سگ است . اما مادامی که اخلاق بد باشد آن سگ را هر چه دور کنی دوباره برمی گردد . پس فایده ی ذکر هنگامی ظاهر می گردد که دل را از هوی و هوس پاک و از انوار تقوی و ورع تابناک باشد . خداوند در سوره ی اعراف آیه ی 201می فرماید : همانا کسانی که تقوی پیشه هستند هرگاه شیطان با آنان تماس بگیرد یاد خدا می افتند و به آگاهی رسیده خطا نمی کنند .

بیشتر
نویسنده : admin سه شنبه، 17 تير ماه، 1399

لاتحزن

لا تحزن :

تاریخ را بخوان ، در عجائب آن تفکر کن ، در غرائبش تدبر کن ، داستان ها و خبر های راجع به تاریخ را گوش بده . در زندگی ات تغییر ایجاد کن ، راه های معیشت خود را تنوع ببخش ، از مواد دخانیات و مسائل این چنینی دوری کن .  سعی کن لباست تمیز باشد ، خوشبو باشی مرتب در بین مردم ظاهز شو . مسواک فراموش نشود . نوشته هائی که تو را از زندگی مایوس می کند را نخوان . یادت باشد که خدای تو واسع المغفره است گناهان را می بخشد . توبه را قبول می کند . بندگان را عفو می کند و بدی ها را به خوبی ها تبدیل می کند .پس حرکت کن . همیشه شاکر خدا باش ، برای نعمت دینت ، عقل و عافیت ، چشم و گوش رزق و روزی خانواده و غیره . با قرآن مانوس باش آن را حفظ کن ، تلاوت کن ، گوش بده و در باره ی آیات تفکر کن . بهترین چیزی که انسان را از افسردگی و غم دور می کند قرآن است . به خدا توکل کن ، کارت را به او واگذار کن ، به حکمش راضی باش ، به خدا اعتماد کن ، خداوند برای تو کافیست .هر که بدی کرد تو ببخش ، هر که از تو برید به او وصل شو ، هر کس از تو نعمتی را قطع کرد تو عطا کن ، حلم داشته باش در مقابل آنهائی که به تو بدی می کنند ، آنگاه سرور و خوشی شادمانی و مسرت را می بینی . 

بیشتر
نویسنده : admin سه شنبه، 17 تير ماه، 1399

بعد از اینجا 4

بعد از اینجا 4 :

سیستم روح در دنیا و برزخ : چون روح در بدن مثالی که کاملا منطبق بر بدن جسمی بوده است قرار دارد ، در برزخ هر کس او را ببیند می شناسد . در عالم برزخ ما هم دیگران را می شناسیم ! باز درباره ی شهدای جنگ احد می خوانیم که پیامبر فرمودند : ای مردم آنها را زیارت کنید و به سراغشان بروید و بر آنان سلام بفرستید . سوگند به کسی که جانم در دست اوست ، مسلمانی تا روز قیامت بر آنها سلام نمی فرستد مگر این که سلام او را پاسخ می گویند . از این روایات می فهمیم که اموات دارای حیات برزخی اند و از احساس ، شعور و فهم بالادی برخوردار بوده ، ( علی الخصوص شهداء که در زنده بودن آنها تاکید شده و قطعا زندگی آنها برتر از زندگی مردمان عادی است ) // و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون // هرگز کسانی را که در راه خدا کشته شده اند ، مرده مپندارید بلکه زنده اند و نزد پروردگارشان روزی داده می شوند . آل عمران 169 . ( ره توشه از کتاب کنزا العمال ج 10 ص 382) تا اینجا به احادیثی برخورد کرده ایم که وجود برزخ را اثبات می کند و این که زندگی در این جا به پایان نمی رسد و به قول معروف مرگ پایان زندگی و انتهای خط نیست . بلکه انسان به دنیائی وارد می شود که نسبت به این دنیا وسیع تر و بزرگ و عجیب است . دنیائی شگفت انگیز که کسی خوابش را هم نمی دیده است . ماورائی که روی حساب و کتاب بنا نهاده شده است . مکانی که انسان در آنجا بر کمالاتش افزوده می شود . در واقع به سوی تکامل می رود . یعنی اگر بد بوده باشد به سوی بدی و  عذاب و اگر خوب باشد در این مسیر در حال تکامل خواهد بود . قرآن مجید می فرماید : // من کان فی هذه اعمی فهو فی الاخره اعمی و اضل سبیلا // و هر که در این دنیا کور (دل ) باشد در آخرت هم کور (دل) است و گمراه تر خواهد بود . اسراء 72.

بیشتر
نویسنده : admin سه شنبه، 17 تير ماه، 1399