خوش آمدید
آمار کاربران
نظر شما در مورد سایت؟

خوب
خیلی خوب
متوسط
بد



نتایج
نظرسنجی ها

تعداد آراء: 2
نظرات : 0
نظرسنجی

مقالات آزاد:بانوی پاکی ها

سخن سردبیر(بانوی پاکی ها)


جمعه 15 فروردين 1393 - 13:08:04

توسط :
admin ::

بنام خالق بهار و خالق پاکی ها ،سلام !مدتی از گفتگو دور افتادیم ،زمانی قلم از کار افتاد و خاموش نشستیم . یکی از دلایل متعدد ، حمله به قسمت انگلیسی سایت بود .(یعنی آن را هک کردند ) انشاالله بزودی راه می افتد . ما اکنون زمانی هستیم که جهان بانوی پاکی ها را از دست داده است .او که حامی همسر و دامانش پناه و آرامش بخش کودکانش بود . حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ، بانویی خردمند و دور نگر که با وصیت پنهان کردن محل دفنش علامت سئوالی به بزرگی تاریخ ایجاد کرد ! مدفن او کجاست؟نمی دانم ! تو می دانی ؟نه هیچ کس نمی داند !   چرا ؟ خودت بررسی کن .آخر چطور شد ؟ فکر کن . بیندیش ! او که دختر رسول خدا بود ،و او سیده نساء عالمین .افسوس و حسرتی که برای تشییع پیکر پاکش بدل همگان آن زمان ماند .وشرمندگی نخواندن نماز بر او که جواب پدرش را چه بدهند ؟ شما بیندیشید به چه طریق بهتر از این میشد مظلومیت آن خاندان را به تصویر کشید ؟برای همیشه تاریخ ،آرامگاه او مخفی است !  وما امسال را با برکت نام ""فاطمه"" شروع می کنیم .بانویی که نامش مشکل گشاست .از خدا می خواهیم بما کمک کند تا زندگی کردن را از بیاموزیم .

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

مقالات آزاد:صلح حدیبیه

سخن سردبیر (صلح حدیبیه)


سه شنبه 16 مهر 1392 - 23:47:0

روز های زیبایی را پیش رو داریم و روز های پر هیاهویی را پشت سر گذاشته ایم یکی از آن ایام زمانی است که پیامبر برای عمره با همراهان بطرف مکه حرکت کردند . اما قریش تصمیم داشت که مانع ورود پیامبر به مکه شود . پس گروهی را سر راه پیامبر قرار دادند . رسول خدا راه را عوض کردند و در منطقه ای بنام حدیبیه فرود آمدند .در این منطقه پیامبر و یارانش پیمان مجددی بستند .سوگند یاد کردند تا آخرین نفس از حریم آیین پاک اسلام دفاع کنند. این رویداد بیعت رضوان نام گرفت . خداوند در سوره فتح آیه 18 از خوشنودی خودش نسبت به این پیمان خبر داد و آنها را به فتحی نزدیک مژده داد . سر انجام بین قریش و پیامیر صلح نامه ای نوشته شد. این پیمان هفت بند داشت و ظاهرا بیشتر به نفع قریش بود . مسلمانان می بایست بدون ورود به مکه بر گردند . این برای آنها خیلی سخت بود . مسلمانان نسبت به این صلح نامه اعتراض داشتند وحرف هایی را که نباید در باره تصمیم رهبری مانند پیامبر اسلام بزنند زدند . یاران پیامبر می گفتند یکی از بند ها می گوید که :اگر کافری مسلمان شد و به مدینه آمد او را به قریش بر گردانند اما اگر مسلمانی به مکه گریخت آنها موظف نیستند او را تحویل بدهند. پیامبرگرامی در برابر اعتراض آنها فرمود :مسلمانی که از زیر پرچم اسلام به سوی شرک فرارکندو محیط بت پرستی را بر  محیط اسلام ترجیح دهد اسلامش قلبی نبوده است . و چنین مسلمانی بدرد ما نمی خورد .و اگر ما پناهندگان قریش را تحویل می دهیم ، از این نظر است که اطمینان داریم خداوند وسیله نجات آنها را فراهم می آورد . اما این پیمان باعث شد که اسلام به سرعت قوت و قدرت بگیرد و کسانی که مخالف بودند فهمیدند این پیمان به نفع اسلام بوده است

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

مقالات آزاد:اخلاق

اخلاق


دوشنبه 9 بهمن 1391 - 15:30:08

توسط :
admin ::  خواندن / ارسال نظرات :0

زمانی پسر بچه ای با تیر کمان خود شتری را زخمی کرد . صاحب شتر که زنی بود فریاد بر آورد که چرا سکوت کرده اید و حمایت نمی کنید. مردان قبیله حرکت کردند و در قبیله دیگر آن پسر بچه را به قتل رساندند. اطرافیان آن پسر برای انتقام به قاتلان او حمله کردند و گروهی را کشتند. باز این گروه حمله کردند و بالاخره کشتار بین این دو قبیله چندین سال طول کشید.
این قضیه متعلق به مردم زمان جاهلیت بود . کینه ، نفرت ، حمله ، درگیری ، و کشتار ......
و آنگاه حضرت محمد صلی الله علیه و آله به رسالت مبعوث شد و تمامی هدف آن جناب در یک جمله زیبا خلاصه شد : اِنَما بُعِثتُ لِاَتَمِِمَ مَکارِمَ الاخلاق (مستد رک جلد 2 ص 282)انما در زبان عربی یعنی اینست و جز این نیست (معنای حصر می دهد)همانا برانگیخته شدم که زیبایی های اخلاق را به نهایت برسانم.
بجای کینه گذشت بجای درگیری گقتگو بجای نفرت عشق و محبت و بجای کشتار عفو .بعثت پیامبر بر این مبنا پایه گذاری شد: تغییر در بینش که منجر به تغییر در رفتا ر می شود .
نوع رفتار مردم در زمان قبل از اسلام در قالب کلمه  (جهل ) آمده است ... عرب جاهلی . امروزه مردم جهل را به نادانی ترجمه می کنند  ، اما کتاب های لغت (قاموس قرآن سید علی اکبر قرشی ) و دیگر کتب جهل را سفیه و بی اعتنا (سوره یوسف 89) یا کسی  که دستخوش شهوات است (سوره یوسف آیه33)،معنا کرده‌اند، و بقولی هم معنای آن ضد حلم است .
پیامبر اسلام مسئولیت پذیری را جایگزین بی اعتنایی کرد. به این معنا که ما هر حرکتی که انجام دهیم باید منتظر پیامد آن باشیم .
ما مورد سئوال قرار می گیریم و باید جوابگو باشیم .پس بهتر است اخلاق و رفتار خوب و پسندیده ای داشته باشیم تا آرامش داشته باشیم .

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

تفسیر:قران سوز

سخن سردبیر (قرآن سوز)


سه شنبه 17 بهمن 1391 - 18:44:44

توسط :
admin ::  خواندن / ارسال نظرات :0

از کسی که قرآن را می سوزاند پرسیده شد آیا محتوای آن را مطالعه کرده ای ؟ گفت نه ،نمی دانم در آن چه نوشته است. او حتی نمی دانست که اگر پیرو هر پیامبری باشد باز به دین خودش توهین و بی احترامی کرده است زیرا که در قران نام همه پیامبرا ن به نیکی برده شده است .در واقع قرآن مرجعی است برای تایید انبیا علیهم السلام . در قرآن مجید گروهی ازانبیا و بزرگان بنام خود سوره دارند . سوره یوسف ، هود ، ابراهیم ،و حضرت مریم سلام الله علیها . در جای جای قرآن از حضرت موسی نام برده شده و بیشترین آیات سوره بقره از آن حضرت موسی است . قرآن بزیبایی از پیامبری عیسی (ع) وپاکدامنی مادرش حضرت مریم ومقامش نزد خداوند سخن می گوید . قرآن کتابی است که بر حضرت محمد (ص) نازل شده است . پیامبر گرامی اسلام برای ابلاغ رسالت مرارت های بسیاری کشید . در طول بیست و سه سال هیچگاه زبان به گله نگشود ،او با اعمالی زیبا و بیاناتی سرشار از ادب مردم را به سوی حق دعوت کرد . متاسفانه چهره ای غیر واقع از پیامبر اسلام در کشور های غیر اسلامی ترسیم شده است . مردم غیر مسلمان نبی اکرم را نمی شناسند و این ضرب المثل که :انسان به آنچه نمی شناسد دشمنی میورزد ،محقق می شود . در این مجموعه سعی شده هر چند کوتاه اما صحیح مطالب بیان شود و حضرت محمد (ص) به جهانیان شناسانده شود . فرستاده ای که از قبل نویدش در کتاب های مقدس تورات و انجیل آمده بود و مردم منتظر ورودش بودند . امید است که مورد رضایت حق واقع شود. انشاالله

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

مقالات آزاد:ادب عیسی علیه السلام

ادب حضرت عیسی (ع)


پنجشنبه 10 اسفند 1391 - 09:40:02

توسط :
admin ::  خواندن / ارسال نظرات :0

در بحث قبلی گفتیم که عرب جاهلی بی اعتنا به پیامد اعمالشان بودند . این بی اعتنایی منجر به بد اخلاقی می شد ، یعنی اینکه آنها هر کاری که دوست داشتند می کردند و هر جور دلشان می خواست عمل می کردند . این نوع رفتار را در اطرافیان همه پیامبران می شد مشاهده کرد . مردمی که خدا را نمی پرستیدند و قیامتی را قبول نداشتند از هر چه ادب و اخلاق بود آزاد بودند ، و حتی در مورد اطرافیان انبیاء هم این موضوع صدق می کرد .حضرت عیسی (ع) پیامبری اولوالعزم است . اطرافیان او را حواریون می گویند . حواریون در عین حالیکه ایمان آورده بودند  و تحت تعلیم عیسی مسیح (ع) بودند اما باز مودب به ادب الهی  نبودند.
آنها در داستان تقاضای مائده از آسمان اینطور موضوع را مطرح می کنند : ای عیسی بن مریم ! آیا پروردگار تو می تواند از آسمان برای ما مائده ای بفرستد ؟(سوره مائده 112)
وجه  قرائت اول این است که (مقصود از این جمله آیا تو قدرت داری از پروردگار خودت بپرسی ؟)البته شک نداشتند که حضرت عیسی می تواند ،می خواستد بگویند چرا سوال نمی کنی . وجه قرائت دوم این بود که : آیا خدای تو قدرت دارد غذا از آسمان بفرستد ؟ آیا خداوند دعای تو را مستجاب می کند ؟ از این تقاضا که بوی شک و تردید می داد و پس از آن همه آیات و نشانه های دیگر آن حضرت نگران شد و به آنها هشدار داد و گفت از خدا بترسید . از آیات الهی چنین استفاده می شود که در خواست نزول مائده ، از اعمال شاقه برای آن حضرت بوده است . زیرا اولا نوع سوال بی ادبانه بوده است ( آیا خدای تو می تواند ) ثانیا انواع معجزات را دیده بودند باز خوراکی می خواستند . حضرت عیسی مسیح  در بین همین افراد رشد کرده بود ، ولی چون در دامان پاک حضرت مریم پرورش یافته بود بسیار مودبانه عرض کرد که ...ورزقنا وانت خیر الرازقین خدایا ما را روزی بده و تو بهترین روزی دهنده هستی ! او صحبت را با ربنا اللهم آغاز کرده و این زیادتی ندا در دعای مسیح (ع) برای رعایت ادب نسبت به وضعیت دشوارتر خود بود. وقتی حضرت مسیح از خداوند تقاضای مائده کرد با اینکه خواسته حواریون بود خود را  داخل در جمع آن ها کرد و عرض کرد ربنا ...
او سپس عنوانی به مائده داده که صلاحیت پیدا کند . یعنی ما هدفی از این طلب مائده داریم ،می خواهیم   "روز نزول مائده را عید بگیریم "و این ابتکار حضرت عیسی بود و در درخواست حواریین آن حضرت چنین عنوانی وجود نداشت . ادامه دارد .    بر گرفته از تفسیر المیزان .

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

مقالات آزاد:ادب عیسی(ع)2

ادب عیسی علیه السلام2


پنجشنبه 24 اسفند 1391 - 17:43:46

توسط :
admin ::  خواندن / ارسال نظرات :0

در قرآن مجید خداوند گفتگوی خود با عیسی مسیح را مطرح می کند ودر آن ادب کلام آن حضرت را آشکار می نماید . خداوند می فرماید:یا عیسی بن مریم ! آیا تو به مردم گفتی که من و مادرم را علاوه بر خداوند معبود خویش قرار دهیدو پرستش کنید ؟ مسیح علیه السلام با نهایت احترام در برابر این سوال چند جمله در پاسخ می گوید :1-نخست زبان به تسبیح خدا وند از هر گونه شریک و شبیه گشوده و می گوید :خداوندا ! پاک و منزهی از هر گونه شریک "سبحانک"
2-چگونه ممکن است چیزی را که شایسته من نیست بگویم ؟ (ما یکون لی ان اقول ما لیس لی بحق ؟مائده 117)در حقیقت نه تنها گفتن این سخن را از خود نفی می کند ، بلکه می گوید اساسا من چنین حقی را ندارم و چنین گفتاری با مقام و موقعیت من هرگز سازگار نیست .
3-سپس استناد به علم بی پایان پروردگار کرده می گوید : گواه من این است که اگر چنین می گفتم می دانستی ، زیرا تو از آنچه در درون روح و جان من است آگاهی ، در حالی که من از آنچه در ذات پاک توست بی خبرم ، زیرا تو علام الغیوب و با خبر از تمام رازها و پنهانیها هستی ، (ان کنت قلته فقد علمت تعلم ما فی نفسی ولا اعلم ما فی نفسک انک انت علام الغیوب مائده117)اینجا اطلاق کلمه نفس بر خداوند به معنی روح و جان نیست بلکه یکی از معانی نفس ذات می باشد . المیزان )
4-تنها چیزی که من به آنها گفتم همان بوده است که به من ماموریت داده بودی که آنها را دعوت به عبادت تو کنم و بگویم خداوند یگانه ای را که پروردگار من و شما است پرستش کنید .(ما قلت لهم الا ما امرتنی به ان اعبدو الله ربی و ربکم )
ادامه دارد.

 

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

مقالات آزاد:ادب عیسی(ع)3

ادب عیسی علیه السلام 3


جمعه 16 فروردين 1392 - 09:39:54

توسط :
admin ::  خواندن / ارسال نظرات :0

5- تا آن زمانکه در میان آن ها بودم مراقب و گواه آن ها بودم و نگذاشتم راه شرک را پیش گیرند ، اما به هنگامی که مرا از میان آن ها بر گرفتی تو مراقب و نگاهبان آن ها بودی و تو گواه بر هر چیزی هستی . و کنت علیهم شهیدا ما دمت فیهم فلما توفیتنی کنت انت الرقیب علیهم و انت علی کل شی شهید .
6- و با این همه باز امر ، امر تو و خواست ، خواست توست ، اگر آن ها را در برابر این انحراف بزرگ مجازات کنی بندگان تو اند ، و اگر آن ها را ببخشی و از گناهان آن ها صرف نظر کنی توانا و حکیم هسنی . نه بخشش تو نشانه ضعف ، و نه مجازاتت خالی از حکمت و حساب است .(وان تعذبهم فانهم عبادک و ان تغفر لهم فانک انت العزیز الحکیم .در مورد کلمه - توفیتنی- مسیحیان می گویند طبق انجیل های موجود مسیح کشته شد و دفن گردید ، سپس از میان مردگان برخاست و مدت کوتاهی در زمین بود و بعد به آسمان صعود کرد . 1- انجیل مرقس باب 16    -2- انجیل متی باب28    -3- انجیل لوقا باب 24     -4- انجیل یوحنا باب 31  (تفسیر نمونه )
کلمه توفی در قرآن به معنای مرگ نیامده ، بلکه اگر در مورد مرگ استعمال شده تها به عنایت "گرفتن و حفظ کردن "  بوده یعنی انسان ها با مردن باطل و فانی نمی شوند .توضیح توفی و آیا مسیحیان مریم (س) را عبادت می کرده اند یا نه در فرصتی مناسب (مقالات آزاد ) انشاالله .
در تمامی این گفتگو ها کلام عیسی علیه السلام سرشار از  اخلاق زیبا و ادب نسبت به پروردگار است .  تواضع و خشوع نسبت به خداوند در کلامش موج میزند ، و در کنار - رب - که تمامی انبیاء آنگونه خدا را مخاطب قرار می دادند  او اللهم را نیز اضافه می کرد .او در گفتار خود هر گونه تصمیمی را از خود نفی می کند ، و (فقط تویی) را برای خدا در نظر می گیرد

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

مقالات آزاد:حضرت نوح (ع)1

ادب حضرت نوح علیه السلام (1)


جمعه 13 ارديبهشت 1392 - 08:03:15

توسط :
admin ::  خواندن / ارسال نظرات :0

گفتیم که اعمال و رفتار انسان ها که در بیرون ظهور پیدا می کند ازدرون سرچشمه می گیرد. آنچه که در درون است خُلق است وآنچه از آن ناشی می شود ادب است .در بحث گذشته ادب حضرت عیسی را مطرح کردیم .مرحوم علامه طباطبایی روی ادب حضرت عیسی (ع) قبل از انبیاء گذشته تاکید داشتند .البته حساب پیامبر گرامی اسلام کلا از بقیه انبیاء جداست . ما هم برای آن بزرگوار ستونی جدا گانه گشوده ایم .از جمله آداب انبیاء علیهم السلام ادب حضرت نوح (ع) است. خداوند از او با صفاتی مانند بندهء شاکر ،محسن نام برده است .به هنگام سوار شدن به کشتی همه مومنین پا در رکاب دارند و یکایک وارد کشتی می شوند . نوح اولوالعزم پدر است و نگران فرزند خود! او می داند عذاب حق است و همه گیر ، و تنها ملجا انبیاء خداوند است . دوست دارد که پسرش جزء کشتی سواران باشد. بنا براین ، خدا را می خواند :و ندا کرد نوح پروردگارش را " پس گفت پروردگار من همانا پسرم از اهل منست و وعده تو (طوفان )حق است و تو بهترین حکم کنندگانی!(هود48)این نوع بیان ، حمل بر شفقت پدرانه است و معطوف به قرابت و فامیلی است برای طلب نجات او بخاطر شدت تعلق به فرزند.(ادامه دارد.)

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

مقالات آزاد:نوح(ع)2

نوح علیه السلام (2)


يكشنبه 29 ارديبهشت 1392 - 22:46:41

توسط :
admin ::  خواندن / ارسال نظرات :0

ادامه بحث در باره حضرت نوح است.(ونادی نوح ربه فقال رب ان ابنی من اهلی و ان وعدک الحق و انت احکم الحاکمین هود 48) در سر تاسر آیات در مورد او ادب موج می زند.حضرت نوح مراعات ادب حضور در پیشگاه خداوند را می کند و زیبا می خواهد . پس می گوید :همانا وعده تو حقست ، و نگفت "خلاف نمی شود وعده ات با نجات خانواده من "تفسیر ابن عربی ج1 ص566".در این هنگام خداوند او را از سئوال کردن نهی می کند و می فرماید که من پند می دهم ترا از نادانان نباشی و به آن حضرت هشدار می دهدنسبت به مسلائلی که علم و آگاهی ندارد سئوال نکند . حضرت نوح علیه السلام زیباترین حالت بندگی را در گفتار خود نشان می دهد ،و خاشعانه از پیشگاه خداوند معذرت می خواهد و پوزش می طلبد .(قال رب انی اعوذ بک ان اسئلک ما لیس لی به علم و الا تغفر لی و ترحمنی اکن من الخاسرین هود 50) او می گویدای پروردگار من! همانا من پناه می برم به تو که سئوال کنم از تو آنچه را که بدان علم ندارم و اگر مرا نبخشی و به من رحم نکنی من جزء زیانکاران خواهم بود.در قسمت بعدی آیه که "والا تغفر لی و ترحمنی اکن من الخاسرین "این جمله را برای خشوع و خواری در مقابل خداوند متعال آورده در صورتیکه گناهی هم نکرده باشد .(مجمع البیان ج5 ص165)خداوند او رابنده ای شکور نامیده است . او شاکر واقعی بود و شکر حقیقی ملازم است با اخلاص در عبودیت خدای تعالی وخداوند هم فرموده "سلام علی نوح فی العالمین"وفرموده ما این چنین محسنین را جزا می دهیم .او در تمامی کلام هایی که با خداوند داشته همیشه کلمه "رب" را بعنوان تعظیم و تکریم ادا می کرده است . یعنی خدای خالق پرودگار هم هست .

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

مقالات آزاد:حضرت ابراهیم علیه السلام

ادب حضرت ابراهیم علیه السلام


جمعه 10 خرداد 1392 - 14:55:25

توسط :
admin ::  خواندن / ارسال نظرات :0

در باب رفتار و اخلاق زیبا ما باید الگو داشته باشیم .خداوند در قرآن مجید می فرماید:قد کانت لکم اسوه حسنه فی ابراهیم والذین  معه (ممتحنه،4)نیکو مقتدایی هستند برای شما حضرت ابراهیم و کسانی که با او بودند . خداوند در قرآن کریم صفت های زیبایی از این پیامبر اولاوالعزم را برای ما باز گو کرده است .در سوره هود75 می فرماید:همانا ابراهیم بردبار آه کشنده باز گشت کننده بود .در باره آه کشیدن مفسرین گفته اند : او از دیدن ناراحتی های دیگران سخت ناراحت می شد و آه می کشید (فخر رازی ج 18 ص30 )اما در باب کلمه "حلیم"آمده است :حلیم به کسی گفته می شود که در عقوبت دشمن و انتقام گرفتن عجله نمی کند .(المیزان ج10ص338) وقتی به مسائل اخلاقی نگاه می کنیم می بینیم که حلم یکی از حالاتی است که یک مودب به ادب الهی باید داشته باشد .صفت زیبای دیگری که خداوند از اخلاق نیکو او می گوید سپاسگزاری او بود . شاکر بودن نشانگر آرامش درون است .ادب دیگر حضرت ابراهیم این بود که زیاد دعا می کرد.دلیلش هم این بود که او فردی رشد یافته بود. :ولقد آتینا ابراهیم رشده من قبل و کنا به عالمین انبیاء 51 :خداوند می فرماید "ما به او رشد داده بودیم . رشدمعنایی در مقابل گمراهی است .(المیزان ج 14ص325)او که انسانی رشد یافته بود همه جا خواسته هایش را درقالب دعا بیان می کند . ادامه دارد .

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

مقالات آزاد:ابراهیم علیه السلام 2

ادب حضرت ابراهیم (2)


سه شنبه 15 مرداد 1392 - 17:35:35

توسط :
admin ::  خواندن / ارسال نظرات :0

حضرت ابراهیم علیه السلام خطوط زندگیش را در دعا ها مشخص می کند. همه چیز را در قالب دعا از خدا می خواهد که زیباترین نو ع برنامه ریزی است .یکی از دعا های او اینست :ربنا واجعلنا مسلمین لک. یعنی ما را بخودمان وامگذار ما نفسمان را به تو تسلیم کرده ایم . :تسلیم اولین مراتب عبودیت است که با آن شخص دیندار از کسیکه دینی را نپذیرفته است مشخص می شود . (المیزان ج1ص286.)حضرت ابراهیم در این دعا بما نشان می دهد که حتی ایمان را باید از خود خدا خواست . اگر اعتقاد داشته باشیم که بدون اذن خداوند برگ از درخت نمی افتد پس هر چه دوست داریم را خوبست از طریق دعا از خدا بخواهیم .در این حال اعضاء و جوارح ما خواهند شنید و همه در راستای تحقق این خواسته آماده خواهند شد . ادامه دارد.

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

مقالات آزاد:ابراهیم علیه السلام 3

ادب حضرت ابراهیم(3)


جمعه 8 شهريور 1392 - 19:03:12

توسط :
admin ::  خواندن / ارسال نظرات :0

بدنبال بحث گذشته در باره ادب حضرت ابراهیم علیه السلام به گفتگوی او با مشرکین در سوره شعراء برخورد می کنیم . این پیامبر آنها را به چالش می کشاند. آنها را به تفکر وا می دارد . از آنها می پرسد این بت هایی را که می پرستید ، آیا وقتی دعا می کنید می شنوند ؟آیا به شما نفعی می رسانند؟آیا ضرر می رسانند ؟شاید می خواسته آنها را بفهماند که آیا ضرر را از شما می توانند دور کنند؟آنها فقط می دانند که دنباله رو پدران شان هستند ! فقط همین ! این بهترین فرصت است که حضرت ابراهیم خدای خود را معرفی کند . او خاشعانه شروع می کند :خدای من خالق منست . پس هدایتم می کند . اوست که آب و خوراک مرا می رساند .و هنگامی مریض می شوم مرا شفا می دهد . مرگ و حیات من بدست اوست . و من طمع دارم که خطاهای مرا در روز قیامت ببخشاید . بعد می خواهد که خداوند به او حکمی عطا کند و او را به شایستگان ملحق کند . او چیز های زیبا از خدا می خواهد مثلا در این سلسله از دعا ها لسان صدق می خواهد .پیامبر اسلام لسان صدق را به فرزند تفسیر می کند که پیام او را برساند . رسول گرامی اسلام فرموده است :من دعای پدرمحضرت ابراهیم علیه السلام هستم . (سوره شعراء آیات 82به بعد) پس روش ادب و اخلاق این است که برای این که خواسته را مطرح کنیم ، اول جایگاه خود را مشخص کنیم ، بعد مقام او را که ازش می خواهیم را ترسیم کنیم . سپس خواسته را درنهایت احترام خیلی شفاف ، روشن و واضح بیان کنیم . در زندگی روز مره کسانی که این چنین خواسته های شان را مطرح می کنند به اهداف خود می رسند . البته در باره غیر خداوندهم ادب خوب است .اما هر انسانی جایگاه خاص خود را دارد، و هیچ خواسته ای ارزش این را ندارد که شخصیت انسان زیر سوال برود

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

مقالات آزاد:ابراهیم علیه السلام 4

حضرت ابراهیم علیه السلام(4)


دوشنبه 4 آذر 1392 - 23:17:47

توسط :
admin ::  خواندن / ارسال نظرات :0

حضرت ابراهیم همه خواسته ها را با ربنا شروع می کند . خداوند او را الگو ونمونه معرفی می کندو می فرماید هر که امیدوار به خداوند باشد باید به او تاسی کند :نیکو مقتدایی هستند برای شما حضرت ابراهیم و کسانی که با او بودند .(ممتحنه4)سپس خداوند به بیانات ابراهیم و یارانش می پردازد :ما از شما (کفار)و از آنچه می پرستید بیزاریم ! تا زمانیکه در کفر باشید بین ما و شما دشمنی وجود دارد.این دشمنی هست تا اینکه به خدای یگانه ایمان بیاورید .سپس دعا می کند "ای پروردگار ما ، ما را چنان مکن که کافران خواردارندمان و ما را بیامرز که تو پیروزمند و حکیمی ! یعنی ما از آنها نمی ترسیم . و در آنها اثر و وجودی نمی بینیم . اما از مجازاتت به عفوت پناه می بریم که بخاطر آنها ما را عقوبت نکنی .حضرت ابراهیم علیه السلام حتی برای تقویت قلب و یقین متوسل به خداوند می شود و از او می خواهد که زنده شدن مردگان را به او نشان دهد.او سلوک الی الله دارد و می گوید:وگفت من بسوی پروردگارم می روم او مرا راهنمایی خواهد کرد. (صافات 99)بدیهی است خداوند مکانی ندارد اما مهاجرت از محیط آلوده به محیط پاک ،مهاجرت به سوی خداست مهاجرت برای انجام وظیفه و رسالت الهی سفر به سوی دوست محسوب می گردد .

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

مقالات آزاد:حضرت اسماعیل علیه السلام

حضرت اسماعیل علیه السلام


چهارشنبه 20 فروردين 1393 - 18:28:14

توسط :
admin ::  خواندن / ارسال نظرات :0

با سلام .در دنباله بحث ادب انبیاء علیهم السلام به حضرت اسماعیل می رسیم. وقتی به آیات قرآن می نگریم می بینیم که ادب ایشان در آن واحد هم نسبت به پدر است هم به خداوند !      زیرا تسلیم پدری است که تسلیم خداوند است .به آیه توجه بفرمایید :(چون با پدر به جایی رسید که باید به کار بپردازند گفت :ای پسرکم در خواب دیده ام که تو را ذبح می کنم ،بنگر که چه می اندیشی ! گفت ای پدر به هر چه مامور شده ای عمل کن ، که اگر خدا بخواهد مرا از صابران خواهی یافت صافات 102.)اظهار رضایت اسماعیل نسبت به سر بریدن و ذبح خودش ! چیزی که هست این اظهار رضایت را به صورت امر آورد و نیز اگر گفت بکن آنچه را که بدان مامور شده ای و نگفت مرا ذبح کن برای آنست که بفهماند :پدرش مامور بوده و به جز اطاعت و انجام آن ماموریت ، چاره ای نداشت . ستجدنی (مرا خواهی یافت )یک جور دلجویی است نسبت به پدر ، یعنی اظهار ترس نمی کنم و این کلام یک دنیا صفا در خود دارد ، و با قید انشاالله مقید کرد تا صفای بیشتری پیدا کند. یعنی اگر گفته صبر می کنم از خودم نیست . موهبتی است که خداوند بمن داده و اگر بخواهد می تواند این صبر را از من بگیرد.(المیزان).
کم صبری و کم طاقتی های ما یرای کارهای بسیار کوچک ظرفیت ما را نشان می دهد .اگر بتوانیم روش انبیاء را سر مشق زندگی روز مره قرار دهیم حلم و بردباری را تمرین کنیم ظاهر ما را وقار می گیرد و باطن ما غرق در آزامش می شود . این اضطراب ها واسترس ها نشانه اینست که ما  وابسته و متکی به خدا نیستیم و از مزکر رحمت کاملا دور افتاده ایم .خدا بداد ما برسد .

 

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

رحمه للعالمین:صبر پیامبر

 

صبر پیامبر


پنجشنبه 26 بهمن 1391 - 22:49:13

توسط :
admin ::  خواندن / ارسال نظرات :0

پیامبر گرامی اسلام در محیط خانه بسیار صبور بود . انس ابن مالک مطلب در خور توجهی را می گو ید.
وی اظهار می دارد :من مدت 9 سال به  پیامبر خدمت کردم و ندیدم که هیچ گاه ایراد گرفته و گفته باشد چرا چنین نکردی ویا کردی . هرگزاز من ایراد نگرفت . این بر خورد پیامبر نشان دهنده چیست ؟
آیا کار انس بی ایراد بود یا صبر رسول خدا زیاد بود ؟ او با خانواده خود و مردم مدارا می کرد ودر مقابل دشمنان نیز صبور و استوار بود . هرگز از او سستی مشاهده نشد . هرگز دلتنگی ننمود و هرگز شکایت نکرد .آن حضرت  خود نشانه های "صابر" را چنین بیان فرمود : نشانه های انسان صابر سه چیز است :اول آنکه تنبلی
و سستی نمی کند . دوم آنکه دلتنگی نمی کند ،سوم آنکه از پروردگارش شکوه نمی کند . بر گرفته از سیره نبوی مصطفی دلشاد .
علامت هایی را که پیامبر برای انسان صابر فرموده ، علامت یک انسانی است که روانی سالم دارد . از اضطراب و افسردگی دور است .آدمی که حوصله ندارد زود دلگیر می شود بجای شکر شکوه می کند  همیشه دلتنگ است و دنبال بر طرف کردن آن نیست ، آرامش نخواهدداشت و با هیچ چیزی به لذت از زندگی نمی رسد .در واقع از خدا دور است . زیرا کسی که با خدا ست با نشاط و شاداب است .: لا تحزن ان الله معنا (سوره توبه آیه 40) چون خدا با ماست محزون نباش .پس با نشاط باش

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621