خوش آمدید
آمار کاربران
نظر شما در مورد سایت؟

خوب
خیلی خوب
متوسط
بد



نتایج
نظرسنجی ها

تعداد آراء: 2
نظرات : 0
نظرسنجی

مقالات آزاد : ذکر 6

ذکر6

با سلام . ذکر مراتبی دارد . 1- الا بذکر الله تطمئن القلوب . (رعد 28) آگاه باش که با یاد خدا دلها آرامش می یابد . 2-واذکر ربک فی نفسک تضرعا و خیفه و دون الجهر من القول (اعراف 205) پروردگار خود را بیاد آور ، هم از تضرع و هم از ترس و هم آهسته به زبان. 3- فاذکرواالله کذکرکم او اشد ذکرا (بقره 200)پس بیاد آرید خدا را آن طور که به یاد پدران خود هستید و یا شدید تر از آن . در این آیه ذکر را بوصف شدت توصیف کرده ، و معلوم است که مقصود از آن ذکر باطنی و معنوی است . چون ذکر لفظی شدت و ضعف ندارد. در کتاب عده الداعی از رسول خدا صلیالله علیه و آله روایت آورده که فرمود:خدای سبحان فرموده :اگر بفهمم که اشتغال به من بیشتر اوقات بنده ام را گرفته ،شهوتش را هم بسوی دعا و مناجاتم بر می گردانم و چون چنین شود ،آن گاه که بخواهد سهو کند خودم میان او و این که سهو کند حائل می شوم . چنین افرادی اولیاء حقیقی من هستند . آنها براستی قهرمانند.
1-
کسی که توفیق یاد خدایش داده اند خدا هم بیاد او خواهد بود. فاذکرونی اذکرکم.(بقره 155) 2-کسی که توفیق دعایش داده اند ، اجابت دعا هم داده اند . ادعونی استجب لکم . (غافر10) 3-کسی که مقام شکرش را داده اند ، زیادی نعمت هم داده اند . لئن شکرتم لازیدنکم (ابراهیم 7) 4-کسی که توفیق استغفارش داده اند ، آمرزشش هم داده اند . استغفروا ربکم انه کان غفارا (نوح 10)

 

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

مقالات آزاد:آیا خداوند انرژی است؟

آیا خداوند انرژی است ؟

دوست عزیز در باره انرژی وخدا پرسیدی .آیا خدا همان انرژی است ؟ طبق نظریه انیشتن و نظریه فیزیک جدید که ادامه همان نظریه انیشتن است ،انرژی و ماده در واقع یکی هستند و این دو به همدیگر تبدیل می شوند . می دانیم که ماده و هر چیز که به ماده تبدیل شود طول و عرض و ارتفاع دارد . بنابراین فضا را اشغال میکند و هر چه فضا را اشغال کند در محیطی است که نمی تواند در آن واحد جای دیگر باشد . چنین چیزی چگونه می تواند خدا باشد ؟ما اعتقاد داریم خداوند همه جا هست به همه توجه دارد و بر همه محیط است خالق همه چیز است و خالق انرژی هم . در دعای جوشن کبیر آمده است :ای کسی که شنیدن یک صدا تو رااز صدا های دیگر غافل نمی کند .خدای کبیری که هر گاه او را بخوانی جوابت می دهد .انرژی ماده و ترکیب است و خداوند بسیط است .کم لطفی است و کوچکی ما که اگر او را انرژی بدانیم.

 

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

تفسیر :سوره حمد1

سوره حمد


بسم الله الرحمن الرحیم  . بنام خدای رحمان .در این مرحله اگر خداوند توفیق عنایت کند ، تفسیر سوره حمد را برای شما دوست گرامی شروع می کنیم. این  سوره را در روز چندین بار می خوانیم. یعنی در هر نماز دو بار ! پنج نماز واجب ده بار!  ببینیم مفسرین در باره این سوره چه می فرمایند.این سوره تفاوت هایی با سوره های دیگر دارد .درعین حالی که سوره های قرآن از بزرگ به کوچک شروع شده ،سوره حمد که کوتاه است ،در ابتدا آمده است . راستی چرا ؟ظریفی می گفت :سوره حمد فهرست قرآن مجید است .تمامی قرآن فهرست وار در این چند آیه آمده .سوره حمد دو بار نازل شده است ! تنها سوره ایست که بایددر نماز خوانده شود . در کل قرآن مجید خداوند با ما صحبت کرده است ، در این سوره بما یاد داده می شود که با خدا ی مهربان صحبت کنیم . برای این سوره نام های بسیاری آورده اند.از آن جمله :1- فاتحه الکتاب 2- سوره حمد 3 - ام الکتاب  4- سبع المثانی .نام های الوافیه ، الکافیه ، الشافیه، الاساس ،الصلاه ، و ام القرآن را هم جزء نام های سوره حمد دانسته اند . (المیزان) ادامه دارد .  

 

 

 

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

زنان و کودکان :بانوی خوشبخت 5

بانویی خوشبخت 5


جمعه 16 فروردين 1392 - 11:33:10

توسط :
admin ::

حضرت زهرا سلام الله علیها بفرزندانش نوشتن یاد می داد . یک روز حسن به حسین علیهما السلام گفت :  خط من از خط تو بهتر است ! آن ها کوچک بودند و فاصله سنی بسیار کمی داشتند ، حسین (ع) گفت: اما خط من زیباتر است . پس نزد مادر آمدند و گفتند بین ما حکم کن . حضرت زهرا مدیریتی قوی داشت . او دوست نداشت که بین آن ها با برتری یکی بر دیگری اختلاف بیندازد . پس آن ها را نزد پدرشان فرستاد . علی علیه السلام هم از قضاوت سر باز زد و گفت بروید تا جدتان حکم بفرماید. حضرت رسول هم آن ها را به سوی مادرشان بر گرداند و فرمود مادر باید حکم کند ! پس حضرت زهرا سلام الله علیها گفت :خدا یا تو کمکم کن و خودت حکم کن . سپس گردن بندی را که داشت پاره کرد و دانه های گردن بند روی زمین پاشید . او بفرزندانش گفت هر کس دانه های بیشتری جمع کند حق با او است .(این یک نوع مسابقه و بازی بود ) پس خدا به حضرت زهرا کمک کرد و وقتی بچه ها دانه ها را شمردند دیدند بطور  مساوی جمع کرده اند .(کتاب مستدرک عوالم العالم ازقول احقاق ج10 ص654 )

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

مقالات آزاد :ماه حرام

 

سخن سردبیر(ماه حرام(


سه شنبه 2 مهر 1392 - 19:44:28

روزها پیاپی می گذرد و در هر رهگذر ما مقداری از عمرمان را از دست می دهیم .و حالا وارد ماه حرام شده ایم ! ماه حرام یعنی چه ؟فکر کن! احترام ، محترم ، حرم ، حرام ، محروم ، ومحرم و محرم همه از یک ریشه می آیند . معنی لغوی آن یعنی ممنوع . مثلا احترام ، یعنی بی ادبی ممنوع . مَحرم یعنی ازدواج با او ممنوع . محروم ، یعنی نعمتی بر او ممنوع شده است . وحالا ماه حرام ! توجه کن در این ماه چه چیز حرام یا ممنوع  شده است ؟ جنگ کشتار در گیری  در این ماه ، حرام است . چهار ماه حرام داریم . ذی القعده ذی الحجه، محرم ، رجب.(کافی ج4ص240).این یک سنت ابراهیمی است که بعد از او هم در میان عرب قبل از اسلام ، رایج بود. احترام گذاشتن به این چهار ماه ! آنها در این ماه ها به هیچ جنگ و قتالی نمی پرداختند . اسلام نیز این سنت ابراهیمی را امضاء کرد و قتال و در گیری را در این ما ها تحریم نمود . (تفسیر نور ج1 ص341).عرب های جاهلی گاهی اوقات که دوست داشتند کشتار را ادامه دهند ، نام ماه حرام را عوض می کردند و مثلا رجب را می گفتند شعبان ! و اسم این جابجایی را گذاشته بودند "نسیء". خداوندمی فرماید :به تاخیر انداختن (نسیء) ماه های حرام افزونی در کفر است  و موجب گمراهی کافران . آنان یک سال آن ماه را حلال می شمردند و یک سال حرام .تا با آن ماه که خداوند حرام کرده سازگاری و برابری داشته باشند . و حرام خدا را حلال گردانند ،اعمال زشت آنها در نظرشان زیبا نمود و خدا هرگز کافران را هدایت نخواهد کرد .(سوره توبه 37). عر ب جاهلی که خدایش سنگ و گل بود ، سوسمار و خون می خورد و دخترش را زنده بگور می کرد ،باز شرم می کرد در ماه حرام کشتار کند و ناچار نام ماه را عوض می کرد .اما بعد دیدیم که کسانی که خود را مسلمان می نامیدند در محرم الحرام با پسر پیامبر چه کردند. لعنه الله علیهم اجمعین. حالا هم همان عرب ها بر علیه عرب ها اسلحه می فرستند . برایشان فرق ندارد که ماه حرام باشد یا حلال !نام ماه را هم عوض نمی کنند ( والله لا یهدی القوم الکافرین.) 

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

مقالات آزاد :باز سازی

دوستان سلام .

قطعا در جریان هستید که سایت طاها پست باز سازی شده است . بنا بر این ما مطالب را دوباره بارگذاری می کنیم.بهمین علت تصمیم گرفتیم که بعضی از موضوعات را باتاریخی که داشته برای شما بیاوریم .شما مطالب را درقسمت موضوعات می توانید پیدا کنید .با نظر دادن در باره مطالب ما را یاری کنید . با تشکر فراوان .

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

تفسیر :سوره حمد 2

تفسیر سوره حمد (2)


سه شنبه 16 مهر 1392 - 23:03:14

توسط :

بسم الله الرحمن الرحیم . این حدیث از پیامبر آمده است :کُلُ اَمر ذی بال لم یُذکَرفیه اسم الله فهو ابتر:هر کارمهمی که بدون نام خدا شروع شود ، بی فرجام است . تفسیر صافی ج1 ص52: می بینیم خداوند می فرماید که پیامبران قبل از اسلام هم کلمه بسم الله را می گفته اند . "و قال ارکبو فیها بسم الله مجراها و مرسیها . به هنگام حرکت و در موقع توقف کشتی بسم الله گویند .هود 41.
یا از قول حضرت سلیمان "انه من سلیمان و انه بسم الله الرحمن الرحیم . نحل 30 این نامه از طرف سلیمان است و همانا به نام خداوند بخشنده مهربان است .بسم الله .کلمه اسم از "سمو"بروزن "غلو" به معنی بلندی و ارتفاع است . اینکه هر نامی اسم گفته می شود به خاطر آنست که مفهوم آن بعد از نام گذاری ، از مرحله خفا و پنهانی به مرحله بروز و ظهور و ارتفاع می رسد، و یا به خاطر آنست که لفظ با نام گذاری معنا پیدا می کند و از مهمل و بی معنی بودن در می آید .الله جامع صفات جلال و جمال است . فان الله غفور رحیم . فان الله سمیع علیم ان الله هو الرزاق . هو الله الخالق الباری المصور له الاسماء الحسنی حشر 24. الله جامع تمام صفات خداوند است . یکی از شواهد روش جامعیت این نام آنست که ابراز ایمان و توحید را تنها با جمله "لا اله الا الله " می توان کرد . المیزان این مبحث ادامه دارد .

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

تفسیر :سوره حمد 3

م.

 

 

سوره حمد 3


سه شنبه 7 آبان 1392 - 20:04:02

توسط :
admin

بنام خدا .بسم الله الرحمن الرحیم ،اساس کار خداوند بر رحمت است و مجازات جنبه استثنایی دارد که تا عوامل قاطعی برای آن پیدا نشود تحقق نخواهد یافت . "یا من سبقت رحمته غضبه " یعنی همیشه رحمت خداوند جلو تر از غضب او است و بیشتر رحمت شامل حال انسان ها خواهد شد .سر فصل سوره ها هم همیشه بسم الله الرحمن الرحیم است .در باب حمد خداوند از امام ششم در تفسیر برهان آمده که:شکر نمودن از نعمت الهی عبارت است از اجتناب کردن از محرمات و از آنچه خداوند متعال نهی فرموده است ،وتمامی شکر گزاری با اظهار کلمه __الحمد لله رب العالمین __باشد.درباره العالمین گفته اند که:برای خداوند متعال هزار عالم است ،و هر عالمی از این عوالم بیشتر از هفت آسمان وهفت زمین باشد .جمعیت هر عالمی نمی دانند که بجز عالم آنان عالم دیگری موجود است یا نه .اما در باره حمد .کلا حمد و مدح و شکر نزدیک بهم هستند .__1_حمد در لغت عرب به معنی شتایش کردن در برابر کار یا صفت نیک اختیاری است .  __2__مدح به هر گونه ستایش خواه در برابر یک امر اختیاری یا غیر اختیاری .   __3__شکر از همه اینها محدود تر است . تنها در برابر نعمت هاشکر و سپاس می گوییم .البته شکر از یک نظر، عمومیت بیشتری دارد. چرا که شکر گاهی با زبان است و گاه با عمل ، در حالی که حمد ومدح معمولا با زبان است . (تفسیر نمونه)ادامه دارد.

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

تفسیر :سوره حمد 4

تفسیر سوره حمد(4)


دوشنبه 4 آذر 1392 - 12:02:43

توسط :
admin

بنام خداوند . ادامه بحث حمد :کلمه حمد بطوری که گفته اند به معنای ثنا وستایش در برابر عمل جمیلی است که ثنا شونده باختیار خود انجام داده است ."رب" در اصل به معنی مالک و صاحب چیزی است که به تربیت و اصلاح آن می پردازد . و کلمه ربیبه که به دختر همسر انسان گفته می شود ، از همین جا گرفته شده است .رب مطلق خداوند است .برای غیر خداوند به صورت اضافه است . رب الدار ، رب السفینه .از کلمه حمد این نکته نیز به خوبی استفاده می شود که خداوند همه این مواهب و نیکی ها را با اراده و اختیار خود ایجاد کرده است .حمد تنها درآغاز کار نیست ،بلکه پایان کارها را نیز خداوندمی فرماید با حمد خواهد بود ! در مورد بهشتیان می خوانیم :دعواهم فیها سبحانک اللهم و تحیتهم فیها سلام . و آخر دعواهم ان الحمد لله رب العالمین :یونس 10
الرحمن الرحیم . آوردن رحمن و رحیم بعد از رب العالمین ،اشاره به این نکته است که ما در عین قدرت نسبت به بندگان خویش با مهربانی و لطف رفتار می کنیم .

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

سوره حمد 5

سوره حمد 5

 

جمعه 15 فروردين 1393 - 09:39:

بنام خداوند قادر متعال .با پوزش از تاخیر پیش آمده !  "مالک یوم الدین " در اینجا به دومین اصل مهم اسلام یعنی قیامت و رستاخیز توجه می کند و می گوید :خداوندی که مالک جزاست . و به این ترتیب محور مبدا و معاد که پایه هر گونه اصلاح اخلاقی و اجتماعی است در وجود انسان تکمیل می گردد .جالب اینکه در اینجا تعبیر به "مالکیت خداوند" شده است ، که نهایت سیطره و نفوذ او را بر همه چیز و همه کس در آن روز مشخص می کند . روزی که همه انسان ها در آن دادگاه بزرگ برای حساب حاضر می شوند و در برابر مالک حقیقی خود قرار می گیرند ،تمام گفته ها و کارها و حتی اندیشه های خود را حاضر می بینند ،هیچ چیزبه اندازه سر سوزنی نابود نشده وبه دست فراموشی نیفتاده است . واکنون این انسان است که باید بار همه مسئولیت های اعمال خود را بر دوش کشد و حتی آنجا که خود فاعل نبوده بلکه بنیان گذار سنت و برنامه ای بوده است ! باز باید سهم خویش را از مسئولیت بپذیرد .اعتقادبه روز رستاخیز و ایمان به آن دادگاه بزرگ که همه چیز در آن بطور دقیق مورد محاسبه قرار می گیرد ، اثر فوق العاده نیرومندی در کنترل انسان در برابر اعمال نادرست و ناشایست دارد.یکی از علل جلو گیری کردن نماز از فحشاء ومنکرات همین است که نمار انسان را هم بیاد مبدئی می اندازد که از همه کار او با خبر است و هم بیاد دادگاه عدل الهی!(تفسیر المیزان(

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

تفسیر :سوره حمد 6

سوره حمد 6


يكشنبه 14 ارديبهشت 1393 - 22:55:48

بنام خدا .ایاک نعبد و ایاک نستعین ، کلمه عبد بمعنای انسان و یا هر دارای شعور دیگریست که ملک غیرباشد،اصل عبودیت بمعنای خضوع است .(المیزان(
عبادت یک نوع تشکر است .زیرا که اعلی مراتب خضوع واعلی درجه تعظیم می باشد .جهت مقدم شدن کلمه ایاک بر کلمه نعبد و بر کلمه نستعین این است که باعث اختصاص و انحصار شود یعنی پروردگارا ما تو را می پرستیم ،نه غیر تو را (تفسیر آسان(
ما حتی در عبودیت و بندگی خود نیز احتیاج به کمک او داریم و در این راه نیز باید از او استعانت جست .به تعبیر دیگر در جمله اول که می گوییم تنها تو را می پرستیم کمی بوی استقلال دارد.  بلافاصله با جمله ایاک نستعین آن را اصلاح می کنیم .ذکر صیغه جمع در نعبد و نستعین نشان می دهد که اساس عبادت ،مخصوصا نماز بر پایه جمع و جماعت است . حتی به هنگامی که بنده در برابر خدا به راز و نیاز بر می خیزد باید خود را میان جمع و جماعت ببینند تا چه برسد به سایر کارهای زندگیش . پس هر گونه فرد گرایی ،تک روی ،انزوا طلبی و مانند اینها مفاهیمی است که  از نظر قرآن و اسلام ، مردود شناخته می شود .آخر نماز هم که السلام علیکم است دلیل بر این است که این عبادت در اصل جنبه اجتماعی دارد.یعنی باید به صورت جماعت انجام شود.(خدایا)تنها تو را می پرستیم و تنها از تو یاری می جوییم (تفسیر نمونه) با تقدم عبارت ایاک نعبد اول عبادت کنیم بعداز او کمک بخواهیم . (تفسیر نور(    

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

تفسیر :سوره حمد 7

سوره حمد7


سه شنبه 30 ارديبهشت 1393 - 08:57:28
توسط:
admin:

بنام خداوند قادر متعال .ادامه بحث ،اهدنا الصراط المستقیم . ما را به راه راست هدایت کن ! (تفسیر آسان )هدایت بمعنای ارشاد و راهنمایی است . وبه معنی توفیق دادنداستعمال می شود .تفسیر بیان السعاده می گوید "هدایت همان نشان دادن راه است ،خواه به مطلوب یا به راه برساند یا نه . صراط با صاد و با سین و زراط با "ز" به معنی راه می باشد . در اینجا به معنی راه مستقیم می باشد که کجی ندارد . در تفسیر آسان آمده که صراط مستقیم قرآن مجید است . از ابن عباس آمده که اسلام است . در اخبار شیعه آمده که منظور پیامبر و امامان دوازده گانه هستند .تفسیر آسان در ادامه می گوید :خدای سبحان دارای انواع و اقسام وسائل هدایت می باشد که مرجع کلیه آنها چهار نوع است : 1-قوه عقلی و حواس باطنی بشر که خدا بوسیله آنها انسان را به فیض میرساند و انسان بمصلحت خویش راهنمایی می شود.
2-
نصب دلیل هایی (راهنما)که انسان بوسیله آنها حق را از باطل و مصلحت را از مفسده تشخیص می دهد ،از قبیل این آیه(سوره فصلت 16)می فرماید :ما آنان را هدیت کردیم ولی ایشان راه کورکورانه را برگزیدند و طریق هدایت را رها کردند .
3-
فرستادن پیامبران و کتب آسمانی چنانکه در سوره انبیا آیه 72 می فرماید :این قرآن مردم رابراه استوار و روشنی هدایت می کند.
4-
وحی و الهام و خوابهای راست است . لذا در سوره انعام آیه 89 در باره آنان می فرماید :افرادی که در راه ما جهاد می کنند براه راست هدایت می کنیم .صراط در لغت بمعنی طریق و راه است ، ولی در اینجا بمعنای "دین" می باشد .زیرا دین ایشان را به مقامی می رساند که مستوجب ثواب و محفوظ بودن از عقاب باشد. پس گویا راهی است که رفتن در آن مظنه نجات و سلامتی خواهد بود.

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

تفسیر :سوره حمد 8

 

سوره حمد 8


جمعه 16 خرداد 1393 - 03:05:47
توسط:
admin

صراط مستقیم . با سلام چند مطلب در باره خود کلمه صراط باقیمانده است حیف است که آنرا نگوییم . در تفسیر المیزان آمده است که :صراط به معنی " بلعیدن " است .گوییا راه روشن رهرو خود را بلعیده است که دیگر نمی تواند به این سو و آن سو منحرف شود ،و نیز نمی گذارد که از شکمش بیرون رود . کلمه مستقیم هم بمعنای هر چیزی است که بخواهد روی پای خود بایستد و بتواند بدون اینکه بچیزی تکیه کند بر کنترل و تعادل و متعلقات خود مسلط باشد . مانند انسان ایستاده ای که بر امور خود مسلط است .در نتیجه برگشت معنای مستقیم بچیزی است که وضعش تغییر و تخلف نا پذیر باشد . حال که معنای صراط ، آن و مستقیم ،این ، پس صراط مستقیم عبارت می شود از صراطی که در هدایت مردم و رساندنشان بسوی غایت و مقصدشان تخلف نکند و صد در صد این اثر خود را ببخشد .فرق میان سبیل و صراط :خداوند صراط را یکی دانسته ولی برای سبیل چند مورد ذکر کرده است .مثلا :الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا . کسانی که در راه ما جهاد می کنند ، آنان را به راههای خودمان هدایت می کنیم . آیاتی که سبیل را به مردم نسبت داده است .1- قل هذه سبیلی (یوسف108) بگو این راه منست .2-سبیل من اناب الی (لقمان15)راه کسی که بسوی من باز می گردد . 3 سبیل المومنین (نساء115)راه مومنین .پس سبیل می تواند چندین راه باشد حتی در بعضی آیات آمده (سوره یوسف106)که بیشترشان بخدا ایمان نمی آورند مگر با شرک . پس معلوم می شود شرک که ضلالت است با ایمان که یکی از سبیل هاست جمع می شود ولی صراط مستقیم با ضلالت و شرک جمع نمی شود .نتیجه ای که علامه طباطبایی می گیرد اینست که یا صراط مستقیم همه آن راه هاست . یا اینکه سبیل ها راههای فرعی است که بعد از اتصالشان بیکدیگر بصورت صراط مستقیم و شاهراه در می آیند.

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

تفسیر :سوره حمد 9

 

سوره حمد 9


چهارشنبه 11 تير 1393 - 09:41:33

توسط :
admin ::

بنام خداوند. ادامه بحث صراط :مزیت اصحاب صراط مستقیم  بر سایرین و همچنین مزیت صراط  آنان بر سبیل(راه) سایرین تنها به "علم" است نه عمل !آنان به مقام پروردگارشان علمی دارند که دیگران ندارند . پایان المیزان.  اما در باره الذین انعمت علیهم ...آنها چه کسانی هستند  ؟تفسیر نمونه از سوره نسا آیه 69 مثال شاهد آورده است :ومن یطع الله والرسول فاولئک مع الذین انعم الله علیهم من النبیین والصدیقین والشهداء والصالحین وحسن اولئک رفیقا:کسانی که دستورات خدا و پیامبر را اطاعت کنند، خدا آنها را با کسانی قرار می دهد که مشمول نعمت خود ساخته ،از پیامبران ،رهبران صادق و راستین ، جانبازان و شهیدان راه خدا و افراد صالح ،و اینان رفیقان خوبی هستند.
همانگونه که ملاحظه می کنیم این آیه افرادمورد نعمت را چهار گروه معرفی می کند :پیامبران ، صدیقین ، شهداء و صالحین .این مراحل چهارگانه شاید اشاره به این معنی باشد که برای ساختن یک جامعه انسانی سالم و مترقی و مومن نخست باید رهبران حق و انبیاءوارد میدان شوند.
مغضوب علیهم و ضالین کیانند ؟جدا کردن این دو از هم در آیات فوق نشان می دهد که هر کدام اشاره به گروه مشخصی است .در اینکه فرق میان این دو چیست سه تفسیر وجود دارد.1-از موارد این دو کلمه در قران مجید استفاده میشود که مغضوب علیهم مرحله ای سخت تر و بد تر از ضالین است .وبه تعبیر دیگر ضالین گمراهان عادی و مغضوب علیهم گمراهان لجوج و یا منافقند . ادامه دارد. (تفسیر نمونه)

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

زنان و کودکان :بانوی خوشبخت 6

بانوی خوشبخت 6


دوشنبه 2 ارديبهشت 1392 - 08:53:28

توسط :
admin :

چون فاطمه علیها سلام به آن بیماری که موجب رحلت آن حضرت گردید دچار شد ،هنگام شدت یافتن بیماریش ، گروهی از زنان مهاجر و انصار به عیادتش جمع شدند و بر آن حضرت سلام کرده و گفتند:ای دختر رسول خدا ! روزگار را چگونه می گذرانی ؟آن حضرت فرمود "حالم به گونه ایست که از دنیای شما بیزارم و مردانتان را دشمن می دارم. حال و قالشان را آزمودم و از آنچه کردند بسی ناخشنودم . چرا که چون تیغ زنگار خورده نابرا! و چون نیزه ،ازقد، دو نیم شده، و صاحبان اندیشه های تیره و نارسایند . چه بد ذخیره ای از پیش برای خود فرستادند ! خشم خداوند را به جان خریدند و در آتش پاینده اند . از سر ناچاری ریسمان امور وظایف را به گردن آنان انداخته ، سنگینی و مسئولیت کار را بدان ها واگذاردم و ننگ عدالت کشی را بر آنها بار کردم . نفرین ابدی بر این مکاران .دور باشند از رحمت حق این ستمکاران . وای بر آنان از چه رو تمرکز حق را در مرکز خود سبب نگشتند ؟و از این راه خلافت را از پایه های نبوت دور داشتند ؟به هوش ! که زیانی بس بزرگ است .(دراین کلام وبیان،قدرت مدیریت و رهبری و احاطه این بانوی بزرگ را در امور جامعه ببینبد! او بانوی خوشبختی بود که در مدت کمی بعداز زنده بگور کردن، دختران توانست جایگاه عظیمی برای خود ایجاد کند و راه را برای ابراز وجود زنان و دختران جامعه اسلامی باز کند ،سلام خدا بر او باد.)

 

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621