خوش آمدید
آمار کاربران

ساعت و تقویم

مقالات آزاد:این الرجبیون

سخن سردبیر :این الرجبیون.

 

چه زیباست رحمت خداوند که از طرق مختلف تو را شامل می شود !       او برای این که تو را به خود نزدیک کند بهانه می آورد."لیله الرغائب" شب آرزوها ! مرا بخوان تا مخصوص جوابت را بدهم ! تازه این شروع راه است. اصلا این ماه ،ماه تو ، حرف هایت را بزن ، صدا بزن ، تقلا کن ، مطمئن باش جواب می گیری ،شاید شب های دیگر ،ولی می گیری . این ماه ،ماه حرکت است . اینجا محل فرود برای تو نیست . باند پرواز است ! ماه رجب شروع حرکت ، ماه شعبان خیز برداشتن و رمضان ماه پرواز! در شب ،قدر ملائکه نازل می شوند . "تنزل الملائکه والروح فیها " آنها هر چه هم که پایین بیایند باز تو باید اوج بگیری که به سطح نزول آنها برسی .اما می بینی هر سال ملائکه نازل می شوند ولی تماسی بر قرار نمی شودراستی چرا ؟ قرآن فرموده آنها پایین می آیند ! بله ولی خیلی ها سقوط کرده اند ، محال است بتوانند فرود ملائکه را دریابند . تو باید حرکت کنی و خدا یاری می کند "انا لننصر رسلنا والذین آمنوا فی الحیاه الدنیا و یوم یقوم الاشهاد ، سوره مومن 51"ما قطعا رسولان خود و کسانی  که ایمان آورده اند را در زندگی دنیا و روز رستاخیز یاری می دهیم"مسلما هر کس را که خدا یاریش کند پیروز است "! اما این وعده خدا شروطی دارد ، اول این که ایمان داشته باشی ودر تو آثار ایمان جلوه کند یعنی سستی بخود راه ندهی ، از مشکلات نهراسی ، غمگین نشوی ، چنان که در آیه 139 آل عمران می فرماید"و لا تهنوا ولا تحزنوا و انتم الاعلون ان کنتم مومنین "شرط دیگر اینست که دگر گونیها را از خود شروع کنی ، چرا که خداوند نعمت های هیچ قومی را تغییر نمی دهد مگر اینکه تغییری در خود آنها پیدا شود ."ذلک بان الله لم یک مغیرا نعمه انعمها علی قوم حتی یغیروا ما بانفسهم. انفال 53". اگر تصمیم بگیریم که به خداوند نزدیک  شویم باید از دشمنان خدا دوری کنیم ولو اطرافیان ما باشند .در این صورت  خداوند بر قلب مان ایمان را می نویسد (حک می کند)و با روحی ازناحیه خودش  ما را تقویت می فرماید(یک مَلَک) . کتابت بر قلب یعنی استقرار ایمان در قلب، و همراهی نیرویی که یک نوع حیات معنوی جدید است که خداوند بر مومنان افاضه می کند . "اولئک کتب فی قلوبهم الایمان و ایدهم بروح منه مجادله 22)بر گرفته از تفسیر نمونه.دوست گرامی از نظرات شما متشکر می شویم

بیشتر
نویسنده : admin شنبه، 19 ارديبهشت ماه، 1394

تفسیر:آیه الکرسی 1

 

 

تفسیر (آیه الکرسی)

 

بسم الله الرحمن الرحیم.
الله لا اله الا هو الحی القیوم .الله خدایی است که هیچ خدایی جز او نیست .زنده و پاینده است .(بقره 255)  یا اله از اَلَه َگرفته شده به معنی عبادت کردن یا پناه بردن ، یا از لاهُ یلوهُ گرفته شده به معنی خالقیت ،آفریدن است ، که میشود توحید در خالقیت خداوند . بگفته پیامبر بزرگترین و مهم ترین آیه کتاب خداوند آیه الکرسی است . (تفسیر بیان السعاده ) نبی اکرم فرموده است هر کسی آیه الکرسی را به دنبال هر نماز بخواند آن کسی که متصدی قبض روح او می شود ذو الجلال والاکرام است . از حضرت امیر نقل شده است ک پیامبر بالای منبر فرمود کسی که آیه الکرسی را به دنبال هر نماز واجب بخواند بعد از مرگ چیزی مانع دخول او به بهشت نمی شود ، و بر آن کسی مواظبت نمی کند مگر اینکه صدیق یا عابد باشد .(مجمع البیان ج1-2 ص361 ) . الله نام مخصوص خداوند است و به معنی ذاتی است که جامع همه صفات کمال و جمال و جلال است . او پدید آورنده جهان هستی است ، به همین دلیل هیچ معبودی شایستگی پرستش جز او را ندارد .و از آنجا که در معنی الله یگانگی افتاده است ، جمله لا اله الا هو تاکیدی بر آن است .(تفسیرنمونه )
حی :به معنای کسی است که حیات ثابت داشته باشد . چون این کلمه صفت مشبهه و مانند سایر صفات مشبهه ، دلالت بر دوام و ثبات دارد .حیات حقیقی باید طوری باشد که ذاتا مرگ ناپذیر باشد و عارض شدن مرگ بر آن محال باشد و این مساله قابل تصور نیست مگر این که این حیات از خودش باشد نه اینکه دیگری باو داده باشد .(و توکل علی الحی الذی لا یموت فرقان 58) بر خدایی توکل  کن که زنده ایست که هرگز نمی میرد .بنا بر این حیات حقیقی حیات  خدای واجب الوجود است .یعنی نمی شود که نباشد .از اینجا معلوم می شود که چرا در جمله "هو الحی لا اله الا هو غافر 2 " حیات را منحصر در خدای تعالی کرد و فرمود :تنها او حی و زنده است .به این معنی که این حیات ،آمیخته با مرگ نیست و در معرض نابودی قرار نمی گیرد .(تفسیر المیزان ) .ادامه دارد .

بیشتر
نویسنده : admin شنبه، 19 ارديبهشت ماه، 1394

زنان و کودکان :بانوی خوشبخت 3

بانویی خوشبخت 3

 

حضرت زهرا سلام الله علیها وقتی ازدواج کرد تصمیم گرفت برای بهبود اقتصاد خانواده بشتر کار کند . آنها نزد رسول خدا رفتند و آن حضرت برایشان تقسیم کار کرد . کار داخل خانه را خانم و کارهای خارج از خانه را آقای خانه انجام دهد .علی با کشیدن آب از چاه و حمل و فروش آن و خانم فاطمه زهرا با آسیا کردن جو و گندم زندگی  می کردند .روزی حضرت فاطمه به همسرش گفت:آنقدر آسیا کرده ام  که دستانم تاول زده است ،
پس خدمت پدر  آمد که خدمتکاری بگیرد که در کار خانه باو کمک کند ، اما چیزی نگفت و برگشت .حضرت علی پرسید چه کردی ، فاطمه (س) جواب داد ابهت رسول خدا اجازه نداد حرفی بزنم . همسرش گفت  بیا با هم برویم ! پس دو نفری رفتند و موضوع را مطرح کردند . پیامبر فرمود :نمی توانم در حالی که اهل صفه از گرسنگی رنج می برند به شما چیزی ببخشم . آنها به خانه برگشتند .شب بعد پیامبر به خانه آن زوج جوان آمد واز پشت در به آنها سلام داد . آنها خوابیده بودند خواستند برخیزند ،پیامبر فرمود همانجا که هستید بمانید . بعد فرمود :به شما چیزی بهتر از آنچه از من در خواست کردید نگویم ؟ . وقتی جواب مثبت دادند  پیامبر فرمود :کلماتی که جبرییل بمن آموخت ، بهنگام خواب و بعد از نماز واجب سی و چهار بار الله اکبر سی و سه بارسبحان الله و سی و سه بار الحمد لله .سال ها بعد علی (ع) می گفت "از وقتی رسول خدا این اذکار را به ما آموخت هرگز یکبار ، از گفتن آ ن غفلت نورزیدم .
(چه مقامی بالا تر از این که تمامی مردم در طول تاریخ به خاطر  وجود آن حضرت تسبیح بگویند .) این خوشبختی دایمی و همیشگی است .

بیشتر
نویسنده : admin شنبه، 19 ارديبهشت ماه، 1394

رحمه للعالمین :مورد سئوال

مورد سئوال

 

رسول گرامی اسلام "اگر کسی گنجشکی را بدون هدف بکشد ، در روز قیامت آن حیوان می آید در حالی که برای او صدایی است در اطراف عرش می گوید :پرودگار من ،از این شخص بپرس برای چه مرا کشتی؟ در حالی که منفعتی برای تو نداشت .(من لا یحضره الفقیه ج2
وقتی نگاه می کنیم می بینیم پیامبر گرامی اسلام به کوچک ترین موضوعات هم توجه داشت . گنجشک! او دراین حدیث پیام این موجود کوچک را به همه می رساند.حیوانی که نمی تواند از خود در مقابل انسان خود خواه مواظبت کند .مظلومی که نمی تواند تیر را از خود دور کند.فقط می تواند شکایت خود را در روز قیامت به خدا برساند !توجه !! هر مظلومی اگر حقش پایمال شود این اجازه را دارد که شکایتش رامطرح کند و قطعا به شکایات رسیدگی خواهد شد .مواظب باش تا گنجشک مورد توجه است چه برسد به انسان .

بیشتر
نویسنده : admin شنبه، 19 ارديبهشت ماه، 1394

حقوق :حقوق فرزندان

حقوق فرزندان

 

مردی از انصار نزد پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم آمد و عرض کرد :یا رسول الله ! شاهد باش که من نخلستان خود را به این فرزندم بخشیدم ! حضرت فرمود: آیا فرزند دیگر نیز داری ؟ گفت بله ،پیامبر فرمود :آیا به همه آنها نخلستانی مانند همین نخلستان بخشیده ای ؟گفت نه ! پیامبر فرمود ما سلسله انبیاءو پیغمبران برای چنین ظلمی شاهد نمی شویم .با این حساب از ریز ترین اعمال تا بزرگترین آنها باید عدالت را بین فرزندان رعایت کنیم . کاری کنیم که خدا از ما راضی باشد .(گلچین صدوق ،گزیده من لا یحضره الفقیه ج2 ص183)

بیشتر
نویسنده : admin شنبه، 19 ارديبهشت ماه، 1394