خوش آمدید
آمار کاربران

ساعت و تقویم

زنان و کودکان:بانوی خوشبخت 4

 

 

بانویی خوشبخت

 

حضرت زهرا سلام الله علیها خیلی پدرش را دوست می داشت .او همیشه این دوست داشتن را ابراز می کرد . این را همه می دانستند .او این علاقه را با احترام به ایشان نشان می داد .می دانست احترام به پدر و مادر واجب است و در قرآن مجید بعد از پرستش خداوند آمده (وبالوالدین احسانا سوره انعام) ، اما او که مادر نداشت تمامی عشق بوالدین را به پدر ش که سرآمد بشریت بود هدیه می کرد .هر گاه رسول خدا به مسافرت می رفتند به هنگام برگشت و نزدیک شدن ایشان به مد ینه حضرت زهرا از خانه خارج می شد و به انتظار می نشست . هنگامی که پیامبر و یارانش به شهر نزدیک می شدند او بسوی دروازه شهر حرکت میکرد در حالیکه در فرزند کوچکش حسن و حسین علیهماالسلام همراهش بودند .مردم شهر هم راه می افتادند بطرف ورودی شهر .وقتی این دو گروه بهم می رسیدند حضرت زهرا بسوی ایشان می رفت ، چهره رسول خدا را می بوسید و از شوق گریه می کرد مردان زنان و کودکان ردیف می ایستادند شادی می کردند و به آنها  خوش آمد و خسته نباشید می گفتند و دسته جمعی به شهر بر می گشتند .
از کتاب مستدرک عوالم العالم البحرانی ج11 ص182 نقل از کتاب کشف الغمه

بیشتر
نویسنده : admin سه شنبه، 22 ارديبهشت ماه، 1394

رحمه للعالمین :یاوری خدا

یاوری خدا

 

مردی نزد پیامبر خدا آمد و گفت :یا رسول الله !مرا خاندانیست که چون با آنها می پیوندم ، مرا آزار می دهند ، و می خواهم ترکشان کنم . رسول خدا به اوفرمود :اگر چنین کنی خدا هم شما را ترک گوید و به حال خود رها کند ، آن مرد گفت :می فرمایید چکنم ؟رسول خدا فرمودند :به کسی که تو را محروم کرده ببخش و با کسی که از تو بریده بپیوند ، و از آن که به تو ستم کرده در گذر که چون چنین کنی خدای عز و جل در برابر آنها یاور تو باشد .(کتاب الزهد ص 36 )
کمی فکر کن هنگام دعوا آنکه بد دهنی نمی کند برگ برنده در دستش است . آنکه می بخشد ذهنی آرام دارد آنکه کینه ندارد شاداب و با نشاط است .تو جزء کدام گروه هستی ؟آیا تو سر بلند ، با ذهنی آرام ، با نشاط و برخوردار از یاوری خدا هستی ؟ یا نه غریب، بی پشتوانه خدایی ، مشوش و درهم ریخته؟ چرا؟ کمی فکر کن!

بیشتر
نویسنده : admin سه شنبه، 22 ارديبهشت ماه، 1394

تفسیر:آیه الکرسی 9

تفسیر(آیه الکرسی9)

 

سلام ،این آخرین بخش از آیه الکرسی است. امیدواریم که توانسته باشیم حق مطلب را ادا کنیم . (ولا یوده حفظهما و هو العلی العظیم )یوده از ماده "اود" به معنی سنگین کردن و بزحمت واداشتن است و حفظ : نگهداری کردن آن است. علی و عظیم هر دو از اسماءحسنای الهی بوده و ذکر آنها در این مورد برای تحکیم حکومت و سلطنت و نفوذ و قیومیت و مالکیت مطلق خداوند متعال باشد "علو"به معنی بلندی و رفعت در مقابل پستی است . خواه در جهت مادی باشد و یا معنوی . "علی"در مقام توصیف خداوند متعال کسی است که از هر جهت ذات و صفت و عمل وظاهری و باطنی ، بر همه موجودات بلندی وبرتری داشته باشد.        "عظیم" از ماده عظمت که به معنی برتری در قوت و بزرگی  در جهت مادی باشد یا معنوی ، و آن در مقابل حقیر است .عظیم پس از علی : زیرا که ظهور علو تنها در بلندی در جهت ظاهری است .عظیم ظهور آن در جهت قوت و نیروی باطنی است. پس ضمیمه شدن بیکدیگر دلالت می کند به اعتلاء ظاهری و باطنی هردو.(تفسیر روشن) بنا این در این آیه عالی ترین برترین و بالاترین ها را که به کلمات و در حد فهم بشر باشد خداوند برای توصیف خود آورده است .ما چه کسی را می توانیم برای راز و نیاز جایگزین پیدا کنیم ؟ چه کسی می تواند حاجات ما را بداند و برآورده کند به جز او ؟پناه می بریم به ذات پاک او از همه شرور عالم  و از او می خواهیم که آنی ما را به خودمان وا نگذارد.
در ضمن تمام روایاتی که در فضیلت آیه الکرسی آمده ، همه نشان می دهد که یک آیه بیش نیست . یعنی آیه الکرسی فقط تا و هو العلی اعظیم است .(مستدرک سفینه البحار ج9ص97)

بیشتر
نویسنده : admin سه شنبه، 22 ارديبهشت ماه، 1394

تفسیر:آیه الکرسی 8

آیه الکرسی 8

 

بنام او . ادامه آیه الکرسی .وَسِعَ کُرسیه السماواتِ والارض. کلمه کرسی از ماده :ک_رُ_س گرفته شده است که به معنای "به هم وصل کردن اجزای ساختمان است"اگر تخت را کرسی خوانده اند  به این جهت بوده که اجزای آن به دست نجار اگر چوبی باشد و یا صنعتگر دیگر در هم فشرده و چسبیده شده است و بسیاری از مواقع این کلمه را کنایه از ملک و سلطنت می گیرند . جمله له ما فی السموات والارض ، این معنا را می فهماند که مراد از وسعت "کرسی"احاطه مقام سلطنت الهی است .المیزان
کرسی: هر پایه و شالوده ای که بر آن اعتماد و تکیه شود . کرسی بمعنای ستون هم استعمال شده است . معنای آیه ، قدرت و عظمت او آسمانه و زمین را فرا گرفته است .کرسی تختی است غیر از عرش وگویند آسمانها و زمین در مقابل کرسی مانند حلقه ایست در یک بیابان! تفسیر مجمع البیان.
کرسی از لغات سریانی و عبری گرفته شده است و به معنی تختی است که بر روی آن نشسته می شود . و تختی که برای اشراف و ملوک می سازند . لازم است طوری باشد که محیط و مشرف بر دیگران باشد . پس در کرسی خداوند متعال :اولا باید از جهت وسعت و ارتفاع طوری باشد که محیط به همه آسمانها و زمین باشد . ثانیا لازم است متناسب با مرتبه لاهوت و جبروت باشد تا خداوند متعال بآن مستوی گردد . (مسلط) ثالثا اختصاص به خداوند داشته باشد  ."کرسیه"پس چنین چیزی صورت خارجی پیدا نمی کند مگر اینکه بمناسبت جملات قبل از این بگوییم که مراد "علم محیط پروردگار متعال . قیمومیت او باشد نسبت به همه آنچه در آسمانها و زمین است . (تفسیر روشن) دوست گرامی قسمت هایی که برایتان مبهم است را بفرمایید تا توضیح بیشتری بدهیم . با تشکر

 

 

بیشتر
نویسنده : admin سه شنبه، 22 ارديبهشت ماه، 1394

تفسیر:آیه الکرسی 7

آیه الکرسی (7)

 

بنام خداوند. با سلام : خواستم بقیه آیه را خلاصه کنم حیفم آمد ،گفتم بهتر است با هم بخوانیم . ولا یحیطون بشیء من علمه الا بما شاء، معنای تمامیت تدبیر خدا و کمال آن را می رساند ، زیرا یکی از نشانه های کمال تدبیر ، این است که موجود تدبیر شده ، خودش نفهمد که تدبیر کننده او چه منظوری از او و از تدبیر او داردو چه آینده ای برایش در نظر گرفته تا برای خلاصی از آن آینده(اگرناگوار )دست و پا کند ونتواند نقشه مدبر را خنثی کندو تدبیر شدگان مانند قافله چشم و گوش بسته ای باشند که بر خلاف میل به طرفی سوقشان می دهند وآن قافله هم می رود و صاحب قافله کمال جدیت را به خرج به می دهد تا از هیچ ناحیه ای  افراد ندانند به کجا می روند و کجا منزل می کنند و مقصد نهایی شان کجاست .خداوند با این جمله این معنا را بیان می کند که تدبیر عالم خاص اوست برای اینکه تنها او است که به روابط بین موجودات آگاه است چون او موجودات و روابط آنها را آفریده است. اما بقیه اسباب و 5علل و مخصوصا علل و اسبابی که از صاحبان عقل هستند هر چند که دخل و تصرفی و علمی دارند خود مرتبه ای از شئون علم الهی است هر چه هست نحوه ای از انحای تدابیر اوست . پس کسی نمی تواند به خود اجازه دهد که بر خلاف اراده خدای سبحان و تدبیر جاری در مملکتش قدمی بر دارد و اگر برداشت ،آن نیز از تدبیر خداوند است . (المیزان ج2ص512) .علم هر چه هست از خداست هم چنان که قوت و عزت و حیات منحصر در خداست . -1-  لا یحیطون بشیء من علمه .انحصار علم به خداوند . -2- ان القوه لله جمیعا. انحصار قدرت( بقره165) -3- فان العزه لله جمیعا انحصار عزت(نساء 138) -4- والله یعلم وانتم لا تعلمون .انحصار علم .(آل عمران66)

بیشتر
نویسنده : admin سه شنبه، 22 ارديبهشت ماه، 1394