خوش آمدید
آمار کاربران

ساعت و تقویم

مقالات آزاد:ذکر 3 \"مراتب ذکر

ذکر(3)(مراتب ذکر

مراتب ذکر . در مبحث قبلی گفتیم که مراتب و توفیق ذکر را بیاوریم . ذکر بر حسب نزدیکی و دوری به غایت ، مراتبی دارد که مهمترین و امهات آنها این چند مرتبه است :1-نخستین مرتبه ذکر ، ذکر زبانی است که جاری کردن اسماء و صفات خداوند است . 2- ذکر قلبی است که ذکر خفی است که مقابل ذکر زبانی است و آنرا ذکر جلی میگویند. 3-ذکر نفسی و آن ذکر یاد شونده در نفس است .بنا براین فرق ذکر قلبی و ذکر نفسی در این است که در ذکر قلبی با این که لب بسته است انسان ذکر بگوید . اما در ذکر نفسی تمامی وجودش یاد خداست .پیامبر فرموده است : اوتیت جوامع الکلام .(مسند احمد ابن حنبل ج2 ص212)به من کلمات جامعی داده شده است .و نقل گردیده که آن کلمات" لا اله الا الله" است.تفسیر بیان السعاده .در کتاب محاسن برقی ج1 ص 39 آمده است :خدای تعالی می فرماید :کسی که مشغول بذکر من باشد و ذکرم اورا از درخواست حاجتش باز دارد ، من باو بهتر از آنچه بخواهد می دهم . خداوند می فرماید :ان الذین اتقوا اذا مسهم طائف من الشیطان تذکروا فاذا هم مبصرون .(اعراف 201)کسانی که وقتی در محاصره وساوس شیطان قرار می گیرند بیاد خدا می افتند در نتیجه بینا می شوند .آیه نشانگر این قضیه است که رهایی از دام شیطان فقط از طریق تقوا امکان پذیر است .ادامه دارد.

بیشتر
نویسنده : admin شنبه، 26 ارديبهشت ماه، 1394

مقالات آزاد : ذکر 2

ذکر    2

 

همان طور که قبلا گفتیم ذکر در مقابل غفلت است .در باره معنی ذکر گفته اند :ذکر با کسر ذال ، حفظ کردن چیزی در خاطر و ذهن است و به معنای اجرای آن به زبان است. به معنای شهرت ، آوازه و شرف استعمال می شود . این دلالت می کند بر این که یاد آوری بنده ، یاد آوری خدا را بدنبال دارد و هیچ شرفی از این بالاتر و شریفتر نیست. (بیان السعاده)    در شماری از اخبار قدسی آمده که "خداوند می فرماید"من همنشین کسی هستم که مرا به یاد آورد و به ذکر بپردازد .(کافی ج2 ص496)       المیزان ج1 ص510 توضیحات گسترده ای در باره ذکر آورده که ما تا حدی که ملال آور نباشد برایتان بازگو می کنیم .این کتاب مثال آورده " سوره کهف آیه 24 ، واذکر ربک .... بیاد آور پروردگارت را هر وقت که فراموش کردی وبگو امید است پروردگارم مرا به رشدی نزدیک تر از این هدایت کند .یا"لئن شکرتم لازیدنکم اگر شکر بگزارید زیادتر بشما می دهیم .(ابراهیم 7)یا..لا تطع  من اغفلنا قلبه عن ذکرنا " کسی راکه ما دلش را از یاد خود غافل کرده ایم اطاعت مکن.(کهف 28)( المیزان ) توجه کنید! در این چند آیه چند مطلب مورد نظر است .-1اگر فراموش کردی بلا فاصله که یادت آمد از خداوند درخواست رشد و هدایت کن ، پس کسی غیر از خدا تو را به رشد نمی رساند .2-شکر خیلی مهم است ، یعنی یاد آوری خدا و اینکه همه چیز ازاوست .3- اگر ذکر می گویی توفیقی از طرف خداست، اگر او نخواهد تورا غفلت می گیرد و یادت می رود که یادش باشی!آن کس که غافل است خدا راهش نداده وبرای او راهی بسوی خدا نیست (البته او خودراه ها را بواسطه گناهان بسته !)از او پیروی نکن .در مراحل بعدی راه پیدا کردن توفیق و مراتب ذکررا را خواهیم آورد .اگر خداوند بما توفیق آن را داد . انشاءالله.ادامه دارد

بیشتر
نویسنده : admin شنبه، 26 ارديبهشت ماه، 1394

مقالات آزاد :ذکر 1

 

سخن سردبیر (ذکر(

 

فاذکرونی اذکرکم واشکروا لی ولا تکفرون .پس مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم ، و سپس شکر نعمت من را بجای آرید و کفران نعمت نکنید . (بقره 151 .
خیلی مستقیم خداوند رابطه را به تصویر کشیده است .یادم باش یادت باشم .از امام باقر روایت شده است که فرمود :همیشه این چنین است . مادامی که مومن به یاد خدا باشد (اشاره به آیه 23سوره معارج  که می فرماید الذین هم علی صلاتهم دائمون آن ها که همیشه در حال نماز اند و مداومت دارند ) چه ایستاده یا نشسته ،  مانند آن است که در حال نماز است .(تفسیر عیاشی ج1 ص214 )این روایت دلالت دارد بر این که یاد خدا ،خود نماز است . یا این که ذکر ،حقیقت و روح نماز است و نماز قالب آن ، لذا ذکر بزرگتر از نماز است .   آیاتی که بر نهی از خوردن چیز هایی که اسم خدا بر آن ذکر نشده ، اشار ه دارند ، یا به خوردن یا مباح بودن چیز هایی که اسم خدا بر آن ها برده شده امر می کنند ، بر این امر دلالت دارد که یاد خدا همان حلال کننده و مباح کننده اشیاء و افعال است و بدون ذکر هیچ یک از آن دو حلال نمی شود .(تفسیر بیان السعاده).
ذکر عبارت  از حضور معنی یا صورت چیزی در ذهن است . در مقابل ذکر غفلت است .توجه به پروردگار بهترین شکر و سپاس نعمت های اوست . (تفسیر انوار درخشان ). ذکر درجاتی دارد که مهم آن ها ذکر زبانی و ذکر قلبی است .اگر ما در طول روز بیاد این باشیم که کسی ما را نگاه می کند ،حرکات ما ضبط می شود و در واقع در مقابل دور بین هستیم ، قطعا مواظب کارهایمان هستیم. اگر یاد او باشیم کارهایی را که دوست ندارد را انجام نمی دهیم. او که می بیند پس زیبا عمل کنیم . ببینید در مقابل دیگران مخصوصا آنهایی که دوستشان داریم ، سعی می کنیم از ما خطا سر نزند. پس با این حساب ، گناهانمان نشان گر این قضیه است که :یا خدا را دوست نداریم ! یا نا بیناییم و علامت ها و نشانه های او را که تمام اطراف ما را گرفته است را نمی بینیم .(ادامه دارد)

بیشتر
نویسنده : admin شنبه، 26 ارديبهشت ماه، 1394

مقالات آزاد :طاهات پست چه میگوید ؟

طاها پست چه می گوید

 

بنام خداوند یکتا . با عرض سلام خدمت دوستان ! بهتر دیدیم که شما را با اهداف طاها پست بیشتر آشنا کنیم . قبل از هر چیز باید بگوییم که این سایت وابسته به هیچ حزب ، سازمان ،  گروه و دسته ای نیست .در واقع سایت متعلق به رسول خدا و خاندان مطهر اوست . در این مجموعه سعی شده چهره ی واقعی اسلام که دین زندگی، عشق ،محبت ،عدالت ،لطف و صفاست شناسانده و معرفی شود . آیات الهی توضیح داده شود ، آنهم از منابع صحیح . رفتار بزرگان دین از زیر غبار ها بیرون کشیده شود. آرایه های خرافات ،تعصب ،تنگ نظری از آن ها زدوده شود و چهره حقیقی اسلام به علاقه مندان وبی غرضان نشان داده شود .در این مجموعه به آنهایی که اسلام را دینی خشن میدانند بگوید که در این آیین نه تنها حقوق بشر مراعات شده بلکه حقوق حیوانات وحتی درختان و گیاهان نیز لحاظ شده است. اسلام دین آرامش ، لذت از زندگی ،و بهره برداری صحیح از خوشی های زندگی است،بدون لطمه زدن به حقوق دیگران ،بدون خراب کردن شخصیت انسانی و بدون نادیده گرفتن آرمانهای والا !!
در قسمت رحمه للعالمین لحظات کوتاه اما تامل برانگیز از زندگی سرشار از رافت و محبت رسول خدا با تیز بینی ،نکته سنجی و درایت، هر انسان آزاده ای را به تفکر و تحسین وا میدارد. در خاطرات بر گرفته از حقایق تاریخی ،بانوی خوشبخت ،سرمشق عشق ،مادری ،وهمسری همراه و آگاه ،زیباترین الگو ونمونه برای انسانهای آزاده است . آنها زندگی شیرین هم فراوان داشته اند .تمامی نوشته ها با منابع و مآخذ ذکر شده وسعی شده که مطالب با آدرس آورده شود.دوست داریم که کوتاهی ها و اشتباهات را متذکر شوید تا مقالات بهتری ارائه شود .شما هم میتوانید برایمان مطلب بنویسید تا با نام خودتان آورده شود

بیشتر
نویسنده : admin سه شنبه، 22 ارديبهشت ماه، 1394

حقوق: حق الله 1

 

حقوق امام سجاد ،حق الله

 

فَاما حقُ الله الاکبرُ فَاِنَکَ تَعبُدُهُ لا تُشرکُ بهِ شیئا فَاِذا فَعَلت ذلک بِاِخلاصِ جَعَلَ لَکَ عَلَی نَفسِه اَن یَکفیَک اَمرَ الدُنیا والاخِرَه وَ یَحفَظَ لَکَ ما تُحِبَ مِنها.
واما حق خداوند بزرگ آن است که او را بپرستی و چیزی را شریک او قرار ندهی و اگر از روی اخلاص چنین کنی ،خدا بر خود مقرر کرده کار دنیا و آخرت ترا به عهده گیرد و بسازد .
در آغاز بیان این حق و رسیدن به نتیجه بسیار مهم آن ، یعنی حل و فصل همه کارهای دنیا و آخرت که مطلوب همه انسان هاست ، دو مطلب باید روشن شود ، نخست : کلمه عبادت  دوم :کلمه اخلاص .
عبادت و عبودیت ، درلغت به معنای اظهار ذلت و خضوع ، اطاعت و پرستش معبود است ، واین چند علت دارد : 1 کمال معبود ،هر ناقصی فطرتا در مقابل کمال خاضع است .
2 احسان و انعامی است که از ناحیه معبود نسبت به اوصورت گرفته است .
3 چون موجود ناقص ، بطور کلی برای بدست آوردن منافع و دفع ضرر ، خود را نیازمند به وجود کامل می بیند او را عبادت می کند .
4 چون موجود کامل برتری ، استیلا و سیطره بر موجود ناقص دارد ، به علت ترس از قهر و استیلا ی او که باعث عذاب  و تنبه می شود ، او را اطاعت و پرستش می کند .
انگیزه های عبادت :
طمع : ممکن است به طمع جزا و پاداش انسان عبادت کند .
2 ترس از عقاب: یعنی از تزس جهنم  و عذاب عبادت کند .
3 شکر گزاری : کسی که نه ترسی دارد نه طمعی ، فقط برای تشکر از خداوند عبادت می کند .
بر گرفته از تفسیر رساله حقوق امام سجاد آیه الله یثربی .

بیشتر
نویسنده : admin سه شنبه، 22 ارديبهشت ماه، 1394