خوش آمدید
آمار کاربران
نظر شما در مورد سایت؟

خوب
خیلی خوب
متوسط
بد



نتایج
نظرسنجی ها

تعداد آراء: 2
نظرات : 0
نظرسنجی

تفسیر :توحید 3

سوره توحید 3


 

لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفوا احد . جمله لم یلد می شود نفی تشبیه باشد در مقابل نصاری (مسیحیان)که می گفتند المسیح ابن الله "مسیح پسر خداست".یا در مقابل مشرکان که می گفتند خدا فرزند زاییده (تفسیر احسن الحدیث(
کفو : در اصل به معنی هم طراز در مقام و منزلت و قدر است و سپس به هر گونه شبیه اطلاق می شود . (مفردات راغب)
نکته ها :درجات توحید . در رابطه با قل هو الله باید دانست :در باره خداوند سبحان به چند نوع توحید عقیده داریم که درجات توحید نامیده می شوند.
1-
توحید ذ ات ، یعنی خدا بی همتا و بی مانند استلیس کمثله شی شوری11
2 -
توحید صفات ، یعنی صفات حق تعالی عین ذات اوست ، میان ذات و صفات حق دو گانگی وجود ندارد .  3- توحید عبادت ، یعنی عبادت و بندگی خاص خداست.

شخصی خدمت نبی اکرم آمد و از فقر و تنگی معیشت گله کرد . رسول خدا به او گفت هر گاه داخل خانه ات شدی اگر کسی آنجا بود سلام کن ، اگر کسی نبود سلام کن و قل هو الله را یکبار بخوان . خداوند روزی فراوان به تو خواهد داد ، آن مرد چنین کرد و سرمایه دار شد.(تفسیر نمونه  (

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

زنان و کودکان :بانوی خوشبخت 2

بانویی خوشبخت 2

 

روز عروسی حضرت علی و حضرت زهرا به خانه خود رفتند و منتظر حضرت رسول نشستند .هر دو از همدیگر خجالت می کشیدند و سرشان پایین بود.فاطمه (س) با خود می اندیشید :روزی از روزها عبد الرحمن عوف که مرد ثروتمندی بود به خواستگاری او آمده بود .او که به رسم جاهلیت ، به همه چیز از دریچه مادی می نگریست خدمت پیامبر عرض کرد :اگر فاطمه را به همسری من در آوری یک صد شتر، که بار همه آنها پارچه های گران قیمت مصری باشد به اضافه ده هزار دینار طلا مهریه او می کنم ، پیامبر از این خواستگاری زشت و بی معنی چنان خشمگین شد که مشتی سنگریزه بسوی او پاشید و گفت :تو گمان کرده ای من بنده پول و ثروتم که با پول و ثروت می خواهی بر من فخر بفروشی ؟ (تذکره الخواص)
 عبدالرحمن قصد خرید او را داشت یعنی او هنوز در حال و هوای جاهلیت زندگی می کرد . او آمده بود تا حضرت فاطمه را در مقابل کالا و دینار ببرد ! پناه بر خدا بانوی بانوان !سیده نساء العلمین .سهم او از این نگرش زشت همان مشتی سنگریزه بود که بر او بارید .صدای پیامبر او را به خود آورد از سر آرامش نفس عمیقی کشید رسول خدا پیامبر گرامی اسلام وارد شد و کنار او نشست .
علی (ع) یادش آمد وقتی به خواستگاری آمد و مردم خبر دار شد ند همهمه ای در شهر پیچید :پیامبر می خواهد تنها دختر خود را به همسری علی ابن ابی طالب در آورد . او که دستش از مال و ثروت دنیا خالی است ،و از معیارهای عصر جاهلی چیزی ندارد !پیامبر فرمود فاطمه جان بر خیز و مقداری آب برای من بیاور .
فاطمه بر خاست و ظرفی را پراز آبکرده و به حضور پیامبر آورد .پامبر آب را متبرک کرد و فاطمه را بنزد خود خواند مشتی آب را به سینه او پاشید و گفت برگرد و چون فاطمه برگشت مشتی دیگر آب را در میان کتف او پاشید و گفت :خدایا این دختر من است که محبوب ترین مردم در نزد من می باشد . خدایا این برادر من است که محبوبترین

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

رحمه للعالمین: لطف به زن

لطف به زن

 

پیامبر گرامی اسلام می فرماید :نشستن مرد نزد همسر و فرزندان ،نزد خدای متعال ، محبوب تر از اعتکاف آن مرد در این مسجد است .(مسجدالحرام)از کتاب تنبیه الخواطر ج2 ص122.
اعتکاف نوعی از عبادت است که آن را در حد حج دانسته اند . توجه به زن و فرزند اعتنا به آنها و محبت در حق خانواده خود نوعی عبادت است .خداوند این عبادت را محبوب تر می داند .اگر هر کسی روزی چند ساعت هم نه، حتی چند دقیقه با خانواده صحبت کند.اظهار لطف و محبت کند فاصله ها کم می شود .دلتنگی ها ودلخوری ها از بین می رود .توجه به اطرافیان ایجاد عشق و علاقه می کند و خداوند دوست دارد.چه خوب است هر کس برای جلب توجه خداوند کاری بکند .در دل دوست بهر طریق وارد شویم .

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

حقوق : رساله حقوق

رساله حقوق


بعد از انقلاب کبیر فرانسه هنگامی که سر و صداها خوابید و دارها بر چیده شد قانون اساسی را نوشتند و در مقدمه آن کلیاتی بنام اعلان حقوق بشر نوشته شد. این نوشتن دو سال طول کشید.
در همین زمان اعلامیه استقلال امریکا در  4  ژولای 1776 میلادی به تصویب رسید ، و در مقدمه آن صریحا از برابری حقوق
افراد بشر صحبت شده است .(فرهنگ معین )
البته در امریکا این برابری حقوق بشر شامل حال سیاه پوستان نمی شد و القای بردگی تا سال  1862 حدودا طول کشید ، یعنی
حدود 86 سال بعد از برابری حقوق در بین انسان ها ، سیاهان جزو بشر نبودند .
درهمین هنگام تام پین بعد از نوشتن کتاب خود بنام عقل سلیم درسال  1774 به رساله ای تحت عنوان حقوق بشر پرداخت.
بخش اول آن در سال 1791 و دوم آن در سال 1792 انتشار یافت .(در هوای حق و عدالت محمد علی موحد ).
این طور که دیده می شود اصل حقوق بشر بنفع تمامی انسان هاست و فرع آن بنفع پنج کشوری است که حق وتو در سازمان متحد
دارند و با این اسلحه به سراغ کشور ها می روند .
اقبال لاهوری در این راستا می سراید :
من از این بیش ندانم که کفن دزدی چند               پی تقسیم قبور انجمنی ساخته اند
و اما   در دورانی که خفقان بیداد می کند و مردم گرفتار مفاسد اخلاقی و خود باختگی شده بودند و ارزش ها به ضد ارزش تبد یل شده بود، امام سجاد علیه السلام رساله حقوق را نوشتند .
صحیفه سجاد یه ، مکارم اخلاق ودعای ابو حمزه مانند آیینه هایی هستند که می توان چهره اجتماعی آن زمان را در آن به خوبی تماشا کرد و تلاش ، زحمت ، و نقش آن حضرت را در میان مردمی که زیر سلطه حاکمان ، همه فضایل و منزلت های عقلانی و عاطفی خود را از دست  داده بودند ، مشاهده کرد.
در واقع  این مطالب ، مبین منزلت حقیقی انسان هاست و جالب این است که امام سجاد (ع) سخنان خویش را صرف نظر از آن ویژگی های روحی در میان مردم بیان فرموده اند .  

 



 

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

حقوق :حقوق فرزندان

حقوق فرزندان

 

مردی از انصار نزد پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم آمد و عرض کرد :یا رسول الله ! شاهد باش که من نخلستان خود را به این فرزندم بخشیدم ! حضرت فرمود: آیا فرزند دیگر نیز داری ؟ گفت بله ،پیامبر فرمود :آیا به همه آنها نخلستانی مانند همین نخلستان بخشیده ای ؟گفت نه ! پیامبر فرمود ما سلسله انبیاءو پیغمبران برای چنین ظلمی شاهد نمی شویم .با این حساب از ریز ترین اعمال تا بزرگترین آنها باید عدالت را بین فرزندان رعایت کنیم . کاری کنیم که خدا از ما راضی باشد .(گلچین صدوق ،گزیده من لا یحضره الفقیه ج2 ص183)

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

رحمه للعالمین :مورد سئوال

مورد سئوال

 

رسول گرامی اسلام "اگر کسی گنجشکی را بدون هدف بکشد ، در روز قیامت آن حیوان می آید در حالی که برای او صدایی است در اطراف عرش می گوید :پرودگار من ،از این شخص بپرس برای چه مرا کشتی؟ در حالی که منفعتی برای تو نداشت .(من لا یحضره الفقیه ج2
وقتی نگاه می کنیم می بینیم پیامبر گرامی اسلام به کوچک ترین موضوعات هم توجه داشت . گنجشک! او دراین حدیث پیام این موجود کوچک را به همه می رساند.حیوانی که نمی تواند از خود در مقابل انسان خود خواه مواظبت کند .مظلومی که نمی تواند تیر را از خود دور کند.فقط می تواند شکایت خود را در روز قیامت به خدا برساند !توجه !! هر مظلومی اگر حقش پایمال شود این اجازه را دارد که شکایتش رامطرح کند و قطعا به شکایات رسیدگی خواهد شد .مواظب باش تا گنجشک مورد توجه است چه برسد به انسان .

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

زنان و کودکان :بانوی خوشبخت 3

بانویی خوشبخت 3

 

حضرت زهرا سلام الله علیها وقتی ازدواج کرد تصمیم گرفت برای بهبود اقتصاد خانواده بشتر کار کند . آنها نزد رسول خدا رفتند و آن حضرت برایشان تقسیم کار کرد . کار داخل خانه را خانم و کارهای خارج از خانه را آقای خانه انجام دهد .علی با کشیدن آب از چاه و حمل و فروش آن و خانم فاطمه زهرا با آسیا کردن جو و گندم زندگی  می کردند .روزی حضرت فاطمه به همسرش گفت:آنقدر آسیا کرده ام  که دستانم تاول زده است ،
پس خدمت پدر  آمد که خدمتکاری بگیرد که در کار خانه باو کمک کند ، اما چیزی نگفت و برگشت .حضرت علی پرسید چه کردی ، فاطمه (س) جواب داد ابهت رسول خدا اجازه نداد حرفی بزنم . همسرش گفت  بیا با هم برویم ! پس دو نفری رفتند و موضوع را مطرح کردند . پیامبر فرمود :نمی توانم در حالی که اهل صفه از گرسنگی رنج می برند به شما چیزی ببخشم . آنها به خانه برگشتند .شب بعد پیامبر به خانه آن زوج جوان آمد واز پشت در به آنها سلام داد . آنها خوابیده بودند خواستند برخیزند ،پیامبر فرمود همانجا که هستید بمانید . بعد فرمود :به شما چیزی بهتر از آنچه از من در خواست کردید نگویم ؟ . وقتی جواب مثبت دادند  پیامبر فرمود :کلماتی که جبرییل بمن آموخت ، بهنگام خواب و بعد از نماز واجب سی و چهار بار الله اکبر سی و سه بارسبحان الله و سی و سه بار الحمد لله .سال ها بعد علی (ع) می گفت "از وقتی رسول خدا این اذکار را به ما آموخت هرگز یکبار ، از گفتن آ ن غفلت نورزیدم .
(چه مقامی بالا تر از این که تمامی مردم در طول تاریخ به خاطر  وجود آن حضرت تسبیح بگویند .) این خوشبختی دایمی و همیشگی است .

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

تفسیر:آیه الکرسی 1

 

 

تفسیر (آیه الکرسی)

 

بسم الله الرحمن الرحیم.
الله لا اله الا هو الحی القیوم .الله خدایی است که هیچ خدایی جز او نیست .زنده و پاینده است .(بقره 255)  یا اله از اَلَه َگرفته شده به معنی عبادت کردن یا پناه بردن ، یا از لاهُ یلوهُ گرفته شده به معنی خالقیت ،آفریدن است ، که میشود توحید در خالقیت خداوند . بگفته پیامبر بزرگترین و مهم ترین آیه کتاب خداوند آیه الکرسی است . (تفسیر بیان السعاده ) نبی اکرم فرموده است هر کسی آیه الکرسی را به دنبال هر نماز بخواند آن کسی که متصدی قبض روح او می شود ذو الجلال والاکرام است . از حضرت امیر نقل شده است ک پیامبر بالای منبر فرمود کسی که آیه الکرسی را به دنبال هر نماز واجب بخواند بعد از مرگ چیزی مانع دخول او به بهشت نمی شود ، و بر آن کسی مواظبت نمی کند مگر اینکه صدیق یا عابد باشد .(مجمع البیان ج1-2 ص361 ) . الله نام مخصوص خداوند است و به معنی ذاتی است که جامع همه صفات کمال و جمال و جلال است . او پدید آورنده جهان هستی است ، به همین دلیل هیچ معبودی شایستگی پرستش جز او را ندارد .و از آنجا که در معنی الله یگانگی افتاده است ، جمله لا اله الا هو تاکیدی بر آن است .(تفسیرنمونه )
حی :به معنای کسی است که حیات ثابت داشته باشد . چون این کلمه صفت مشبهه و مانند سایر صفات مشبهه ، دلالت بر دوام و ثبات دارد .حیات حقیقی باید طوری باشد که ذاتا مرگ ناپذیر باشد و عارض شدن مرگ بر آن محال باشد و این مساله قابل تصور نیست مگر این که این حیات از خودش باشد نه اینکه دیگری باو داده باشد .(و توکل علی الحی الذی لا یموت فرقان 58) بر خدایی توکل  کن که زنده ایست که هرگز نمی میرد .بنا بر این حیات حقیقی حیات  خدای واجب الوجود است .یعنی نمی شود که نباشد .از اینجا معلوم می شود که چرا در جمله "هو الحی لا اله الا هو غافر 2 " حیات را منحصر در خدای تعالی کرد و فرمود :تنها او حی و زنده است .به این معنی که این حیات ،آمیخته با مرگ نیست و در معرض نابودی قرار نمی گیرد .(تفسیر المیزان ) .ادامه دارد .

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

مقالات آزاد:این الرجبیون

سخن سردبیر :این الرجبیون.

 

چه زیباست رحمت خداوند که از طرق مختلف تو را شامل می شود !       او برای این که تو را به خود نزدیک کند بهانه می آورد."لیله الرغائب" شب آرزوها ! مرا بخوان تا مخصوص جوابت را بدهم ! تازه این شروع راه است. اصلا این ماه ،ماه تو ، حرف هایت را بزن ، صدا بزن ، تقلا کن ، مطمئن باش جواب می گیری ،شاید شب های دیگر ،ولی می گیری . این ماه ،ماه حرکت است . اینجا محل فرود برای تو نیست . باند پرواز است ! ماه رجب شروع حرکت ، ماه شعبان خیز برداشتن و رمضان ماه پرواز! در شب ،قدر ملائکه نازل می شوند . "تنزل الملائکه والروح فیها " آنها هر چه هم که پایین بیایند باز تو باید اوج بگیری که به سطح نزول آنها برسی .اما می بینی هر سال ملائکه نازل می شوند ولی تماسی بر قرار نمی شودراستی چرا ؟ قرآن فرموده آنها پایین می آیند ! بله ولی خیلی ها سقوط کرده اند ، محال است بتوانند فرود ملائکه را دریابند . تو باید حرکت کنی و خدا یاری می کند "انا لننصر رسلنا والذین آمنوا فی الحیاه الدنیا و یوم یقوم الاشهاد ، سوره مومن 51"ما قطعا رسولان خود و کسانی  که ایمان آورده اند را در زندگی دنیا و روز رستاخیز یاری می دهیم"مسلما هر کس را که خدا یاریش کند پیروز است "! اما این وعده خدا شروطی دارد ، اول این که ایمان داشته باشی ودر تو آثار ایمان جلوه کند یعنی سستی بخود راه ندهی ، از مشکلات نهراسی ، غمگین نشوی ، چنان که در آیه 139 آل عمران می فرماید"و لا تهنوا ولا تحزنوا و انتم الاعلون ان کنتم مومنین "شرط دیگر اینست که دگر گونیها را از خود شروع کنی ، چرا که خداوند نعمت های هیچ قومی را تغییر نمی دهد مگر اینکه تغییری در خود آنها پیدا شود ."ذلک بان الله لم یک مغیرا نعمه انعمها علی قوم حتی یغیروا ما بانفسهم. انفال 53". اگر تصمیم بگیریم که به خداوند نزدیک  شویم باید از دشمنان خدا دوری کنیم ولو اطرافیان ما باشند .در این صورت  خداوند بر قلب مان ایمان را می نویسد (حک می کند)و با روحی ازناحیه خودش  ما را تقویت می فرماید(یک مَلَک) . کتابت بر قلب یعنی استقرار ایمان در قلب، و همراهی نیرویی که یک نوع حیات معنوی جدید است که خداوند بر مومنان افاضه می کند . "اولئک کتب فی قلوبهم الایمان و ایدهم بروح منه مجادله 22)بر گرفته از تفسیر نمونه.دوست گرامی از نظرات شما متشکر می شویم

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

تفسیر:آیه الکرسی 2

 

آیه الکرسی  2

 

در تفسیر آیه الکرسی بعد از توضیح کلمه (حی) به تفسیر کلمه قیوم می پردازیم.قیوم"از ماده قیام آمده است . صفتی است که بر مبالغه دلالت دارد .قیام بر هر چیز به معنای درست کردن و حفظ و تدبیر و تربیت و مراقبت و قدرت بر آن است . همه این معانی از قیام استفاده می شود ، چون قیام به معنای ایستادن است و طبعا بین ایستادن و مسلط شدن بر کار لازمه هست . از این رو از کلمه قیوم همه آن معانی استفاده می شود و خداوند در کلام مجیدش اصل قیام به امور خلق خود را برای خود اثبات نموده است . (المیزانقیوم در واقع ، ریشه و اساس تمام صفات فعل الهی است .در حقیقت "حی " تمام صفات الهی مانند علم و قدرت و سمیع و بصیر بودن و مانند آن را شامل می شود و قیوم ، نیاز تمام موجودات رابه او بازگو می کندو لذا گفته اند این دو با هم (اسم اعظم )هستند .(تفسیرنمونه(
 
قیام ، بمعنی بسیار قیام کننده بر امور و اعمال و تدبیر و تنظیم بطوری که چیزی از نظر او محو نشده و از کوچک ترین موضوعی غفلت نمی کند )تفسیر روشن).(ادامه دارد.(

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

تفسیر:آیه الکرسی 3

تفسیر(آیه الکرسی3))

 

ادامه بحث آیه الکرسی ،در انتها ،کلمه قیوم سه بار در قرآن آمده و در هر سه مورد در کنار کلمه الحی قرار دارد. هر موجود زنده ای برای ادامه حیات ، نیازمند منبع فیض است .تمام موجودات برای زنده شدن باید از "الحی" تغذیه شوند و برای ادامه زندگی باید از قیوم مایه بگیرند .(تفسیر نور)" لا تاخذه سنه ولا نوم" سنه سستی مخصوصی است که در آغاز خواب روی می دهد و به تعبیر دیگر بمعنی خواب سبک است ." نوم"یعنی خواب ،همانحالتی که قسمتی از حواس انسان به واسطه عوامل طبیعی بهنگام آن رکود پیدا می کند .  لا تاخذه " در حقیقت تاکید قیوم بودن خدا است ، زیرا قیام کامل و مطلق ایجاب می کند لحظه ای از آن غافل نگردد.له مافی السموات و ما فی الارض،  بنا بر این بعد از ذکر قیمومیت است که مالکیت خداوند مطرح می شود . (تفسیر نمونه)

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

تفسیر:آیه الکرسی 4

آیه الکرسی (4)

 

سلام. قبل از این که وارد بحث تفسیر شویم لازم است بگوییم در عین حالی که آیه الکرسی کوتاه است ، اما خیلی مطلب برای گفتن دارد . ما سعی می کنیم کوتاه و خلاصه بنویسیم. وارد پنجمین وصف از اوصاف الهی می شویم.یعنی بعد از توحید ، حی و قیوم بودن ، و عدم غلبه خواب بر ذات پاک او، حالا نوبت به وصف مالکیت خداوند می رسد .(له ما فی السموات و ما فی الارض ).در واقع این مالکیت ، نتیجه همان قیمومیت است زیرا هنگامی که قیام به امور عالم و تدبیر آنها وهم چنین خالقیت مخصوص ذات او باشد مالکیت هم هست ! اگر این که ما صاحب اصلی نیستیم در ما جا بیفتد دیگر مساله ای بنام حرص و بخل و استثمار وجود نخواهد داشت.(تعبیر به "ما" در جمله ما فی السموات و فی الارض که معمولا برای موجودات غیر عاقل آورده می شود ، در حالی که موجودات عاقل نیز مملوک او هستند ، به خاطر تغلیب است . چرا که غلبه و اکثریت با موجودات غیر عاقل است .)بر گرفته از تفسیر نمونه .(ادامه دارد .)

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

تفسیر:آیه الکرسی 5

آیه الکرسی (5)

 

در ادامه موضوع آیه الکرسی ، کلمه شفاعت یک کلمه کلیدی است . شفاعت از ماده - ش - ف - ع - است . در مقابل وتر . وتر به معنی - تک - یکه - بکار می رود و شفع معنای جفت را می دهد . در حقیقت شخصی که متوسل به شفیع می شود ، نیروی خودش به تنهایی برای رسیدن به هدف کافی نیست ،لذا نیروی خود را به نیروی شفیع گره می زند و در نتیجه آن را دو چندان نموده و به آنچه می خواهد نائل می آید . بحث شفاعت مال قیامت است . مرحوم علامه طباطبایی در المیزان آیات را دسته بندی می کند . آیات دو گروه هستند . 1- آیاتی که شفاعت را مخصوص خدا می دانند . 2 - آیاتی که با شرط ،شفاعت را تائید می کنند . بنا براین شفاعت کلا رد نشده ،بلکهدر چهار چوب قوانینی پذیرفته می شود. آیاتی که در آنها شفاعت مخصوص خداوند است :1- والامر یومئذ لله،امروز تنها موثر خداست. انفطار 19. 2- وراوالعذاب و تقطعت بهم الاسباب ، عذاب را می بینند و دستشان از همه اسباب بریده است .بقره 166. در آیات دیگری مانند انعام 94 ، یونس 30 ، بقره 48 ،دخان 41 ،غافر 18 و33 صافات 26 ، شعراء 100، شفاعت را مخصوص خدا میدانند .اما آیاتی که شفاعت را اثبات می کند کدامند؟آیا شرطی دارند ؟ قرآن مجید با تاکید اینکه شفاعت مخصوص خداست اما برای دیگران را رد نمی کند . بلکه در بعضی از آیات فی الجمله اثبات می کند . افرادی که از نظر خداوند می توانند شفاعت کنند عبارتند از :1- کسانی که خداوند راضی باشد . سوره انبیاء28.    2-کسانی که به حق شهادت داده در حالی که عالم باشند . زخرف86. 3-کسانی که نزد خدا عهدی داشته باشند . مریم 87.  4- کسانی که خدای رحمان اجازه داده باشد و سخن او را پذیرفته و پسندیده باشد.طه109. در سوره نجم 26 آمده که فرشتگان هم شفاعتشان هیچ سودی ندارد مگر اینکه خدا برای هر که بخواهد اذن دهد .
جمع میان آیات شفاعت نشان می دهد که این موضوع هم مثل موضوع مرگ و یا علم غیب ، نسبی است. یعنی در عین حالیکه علم غیب مخصوص خداست اما بعضی ها فقط باذن او می توانند وارد این وادی شوند . احدی را بر غیب خود مسلط نمی کند مگر کسی از فرستادگانش که او را پسندیده باشد . سوره جن 26و 27 . این اسلوب کلام بما می فهماند که جز خدای تعالی هیچ موجودی بطور مستقل مالک هیچ یک از کمالات نامبرده نیست ، و اگر موجود مالک کمالی باشد خدا باو تملیک کرده است . حتی قرآن کریم در قضاهای رانده شده بطور حتم نیز یک نوع مشیت را برای خدا اثبات می کند . سوره هود 106و 107.برگرفته از تفسیر المیزان. ادامه دارد .

 

 

 

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

تفسیر:آیه الکرسی 6

آیه الکرسی (6)

ش

یعلم ما بین ایدیهم و ما خلفهم .می داند آنچه که روبرو و آنچه که درپشت سرشان است . "یعلم" علم عبارت است از ظهور چیزی نزد چیز دیگر ،آن معنی مصدری است که از مفاهیم عامه است . و علم یک معنی دیگر دارد و"ظهور از این معنی انتزاع می شود و آن صورت معلوم است که در نزد عالِم حاصل شده است . (تفسیر بیان السعاده)المیزان می فرماید: ظاهر عبارت مورد بحث اینست که ضمیر جمع ، "بین ایدیهم و ما خلفهم "به شفیعانی بر می گردد که آیه قبلی اشاره به آنان داشت .پس علم خدا به پشت و روی امر شفیعان ، کنایه است از نهایت درجه احاطه او به ایشان ، پس ایشان نمی توانند در ضمن شفاعتی که به اذن خدا می کنند کاری که خدا نخواسته و راضی نیست در ملک او صورت بگیرد ،انجام دهند .دیگران هم نمی توانند از شفاعت آنان سوء استفاده نموده ، در ملک خدای تعالی مداخله کنند و کاری صورت دهند که خدا آن را مقدر نکرده است . باز گفته اند مراد جمله "ما بین ایدیهم " آن رفتاری است که از ملائکه و انبیاء مشهود است . و مراد از جمله "وما خلفهم "چیز هایی است که از انبیاء غایب و بعید است .وحوادثی که پس از ایشان رخ می دهد . پس برگشت معنای این دو جمله به همان غیب و شهادت است .یعنی احاطه کامل و تام خداوند به همه عالم هستی.بزبان ساده تر چیزی نیست که از نظر خداوند مخفی باشد .او گذشته و آینده را میداند .(تفسیر نمونه )"وما خلفهم ، یعنی آنچه را که خود شفیعان هم نمی دانند را خداوند می داند .ادامه دارد .

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

تفسیر:آیه الکرسی 7

آیه الکرسی (7)

 

بنام خداوند. با سلام : خواستم بقیه آیه را خلاصه کنم حیفم آمد ،گفتم بهتر است با هم بخوانیم . ولا یحیطون بشیء من علمه الا بما شاء، معنای تمامیت تدبیر خدا و کمال آن را می رساند ، زیرا یکی از نشانه های کمال تدبیر ، این است که موجود تدبیر شده ، خودش نفهمد که تدبیر کننده او چه منظوری از او و از تدبیر او داردو چه آینده ای برایش در نظر گرفته تا برای خلاصی از آن آینده(اگرناگوار )دست و پا کند ونتواند نقشه مدبر را خنثی کندو تدبیر شدگان مانند قافله چشم و گوش بسته ای باشند که بر خلاف میل به طرفی سوقشان می دهند وآن قافله هم می رود و صاحب قافله کمال جدیت را به خرج به می دهد تا از هیچ ناحیه ای  افراد ندانند به کجا می روند و کجا منزل می کنند و مقصد نهایی شان کجاست .خداوند با این جمله این معنا را بیان می کند که تدبیر عالم خاص اوست برای اینکه تنها او است که به روابط بین موجودات آگاه است چون او موجودات و روابط آنها را آفریده است. اما بقیه اسباب و 5علل و مخصوصا علل و اسبابی که از صاحبان عقل هستند هر چند که دخل و تصرفی و علمی دارند خود مرتبه ای از شئون علم الهی است هر چه هست نحوه ای از انحای تدابیر اوست . پس کسی نمی تواند به خود اجازه دهد که بر خلاف اراده خدای سبحان و تدبیر جاری در مملکتش قدمی بر دارد و اگر برداشت ،آن نیز از تدبیر خداوند است . (المیزان ج2ص512) .علم هر چه هست از خداست هم چنان که قوت و عزت و حیات منحصر در خداست . -1-  لا یحیطون بشیء من علمه .انحصار علم به خداوند . -2- ان القوه لله جمیعا. انحصار قدرت( بقره165) -3- فان العزه لله جمیعا انحصار عزت(نساء 138) -4- والله یعلم وانتم لا تعلمون .انحصار علم .(آل عمران66)

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621