خوش آمدید
آمار کاربران

ساعت و تقویم

حقوق امام سجاد حق چشم 5

حقوق امام سجاد :

حق چشم 5 :

مطلب در باره ی حق چشم بسیار است . اگر به این احادیث توجه کنیم هر کدام درسی برای ماست . امام علی علیه السلام : نگاه کردن به خسیس ، قلب را خشن می کند . النظر الی البخیل یقسی القلب ، قلب دچار قساوت می شود . پناه بر خدا اگر نگاه کردن به خسیس قساوت می آورد پس خود خسیس بیچاره چه قلب قسی و خشنی دارد ! امام صادق علیه السلام : النظر الی الاحمق یسخن العین ، نگاه کردن به احمق ، چشم را خشک می کند . با این توصیف ها مواظبت بر نگاه خیلی مهم است و دایره ی دید ما باید کنترل شود . با این حساب هر چیزی که دیده شود اثر مستقیم بر نفس دارد . وای بر نفسی که در مقابلش ناپاکی ها باشد و از نگریستن به آنها ابائی نداشته باشد . اگر به هر چیزی بی پروا نگاه کنیم ، وقتی پرده ها فرو افتد و نفس به شخصه آشکار شود چه صحنه های رقت انگیزی ایجاد می شود . کسانی که از هر صحنه ای برای لذت بردن سوء استفاده کردند . کسانی که چشم بر حرام نبستند . به بخیل و احمق نگریستند .در برزخ و در عالم حشر شرمنده محشور می شوند . خدایا تو ما را حفظ بفرما !         

بیشتر
نویسنده : admin جمعه، 18 اسفند ماه، 1396

مقالات آزاد لاتحزن10

 

لا تحزن 10 :

بدان که با سختی آسانی است ، با ناراحتی گشایش ، این حالی که الان داری دائمی نیست و روزگار جا به جا می شود .  شادمان باش که خدا ترا انتخاب کرده ، تو که نمی دانی ، شاید سختی برای تو از راحتی بهتر باشد . بلاءتو را به خدا نزدیک تر می کند . دعاء تو را به راه های خیر می رساند و از تو تکبر و عجب و فخر را می برد. بدان شدائد زندگی چشم و گوش را باز می کند قلب را زنده و هشیار می سازد و ثواب را زیاد می کند . منتظر حادثه ی بد مباش ، شایعات را نپذیر و تسلیم اراجیف نشو . با آدم های مبغض ، سنگین دل و حسود هم نشینی نکن ، آنها روح را می سوزانند . ره آورد آنها کدورت است و به همراه خود حزن و افسردگی را می آورند . سعی کن نماز را به جماعت بخوانی ، در مسجد بیشتر توقف داشته باش ، رویکردت به نماز را بیشتر کن تا نشاط پیدا کنی !  

بیشتر
نویسنده : admin جمعه، 18 اسفند ماه، 1396

مقالات آزاد قیامت 9

 

قیامت 9:

برزخ : چنانکه از نامش پیداست عالمی است واسطه در میان این جهان و جهان دیگر .در قرآن مجید در مورد قیامت بسیار آیات وجود دارد . اما در مورد برزخ زیاد گفته نشده است . به همین دلیل هاله ای از ابهام آنرا فرا گرفته و خصوصیات و جزئیات آن چندان روشن نیست . حقیقت اینست که آگاهی بر خصوصیات برزخ تاثیر زیادی بر مسائل اعتقادی نمی گذارد . ولی اصل وجود عالم برزخ با صراحت بیان شده است . مثلا در آیه ی 46 سوره ی مومن می فرماید :آل فرعون هر صبح و شب از طریق عرضه شدن آتش بر آنها مجازات می شوند .برزخ حائل بین دو چیز است . گاهی تعبیر به عالم قبر یا عالم ارواح شده است . این برزخ میان دنیا و آخرت قرار گرفته نه میان انسان و دنیا (100 مومنون )

آنچه مهم است این است که برزخ وجود دارد . روح انسان بعد از زندگی در این دنیا در جسد لطیفی قرار می گیرد که از بسیاری از عوارض این ماده ی کثیف بر کنار است و چون از هر نظر شبیه این جسم است به آن قالب مثالی یا بدن مثالی می گویند که نه به کلی مجرد است و نه مادی محض . بلکه دارای یک نوع تجرد برزخی است که بعضی از محققان آن را تشبیه به وضع روح در حالت خواب کرده اند که درآن حال ممکن است با مشاهده ی نعمت هائی به راستی لذت ببرد و یا بر اثر دیدن مناظر هولناک معذب و ناراحت شود . (ج14 ص322 )

بیشتر
نویسنده : admin جمعه، 18 اسفند ماه، 1396

تفسیر سوره احزاب آیه ی 43

تفسیر :سوره ی احزاب آیه ی 43

بسم الله الرحمن الرحیم . هو الذی یُصَلی عَلَیکُم وَ مَلائِکَتُهُ لِیُخرِجَکُم مِنَ الظُلُماتِ الیَ النور وَ کانَ بِالمومِنینَ رَحیما . او کسی است که با فرشتگان خود بر شما درود می فرستد تا شما را از تاریکی ها به سوی روشنائی ببرد و به مومنان همواره مهربان است . ما در همین سوره ی احزاب آیه ی 56 می خوانیم که ان الله و ملائکته یصلون علی النبی . یعنی همانا خداوند و ملائکه اش بر پیامبر درود می فرستند . درود فرستادن خدا و ملائکه بسیار زیبا و آرامش بخش است . در آیه ی مورد بحث خدا و ملائکه بر مومنین درود و صلوات می فرستند . این موضوع را در سوره ی زمر آیه ی 73 . سوره ی رعد آیه ی 23 . و 24 با جملاتی متفاوت بیان فرموده است . "  تفسیر المیزان "   - صلاه – انعطاف است . اما این معنای جامع به خاطر اختلاف مواردی است که به آن نسبت داد می شود . بعضی گفته اند " صلات از 1- خداوند ، به معنای ،، رحمت ،، است . 2- از ملائکه به معنای ،، استغفار ،، است . 3- از مردم ،، دعا ،، است . در آیه بعد توضیح داده شده است که ، تحیتهم یوم یلقونه ، امنیت و سلامتی از طرف خداوند به معنای رحمت است . اما نه هر رحمتی ، بلکه رحمت خاصی که ذخیره ی آخرت برای خصوص مومنین است . جمله ی مورد بحث علت صلوات را خداوند بیان فرموده : لیخرجکم من الظلمات الی النور ، و کان بالمومنین رحیما ، یعنی این که خداوند صلواتش باعث اخراج مومن از تاریکی به سوی نور است . به این دلیل که او نسبت به مومن مهربان است . کلمه ی رحیما ، رحمت خاصی است که مخصوص مومنین و ذخیره ی آخرت می باشد . ( این بحث ادامه دارد . )   

بیشتر
نویسنده : admin دوشنبه، 9 بهمن ماه، 1396

مقالات آزاد قیامت 8

قیامت 8 : اجل یعنی سر آمد عمر چیزی .

اجل مسمی یعنی عمر و مدت حتمی . اجل مسمی مرگ طبیعی . اجل معلق مرگ زود رس .

در آیه ی 94 سوره ی انعام می فرماید : شما تنها به سوی ما باز می آئید همانگونه که روز اول شما را آفریدیم . از اموال که تکیه گاه شما بودند و شفیعانتان خبری نیست .

در مورد کیفیت قبض روح پرهیزگاران می فرماید : پرهیزگاران کسانی هستند که فرشتگان قبض ارواح ، روح آنها را می گیرند در حالی که پاک و پاکیزه اند از شرک ، ظلم ، استکبار و هر گونه گناه . فرشتگان به آنها می گویند سلام بر شما باد و بعد می گویند وارد بهشت شوید به خاطر اعمالی انجام می دادید . مرحوم علامه طباطبائی در المیزان آورده که در این آیه (32 نحل الذین تتوفاهم الملائکه ) سه موضوع مطرح است .     1-طیب بودن . 2- سلامت و امنیت از هر نظر . 3- راهنمائی به بهشت .

در لحظات مرگ ظالمان و گنهکاران سخنان مختلفی دارند . حاشا کردن اعمال بد ، زیرا دروغ گوئی جزء خمیره ی کارشان شده است . بعضی اظهار ندامت می کنند و تقاضای بازگشت به دنیا را دارند . بعضی هم ابراز ایمان می کنند مانند فرعون . ( یونس 90 )

در سوره محمد ص می فرماید : حال منافقان چگونه خواهد بود هنگامی که فرشتگان مرگ روحشان را قبض می کنند در حالی که بر صورت و پشت آنها می زنند . به صورت آنها می زنند تا طعم تلخ کفر و نفاق و لجاجت و عناد را بچشند . بر پشت آنها می زنند چون بسوی دشمنان خدا رفته اند . ( یضربون وجوههم و ادبارهم ) .

ایمان به دعوت انبیاء و عمل به برنامه های آنها جلو معلق را می گیرد و حیات انسان را تا اجل مسمی ادامه میدهد .

 

بیشتر
نویسنده : admin دوشنبه، 9 بهمن ماه، 1396