خوش آمدید
آمار کاربران
نظر شما در مورد سایت؟

خوب
خیلی خوب
متوسط
بد



نتایج
نظرسنجی ها

تعداد آراء: 1
نظرات : 0
نظرسنجی

مقالات آزاد :ذکر 1

 

سخن سردبیر (ذکر(

 

فاذکرونی اذکرکم واشکروا لی ولا تکفرون .پس مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم ، و سپس شکر نعمت من را بجای آرید و کفران نعمت نکنید . (بقره 151 .
خیلی مستقیم خداوند رابطه را به تصویر کشیده است .یادم باش یادت باشم .از امام باقر روایت شده است که فرمود :همیشه این چنین است . مادامی که مومن به یاد خدا باشد (اشاره به آیه 23سوره معارج  که می فرماید الذین هم علی صلاتهم دائمون آن ها که همیشه در حال نماز اند و مداومت دارند ) چه ایستاده یا نشسته ،  مانند آن است که در حال نماز است .(تفسیر عیاشی ج1 ص214 )این روایت دلالت دارد بر این که یاد خدا ،خود نماز است . یا این که ذکر ،حقیقت و روح نماز است و نماز قالب آن ، لذا ذکر بزرگتر از نماز است .   آیاتی که بر نهی از خوردن چیز هایی که اسم خدا بر آن ذکر نشده ، اشار ه دارند ، یا به خوردن یا مباح بودن چیز هایی که اسم خدا بر آن ها برده شده امر می کنند ، بر این امر دلالت دارد که یاد خدا همان حلال کننده و مباح کننده اشیاء و افعال است و بدون ذکر هیچ یک از آن دو حلال نمی شود .(تفسیر بیان السعاده).
ذکر عبارت  از حضور معنی یا صورت چیزی در ذهن است . در مقابل ذکر غفلت است .توجه به پروردگار بهترین شکر و سپاس نعمت های اوست . (تفسیر انوار درخشان ). ذکر درجاتی دارد که مهم آن ها ذکر زبانی و ذکر قلبی است .اگر ما در طول روز بیاد این باشیم که کسی ما را نگاه می کند ،حرکات ما ضبط می شود و در واقع در مقابل دور بین هستیم ، قطعا مواظب کارهایمان هستیم. اگر یاد او باشیم کارهایی را که دوست ندارد را انجام نمی دهیم. او که می بیند پس زیبا عمل کنیم . ببینید در مقابل دیگران مخصوصا آنهایی که دوستشان داریم ، سعی می کنیم از ما خطا سر نزند. پس با این حساب ، گناهانمان نشان گر این قضیه است که :یا خدا را دوست نداریم ! یا نا بیناییم و علامت ها و نشانه های او را که تمام اطراف ما را گرفته است را نمی بینیم .(ادامه دارد)

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

مقالات آزاد : ذکر 2

ذکر    2

 

همان طور که قبلا گفتیم ذکر در مقابل غفلت است .در باره معنی ذکر گفته اند :ذکر با کسر ذال ، حفظ کردن چیزی در خاطر و ذهن است و به معنای اجرای آن به زبان است. به معنای شهرت ، آوازه و شرف استعمال می شود . این دلالت می کند بر این که یاد آوری بنده ، یاد آوری خدا را بدنبال دارد و هیچ شرفی از این بالاتر و شریفتر نیست. (بیان السعاده)    در شماری از اخبار قدسی آمده که "خداوند می فرماید"من همنشین کسی هستم که مرا به یاد آورد و به ذکر بپردازد .(کافی ج2 ص496)       المیزان ج1 ص510 توضیحات گسترده ای در باره ذکر آورده که ما تا حدی که ملال آور نباشد برایتان بازگو می کنیم .این کتاب مثال آورده " سوره کهف آیه 24 ، واذکر ربک .... بیاد آور پروردگارت را هر وقت که فراموش کردی وبگو امید است پروردگارم مرا به رشدی نزدیک تر از این هدایت کند .یا"لئن شکرتم لازیدنکم اگر شکر بگزارید زیادتر بشما می دهیم .(ابراهیم 7)یا..لا تطع  من اغفلنا قلبه عن ذکرنا " کسی راکه ما دلش را از یاد خود غافل کرده ایم اطاعت مکن.(کهف 28)( المیزان ) توجه کنید! در این چند آیه چند مطلب مورد نظر است .-1اگر فراموش کردی بلا فاصله که یادت آمد از خداوند درخواست رشد و هدایت کن ، پس کسی غیر از خدا تو را به رشد نمی رساند .2-شکر خیلی مهم است ، یعنی یاد آوری خدا و اینکه همه چیز ازاوست .3- اگر ذکر می گویی توفیقی از طرف خداست، اگر او نخواهد تورا غفلت می گیرد و یادت می رود که یادش باشی!آن کس که غافل است خدا راهش نداده وبرای او راهی بسوی خدا نیست (البته او خودراه ها را بواسطه گناهان بسته !)از او پیروی نکن .در مراحل بعدی راه پیدا کردن توفیق و مراتب ذکررا را خواهیم آورد .اگر خداوند بما توفیق آن را داد . انشاءالله.ادامه دارد

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

مقالات آزاد:ذکر 3 \"مراتب ذکر

ذکر(3)(مراتب ذکر

مراتب ذکر . در مبحث قبلی گفتیم که مراتب و توفیق ذکر را بیاوریم . ذکر بر حسب نزدیکی و دوری به غایت ، مراتبی دارد که مهمترین و امهات آنها این چند مرتبه است :1-نخستین مرتبه ذکر ، ذکر زبانی است که جاری کردن اسماء و صفات خداوند است . 2- ذکر قلبی است که ذکر خفی است که مقابل ذکر زبانی است و آنرا ذکر جلی میگویند. 3-ذکر نفسی و آن ذکر یاد شونده در نفس است .بنا براین فرق ذکر قلبی و ذکر نفسی در این است که در ذکر قلبی با این که لب بسته است انسان ذکر بگوید . اما در ذکر نفسی تمامی وجودش یاد خداست .پیامبر فرموده است : اوتیت جوامع الکلام .(مسند احمد ابن حنبل ج2 ص212)به من کلمات جامعی داده شده است .و نقل گردیده که آن کلمات" لا اله الا الله" است.تفسیر بیان السعاده .در کتاب محاسن برقی ج1 ص 39 آمده است :خدای تعالی می فرماید :کسی که مشغول بذکر من باشد و ذکرم اورا از درخواست حاجتش باز دارد ، من باو بهتر از آنچه بخواهد می دهم . خداوند می فرماید :ان الذین اتقوا اذا مسهم طائف من الشیطان تذکروا فاذا هم مبصرون .(اعراف 201)کسانی که وقتی در محاصره وساوس شیطان قرار می گیرند بیاد خدا می افتند در نتیجه بینا می شوند .آیه نشانگر این قضیه است که رهایی از دام شیطان فقط از طریق تقوا امکان پذیر است .ادامه دارد.

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

مقالات آزاد : ذکر 4

ذکر 4

 

با سلام. در باب بحث ذکر، راجع به توفیق ذکر بایدمی گفتیم . در آیه 201 سوره اعراف آمده است:ان الذین اتقوااذا مسهم طائف من الشیطان تذکروا فاذا هم مبصرون .در متن این آیه شرط یاد خدا بودن را ، تقوا ذکر کرده است . این آیه بسیار پر معنا است . معنای آیه این است :کسانی که پرهیز گارند چون وسوسه شیطانی به آنها رسد خدا را یاد می آورند و در دم با بصیرت می شوند .مفسرین در باره "طائف" خیلی بحث کرده اند .سید قطب در کتاب فی ظلال القرآن آورده :این آیه کوچک از حقائق عمیق و قضایای عجیب پرده بر می دارد .او می گوید پایان آیه با جمله "فاذا هم مبصرون "معانی بسیاری را به اول آیه اضافه می کند . آیه این طور می فرماید : وقتی شیطان انسان را مس کند (تماس بگیرد)این تماس باعث کوری بصیرت می شودو دیدگاه قفل می گردد ، اما تقوای خداوند و مراقبت از تقوا و ترس از خدا و ترس از غضب و عقاب او سبب می شود که انسان بیناییش بر گردد .تفسیر لطائف الاشارات این طور توضیح می دهد که :شیطان با متقین ، به هنگام غفلت از ذکر خداوند، تماس می گیرد .اگر مداومت به ذکرالله در قلبش باشد طیف شیطانی او را مس نخواهد کرد . خوب توجه کنید :شیطان به قلبی که در حال شهود است نزدیک نمی شود . یکی از نام های شیطان خنس است . خنس در اصل به معنی انقباض و باز گشت و پنهان شدن است . شیطان را از این جهت "خنس" گویند که هنگامی که نام خدا برده شود منقبض شده خود را مخفی می کند .در حدیث آمده :شیطان پیوسته بندگان خدا را وسوسه می کند و هنگامی که خدا را یاد کنند بر میگرددواز آنها دور می شود .(تفسیر نمونه ج 26 ص 189)مطالب پر معنای دیگری در باره طائف هست که در آینده خواهیم آورد.
انشاالله.

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

مقالات آزاد : ذکر 5

 

 

ذکر5

بنام خداوند . درادامه بحث ذکر باید بیشتر به کلمه طائف بپردازیم . مفسرین مطالب گوناگونی گفته اند . مفسر روح المعانی عقیده دارد که طائف یعنی طیف یعنی دور می زند وارد نمی شود. المیزان :طائف دور قلب دور می زند . مرحوم علامه اعتقاد دارد که پناه بردن به خداوند خود نوعی تذکر است . خود یک نوع توکل است . تفسیر سور آبادی می گوید :طائف یعنی" رسنده"  مجمع البیان :خطور شیطانی ، نازک تر از خیال . با بررسی تفاسیر و با توجه به اینکه نگارش این کتب در گذشته بوده است و مفسرین با موضوعاتی از قبیل امواج و انرژی ها و مطالبی از این نوع درگیر نبوده اند و با توجه به این نکته که این تماس خود شیطان نیست بلکه طیفی از شیطان است به این نتیجه می رسیم که "طائف ازشیطان یعنی امواج شیطانی ، یعنی امواج باطل ، انرژی منفی و چیز هایی از این قبیل . در این صورت اگر هر با تقوایی شیطان با او تماس بگیرد و او پوششی از ذکر برای خود داشته باشد، این پوشش سبب بینایی او می گردد . امواج باطل را از خود دور می کند و به او آسیبی نمی رسد. نهایت اینکه امواج باطل و انرژی های منفی در همه جا هست همین طور که امواج رحمت الهی و انرژی های مثبت هم هست.ملائکه ای که مومنین را دعا میکنند (سوره غافریا مومن "دو اسم دارد" آیه8-9-10-) اما داستان کاه و کهربا است . با تقواها امواج رحمت را جذب می کنند و بی تقواها انرژی منفی را .حضرت علی علیه السلام می فرماید :امواج بلا با صدقه و دعا رد می شود . اگر دعا مستجاب نشود بهتر از دعا ذخیره می شود . ایشان می فرمایند بلاهایی دفع می شود که اگر آن بلا می رسید طرف هلاک می شد .(نهج البلاغه خطبه 78 و حکمت 146) دعا خود نوعی از ذکر است .از خدا می خواهیم بما تقوی عنایت بفرماید انشاالله.

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

مقالات آزاد : ذکر 6

ذکر6

با سلام . ذکر مراتبی دارد . 1- الا بذکر الله تطمئن القلوب . (رعد 28) آگاه باش که با یاد خدا دلها آرامش می یابد . 2-واذکر ربک فی نفسک تضرعا و خیفه و دون الجهر من القول (اعراف 205) پروردگار خود را بیاد آور ، هم از تضرع و هم از ترس و هم آهسته به زبان. 3- فاذکرواالله کذکرکم او اشد ذکرا (بقره 200)پس بیاد آرید خدا را آن طور که به یاد پدران خود هستید و یا شدید تر از آن . در این آیه ذکر را بوصف شدت توصیف کرده ، و معلوم است که مقصود از آن ذکر باطنی و معنوی است . چون ذکر لفظی شدت و ضعف ندارد. در کتاب عده الداعی از رسول خدا صلیالله علیه و آله روایت آورده که فرمود:خدای سبحان فرموده :اگر بفهمم که اشتغال به من بیشتر اوقات بنده ام را گرفته ،شهوتش را هم بسوی دعا و مناجاتم بر می گردانم و چون چنین شود ،آن گاه که بخواهد سهو کند خودم میان او و این که سهو کند حائل می شوم . چنین افرادی اولیاء حقیقی من هستند . آنها براستی قهرمانند.
1-
کسی که توفیق یاد خدایش داده اند خدا هم بیاد او خواهد بود. فاذکرونی اذکرکم.(بقره 155) 2-کسی که توفیق دعایش داده اند ، اجابت دعا هم داده اند . ادعونی استجب لکم . (غافر10) 3-کسی که مقام شکرش را داده اند ، زیادی نعمت هم داده اند . لئن شکرتم لازیدنکم (ابراهیم 7) 4-کسی که توفیق استغفارش داده اند ، آمرزشش هم داده اند . استغفروا ربکم انه کان غفارا (نوح 10)

 

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

مقالات آزاد:آیا خداوند انرژی است؟

آیا خداوند انرژی است ؟

دوست عزیز در باره انرژی وخدا پرسیدی .آیا خدا همان انرژی است ؟ طبق نظریه انیشتن و نظریه فیزیک جدید که ادامه همان نظریه انیشتن است ،انرژی و ماده در واقع یکی هستند و این دو به همدیگر تبدیل می شوند . می دانیم که ماده و هر چیز که به ماده تبدیل شود طول و عرض و ارتفاع دارد . بنابراین فضا را اشغال میکند و هر چه فضا را اشغال کند در محیطی است که نمی تواند در آن واحد جای دیگر باشد . چنین چیزی چگونه می تواند خدا باشد ؟ما اعتقاد داریم خداوند همه جا هست به همه توجه دارد و بر همه محیط است خالق همه چیز است و خالق انرژی هم . در دعای جوشن کبیر آمده است :ای کسی که شنیدن یک صدا تو رااز صدا های دیگر غافل نمی کند .خدای کبیری که هر گاه او را بخوانی جوابت می دهد .انرژی ماده و ترکیب است و خداوند بسیط است .کم لطفی است و کوچکی ما که اگر او را انرژی بدانیم.

 

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

تفسیر :سوره حمد1

سوره حمد


بسم الله الرحمن الرحیم  . بنام خدای رحمان .در این مرحله اگر خداوند توفیق عنایت کند ، تفسیر سوره حمد را برای شما دوست گرامی شروع می کنیم. این  سوره را در روز چندین بار می خوانیم. یعنی در هر نماز دو بار ! پنج نماز واجب ده بار!  ببینیم مفسرین در باره این سوره چه می فرمایند.این سوره تفاوت هایی با سوره های دیگر دارد .درعین حالی که سوره های قرآن از بزرگ به کوچک شروع شده ،سوره حمد که کوتاه است ،در ابتدا آمده است . راستی چرا ؟ظریفی می گفت :سوره حمد فهرست قرآن مجید است .تمامی قرآن فهرست وار در این چند آیه آمده .سوره حمد دو بار نازل شده است ! تنها سوره ایست که بایددر نماز خوانده شود . در کل قرآن مجید خداوند با ما صحبت کرده است ، در این سوره بما یاد داده می شود که با خدا ی مهربان صحبت کنیم . برای این سوره نام های بسیاری آورده اند.از آن جمله :1- فاتحه الکتاب 2- سوره حمد 3 - ام الکتاب  4- سبع المثانی .نام های الوافیه ، الکافیه ، الشافیه، الاساس ،الصلاه ، و ام القرآن را هم جزء نام های سوره حمد دانسته اند . (المیزان) ادامه دارد .  

 

 

 

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

زنان و کودکان :بانوی خوشبخت 5

بانویی خوشبخت 5


جمعه 16 فروردين 1392 - 11:33:10

توسط :
admin ::

حضرت زهرا سلام الله علیها بفرزندانش نوشتن یاد می داد . یک روز حسن به حسین علیهما السلام گفت :  خط من از خط تو بهتر است ! آن ها کوچک بودند و فاصله سنی بسیار کمی داشتند ، حسین (ع) گفت: اما خط من زیباتر است . پس نزد مادر آمدند و گفتند بین ما حکم کن . حضرت زهرا مدیریتی قوی داشت . او دوست نداشت که بین آن ها با برتری یکی بر دیگری اختلاف بیندازد . پس آن ها را نزد پدرشان فرستاد . علی علیه السلام هم از قضاوت سر باز زد و گفت بروید تا جدتان حکم بفرماید. حضرت رسول هم آن ها را به سوی مادرشان بر گرداند و فرمود مادر باید حکم کند ! پس حضرت زهرا سلام الله علیها گفت :خدا یا تو کمکم کن و خودت حکم کن . سپس گردن بندی را که داشت پاره کرد و دانه های گردن بند روی زمین پاشید . او بفرزندانش گفت هر کس دانه های بیشتری جمع کند حق با او است .(این یک نوع مسابقه و بازی بود ) پس خدا به حضرت زهرا کمک کرد و وقتی بچه ها دانه ها را شمردند دیدند بطور  مساوی جمع کرده اند .(کتاب مستدرک عوالم العالم ازقول احقاق ج10 ص654 )

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

مقالات آزاد :ماه حرام

 

سخن سردبیر(ماه حرام(


سه شنبه 2 مهر 1392 - 19:44:28

روزها پیاپی می گذرد و در هر رهگذر ما مقداری از عمرمان را از دست می دهیم .و حالا وارد ماه حرام شده ایم ! ماه حرام یعنی چه ؟فکر کن! احترام ، محترم ، حرم ، حرام ، محروم ، ومحرم و محرم همه از یک ریشه می آیند . معنی لغوی آن یعنی ممنوع . مثلا احترام ، یعنی بی ادبی ممنوع . مَحرم یعنی ازدواج با او ممنوع . محروم ، یعنی نعمتی بر او ممنوع شده است . وحالا ماه حرام ! توجه کن در این ماه چه چیز حرام یا ممنوع  شده است ؟ جنگ کشتار در گیری  در این ماه ، حرام است . چهار ماه حرام داریم . ذی القعده ذی الحجه، محرم ، رجب.(کافی ج4ص240).این یک سنت ابراهیمی است که بعد از او هم در میان عرب قبل از اسلام ، رایج بود. احترام گذاشتن به این چهار ماه ! آنها در این ماه ها به هیچ جنگ و قتالی نمی پرداختند . اسلام نیز این سنت ابراهیمی را امضاء کرد و قتال و در گیری را در این ما ها تحریم نمود . (تفسیر نور ج1 ص341).عرب های جاهلی گاهی اوقات که دوست داشتند کشتار را ادامه دهند ، نام ماه حرام را عوض می کردند و مثلا رجب را می گفتند شعبان ! و اسم این جابجایی را گذاشته بودند "نسیء". خداوندمی فرماید :به تاخیر انداختن (نسیء) ماه های حرام افزونی در کفر است  و موجب گمراهی کافران . آنان یک سال آن ماه را حلال می شمردند و یک سال حرام .تا با آن ماه که خداوند حرام کرده سازگاری و برابری داشته باشند . و حرام خدا را حلال گردانند ،اعمال زشت آنها در نظرشان زیبا نمود و خدا هرگز کافران را هدایت نخواهد کرد .(سوره توبه 37). عر ب جاهلی که خدایش سنگ و گل بود ، سوسمار و خون می خورد و دخترش را زنده بگور می کرد ،باز شرم می کرد در ماه حرام کشتار کند و ناچار نام ماه را عوض می کرد .اما بعد دیدیم که کسانی که خود را مسلمان می نامیدند در محرم الحرام با پسر پیامبر چه کردند. لعنه الله علیهم اجمعین. حالا هم همان عرب ها بر علیه عرب ها اسلحه می فرستند . برایشان فرق ندارد که ماه حرام باشد یا حلال !نام ماه را هم عوض نمی کنند ( والله لا یهدی القوم الکافرین.) 

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

مقالات آزاد :باز سازی

دوستان سلام .

قطعا در جریان هستید که سایت طاها پست باز سازی شده است . بنا بر این ما مطالب را دوباره بارگذاری می کنیم.بهمین علت تصمیم گرفتیم که بعضی از موضوعات را باتاریخی که داشته برای شما بیاوریم .شما مطالب را درقسمت موضوعات می توانید پیدا کنید .با نظر دادن در باره مطالب ما را یاری کنید . با تشکر فراوان .

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

تفسیر :سوره حمد 2

تفسیر سوره حمد (2)


سه شنبه 16 مهر 1392 - 23:03:14

توسط :

بسم الله الرحمن الرحیم . این حدیث از پیامبر آمده است :کُلُ اَمر ذی بال لم یُذکَرفیه اسم الله فهو ابتر:هر کارمهمی که بدون نام خدا شروع شود ، بی فرجام است . تفسیر صافی ج1 ص52: می بینیم خداوند می فرماید که پیامبران قبل از اسلام هم کلمه بسم الله را می گفته اند . "و قال ارکبو فیها بسم الله مجراها و مرسیها . به هنگام حرکت و در موقع توقف کشتی بسم الله گویند .هود 41.
یا از قول حضرت سلیمان "انه من سلیمان و انه بسم الله الرحمن الرحیم . نحل 30 این نامه از طرف سلیمان است و همانا به نام خداوند بخشنده مهربان است .بسم الله .کلمه اسم از "سمو"بروزن "غلو" به معنی بلندی و ارتفاع است . اینکه هر نامی اسم گفته می شود به خاطر آنست که مفهوم آن بعد از نام گذاری ، از مرحله خفا و پنهانی به مرحله بروز و ظهور و ارتفاع می رسد، و یا به خاطر آنست که لفظ با نام گذاری معنا پیدا می کند و از مهمل و بی معنی بودن در می آید .الله جامع صفات جلال و جمال است . فان الله غفور رحیم . فان الله سمیع علیم ان الله هو الرزاق . هو الله الخالق الباری المصور له الاسماء الحسنی حشر 24. الله جامع تمام صفات خداوند است . یکی از شواهد روش جامعیت این نام آنست که ابراز ایمان و توحید را تنها با جمله "لا اله الا الله " می توان کرد . المیزان این مبحث ادامه دارد .

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

تفسیر :سوره حمد 3

م.

 

 

سوره حمد 3


سه شنبه 7 آبان 1392 - 20:04:02

توسط :
admin

بنام خدا .بسم الله الرحمن الرحیم ،اساس کار خداوند بر رحمت است و مجازات جنبه استثنایی دارد که تا عوامل قاطعی برای آن پیدا نشود تحقق نخواهد یافت . "یا من سبقت رحمته غضبه " یعنی همیشه رحمت خداوند جلو تر از غضب او است و بیشتر رحمت شامل حال انسان ها خواهد شد .سر فصل سوره ها هم همیشه بسم الله الرحمن الرحیم است .در باب حمد خداوند از امام ششم در تفسیر برهان آمده که:شکر نمودن از نعمت الهی عبارت است از اجتناب کردن از محرمات و از آنچه خداوند متعال نهی فرموده است ،وتمامی شکر گزاری با اظهار کلمه __الحمد لله رب العالمین __باشد.درباره العالمین گفته اند که:برای خداوند متعال هزار عالم است ،و هر عالمی از این عوالم بیشتر از هفت آسمان وهفت زمین باشد .جمعیت هر عالمی نمی دانند که بجز عالم آنان عالم دیگری موجود است یا نه .اما در باره حمد .کلا حمد و مدح و شکر نزدیک بهم هستند .__1_حمد در لغت عرب به معنی شتایش کردن در برابر کار یا صفت نیک اختیاری است .  __2__مدح به هر گونه ستایش خواه در برابر یک امر اختیاری یا غیر اختیاری .   __3__شکر از همه اینها محدود تر است . تنها در برابر نعمت هاشکر و سپاس می گوییم .البته شکر از یک نظر، عمومیت بیشتری دارد. چرا که شکر گاهی با زبان است و گاه با عمل ، در حالی که حمد ومدح معمولا با زبان است . (تفسیر نمونه)ادامه دارد.

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

تفسیر :سوره حمد 4

تفسیر سوره حمد(4)


دوشنبه 4 آذر 1392 - 12:02:43

توسط :
admin

بنام خداوند . ادامه بحث حمد :کلمه حمد بطوری که گفته اند به معنای ثنا وستایش در برابر عمل جمیلی است که ثنا شونده باختیار خود انجام داده است ."رب" در اصل به معنی مالک و صاحب چیزی است که به تربیت و اصلاح آن می پردازد . و کلمه ربیبه که به دختر همسر انسان گفته می شود ، از همین جا گرفته شده است .رب مطلق خداوند است .برای غیر خداوند به صورت اضافه است . رب الدار ، رب السفینه .از کلمه حمد این نکته نیز به خوبی استفاده می شود که خداوند همه این مواهب و نیکی ها را با اراده و اختیار خود ایجاد کرده است .حمد تنها درآغاز کار نیست ،بلکه پایان کارها را نیز خداوندمی فرماید با حمد خواهد بود ! در مورد بهشتیان می خوانیم :دعواهم فیها سبحانک اللهم و تحیتهم فیها سلام . و آخر دعواهم ان الحمد لله رب العالمین :یونس 10
الرحمن الرحیم . آوردن رحمن و رحیم بعد از رب العالمین ،اشاره به این نکته است که ما در عین قدرت نسبت به بندگان خویش با مهربانی و لطف رفتار می کنیم .

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

سوره حمد 5

سوره حمد 5

 

جمعه 15 فروردين 1393 - 09:39:

بنام خداوند قادر متعال .با پوزش از تاخیر پیش آمده !  "مالک یوم الدین " در اینجا به دومین اصل مهم اسلام یعنی قیامت و رستاخیز توجه می کند و می گوید :خداوندی که مالک جزاست . و به این ترتیب محور مبدا و معاد که پایه هر گونه اصلاح اخلاقی و اجتماعی است در وجود انسان تکمیل می گردد .جالب اینکه در اینجا تعبیر به "مالکیت خداوند" شده است ، که نهایت سیطره و نفوذ او را بر همه چیز و همه کس در آن روز مشخص می کند . روزی که همه انسان ها در آن دادگاه بزرگ برای حساب حاضر می شوند و در برابر مالک حقیقی خود قرار می گیرند ،تمام گفته ها و کارها و حتی اندیشه های خود را حاضر می بینند ،هیچ چیزبه اندازه سر سوزنی نابود نشده وبه دست فراموشی نیفتاده است . واکنون این انسان است که باید بار همه مسئولیت های اعمال خود را بر دوش کشد و حتی آنجا که خود فاعل نبوده بلکه بنیان گذار سنت و برنامه ای بوده است ! باز باید سهم خویش را از مسئولیت بپذیرد .اعتقادبه روز رستاخیز و ایمان به آن دادگاه بزرگ که همه چیز در آن بطور دقیق مورد محاسبه قرار می گیرد ، اثر فوق العاده نیرومندی در کنترل انسان در برابر اعمال نادرست و ناشایست دارد.یکی از علل جلو گیری کردن نماز از فحشاء ومنکرات همین است که نمار انسان را هم بیاد مبدئی می اندازد که از همه کار او با خبر است و هم بیاد دادگاه عدل الهی!(تفسیر المیزان(

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621