خوش آمدید
آمار کاربران
نظر شما در مورد سایت؟

خوب
خیلی خوب
متوسط
بد



نتایج
نظرسنجی ها

تعداد آراء: 2
نظرات : 0
نظرسنجی

مقالات آزاد لاتحزن

لا تحزن 8:

یا الله ، هر گاه دریا مضطرب و توفانی شد ، موج ها بلند شد اهل کشتی فریاد زدند ، یا الله ! هر گاه یکه و تنهائی در صحرا گم شد و سواره ای از راه منحرف شد و قافله ای در راه سرگردان شد ندا سر دادند ، یا الله ! هرگاه مصیبتی واقع شد نکبتی فرود آمد و از ترس و مصیبت غم انگیز پشت خم شد مصیبت زده صدا را بلند کرد ، یا الله ! زمانی که درها بروی حاجت مندان بسته شد ، پرده ی ناامیدی بر روی گرفتاران آویخته شد صیحه زدند ، یا الله ! هر زمان دام حیله فراوان شد راه ها تنگ شد ، امیدواران ناامید گشتند ، رسیمان ها پاره شد ندا سر دادند ، یا الله ! هر گاه زمین با همه ی وسعتش تنگ می شود ، (ضاقت الارض بما رحبت ) و نفست به واسطه ی آنچه حمل می کند تنگ می شود صدا بزن یا الله ! کلمه ی پاک و دعای خالص به سوی او بالا می رود ، کف دست ها را به سوی اودر سحرها به سوی آسمان کشیده می شود حاجات در کف دست و اشک ها در چشم ، با اسم او زبان قوی و نیرومند می گردد . استغاثه می کند و ندا می دهد ، با یاد او قلب ها آرام می گیرد ، روح آرامش پیدا می کند .

 

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

حقوق امام سجاد حق چشم 3

حقوق امام سجاد :

حق چشم 3 :

چشم و مسئولیت های آن ، چشم وظایفی دارد که اگر به آنها عمل شود حق او ادا می شود که اهم آن وظایف ، بستن آن به روی صحنه های منحرف کننده ی دل ، اندیشه و فکر است . وظیفه ی اول : پرهیز از نگاه حرام . در قرآن صریحا آمده است که  " قل للمومنین یغضوا من ابصارهم (نور30) به مردان بگو تا چشم از نگاه ناروا بچوشند. و " قل للمومنات یغضضن من ابصارهن (نور31) به زنان بگو تا چشم از نگاه ناروا بپوشند . این آیات کریمه ، از یک طرف حکم تربیتی و اخلاقی و از طرف دیگر حکم فقهی مساله ی پوشش و حجاب در اجتماع است . وظیفه ی دوم : عبرت آموزی . در گام دوم ، نگریستن به مناظر عالم به نظر اعتبار ، پند آموزی و یادگیری است ، که اگر صحنه ی مطلوب و موزونی ببیند ، بهترین آموزگار برای تدوین راه و رسم زندگی او باشد و اگر مناظر نا مطلوب و غیر موزون ببیند ، آن را بهترین وسیله ی تنبه و پرهیز و پروا از تکرار در زندگی خود بداند . کلا چشم و گوش در حکم دریچه و معبرند و دستاورد خود را در خود نگه نداشته ، بالطبع در اندیشه و فکر انسان کارگر می شود تا جائی که به نیروی اندیشه نسبت چشم داده می شود و دلیلش شدت کارآئی این وسیله، در وصول یه هدف و مقصود است . امیر المومنین علیه السلام : مناظر و صحنه های آموزنده و پند آموز فراوان ، اما چشم بصیرت که پند بگیرد و تنبه و توجه پیدا کند ، نادر و کم است .(آیت الله یثربی)

 

     

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

تفسیر سوره همزه 6

 

تفسیر سوره ی همزه 6:

انها علیهم موصده : یعنی آتش بر آنها منطبق است به این معنا که احدی از آنها از آتش بیرون نمی ماند و از داخل آن نجات نمی یابد . (المیزان ) موصده از ماده ی ایصاد به معنی بستن در و محکم کردن آن است . لذا به اتاقک هائی که در درون کوه ها ، برای جمع اموال به وجود می آورند " وصید " می گفتند . فی عمد ممدده ستون های کشیده شده ، عمود ستون یا هر شیئ طولانی مانند قطعات چوب و آهن ، ممدده به معنی کشیده و طویل ( تفسیر نمونه ) .

عمد با فتح عین و فتحه ی میم ، جمع آن عمود ستون است . ممدده اسم مفعول از مصدر تمدید است تمدید مبالغه ی در کشیدن است . بعضی از مفسرین گفته اند عمد ممدده گل میخ هائی است که اهل عذاب را میخکوب می کند بعضی دیگر گفته اند تنه های درختان است که زندانی را با آن می بندند .( المیزان) پایان سوره ی همزه .  

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

مقالات آزاد .سخن سردبیر

دوستان سلام : وقت شما بخیر . المیزان این طور آورده است که از رسول خداوند نقل کرده اند . ایشان فرموده اند 1- کسی که توفیق یاد خدایش داده اند خداهم به یاد او خواهد بود . چون خدای تعالی می فرماید : فاذکرونی اذکرکم . بیادم باشید تا بیادتان باشم . بقره 152. 2- کسی که توفیق دعایش داده اند ، اجابت دعا هم داده اند ، چون خدای تعالی می فرماید : ادعونی استجب لکم . مرابخوانید تا جوابتان دهم .غافر 60 . 3-کسی که مقام شکرش داده اند ، زیادی نعمت هم داده اند ، لئن شکرتم لازیدنکم . اگر شکر کنید نعمت برایتان زیاد می شود . ابراهیم 7 .  4- کسی که توفیق استغفارش داده اند ، آمرزشش هم داده اند . استغفروا ربکم ، انه کان غفارا . از پروردگارتان آمرزش بخواهید که او آمرزگار است . نوح 10 . اگر این چهار مورد را در مقابل چشممان قرار بدهیم و این دستورات را اجرا کنیم تغییر را در زندگی خواهیم دید . چهار مرحله ،یاد خدا باشیم . صدایش بزنیم . زبان شاکر داشته باشیم . در طول روزاستغفار داشته باشیم . قطعا خدا به ما نظر خواهد داشت . این موارد یعنی با آگاهی زندگی کردن ، با چشم باز زیستن و خدا را در کنار خود دیدن .

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

حقوق امام سجاد حق چشم 4

 

حقوق امام سجاد علیه السلام :

حق چشم 4:

وظیفه ی سوم : دانش اندوزی ، بدون تردید در دانش اندوزی و فراگیری علم ، اهم ابزار و وسایل ظاهری ، چشم انسان است. در این باره امام برای ادای این حق می فرماید که باید آن رادر مسیر دانش اندوزی ، که یکی از مهم ترین راه کمال بشری است ، قرار داد. زیرا نفس علم و دانش ، در مکتب اسلام از جایگاه ویژه و منزلت والائی برخوردار است . یکی از معیارهای سنجش ارزش افراد بشر ، میزان دانش و آگاهی انسان هاست . در تعبیری از امیرالمومنین علی علیه السلام آمده است : قیمه کل امری ما یحسنه ، ارزش و اعتبار هر انسانی به مقدار دانشی است که فراگرفته است .  امام صادق نیز در تعبیری مشابه فرموده اند : اکثر الناس قیمه اکثرهم علما و اقل الناس قیمه اقلهم علما ، ارزشمند ترین افراد کسانی اند که بیش از دیگران علم آموخته باشند . و کم ارزش ترین افراد کسانی اند که از علم و دانش بهره ی کمتر داشته باشند . نتیجه ،، وسیله ای که می تواند اعتبار و ارزش انسان را بالا برده و او را به کمال برساند ، از شرافت ویژه ای برخوردار خواهد بود و طبعا انسان عاقل کسی است که وسیله ی صعود خود را که چشم است آلوده نمی کند تا بتواند پرواز کند و سقوط نداشته باشد .( آیت الله یثربی )       

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

مقالات آزاد لاتحزن9

لا تحزن 9 :

هر روز صبح منتظر شب نباش ، در همان ساعتی که هستی زندگی کن ، تمام همت تو اصلاح امروزت باشد .  آینده را تا نیامده رها کن ، در گیر دیروز نباش ، همانا تو هر گاه امروزت را اصلاح کنی فردایت هم اصلاح می شود .  برتوست قدم زدن و ورزش کردن ، از کسلی و خمودی دوری کن ، از بیکاری و بطالت کناره بگیر . حیات زندگی ات را جدید کن . اسلوب زندگی را تنوع ببخش و زندگی عدی را تغییر بده . به تمییزی لباست اعتناء داشته باش ، خوشبو باش ، با رایحه ی مطبوع ، مسواک بزن و مرتب و منظم در جامعه ظاهر شو . خدا را برای نعمت دین و عقل و عافیت برای گوش و چشم و رزق و فرزند ( و هر چه که داری ) همواره شاکر باش . آیا می دانی در جامعه کسانی هستند که فاقد عقل و سلامتی هستند ؟ کسانی زندانی اند ، فلج یا مبتلا و گرفتار ؟ استغفار را زیاد کن ، با آن رزق و روزی زیاد می شود . در کارها گشایش پیدا می شود . باعث ریزش گناهان است .  

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

مقالات آزاد قیامت 8

قیامت 8 : اجل یعنی سر آمد عمر چیزی .

اجل مسمی یعنی عمر و مدت حتمی . اجل مسمی مرگ طبیعی . اجل معلق مرگ زود رس .

در آیه ی 94 سوره ی انعام می فرماید : شما تنها به سوی ما باز می آئید همانگونه که روز اول شما را آفریدیم . از اموال که تکیه گاه شما بودند و شفیعانتان خبری نیست .

در مورد کیفیت قبض روح پرهیزگاران می فرماید : پرهیزگاران کسانی هستند که فرشتگان قبض ارواح ، روح آنها را می گیرند در حالی که پاک و پاکیزه اند از شرک ، ظلم ، استکبار و هر گونه گناه . فرشتگان به آنها می گویند سلام بر شما باد و بعد می گویند وارد بهشت شوید به خاطر اعمالی انجام می دادید . مرحوم علامه طباطبائی در المیزان آورده که در این آیه (32 نحل الذین تتوفاهم الملائکه ) سه موضوع مطرح است .     1-طیب بودن . 2- سلامت و امنیت از هر نظر . 3- راهنمائی به بهشت .

در لحظات مرگ ظالمان و گنهکاران سخنان مختلفی دارند . حاشا کردن اعمال بد ، زیرا دروغ گوئی جزء خمیره ی کارشان شده است . بعضی اظهار ندامت می کنند و تقاضای بازگشت به دنیا را دارند . بعضی هم ابراز ایمان می کنند مانند فرعون . ( یونس 90 )

در سوره محمد ص می فرماید : حال منافقان چگونه خواهد بود هنگامی که فرشتگان مرگ روحشان را قبض می کنند در حالی که بر صورت و پشت آنها می زنند . به صورت آنها می زنند تا طعم تلخ کفر و نفاق و لجاجت و عناد را بچشند . بر پشت آنها می زنند چون بسوی دشمنان خدا رفته اند . ( یضربون وجوههم و ادبارهم ) .

ایمان به دعوت انبیاء و عمل به برنامه های آنها جلو معلق را می گیرد و حیات انسان را تا اجل مسمی ادامه میدهد .

 

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

تفسیر سوره احزاب آیه ی 43

تفسیر :سوره ی احزاب آیه ی 43

بسم الله الرحمن الرحیم . هو الذی یُصَلی عَلَیکُم وَ مَلائِکَتُهُ لِیُخرِجَکُم مِنَ الظُلُماتِ الیَ النور وَ کانَ بِالمومِنینَ رَحیما . او کسی است که با فرشتگان خود بر شما درود می فرستد تا شما را از تاریکی ها به سوی روشنائی ببرد و به مومنان همواره مهربان است . ما در همین سوره ی احزاب آیه ی 56 می خوانیم که ان الله و ملائکته یصلون علی النبی . یعنی همانا خداوند و ملائکه اش بر پیامبر درود می فرستند . درود فرستادن خدا و ملائکه بسیار زیبا و آرامش بخش است . در آیه ی مورد بحث خدا و ملائکه بر مومنین درود و صلوات می فرستند . این موضوع را در سوره ی زمر آیه ی 73 . سوره ی رعد آیه ی 23 . و 24 با جملاتی متفاوت بیان فرموده است . "  تفسیر المیزان "   - صلاه – انعطاف است . اما این معنای جامع به خاطر اختلاف مواردی است که به آن نسبت داد می شود . بعضی گفته اند " صلات از 1- خداوند ، به معنای ،، رحمت ،، است . 2- از ملائکه به معنای ،، استغفار ،، است . 3- از مردم ،، دعا ،، است . در آیه بعد توضیح داده شده است که ، تحیتهم یوم یلقونه ، امنیت و سلامتی از طرف خداوند به معنای رحمت است . اما نه هر رحمتی ، بلکه رحمت خاصی که ذخیره ی آخرت برای خصوص مومنین است . جمله ی مورد بحث علت صلوات را خداوند بیان فرموده : لیخرجکم من الظلمات الی النور ، و کان بالمومنین رحیما ، یعنی این که خداوند صلواتش باعث اخراج مومن از تاریکی به سوی نور است . به این دلیل که او نسبت به مومن مهربان است . کلمه ی رحیما ، رحمت خاصی است که مخصوص مومنین و ذخیره ی آخرت می باشد . ( این بحث ادامه دارد . )   

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

مقالات آزاد قیامت 9

 

قیامت 9:

برزخ : چنانکه از نامش پیداست عالمی است واسطه در میان این جهان و جهان دیگر .در قرآن مجید در مورد قیامت بسیار آیات وجود دارد . اما در مورد برزخ زیاد گفته نشده است . به همین دلیل هاله ای از ابهام آنرا فرا گرفته و خصوصیات و جزئیات آن چندان روشن نیست . حقیقت اینست که آگاهی بر خصوصیات برزخ تاثیر زیادی بر مسائل اعتقادی نمی گذارد . ولی اصل وجود عالم برزخ با صراحت بیان شده است . مثلا در آیه ی 46 سوره ی مومن می فرماید :آل فرعون هر صبح و شب از طریق عرضه شدن آتش بر آنها مجازات می شوند .برزخ حائل بین دو چیز است . گاهی تعبیر به عالم قبر یا عالم ارواح شده است . این برزخ میان دنیا و آخرت قرار گرفته نه میان انسان و دنیا (100 مومنون )

آنچه مهم است این است که برزخ وجود دارد . روح انسان بعد از زندگی در این دنیا در جسد لطیفی قرار می گیرد که از بسیاری از عوارض این ماده ی کثیف بر کنار است و چون از هر نظر شبیه این جسم است به آن قالب مثالی یا بدن مثالی می گویند که نه به کلی مجرد است و نه مادی محض . بلکه دارای یک نوع تجرد برزخی است که بعضی از محققان آن را تشبیه به وضع روح در حالت خواب کرده اند که درآن حال ممکن است با مشاهده ی نعمت هائی به راستی لذت ببرد و یا بر اثر دیدن مناظر هولناک معذب و ناراحت شود . (ج14 ص322 )

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

مقالات آزاد لاتحزن10

 

لا تحزن 10 :

بدان که با سختی آسانی است ، با ناراحتی گشایش ، این حالی که الان داری دائمی نیست و روزگار جا به جا می شود .  شادمان باش که خدا ترا انتخاب کرده ، تو که نمی دانی ، شاید سختی برای تو از راحتی بهتر باشد . بلاءتو را به خدا نزدیک تر می کند . دعاء تو را به راه های خیر می رساند و از تو تکبر و عجب و فخر را می برد. بدان شدائد زندگی چشم و گوش را باز می کند قلب را زنده و هشیار می سازد و ثواب را زیاد می کند . منتظر حادثه ی بد مباش ، شایعات را نپذیر و تسلیم اراجیف نشو . با آدم های مبغض ، سنگین دل و حسود هم نشینی نکن ، آنها روح را می سوزانند . ره آورد آنها کدورت است و به همراه خود حزن و افسردگی را می آورند . سعی کن نماز را به جماعت بخوانی ، در مسجد بیشتر توقف داشته باش ، رویکردت به نماز را بیشتر کن تا نشاط پیدا کنی !  

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

حقوق امام سجاد حق چشم 5

حقوق امام سجاد :

حق چشم 5 :

مطلب در باره ی حق چشم بسیار است . اگر به این احادیث توجه کنیم هر کدام درسی برای ماست . امام علی علیه السلام : نگاه کردن به خسیس ، قلب را خشن می کند . النظر الی البخیل یقسی القلب ، قلب دچار قساوت می شود . پناه بر خدا اگر نگاه کردن به خسیس قساوت می آورد پس خود خسیس بیچاره چه قلب قسی و خشنی دارد ! امام صادق علیه السلام : النظر الی الاحمق یسخن العین ، نگاه کردن به احمق ، چشم را خشک می کند . با این توصیف ها مواظبت بر نگاه خیلی مهم است و دایره ی دید ما باید کنترل شود . با این حساب هر چیزی که دیده شود اثر مستقیم بر نفس دارد . وای بر نفسی که در مقابلش ناپاکی ها باشد و از نگریستن به آنها ابائی نداشته باشد . اگر به هر چیزی بی پروا نگاه کنیم ، وقتی پرده ها فرو افتد و نفس به شخصه آشکار شود چه صحنه های رقت انگیزی ایجاد می شود . کسانی که از هر صحنه ای برای لذت بردن سوء استفاده کردند . کسانی که چشم بر حرام نبستند . به بخیل و احمق نگریستند .در برزخ و در عالم حشر شرمنده محشور می شوند . خدایا تو ما را حفظ بفرما !         

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

تفسیر سوره احزاب آیه ی 43

تفسیر 2

بنام خداوند :

خدای متعال همواره نسبتش به بنده را دو طرفه بیان می فرماید . یعنی نوع نگرش خداوند به ما نوع بینش ما به خداست . توجه کنید ! . 1- فاذکرونی اذکرکم . واشکروا لی ولا تکفرون . پس مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم ، شکرانه ام را به جا آورید و با من ناسپاسی نکنید . سوره ی بقره آیه ی 152 . 2- نسو الله فنسیهم . خدا را فراموش کردند ، خدا هم ایشان را فراموش کرد . سوره ی توبه آیه ی 67 .  3- قال کذلک اتتک آیاتنا فنسیتها و کذلک الیوم تنسی . می فرماید : همان طور که نشانه های ما بر تو آمد و آن را به فراموشی سپردی ، امروزهمان گونه فراموش می شوی . سوره ی طه آیه ی 126 . 4- یحبهم و یحبونه ، خداوند آنان را دوست می دارد و آنان نیز او را دوست دارند . کلمه ی مومنین 142 بار در قرآن مجید آمده و بیشتر با ،، ان کنتم مومنین ،، آمده است . یعنی چنین کارهایی را بکنید یا بعضا نهی فرموده و گفته نکنید اگر مومن هستید . صفات مومنین در جای جای قرآن آمده است و درابتدای سوره  مومنون پیاپی چند صفت را خداوند برشمرده است . مثلا ، مومنین در نماز خاشع اند . از لغو روگردانند ، زکات می دهند ، محافظت کننده ی نمازند ، حجاب را مراعات می کنند . پای بند به عهد و پیمان هستند . دنبال نگاه به نا محرم نیستند . کافران را سرپرست نمی گیرند . با یاد خدا قلوبشان ترسان می شود . بر خدا توکل می کنند . و اگر ما بتوانیم این ها را بر خود پیاده کنیم و به عنوان مثال روی این موضوع تمرکز کنیم که ،، کافران را سرپرست نگیریم ،، توجه کنیم که خیلی از حرام ها از ما دور می شود . کمی تمرین کنیم . 

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

مقالات آزاد قیامت

بسم الله الرحمن الرحیم : انا اعطیناک الکوثر . دوستان سلام خجسته زاد روز ولادت بانوی بانوان بر همگان مبارک باد . سرور زنان،  مادر پدر ، همسر علی و دامانش مهد حسنین که درود خداوند بر همه ی آنان باد . فاطمه سلام الله علیها را به واسطه ی نورانی بودن چهره اش زهراء نامیدند . و او خود ، وجودش گرما بخش خانه ی علی نور دیدگان رسول خدا و الگو و نمونه ای برای همه ی مومنان است . خدایا ما را در مسیر او قرار بده !

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

مقالات آزاد لاتحزن11

لا تحزن 11 :

کسی که بتو ظلم کرده را ببخش ، از تو بریده به او بپیوند ، آنکه ترا محروم کرده را عطا کن ، آنکه به تو بدی کرده صبور باش ، سرور و امنیت می یابی .

به نعمت ها و در آمد هائی که داری ، خانه و زندگیت راضی باش ، تا راحتی و سعادت را دریابی .

همه چیز را به فال نیک بگیر ، هیچ گاه نا امید و مایوس مباش و به خدا حسن داشته باش و از او همه ی خیرها و زیبائی ها را انتظار داشته باش . تو نعمت ها و گنج های فراوانی را که خدا بتو داده را در خود حمل می کنی . از طرف دیگر هر چه به تو از بدی برسد از طرف خدا اجرداردکه به تو می رسد . هر هم و غمی ، حزن و اندوهی ، گرسنگی و فقر مرض و مصیبت همه برای تو پس انداز اجر و ثواب اسن . به مردم نیکوئی کن ، خیر را به مردم تقدیم کن تا سعادت را دریابی ، از عیادن مریض و بخشش به فقیر و رحمت به یتیم . ههیچ خوبی از قلم نمی افتد .

  

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

مقالات آزاد قیامت 10

قیامت 10 :

مرقد : به معنای خواب گاه و خواب است " قالوا یا ویلنا من بعثنا من مرقدنا هذا ؟ یعنی در عالم برزخ مردمی که در حالتی متوسط از ایمان و کفر قرار دارند بی شباهت به حالت خواب نیست در حالی که مومنان پیشرو و کافران فوق العاده بد کار در آنجا کاملا هوشیارند و متنعم به نعمتها  و یا گرفتار انواع عذابند .

از آیه ی 26 سوره ی یاسین روشن می شود که ما بهشت و دوزخ برزخی داریم ، شهدا به آن متنعم و طاغیان همچون آل فرعون صبح و شام در برابر آتش آن ققرار می گیرند .(46 مومن )

روایات فراوانی در کتب اهل سنت و شیعه آمده است می خوانیم که پیامبر و امامان علیهم السلام سخن کسانی را که از دور و نزدیک به آنها سلام می فرستند را می شنوند و به آنها پاسخ می گویند و حتی اعمال امت بر آنها عرضه می شود .

ما ماموریم که در تشهد نماز سلام بر پیامبر بفرستیم و این اعتقاد شیعه و سنی است . چگونه ممکن است او را مخاطب سازیم به چیزی که هرگز آن را نمی شنود ؟

پیامبر بعد از وفاتش دارای یک نوع حیات برزخی است حیاتی برتر از حیات شهدا که در قرآن تصریح شده است .

 ارتباط با عالم ارواح امکان پذیر است . اگر احضار ارواح را قبول دارید پس برزخ هست !!

 

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621