خوش آمدید
آمار کاربران
نظر شما در مورد سایت؟

خوب
خیلی خوب
متوسط
بد



نتایج
نظرسنجی ها

تعداد آراء: 1
نظرات : 0
نظرسنجی

مقالات آزاد قیامت 10

قیامت 10 :

مرقد : به معنای خواب گاه و خواب است " قالوا یا ویلنا من بعثنا من مرقدنا هذا ؟ یعنی در عالم برزخ مردمی که در حالتی متوسط از ایمان و کفر قرار دارند بی شباهت به حالت خواب نیست در حالی که مومنان پیشرو و کافران فوق العاده بد کار در آنجا کاملا هوشیارند و متنعم به نعمتها  و یا گرفتار انواع عذابند .

از آیه ی 26 سوره ی یاسین روشن می شود که ما بهشت و دوزخ برزخی داریم ، شهدا به آن متنعم و طاغیان همچون آل فرعون صبح و شام در برابر آتش آن ققرار می گیرند .(46 مومن )

روایات فراوانی در کتب اهل سنت و شیعه آمده است می خوانیم که پیامبر و امامان علیهم السلام سخن کسانی را که از دور و نزدیک به آنها سلام می فرستند را می شنوند و به آنها پاسخ می گویند و حتی اعمال امت بر آنها عرضه می شود .

ما ماموریم که در تشهد نماز سلام بر پیامبر بفرستیم و این اعتقاد شیعه و سنی است . چگونه ممکن است او را مخاطب سازیم به چیزی که هرگز آن را نمی شنود ؟

پیامبر بعد از وفاتش دارای یک نوع حیات برزخی است حیاتی برتر از حیات شهدا که در قرآن تصریح شده است .

 ارتباط با عالم ارواح امکان پذیر است . اگر احضار ارواح را قبول دارید پس برزخ هست !!

 

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

حقوق امام سجاد حق پا

 

حقوق امام سجاد :

حق پا 1 :

و اما حق رجلک فان لا تمشی بها الی ما لا یحل لک و لا تجعلَها مطیتک فی الطریق المستحقه باهلها فیها فانها حاملتک و سالکه بک مسلک الدین والسبق لک و لا قوه الا بالله فبهما تقف علی الصراط فانظر ان لا تزل بک فتردی فی النار. " حق پاهایت آن است که با آنها به سوی آنچه که بر تو روا نیست نروی ، و آنها را مرکب گردش و حرکت در راهی که موجب استخفاف و سبکی رهرو است قرار ندهی ، چرا که باید به وسیله ی آنها در مسیر دین گام برداری و پیشی بگیری و بر این دو پا ، بر صراط بایستی ، پس مراقب باش که تو را نلغزاند و در آتش نیفکند : بعد از بحث پیرامون حقوق بعضی از اعضای بدن انسان ، شاید این مطلب روشن شده باشد که خداوند متعال در معارف دین برای همه ی آنها ، وضایف و تکالیفی قرار داده است که رعایت هز یک به منزله ی حق و تکلیف است برای انسان لازم است و به نص قرآن ، در قیامت علاوه بر محاکمه ی کلی ، تک تک اعضای بدن انسان مورد باز خواست و محاکمه قرار می گیرند : الیوم نختم علی افواههم و تکلمنا ایدیهم و تشهد ارجلهم بما کانوا یکسبون . امروز ما بر دهان انسان ها مهر می زنیم ، و دست هایشان با ما سخن می گویند و پاهایشان کارهائی را که انجام می دادند شهادت می دهند . بنا بر این روا نیست که هیچ یک از این اعضاء و جوارح در طریق گناه مورد استفاده قرار گیرد . وامام می فرماید : اما حق پایت اینست که جائی که بر تو حلال نیست به آنجا بروی . ( که اگر بروی باید با این پاها بروی ) تفسیرآیت الله یثربی .         

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

تفسیر سوره تکاثر 1

بسم الله الرحمن الرحیم : سوره ی تکاثر.

الهاکم التکاثر ، حتی زرتم المقابر .به نام خدای رحمان و رحیم ، مسابقه و مفاخره در داشتن مال و نفرات بیشتر شما را از سعادت واقعیتان به خود مشغول کرد ، تا آنجا که برای شمردن نیاکان خود به قبرستان رفتند . شان نزول . همان گونه که اشاره کردیم مفسران معتقدند که این سوره در باره ی قبائلی نازل شد که بر یکدیگر تفاخر می کردند و با کثرت نفرات و جمعیت یا اموال و ثروت خود بر آنها مباهات می نمودند ، تا آنجا که برای بالا بردن آمار نفرات قبیله به گورستان می رفتند و قبرهای مردگان هر قبیله را می شمردند . منتها بعضی آن را ناظر به دو قبیله از قبائل قریش در مکه می دانند ، و بعضی دو قبیله از قبائل انصار پیامبر (ص) در مدینه و بعضی تفاخر یهود را بر دیگران هر چند مکی بودن آن صحیح تر به نظر می رسد . ولی مسلم است که این شان نزول ها در هر صورت هرگز مفهوم آیه را محدود نمی کند . بلای تفاخر و تکاثر : در این آیات نخست با لحنی ملامت بار می فرماید : تفاخر و مباهات بر یکدیگر شما را از خدا و قیامت به خود مشغول داشت . الهاکم التکاثر ، تا آنجا که به زیارت و دیدار قبرها رفتید و قبور مردگان خود را بر شمردید . حتی زرتم المقابر ، این احتمال نیز در تفسیر آیه داده شده است که " تکاثر" و " تفاخر" آن چنان آنها را به حود مشغول داشته که تا لحظه ی ورود در قبر نیز ادامه دارد. ( تفسیر نمونه ) ادامه دارد .

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

حقوق امام سجاد حق پا 2

 

حقوق امام سجاد :

حق پا 2 :

هفتمین حق از حقوق رساله و پنجمین حق از حقوق اعضاء بدن است .انسانی که به سن تکلیف رسیده است ، نباید پای خود را وسیله ای برای رفت و آمد به جاهائی که شرع رفتن به آنجا را منع کرده قرار دهد . چه آن مکان ها حرام باشد چه مکروه ، چه منع عرفی داشته باشد چه اجتماعی و قانونی ، مانند : رفتن به سمت قتل ، زنا ، نوشیدن مشروبات الکلی ، دزدی، قماربازی ، ایجاد فتنه ، دشمنی بین دو نفر،  غصب اموال دیگران و ریختن آبروی مردم ، رفتن به محفل های لهو و لعب . رفتن به سمت همه ی این کارها حرام است .خدا و رسولش و همه ی عاقلان از آن نهی می کنند . در کلام امام سجاد علیه السلام پا به مطیه تشبیه شده است . مطیه به هر حیوانی که بر آن سوار شوند و دارای چهار پا باشد می گویند ، مانند اسب الاغ و قاطر . همان طور که انسان بر پشت اینها می نشیند و به این سو و آن سو می رود ، گوئیا بر پای خود نیز سوار می شود و به این طرف و آن طرف می رود . امام بر آن است که بگوید ای انسان نباید پای خود را همچون حیوانی قرار دهی که تو را به هر راه سزاوار سرزنش و تحقیر بکشاند و موجب خواری و خفت تو بشود . ( محسن عقیل)           

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

مقالات آزاد قیامت 11

 

قیامت 11

اعتقاد به عالم پس از مرگ و بقای آثار اعمال آدمی و جاودانگی کارها ی او اعم از خیر و شر اثر بسیار نیرومندی بر فکر و اعصاب و عضلات انسان ها می گذارد و به عنوان یک عامل موثری در تشویق به نیکی ها و مبارزه با زشتی ها می تواند موثر شود

اثراتی که ایمان به زندگی پس از مرگ می تواند در اصلاح افراد و منحرف و تشویق افراد فداکار و مجاهد و ایثارگر بگذارد به مراتب بیش از اثرات دادگاه ها و کیفر های معمولی است چرا که مشخصات دادگاه رستاخیز با دادگاه های معمولی بسیار متفاوت است .

اعتقاد به معاد یا حتی قبول احتمالی آن به هر حال در انسان ایجاد مسئولیت و تعهد می کند و او را به اندیشه و جستجوگری حق وادار می سازد .

در آیه 25 سوره ی نوح می فرماید که کفار بلافاصله بعد از غرق شدن وارد آتش شدند و عجیب است که از آب فورا وارد آتش شوند و این همان آتش برزخی است .

مسئله قیامت به حدی مهم است که خداوند به آن قسم خورده است

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

مقالات آزاد لاتحزن12

لا تحزن 12

گشاده چهره باش تا دوستی مردم را کسب کنی . نرم گفتار باش تا ترا دوست داشته باشند . برای آنها متواضع باش تا ترا برتر بدانند .

موضوعات را با روشی زیبا رفع و رجوع کن . با مردم مدارا کن . دشمنی ها را خاموش کن . از دشمنانت در امانی و دوستانت زیاد می شود .

از بزرگ ترین درهای سعادت دعای مادر و پدر است . فرصت را غنیمت بشمار . با نیکوئس به آنها ، دعیشان را جلب کن .آن دعاها برای تو دیوار محکمی در مقابل بدی ها خواهد بود .

خوبست بخشش داشته باشی زیرا آرامش قلب می آورد .روزی وسیع میشود . بخیل سینه اش تنگ است . قلبی تاریک دارد و افکارش مکدر است .

به کسانی نگاه کن که از نظر جسم ، صورت ، ثروت ، خانه ، شغل و خانواده از تو پائین ترند . بنابراین تو برتر از هزاران انسان هستی !  

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

تفسیر سوره تکاثر 2

تفسیر سوره ی تکاثر 2

بنام خداوند . این سوره مردم را به شدت توبیخ می کند بر این که با تکاثر ورزیدن و مسابقه گذاشتن در جمع مال و اولاد و یاران با یکدیگر ، از خداوند و از سعادت واقعی خود بی خبر می مانند و از تبعات و آثار سوء خسران آور این سرگرمی غفلت می ورزند و آیه ایشان را تهدید می کند به این که به زودی نتیجه ی سرگرمی های بیهوده ی خود را می بینند . متن آیه احتمال مکی بودن و مدنی بودن را مساوی نشان می دهد .

الهاکم ، کلمه ی ،، لهو ،، به معنای هر کار بیهوده و بی ارزشی است که آدمی را از کار مهم و پر ارزش باز بدارد . در زبان عربی وقتی می گویند ،، الهاه کذا ،، معنایش اینست که آن کار بیهوده وی را مشغول به خود کرد و از کار مهم تری باز داشت . ،، تکاثر و مکاثره ،، اولی مصدر باب تفاعل و دومی باب مفاعله است . هر دو به معنای آن است که جمعی در کثرت مال و اولاد و عزت با یکدیگر مفاخره می کنند . ،، مقابر،، جمع مقبره است که به کسر میم و فتحه ی آن ( یعنی هر دو جور خوانده می شود) به معنای محل قبر است که زیارت مقابر کنایه از مردن است . نتیجه ی این دو آیه این است که این مسابقه گذاشتن در مال و زینت دنیا و همچنین افراد قبیله باعث شد که شما را از آنچه بر شما واجب بود باز دارد ، که عبارت است از ذکر خدا ! در نتیجه عمری را به غفلت گذراندید تا مرگتان رسید . بعضی دیگر این طور معنی کردند که وقتی به افراد خود تفاخر می کردید به زنده ها اکتفا نکردید و به قبرستان رفتید و مردگان خود را شمردید . ( تفسیر المیزان )  

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

تفسیر سوره تکاثر 3

 

تفسیر : تکاثر 3:

بنام خداوند . کلا سوف تعلمون ، این جمله تخطئه ی این گروه است که با سرگرمی به چنین امر بیهوده ای از اهداف مهم خود باز مانده اند . جمله ی بزوردی خواهید فهمید ( سوف تعلمون ) تهدید ایشان است ، یعنی به زودی به آثار سوء این غفلت خود آگاه خواهید شد و وقتی از دنیا رفتید آثار بد آن را خواهید شناخت . جمله ی دوم که تکرار شده است تاکید قبلی است ولی بعضی ( تفسیر قرطبی ج20 ص 172) گفته اند تاکید نیست بلکه اولی مربوط به آگاهی آنان در هنگام مرگ و دومی مربوط به آگاهی در روز قیامت است . کلمه ی ،، یقین ،، به معنای علمی است که شک و تردید در آن راه نداشته باشد . جواب ( لو، اگر) یعنی جمله ی محذوفی داشته که اینست : اگر به علم یقین حقیقت امر را ببینید آنچه را دیدید شما را از فخر فروشی با کثرت نفرات باز خواهد داشت . لترون الجحیم ، کلامی از نو است . لام در آن لام قسم است یعنی سوگند می خورم که به زودی جهنم را که جزای این فخر فروشی هاست را خواهید دید . پایان المیزان . اما تفسیر کاشف می گوید که : این آیه هشدار است به کسی که جهنم را تکذیب کرده و یا اسن که ایمان آورده و بر طبق ایمانش عمل نکرده است . 

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

حقوق امام سجاد حق پا 3

حقوق امام سجاد :

حق پا 3 :

بنام خداوند . آیات و احادیث تاکید بر این دارند که هر کس در راه کمک به هم کیشان خود گام بردارد اعم از این که موفق بشود یا نه ، در راه رضایت خدا گام برداشته است . برای او اجر و ثواب می تویسند . یعنی برای هر کاری ثواب اعتکاف را دارد. یا این که عبادت همه ی عمر را برایش می نویسند (یثربی) . کسی که به دیدار و دلجوئی خویشاوندان خود برود خدا برایش پاداش فراوان خواهد داد . اما کسی که برای جدائی رابطه ی خویشاوندی گام بردارد ، مورد خشم و لعنت خداوند در دنیا و آخرت قرار خواهد گرفت . کسی که نابینائی رابه مسجد یا به هر جائی که او می خواهد برساند ، خداوند در برابر هر قدمی که در این راه بر می دارد ، پاداش آزاد کردن یک بنده را در نامه اعمال او می نویسد و تا زمانی که از او جدا شود ، فرشتگان درود و سلام خود را بر او نثار می کنند . (محسن عقیل )       

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

مقالات آزاد لاتحزن13

لا تحزن 13 :

بر توست که صدقه بدهی ولو کم زیرا شعله ی خطاها را خاموش ، قلب را مسرور و هم و ؛غم را دفع می کند و روزی را زیاد .

گاهی به بیمارستان برو تا نعمت سلامت را بفهمی ، به زندان برو تا نعمت آزادی را دریابی و تیمارستان ، تا نعمت عقل را دریابی . زیرا تو در نعمت هائی هستی که آنها را درک نمی کنی .

حکماء یونان هرگاه می خواستند کسی را که مرض روانی (مثل افسردگی و یا توهم ) داشت معالجه کنند ، او را مجبور می کردند که در باغ و بستان کشاورزی کند . در مدت کوتاهی به سلامت و آرامش می رسید . کسانی که کارهای جسمی و دستی می کنند بیشتر آدم های سالم و بدون دغدغه ای هستند .  از خشم بر حذر باشید که دری است به سوی هم و غم و پراکندگی قلب ، تیرگی خاطر ، حال بد و ضایع شدن عمر . 

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

مقالات آزاد قیامت 12

 

قیامت 12 :

سوره ی واقعه می گوید : شما که این جهان را دیده اید چگونه متذکر نمی شوید که حتما جهانی بعد از آن خواهد بود ؟

اعتقاد به  دادگاه بزرگ عدل الهی انسان رادر مقابل گناهان کنترل می کند . از این گذشته انکار قیامت به انکار خدا نیز باز می گردد . زیرا چگونه ممکن است خداوند عادل و حکیم ، مردم این جهان را در شرائطی که می بینیم به حال خود رها کند و جهان دیگری در کار نباشد این نه با حکمت او سازگار است نه با عدالتش .

لحظه  ی قیامت بر همه پوشیده است ، حتی بر پیامبران مرسل و فرشتگان مقرب خدا ، تا هم وسیله ی تربیت مداوم باشد برای مومنان و هم آزمون و اتمام حجتی برای منکران ولی اصل وقوع آن جای تردید نیست .

ایمان به رستاخیز اثر عمیقی در تربیت انسان ها  دارد . به آنها شهامت وشجاعت می بخشد زیرا بر این اساس اوج افتخار در زندگی این جهان ، شهادت در راه هدف مقدس الهی است . نمونه ج1 ص77

در آیه ی سوره 103 هود می فرماید ذلک یوم مجموع له الناس (مهم) نمی گوید فیه الناس این تعبیر اشاره به آن است که رستاخیز تنها ظرف اجتماع مردم نیست بلکه یک هدف است و یک مقصد که انسانها در سیر تکاملی خود بسوی آن پیش میروند . ج9 ص230

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621