خوش آمدید
آمار کاربران
نظر شما در مورد سایت؟

خوب
خیلی خوب
متوسط
بد



نتایج
نظرسنجی ها

تعداد آراء: 2
نظرات : 0
نظرسنجی

مقالات آزاد لاتحزن7

 

لا تحزن 7 :

مرتب بگو ، برای امروز کلامم را تهذیب می کنم . پس کلام زشت و فحش نخواهم داشت . امروز غیبت نمی کنم . امروز اتاقم را مرتب می کنم . امروز فقط زندگی می کنم پس در قلبم درخت فضیلت را غرس می کنم و درخت شر را ار ریشه در می آورم با شاخه های کبر ، ریا ، حسد ، کینه و سوءظن .  امروز فقط زندگی می کنم با کوشش در اطاعت پروردگارم ، ادای نمازم بر کامل ترین وجه و توشه از نوافل و خواندن قرآنم و نگاه به کتاب هایم . تصمیم دارم برای امروز به دیگران منفعت برسانم . به عیادت مریض بروم اگر تشییع جنازه ای بود بروم . افراد سرگردان را راهنمائی کنم گرسنه ای را سیر کنم ، اگر کسی گرفتاری داشت برطرف کنم واسطه ای برای ضعفاء باشم ، دانشمند را گرامی بدارم ، به کوچک ها رحم کنم و پیرها را احترام کنم . 

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

مقالات آزاد قیامت 6

 

قیامت 6 :

از لحظه ی مرگ آه و حسرت افراد مجرم شروع می شود و آرزوی بازگشت در روح آدمی شعله ور می گردد آه و فریادهای بی فائده و دعا های نامستجاب . انسان ها از لحظه ی مرگ التماس دارند که برگردند شاید بتوانند با باقیمانده ی اموال ، عملی صالح انجام دهند . (مومنون 100)

انسان با بدنی این چنین پیچیده و با نظم و ترتیب و جهانی با این کهکشان هائی این چنین منظم آیا هیچ عاقلی می پذیرد که هدف این قدر کوچک باشد که فقط شامل این دنیا شود ؟ ( ولقد علمتم النشاه الاولی فلولا تذکرون )

حضرت علی علیه السلام در خطبه ی 109 می فرماید : سکرات مرگ و حسرت از دست دادن نعمت های دنیا به آنها هجوم می آورد . اعضای بدنشان به سستی می گراید و رنگ از چهره ی آنها می پرد سپس پنجه مرگ در آنها نفوذ بیشتر می کند ، آن چنان که زبانشان از کار می افتد . در حالی که در میان خانواده خود قرار دارد ، با چشم می بیند و با گوش می شنود . در این می اندیشد که عمر خویش را در چه راهی تباه کرده است . دوران زندگی خود را در چه راهی گذرانده ، به یاد ثروت هائی می افتد که بدون توجه به حلال و حرام بودن ، جمع آوری کرد و هرگز در طریق تحصیل آنها نیندیشید . انگشت حسرت به دهان می گیرد و دست خود را از پشیمانی می گزد . چرا که به هنگام مرگ مسائلی بر او روشن می شود که تا آن زمان مخفی مانده بود . او در این حال نسبت به آنچه در دوران زندگی به شدت به آن علاقه داشت بی اعتنا می شود . آرزو می کند ای کاش کسانی که در گذشته به ثروت او غبطه می خوردند و حسد می ورزیدند این اموال در اختیار آنان بود . علت همه ی این مسائل آن است که آنها پیوسته در حال شک و تردید به سر می بردند . ( نهج البلاغه 109 ) آیه ی 54 سوره ی سباء .

 

 

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

تفسیر سوره همزه 5

 

تفسیر سوره ی همزه :

تفسیر بیان السعاده :بالاترین مرتبه ی قلب عقب و پشت سر روح است و آن فوآد است که آتش به آنجا هم سر می کشد . بر اثر حطمه یا آتش (علیهم موصده) در جهنم برروی آنان بسته می شود ( که نتوانند فرار کنند ) ، یا آتش بر آنان منطبق می شود به نحوی که هیچ یک از آنان را فروگذار نمی کند . (رها نمی کند).تفسیر نمونه : حطمه آتش برافروخته ی الهی است که از دلها سر میزند . التی تطلع علی الافئده . تفسیرالمیزان: وقتی خداوند به این صورت می فرماید که تو نمی دانی حطمه چیست ! یعنی بسیار هول انگیز و گسترده است . ایقاد نار (نارالله الموقده) یعنی شعله ور شدن آتش . اطلاع و طلوع بر هر چیز (تطلع) به معنای اشراف بر آن چیز و ظاهر شدن آن است . ائده جمع فوآد به معنای قلب یعنی نفس انسانیت ات که شعور و فکر بشر از آن ناشی می شود . تفسیر روان جاوید : جهنمش از دلش شروع می شود و شعله به سایر اعضاء می رسد . ترجمان فرقان : آتش افروزی فوآدها که دل های آتش زایند ، یعنی آتش از دلها شروع می شود . تفسیر کلمه الله العلیا : التی تطلع علی الافئده ، آتشی که از دلها سر می زند. پس برای این آیه گروهی معتقدند که آتش جهنم آنقدر عمیق فرومیرود که تا قلب را که درون محفظه قرار دارد را می سوزاند . اما گروه دیگر عقیده دارند که این آتش شروعش از دلهای گناهکاران است .

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

حقوق امام سجاد حق چشم 2

حقوق امام سجاد :

حق چشم : نگاه کردن به مرقد و بارگاه انبیاء و امامان عبادت است ، زیرا باعث یاد آوری آخرت و بهشت می شود . نگاه کردن به قرآن عبادت است . رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرماید : اعطوا اعینکم حظها من العباده ، بهره ی چشمان خود را از عبادت بدهید . پرسیدند بهره ی چشم از عبادت چیست ؟ فرمود : النظر فی المصحف والتفکر فیه والاعتبار عند عجائبه ، نگاه کردن به قرآن و تفکر در آن و دقت در شگفتی های آن ، نگاه کردن به چهره ی عالم و حاکم عادل عبادت است . نگاه کردن به کتاب های فقهی و عبرت آموز و حکمت آمیز هم عبادت است ، چون باعث زیاد شدن عقل و پاک شدن چشم می شود . نگاه کردن از روی مهربانی به صورت مادر و پدر . حضرت علی : نگاه کردنبه خسیس قلب را سخت می کند . نگاه کردن به احمق چشم را خشک می کند .(محسن عقیل)

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

سخن سردبیر

دوستان سلام ماه ربیع الاول بر شما مبارک .

محرم را و صفر را پشت سر گذاشتیم . در این دو ماه اغلب اوقات با کربلا همدم و همراه بودیم . گاهی وقتها خودمان را در کنار آنها می دیدیم . در طول این مدت بارها و بارها ما را در جلسات با صحنه هائی از حماسه ی عاشورا همراه کردند . گریستیم ، فکر کردیم و با قافله سالار که گاهی حسین علیه السلام است و گاهی زینب ، امام گاهی پدر هست و گاهی پسر ، همراهی کردیم . حال که از این ایام خارج شده ایم با کوله باری از خاطرات پر خطر کربلا هستیم ، نکند که راه را کج کنیم و دنیا ما را غافل کند . سرمایه ی عزاداری را از دست ندهیم . تشکیل جلسات و حضور در نشست بعنوان بزرگ داشت مقام سالار شهیدان حسین بن علی علیهما السلام کم توشه ای نیست . آن را فراموش نکنیم . سعی کنیم همواره با یاد آنها کار و زندگی را پربرکت داشته باشیم . از خداوند می خواهیم کمک کند به راهی وارد نشویم که باعث شود بزرگواران پشت ما را خالی کنند .

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

مقالات آزاد قیامت

قیامت 7:

حقیقت مرگ از نظر قرآن فنا و نیستی نیست بلکه انتقال است و بسیاری از جاها تعبیر به " توفی " شده است به معنی باز گرفتن ودریافت روح از تن به وسیله ی فرشتگان . (سوره ی ملک 2)

در قیامت هر انسانی وارد عرصه ی محشر می شود در حالی که همراه او سوق دهنده و گواهی دهنده است . ( معها سائق و شهید سوره ی ق ) فرشته ی اول مانع از فرار است و فرشته ی دوم مانع از انکار ، به این ترتیب هر انسانی در آن روز گرفتار اعمال خویش است و راه گریزی از جزاء و کیفر آنها وجود ندارد . در آنجا  پرده های جهان ماده آمال و آرزوها ، عشق و علاقه به دنیا ، زن و فرزند ، مال و مقام  ، هوس های سرکش و حسادت ها ، تعصب ، جهل و لجاجت به اواجازه دیدن نمی داد و امروز پرده ها فرو افتاده است .هر نفس انسان گامی است به سوی مرگ ! بهشتیان جز مرگ نخستین را نمی چشند ! ( لا یذوقون فیها الاالموته الاولی و وقیهم عذاب الجهیم دخان )

هنگامی که مرگ فرا میرسند مجرم در قبر یا جهنم سقوط می کند . در آن حال اموالش به حال او سودی نخواهد داشت .از امیر المومنین آمده است : کلا سوف تعلمون ، عذاب قبر است . ثم کلا سوف تعلمون عذاب قیامت است .(سوره تکاثر ) .

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

مقالات آزاد لاتحزن

لا تحزن 8:

یا الله ، هر گاه دریا مضطرب و توفانی شد ، موج ها بلند شد اهل کشتی فریاد زدند ، یا الله ! هر گاه یکه و تنهائی در صحرا گم شد و سواره ای از راه منحرف شد و قافله ای در راه سرگردان شد ندا سر دادند ، یا الله ! هرگاه مصیبتی واقع شد نکبتی فرود آمد و از ترس و مصیبت غم انگیز پشت خم شد مصیبت زده صدا را بلند کرد ، یا الله ! زمانی که درها بروی حاجت مندان بسته شد ، پرده ی ناامیدی بر روی گرفتاران آویخته شد صیحه زدند ، یا الله ! هر زمان دام حیله فراوان شد راه ها تنگ شد ، امیدواران ناامید گشتند ، رسیمان ها پاره شد ندا سر دادند ، یا الله ! هر گاه زمین با همه ی وسعتش تنگ می شود ، (ضاقت الارض بما رحبت ) و نفست به واسطه ی آنچه حمل می کند تنگ می شود صدا بزن یا الله ! کلمه ی پاک و دعای خالص به سوی او بالا می رود ، کف دست ها را به سوی اودر سحرها به سوی آسمان کشیده می شود حاجات در کف دست و اشک ها در چشم ، با اسم او زبان قوی و نیرومند می گردد . استغاثه می کند و ندا می دهد ، با یاد او قلب ها آرام می گیرد ، روح آرامش پیدا می کند .

 

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

حقوق امام سجاد حق چشم 3

حقوق امام سجاد :

حق چشم 3 :

چشم و مسئولیت های آن ، چشم وظایفی دارد که اگر به آنها عمل شود حق او ادا می شود که اهم آن وظایف ، بستن آن به روی صحنه های منحرف کننده ی دل ، اندیشه و فکر است . وظیفه ی اول : پرهیز از نگاه حرام . در قرآن صریحا آمده است که  " قل للمومنین یغضوا من ابصارهم (نور30) به مردان بگو تا چشم از نگاه ناروا بچوشند. و " قل للمومنات یغضضن من ابصارهن (نور31) به زنان بگو تا چشم از نگاه ناروا بپوشند . این آیات کریمه ، از یک طرف حکم تربیتی و اخلاقی و از طرف دیگر حکم فقهی مساله ی پوشش و حجاب در اجتماع است . وظیفه ی دوم : عبرت آموزی . در گام دوم ، نگریستن به مناظر عالم به نظر اعتبار ، پند آموزی و یادگیری است ، که اگر صحنه ی مطلوب و موزونی ببیند ، بهترین آموزگار برای تدوین راه و رسم زندگی او باشد و اگر مناظر نا مطلوب و غیر موزون ببیند ، آن را بهترین وسیله ی تنبه و پرهیز و پروا از تکرار در زندگی خود بداند . کلا چشم و گوش در حکم دریچه و معبرند و دستاورد خود را در خود نگه نداشته ، بالطبع در اندیشه و فکر انسان کارگر می شود تا جائی که به نیروی اندیشه نسبت چشم داده می شود و دلیلش شدت کارآئی این وسیله، در وصول یه هدف و مقصود است . امیر المومنین علیه السلام : مناظر و صحنه های آموزنده و پند آموز فراوان ، اما چشم بصیرت که پند بگیرد و تنبه و توجه پیدا کند ، نادر و کم است .(آیت الله یثربی)

 

     

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

تفسیر سوره همزه 6

 

تفسیر سوره ی همزه 6:

انها علیهم موصده : یعنی آتش بر آنها منطبق است به این معنا که احدی از آنها از آتش بیرون نمی ماند و از داخل آن نجات نمی یابد . (المیزان ) موصده از ماده ی ایصاد به معنی بستن در و محکم کردن آن است . لذا به اتاقک هائی که در درون کوه ها ، برای جمع اموال به وجود می آورند " وصید " می گفتند . فی عمد ممدده ستون های کشیده شده ، عمود ستون یا هر شیئ طولانی مانند قطعات چوب و آهن ، ممدده به معنی کشیده و طویل ( تفسیر نمونه ) .

عمد با فتح عین و فتحه ی میم ، جمع آن عمود ستون است . ممدده اسم مفعول از مصدر تمدید است تمدید مبالغه ی در کشیدن است . بعضی از مفسرین گفته اند عمد ممدده گل میخ هائی است که اهل عذاب را میخکوب می کند بعضی دیگر گفته اند تنه های درختان است که زندانی را با آن می بندند .( المیزان) پایان سوره ی همزه .  

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

مقالات آزاد .سخن سردبیر

دوستان سلام : وقت شما بخیر . المیزان این طور آورده است که از رسول خداوند نقل کرده اند . ایشان فرموده اند 1- کسی که توفیق یاد خدایش داده اند خداهم به یاد او خواهد بود . چون خدای تعالی می فرماید : فاذکرونی اذکرکم . بیادم باشید تا بیادتان باشم . بقره 152. 2- کسی که توفیق دعایش داده اند ، اجابت دعا هم داده اند ، چون خدای تعالی می فرماید : ادعونی استجب لکم . مرابخوانید تا جوابتان دهم .غافر 60 . 3-کسی که مقام شکرش داده اند ، زیادی نعمت هم داده اند ، لئن شکرتم لازیدنکم . اگر شکر کنید نعمت برایتان زیاد می شود . ابراهیم 7 .  4- کسی که توفیق استغفارش داده اند ، آمرزشش هم داده اند . استغفروا ربکم ، انه کان غفارا . از پروردگارتان آمرزش بخواهید که او آمرزگار است . نوح 10 . اگر این چهار مورد را در مقابل چشممان قرار بدهیم و این دستورات را اجرا کنیم تغییر را در زندگی خواهیم دید . چهار مرحله ،یاد خدا باشیم . صدایش بزنیم . زبان شاکر داشته باشیم . در طول روزاستغفار داشته باشیم . قطعا خدا به ما نظر خواهد داشت . این موارد یعنی با آگاهی زندگی کردن ، با چشم باز زیستن و خدا را در کنار خود دیدن .

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

حقوق امام سجاد حق چشم 4

 

حقوق امام سجاد علیه السلام :

حق چشم 4:

وظیفه ی سوم : دانش اندوزی ، بدون تردید در دانش اندوزی و فراگیری علم ، اهم ابزار و وسایل ظاهری ، چشم انسان است. در این باره امام برای ادای این حق می فرماید که باید آن رادر مسیر دانش اندوزی ، که یکی از مهم ترین راه کمال بشری است ، قرار داد. زیرا نفس علم و دانش ، در مکتب اسلام از جایگاه ویژه و منزلت والائی برخوردار است . یکی از معیارهای سنجش ارزش افراد بشر ، میزان دانش و آگاهی انسان هاست . در تعبیری از امیرالمومنین علی علیه السلام آمده است : قیمه کل امری ما یحسنه ، ارزش و اعتبار هر انسانی به مقدار دانشی است که فراگرفته است .  امام صادق نیز در تعبیری مشابه فرموده اند : اکثر الناس قیمه اکثرهم علما و اقل الناس قیمه اقلهم علما ، ارزشمند ترین افراد کسانی اند که بیش از دیگران علم آموخته باشند . و کم ارزش ترین افراد کسانی اند که از علم و دانش بهره ی کمتر داشته باشند . نتیجه ،، وسیله ای که می تواند اعتبار و ارزش انسان را بالا برده و او را به کمال برساند ، از شرافت ویژه ای برخوردار خواهد بود و طبعا انسان عاقل کسی است که وسیله ی صعود خود را که چشم است آلوده نمی کند تا بتواند پرواز کند و سقوط نداشته باشد .( آیت الله یثربی )       

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

مقالات آزاد لاتحزن9

لا تحزن 9 :

هر روز صبح منتظر شب نباش ، در همان ساعتی که هستی زندگی کن ، تمام همت تو اصلاح امروزت باشد .  آینده را تا نیامده رها کن ، در گیر دیروز نباش ، همانا تو هر گاه امروزت را اصلاح کنی فردایت هم اصلاح می شود .  برتوست قدم زدن و ورزش کردن ، از کسلی و خمودی دوری کن ، از بیکاری و بطالت کناره بگیر . حیات زندگی ات را جدید کن . اسلوب زندگی را تنوع ببخش و زندگی عدی را تغییر بده . به تمییزی لباست اعتناء داشته باش ، خوشبو باش ، با رایحه ی مطبوع ، مسواک بزن و مرتب و منظم در جامعه ظاهر شو . خدا را برای نعمت دین و عقل و عافیت برای گوش و چشم و رزق و فرزند ( و هر چه که داری ) همواره شاکر باش . آیا می دانی در جامعه کسانی هستند که فاقد عقل و سلامتی هستند ؟ کسانی زندانی اند ، فلج یا مبتلا و گرفتار ؟ استغفار را زیاد کن ، با آن رزق و روزی زیاد می شود . در کارها گشایش پیدا می شود . باعث ریزش گناهان است .  

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

مقالات آزاد قیامت 8

قیامت 8 : اجل یعنی سر آمد عمر چیزی .

اجل مسمی یعنی عمر و مدت حتمی . اجل مسمی مرگ طبیعی . اجل معلق مرگ زود رس .

در آیه ی 94 سوره ی انعام می فرماید : شما تنها به سوی ما باز می آئید همانگونه که روز اول شما را آفریدیم . از اموال که تکیه گاه شما بودند و شفیعانتان خبری نیست .

در مورد کیفیت قبض روح پرهیزگاران می فرماید : پرهیزگاران کسانی هستند که فرشتگان قبض ارواح ، روح آنها را می گیرند در حالی که پاک و پاکیزه اند از شرک ، ظلم ، استکبار و هر گونه گناه . فرشتگان به آنها می گویند سلام بر شما باد و بعد می گویند وارد بهشت شوید به خاطر اعمالی انجام می دادید . مرحوم علامه طباطبائی در المیزان آورده که در این آیه (32 نحل الذین تتوفاهم الملائکه ) سه موضوع مطرح است .     1-طیب بودن . 2- سلامت و امنیت از هر نظر . 3- راهنمائی به بهشت .

در لحظات مرگ ظالمان و گنهکاران سخنان مختلفی دارند . حاشا کردن اعمال بد ، زیرا دروغ گوئی جزء خمیره ی کارشان شده است . بعضی اظهار ندامت می کنند و تقاضای بازگشت به دنیا را دارند . بعضی هم ابراز ایمان می کنند مانند فرعون . ( یونس 90 )

در سوره محمد ص می فرماید : حال منافقان چگونه خواهد بود هنگامی که فرشتگان مرگ روحشان را قبض می کنند در حالی که بر صورت و پشت آنها می زنند . به صورت آنها می زنند تا طعم تلخ کفر و نفاق و لجاجت و عناد را بچشند . بر پشت آنها می زنند چون بسوی دشمنان خدا رفته اند . ( یضربون وجوههم و ادبارهم ) .

ایمان به دعوت انبیاء و عمل به برنامه های آنها جلو معلق را می گیرد و حیات انسان را تا اجل مسمی ادامه میدهد .

 

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

تفسیر سوره احزاب آیه ی 43

تفسیر :سوره ی احزاب آیه ی 43

بسم الله الرحمن الرحیم . هو الذی یُصَلی عَلَیکُم وَ مَلائِکَتُهُ لِیُخرِجَکُم مِنَ الظُلُماتِ الیَ النور وَ کانَ بِالمومِنینَ رَحیما . او کسی است که با فرشتگان خود بر شما درود می فرستد تا شما را از تاریکی ها به سوی روشنائی ببرد و به مومنان همواره مهربان است . ما در همین سوره ی احزاب آیه ی 56 می خوانیم که ان الله و ملائکته یصلون علی النبی . یعنی همانا خداوند و ملائکه اش بر پیامبر درود می فرستند . درود فرستادن خدا و ملائکه بسیار زیبا و آرامش بخش است . در آیه ی مورد بحث خدا و ملائکه بر مومنین درود و صلوات می فرستند . این موضوع را در سوره ی زمر آیه ی 73 . سوره ی رعد آیه ی 23 . و 24 با جملاتی متفاوت بیان فرموده است . "  تفسیر المیزان "   - صلاه – انعطاف است . اما این معنای جامع به خاطر اختلاف مواردی است که به آن نسبت داد می شود . بعضی گفته اند " صلات از 1- خداوند ، به معنای ،، رحمت ،، است . 2- از ملائکه به معنای ،، استغفار ،، است . 3- از مردم ،، دعا ،، است . در آیه بعد توضیح داده شده است که ، تحیتهم یوم یلقونه ، امنیت و سلامتی از طرف خداوند به معنای رحمت است . اما نه هر رحمتی ، بلکه رحمت خاصی که ذخیره ی آخرت برای خصوص مومنین است . جمله ی مورد بحث علت صلوات را خداوند بیان فرموده : لیخرجکم من الظلمات الی النور ، و کان بالمومنین رحیما ، یعنی این که خداوند صلواتش باعث اخراج مومن از تاریکی به سوی نور است . به این دلیل که او نسبت به مومن مهربان است . کلمه ی رحیما ، رحمت خاصی است که مخصوص مومنین و ذخیره ی آخرت می باشد . ( این بحث ادامه دارد . )   

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

مقالات آزاد قیامت 9

 

قیامت 9:

برزخ : چنانکه از نامش پیداست عالمی است واسطه در میان این جهان و جهان دیگر .در قرآن مجید در مورد قیامت بسیار آیات وجود دارد . اما در مورد برزخ زیاد گفته نشده است . به همین دلیل هاله ای از ابهام آنرا فرا گرفته و خصوصیات و جزئیات آن چندان روشن نیست . حقیقت اینست که آگاهی بر خصوصیات برزخ تاثیر زیادی بر مسائل اعتقادی نمی گذارد . ولی اصل وجود عالم برزخ با صراحت بیان شده است . مثلا در آیه ی 46 سوره ی مومن می فرماید :آل فرعون هر صبح و شب از طریق عرضه شدن آتش بر آنها مجازات می شوند .برزخ حائل بین دو چیز است . گاهی تعبیر به عالم قبر یا عالم ارواح شده است . این برزخ میان دنیا و آخرت قرار گرفته نه میان انسان و دنیا (100 مومنون )

آنچه مهم است این است که برزخ وجود دارد . روح انسان بعد از زندگی در این دنیا در جسد لطیفی قرار می گیرد که از بسیاری از عوارض این ماده ی کثیف بر کنار است و چون از هر نظر شبیه این جسم است به آن قالب مثالی یا بدن مثالی می گویند که نه به کلی مجرد است و نه مادی محض . بلکه دارای یک نوع تجرد برزخی است که بعضی از محققان آن را تشبیه به وضع روح در حالت خواب کرده اند که درآن حال ممکن است با مشاهده ی نعمت هائی به راستی لذت ببرد و یا بر اثر دیدن مناظر هولناک معذب و ناراحت شود . (ج14 ص322 )

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621