خوش آمدید
آمار کاربران
نظر شما در مورد سایت؟

خوب
خیلی خوب
متوسط
بد



نتایج
نظرسنجی ها

تعداد آراء: 1
نظرات : 0
نظرسنجی

مقالات آزاد قیامت 8

قیامت 8 : اجل یعنی سر آمد عمر چیزی .

اجل مسمی یعنی عمر و مدت حتمی . اجل مسمی مرگ طبیعی . اجل معلق مرگ زود رس .

در آیه ی 94 سوره ی انعام می فرماید : شما تنها به سوی ما باز می آئید همانگونه که روز اول شما را آفریدیم . از اموال که تکیه گاه شما بودند و شفیعانتان خبری نیست .

در مورد کیفیت قبض روح پرهیزگاران می فرماید : پرهیزگاران کسانی هستند که فرشتگان قبض ارواح ، روح آنها را می گیرند در حالی که پاک و پاکیزه اند از شرک ، ظلم ، استکبار و هر گونه گناه . فرشتگان به آنها می گویند سلام بر شما باد و بعد می گویند وارد بهشت شوید به خاطر اعمالی انجام می دادید . مرحوم علامه طباطبائی در المیزان آورده که در این آیه (32 نحل الذین تتوفاهم الملائکه ) سه موضوع مطرح است .     1-طیب بودن . 2- سلامت و امنیت از هر نظر . 3- راهنمائی به بهشت .

در لحظات مرگ ظالمان و گنهکاران سخنان مختلفی دارند . حاشا کردن اعمال بد ، زیرا دروغ گوئی جزء خمیره ی کارشان شده است . بعضی اظهار ندامت می کنند و تقاضای بازگشت به دنیا را دارند . بعضی هم ابراز ایمان می کنند مانند فرعون . ( یونس 90 )

در سوره محمد ص می فرماید : حال منافقان چگونه خواهد بود هنگامی که فرشتگان مرگ روحشان را قبض می کنند در حالی که بر صورت و پشت آنها می زنند . به صورت آنها می زنند تا طعم تلخ کفر و نفاق و لجاجت و عناد را بچشند . بر پشت آنها می زنند چون بسوی دشمنان خدا رفته اند . ( یضربون وجوههم و ادبارهم ) .

ایمان به دعوت انبیاء و عمل به برنامه های آنها جلو معلق را می گیرد و حیات انسان را تا اجل مسمی ادامه میدهد .

 

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

تفسیر سوره احزاب آیه ی 43

تفسیر :سوره ی احزاب آیه ی 43

بسم الله الرحمن الرحیم . هو الذی یُصَلی عَلَیکُم وَ مَلائِکَتُهُ لِیُخرِجَکُم مِنَ الظُلُماتِ الیَ النور وَ کانَ بِالمومِنینَ رَحیما . او کسی است که با فرشتگان خود بر شما درود می فرستد تا شما را از تاریکی ها به سوی روشنائی ببرد و به مومنان همواره مهربان است . ما در همین سوره ی احزاب آیه ی 56 می خوانیم که ان الله و ملائکته یصلون علی النبی . یعنی همانا خداوند و ملائکه اش بر پیامبر درود می فرستند . درود فرستادن خدا و ملائکه بسیار زیبا و آرامش بخش است . در آیه ی مورد بحث خدا و ملائکه بر مومنین درود و صلوات می فرستند . این موضوع را در سوره ی زمر آیه ی 73 . سوره ی رعد آیه ی 23 . و 24 با جملاتی متفاوت بیان فرموده است . "  تفسیر المیزان "   - صلاه – انعطاف است . اما این معنای جامع به خاطر اختلاف مواردی است که به آن نسبت داد می شود . بعضی گفته اند " صلات از 1- خداوند ، به معنای ،، رحمت ،، است . 2- از ملائکه به معنای ،، استغفار ،، است . 3- از مردم ،، دعا ،، است . در آیه بعد توضیح داده شده است که ، تحیتهم یوم یلقونه ، امنیت و سلامتی از طرف خداوند به معنای رحمت است . اما نه هر رحمتی ، بلکه رحمت خاصی که ذخیره ی آخرت برای خصوص مومنین است . جمله ی مورد بحث علت صلوات را خداوند بیان فرموده : لیخرجکم من الظلمات الی النور ، و کان بالمومنین رحیما ، یعنی این که خداوند صلواتش باعث اخراج مومن از تاریکی به سوی نور است . به این دلیل که او نسبت به مومن مهربان است . کلمه ی رحیما ، رحمت خاصی است که مخصوص مومنین و ذخیره ی آخرت می باشد . ( این بحث ادامه دارد . )   

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

مقالات آزاد قیامت 9

 

قیامت 9:

برزخ : چنانکه از نامش پیداست عالمی است واسطه در میان این جهان و جهان دیگر .در قرآن مجید در مورد قیامت بسیار آیات وجود دارد . اما در مورد برزخ زیاد گفته نشده است . به همین دلیل هاله ای از ابهام آنرا فرا گرفته و خصوصیات و جزئیات آن چندان روشن نیست . حقیقت اینست که آگاهی بر خصوصیات برزخ تاثیر زیادی بر مسائل اعتقادی نمی گذارد . ولی اصل وجود عالم برزخ با صراحت بیان شده است . مثلا در آیه ی 46 سوره ی مومن می فرماید :آل فرعون هر صبح و شب از طریق عرضه شدن آتش بر آنها مجازات می شوند .برزخ حائل بین دو چیز است . گاهی تعبیر به عالم قبر یا عالم ارواح شده است . این برزخ میان دنیا و آخرت قرار گرفته نه میان انسان و دنیا (100 مومنون )

آنچه مهم است این است که برزخ وجود دارد . روح انسان بعد از زندگی در این دنیا در جسد لطیفی قرار می گیرد که از بسیاری از عوارض این ماده ی کثیف بر کنار است و چون از هر نظر شبیه این جسم است به آن قالب مثالی یا بدن مثالی می گویند که نه به کلی مجرد است و نه مادی محض . بلکه دارای یک نوع تجرد برزخی است که بعضی از محققان آن را تشبیه به وضع روح در حالت خواب کرده اند که درآن حال ممکن است با مشاهده ی نعمت هائی به راستی لذت ببرد و یا بر اثر دیدن مناظر هولناک معذب و ناراحت شود . (ج14 ص322 )

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

مقالات آزاد لاتحزن10

 

لا تحزن 10 :

بدان که با سختی آسانی است ، با ناراحتی گشایش ، این حالی که الان داری دائمی نیست و روزگار جا به جا می شود .  شادمان باش که خدا ترا انتخاب کرده ، تو که نمی دانی ، شاید سختی برای تو از راحتی بهتر باشد . بلاءتو را به خدا نزدیک تر می کند . دعاء تو را به راه های خیر می رساند و از تو تکبر و عجب و فخر را می برد. بدان شدائد زندگی چشم و گوش را باز می کند قلب را زنده و هشیار می سازد و ثواب را زیاد می کند . منتظر حادثه ی بد مباش ، شایعات را نپذیر و تسلیم اراجیف نشو . با آدم های مبغض ، سنگین دل و حسود هم نشینی نکن ، آنها روح را می سوزانند . ره آورد آنها کدورت است و به همراه خود حزن و افسردگی را می آورند . سعی کن نماز را به جماعت بخوانی ، در مسجد بیشتر توقف داشته باش ، رویکردت به نماز را بیشتر کن تا نشاط پیدا کنی !  

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

حقوق امام سجاد حق چشم 5

حقوق امام سجاد :

حق چشم 5 :

مطلب در باره ی حق چشم بسیار است . اگر به این احادیث توجه کنیم هر کدام درسی برای ماست . امام علی علیه السلام : نگاه کردن به خسیس ، قلب را خشن می کند . النظر الی البخیل یقسی القلب ، قلب دچار قساوت می شود . پناه بر خدا اگر نگاه کردن به خسیس قساوت می آورد پس خود خسیس بیچاره چه قلب قسی و خشنی دارد ! امام صادق علیه السلام : النظر الی الاحمق یسخن العین ، نگاه کردن به احمق ، چشم را خشک می کند . با این توصیف ها مواظبت بر نگاه خیلی مهم است و دایره ی دید ما باید کنترل شود . با این حساب هر چیزی که دیده شود اثر مستقیم بر نفس دارد . وای بر نفسی که در مقابلش ناپاکی ها باشد و از نگریستن به آنها ابائی نداشته باشد . اگر به هر چیزی بی پروا نگاه کنیم ، وقتی پرده ها فرو افتد و نفس به شخصه آشکار شود چه صحنه های رقت انگیزی ایجاد می شود . کسانی که از هر صحنه ای برای لذت بردن سوء استفاده کردند . کسانی که چشم بر حرام نبستند . به بخیل و احمق نگریستند .در برزخ و در عالم حشر شرمنده محشور می شوند . خدایا تو ما را حفظ بفرما !         

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

تفسیر سوره احزاب آیه ی 43

تفسیر 2

بنام خداوند :

خدای متعال همواره نسبتش به بنده را دو طرفه بیان می فرماید . یعنی نوع نگرش خداوند به ما نوع بینش ما به خداست . توجه کنید ! . 1- فاذکرونی اذکرکم . واشکروا لی ولا تکفرون . پس مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم ، شکرانه ام را به جا آورید و با من ناسپاسی نکنید . سوره ی بقره آیه ی 152 . 2- نسو الله فنسیهم . خدا را فراموش کردند ، خدا هم ایشان را فراموش کرد . سوره ی توبه آیه ی 67 .  3- قال کذلک اتتک آیاتنا فنسیتها و کذلک الیوم تنسی . می فرماید : همان طور که نشانه های ما بر تو آمد و آن را به فراموشی سپردی ، امروزهمان گونه فراموش می شوی . سوره ی طه آیه ی 126 . 4- یحبهم و یحبونه ، خداوند آنان را دوست می دارد و آنان نیز او را دوست دارند . کلمه ی مومنین 142 بار در قرآن مجید آمده و بیشتر با ،، ان کنتم مومنین ،، آمده است . یعنی چنین کارهایی را بکنید یا بعضا نهی فرموده و گفته نکنید اگر مومن هستید . صفات مومنین در جای جای قرآن آمده است و درابتدای سوره  مومنون پیاپی چند صفت را خداوند برشمرده است . مثلا ، مومنین در نماز خاشع اند . از لغو روگردانند ، زکات می دهند ، محافظت کننده ی نمازند ، حجاب را مراعات می کنند . پای بند به عهد و پیمان هستند . دنبال نگاه به نا محرم نیستند . کافران را سرپرست نمی گیرند . با یاد خدا قلوبشان ترسان می شود . بر خدا توکل می کنند . و اگر ما بتوانیم این ها را بر خود پیاده کنیم و به عنوان مثال روی این موضوع تمرکز کنیم که ،، کافران را سرپرست نگیریم ،، توجه کنیم که خیلی از حرام ها از ما دور می شود . کمی تمرین کنیم . 

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

مقالات آزاد قیامت

بسم الله الرحمن الرحیم : انا اعطیناک الکوثر . دوستان سلام خجسته زاد روز ولادت بانوی بانوان بر همگان مبارک باد . سرور زنان،  مادر پدر ، همسر علی و دامانش مهد حسنین که درود خداوند بر همه ی آنان باد . فاطمه سلام الله علیها را به واسطه ی نورانی بودن چهره اش زهراء نامیدند . و او خود ، وجودش گرما بخش خانه ی علی نور دیدگان رسول خدا و الگو و نمونه ای برای همه ی مومنان است . خدایا ما را در مسیر او قرار بده !

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

مقالات آزاد لاتحزن11

لا تحزن 11 :

کسی که بتو ظلم کرده را ببخش ، از تو بریده به او بپیوند ، آنکه ترا محروم کرده را عطا کن ، آنکه به تو بدی کرده صبور باش ، سرور و امنیت می یابی .

به نعمت ها و در آمد هائی که داری ، خانه و زندگیت راضی باش ، تا راحتی و سعادت را دریابی .

همه چیز را به فال نیک بگیر ، هیچ گاه نا امید و مایوس مباش و به خدا حسن داشته باش و از او همه ی خیرها و زیبائی ها را انتظار داشته باش . تو نعمت ها و گنج های فراوانی را که خدا بتو داده را در خود حمل می کنی . از طرف دیگر هر چه به تو از بدی برسد از طرف خدا اجرداردکه به تو می رسد . هر هم و غمی ، حزن و اندوهی ، گرسنگی و فقر مرض و مصیبت همه برای تو پس انداز اجر و ثواب اسن . به مردم نیکوئی کن ، خیر را به مردم تقدیم کن تا سعادت را دریابی ، از عیادن مریض و بخشش به فقیر و رحمت به یتیم . ههیچ خوبی از قلم نمی افتد .

  

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

مقالات آزاد قیامت 10

قیامت 10 :

مرقد : به معنای خواب گاه و خواب است " قالوا یا ویلنا من بعثنا من مرقدنا هذا ؟ یعنی در عالم برزخ مردمی که در حالتی متوسط از ایمان و کفر قرار دارند بی شباهت به حالت خواب نیست در حالی که مومنان پیشرو و کافران فوق العاده بد کار در آنجا کاملا هوشیارند و متنعم به نعمتها  و یا گرفتار انواع عذابند .

از آیه ی 26 سوره ی یاسین روشن می شود که ما بهشت و دوزخ برزخی داریم ، شهدا به آن متنعم و طاغیان همچون آل فرعون صبح و شام در برابر آتش آن ققرار می گیرند .(46 مومن )

روایات فراوانی در کتب اهل سنت و شیعه آمده است می خوانیم که پیامبر و امامان علیهم السلام سخن کسانی را که از دور و نزدیک به آنها سلام می فرستند را می شنوند و به آنها پاسخ می گویند و حتی اعمال امت بر آنها عرضه می شود .

ما ماموریم که در تشهد نماز سلام بر پیامبر بفرستیم و این اعتقاد شیعه و سنی است . چگونه ممکن است او را مخاطب سازیم به چیزی که هرگز آن را نمی شنود ؟

پیامبر بعد از وفاتش دارای یک نوع حیات برزخی است حیاتی برتر از حیات شهدا که در قرآن تصریح شده است .

 ارتباط با عالم ارواح امکان پذیر است . اگر احضار ارواح را قبول دارید پس برزخ هست !!

 

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

حقوق امام سجاد حق پا

 

حقوق امام سجاد :

حق پا 1 :

و اما حق رجلک فان لا تمشی بها الی ما لا یحل لک و لا تجعلَها مطیتک فی الطریق المستحقه باهلها فیها فانها حاملتک و سالکه بک مسلک الدین والسبق لک و لا قوه الا بالله فبهما تقف علی الصراط فانظر ان لا تزل بک فتردی فی النار. " حق پاهایت آن است که با آنها به سوی آنچه که بر تو روا نیست نروی ، و آنها را مرکب گردش و حرکت در راهی که موجب استخفاف و سبکی رهرو است قرار ندهی ، چرا که باید به وسیله ی آنها در مسیر دین گام برداری و پیشی بگیری و بر این دو پا ، بر صراط بایستی ، پس مراقب باش که تو را نلغزاند و در آتش نیفکند : بعد از بحث پیرامون حقوق بعضی از اعضای بدن انسان ، شاید این مطلب روشن شده باشد که خداوند متعال در معارف دین برای همه ی آنها ، وضایف و تکالیفی قرار داده است که رعایت هز یک به منزله ی حق و تکلیف است برای انسان لازم است و به نص قرآن ، در قیامت علاوه بر محاکمه ی کلی ، تک تک اعضای بدن انسان مورد باز خواست و محاکمه قرار می گیرند : الیوم نختم علی افواههم و تکلمنا ایدیهم و تشهد ارجلهم بما کانوا یکسبون . امروز ما بر دهان انسان ها مهر می زنیم ، و دست هایشان با ما سخن می گویند و پاهایشان کارهائی را که انجام می دادند شهادت می دهند . بنا بر این روا نیست که هیچ یک از این اعضاء و جوارح در طریق گناه مورد استفاده قرار گیرد . وامام می فرماید : اما حق پایت اینست که جائی که بر تو حلال نیست به آنجا بروی . ( که اگر بروی باید با این پاها بروی ) تفسیرآیت الله یثربی .         

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

تفسیر سوره تکاثر 1

بسم الله الرحمن الرحیم : سوره ی تکاثر.

الهاکم التکاثر ، حتی زرتم المقابر .به نام خدای رحمان و رحیم ، مسابقه و مفاخره در داشتن مال و نفرات بیشتر شما را از سعادت واقعیتان به خود مشغول کرد ، تا آنجا که برای شمردن نیاکان خود به قبرستان رفتند . شان نزول . همان گونه که اشاره کردیم مفسران معتقدند که این سوره در باره ی قبائلی نازل شد که بر یکدیگر تفاخر می کردند و با کثرت نفرات و جمعیت یا اموال و ثروت خود بر آنها مباهات می نمودند ، تا آنجا که برای بالا بردن آمار نفرات قبیله به گورستان می رفتند و قبرهای مردگان هر قبیله را می شمردند . منتها بعضی آن را ناظر به دو قبیله از قبائل قریش در مکه می دانند ، و بعضی دو قبیله از قبائل انصار پیامبر (ص) در مدینه و بعضی تفاخر یهود را بر دیگران هر چند مکی بودن آن صحیح تر به نظر می رسد . ولی مسلم است که این شان نزول ها در هر صورت هرگز مفهوم آیه را محدود نمی کند . بلای تفاخر و تکاثر : در این آیات نخست با لحنی ملامت بار می فرماید : تفاخر و مباهات بر یکدیگر شما را از خدا و قیامت به خود مشغول داشت . الهاکم التکاثر ، تا آنجا که به زیارت و دیدار قبرها رفتید و قبور مردگان خود را بر شمردید . حتی زرتم المقابر ، این احتمال نیز در تفسیر آیه داده شده است که " تکاثر" و " تفاخر" آن چنان آنها را به حود مشغول داشته که تا لحظه ی ورود در قبر نیز ادامه دارد. ( تفسیر نمونه ) ادامه دارد .

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

حقوق امام سجاد حق پا 2

 

حقوق امام سجاد :

حق پا 2 :

هفتمین حق از حقوق رساله و پنجمین حق از حقوق اعضاء بدن است .انسانی که به سن تکلیف رسیده است ، نباید پای خود را وسیله ای برای رفت و آمد به جاهائی که شرع رفتن به آنجا را منع کرده قرار دهد . چه آن مکان ها حرام باشد چه مکروه ، چه منع عرفی داشته باشد چه اجتماعی و قانونی ، مانند : رفتن به سمت قتل ، زنا ، نوشیدن مشروبات الکلی ، دزدی، قماربازی ، ایجاد فتنه ، دشمنی بین دو نفر،  غصب اموال دیگران و ریختن آبروی مردم ، رفتن به محفل های لهو و لعب . رفتن به سمت همه ی این کارها حرام است .خدا و رسولش و همه ی عاقلان از آن نهی می کنند . در کلام امام سجاد علیه السلام پا به مطیه تشبیه شده است . مطیه به هر حیوانی که بر آن سوار شوند و دارای چهار پا باشد می گویند ، مانند اسب الاغ و قاطر . همان طور که انسان بر پشت اینها می نشیند و به این سو و آن سو می رود ، گوئیا بر پای خود نیز سوار می شود و به این طرف و آن طرف می رود . امام بر آن است که بگوید ای انسان نباید پای خود را همچون حیوانی قرار دهی که تو را به هر راه سزاوار سرزنش و تحقیر بکشاند و موجب خواری و خفت تو بشود . ( محسن عقیل)           

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

مقالات آزاد قیامت 11

 

قیامت 11

اعتقاد به عالم پس از مرگ و بقای آثار اعمال آدمی و جاودانگی کارها ی او اعم از خیر و شر اثر بسیار نیرومندی بر فکر و اعصاب و عضلات انسان ها می گذارد و به عنوان یک عامل موثری در تشویق به نیکی ها و مبارزه با زشتی ها می تواند موثر شود

اثراتی که ایمان به زندگی پس از مرگ می تواند در اصلاح افراد و منحرف و تشویق افراد فداکار و مجاهد و ایثارگر بگذارد به مراتب بیش از اثرات دادگاه ها و کیفر های معمولی است چرا که مشخصات دادگاه رستاخیز با دادگاه های معمولی بسیار متفاوت است .

اعتقاد به معاد یا حتی قبول احتمالی آن به هر حال در انسان ایجاد مسئولیت و تعهد می کند و او را به اندیشه و جستجوگری حق وادار می سازد .

در آیه 25 سوره ی نوح می فرماید که کفار بلافاصله بعد از غرق شدن وارد آتش شدند و عجیب است که از آب فورا وارد آتش شوند و این همان آتش برزخی است .

مسئله قیامت به حدی مهم است که خداوند به آن قسم خورده است

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

مقالات آزاد لاتحزن12

لا تحزن 12

گشاده چهره باش تا دوستی مردم را کسب کنی . نرم گفتار باش تا ترا دوست داشته باشند . برای آنها متواضع باش تا ترا برتر بدانند .

موضوعات را با روشی زیبا رفع و رجوع کن . با مردم مدارا کن . دشمنی ها را خاموش کن . از دشمنانت در امانی و دوستانت زیاد می شود .

از بزرگ ترین درهای سعادت دعای مادر و پدر است . فرصت را غنیمت بشمار . با نیکوئس به آنها ، دعیشان را جلب کن .آن دعاها برای تو دیوار محکمی در مقابل بدی ها خواهد بود .

خوبست بخشش داشته باشی زیرا آرامش قلب می آورد .روزی وسیع میشود . بخیل سینه اش تنگ است . قلبی تاریک دارد و افکارش مکدر است .

به کسانی نگاه کن که از نظر جسم ، صورت ، ثروت ، خانه ، شغل و خانواده از تو پائین ترند . بنابراین تو برتر از هزاران انسان هستی !  

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

تفسیر سوره تکاثر 2

تفسیر سوره ی تکاثر 2

بنام خداوند . این سوره مردم را به شدت توبیخ می کند بر این که با تکاثر ورزیدن و مسابقه گذاشتن در جمع مال و اولاد و یاران با یکدیگر ، از خداوند و از سعادت واقعی خود بی خبر می مانند و از تبعات و آثار سوء خسران آور این سرگرمی غفلت می ورزند و آیه ایشان را تهدید می کند به این که به زودی نتیجه ی سرگرمی های بیهوده ی خود را می بینند . متن آیه احتمال مکی بودن و مدنی بودن را مساوی نشان می دهد .

الهاکم ، کلمه ی ،، لهو ،، به معنای هر کار بیهوده و بی ارزشی است که آدمی را از کار مهم و پر ارزش باز بدارد . در زبان عربی وقتی می گویند ،، الهاه کذا ،، معنایش اینست که آن کار بیهوده وی را مشغول به خود کرد و از کار مهم تری باز داشت . ،، تکاثر و مکاثره ،، اولی مصدر باب تفاعل و دومی باب مفاعله است . هر دو به معنای آن است که جمعی در کثرت مال و اولاد و عزت با یکدیگر مفاخره می کنند . ،، مقابر،، جمع مقبره است که به کسر میم و فتحه ی آن ( یعنی هر دو جور خوانده می شود) به معنای محل قبر است که زیارت مقابر کنایه از مردن است . نتیجه ی این دو آیه این است که این مسابقه گذاشتن در مال و زینت دنیا و همچنین افراد قبیله باعث شد که شما را از آنچه بر شما واجب بود باز دارد ، که عبارت است از ذکر خدا ! در نتیجه عمری را به غفلت گذراندید تا مرگتان رسید . بعضی دیگر این طور معنی کردند که وقتی به افراد خود تفاخر می کردید به زنده ها اکتفا نکردید و به قبرستان رفتید و مردگان خود را شمردید . ( تفسیر المیزان )  

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621