خوش آمدید
آمار کاربران
نظر شما در مورد سایت؟

خوب
خیلی خوب
متوسط
بد



نتایج
نظرسنجی ها

تعداد آراء: 2
نظرات : 0
نظرسنجی

مقالات آزاد

عید مبارک دوستان !

سلام روزه و نمازتان قبول ! گرمی های تابستان ، تشنگی های بی امان ، روزهای طولانی ، اما چه شیرین است مقاومت ، اراده ، و نشستن سر سفره افطار ! تو مهمان خدا می شوی  بر سر خوان او می نشینی ، همراه او می شوی ، و همنشین او ، خود فرموده است هر کس یاد من باشد همنشین منست (اصول کافی ج2 ص 496).حالا از شستشویی طولانی می آیی . پاک طیب ، مثل روز تولد . بعد می خواهی دوباره زندگی عادی را شروع کنی ، خرابش نکن ، حیف است . ملائکه بر تو نازل شدهاند . بر تو سلام کرده اند ! و از کنار تو گذشته اند . تو بوی ملائکه را گرفته ای ، عطری آسمانی ! (تنزل الملائکه والروح )این عطر را نگهدار . تو می توانی از ملک عبور کنی و آنها را جا بگذاری . اینجا محل مسابقه و سرعت است .(آل عمران 133 سارعوا و حدید 21سابقوا جایزه اش خیلی بزرگ است . بهشتی به وسعت آسمانها و زمین . آماده برای متقین و مومنینی که ایمان بخدا و رسول دارند .سپس بعد از یکماه میهمانی نوبت به نماز عید فطر می رسد . اللهم اهل الکبریاء والعظمه ! هیچ توجه کرده اید ! وقتی نماز آیات را می خوانیم به خاطر عظمت خاقت پیاپی رکوع می رویم و تعظیم می کنیم . اما در نماز عید فطر پیاپی دست ها را بالا می بریم . گوییا شکر میکنیم که: خدایا بما توفیق دادی بندگی کنیم ، خدایا اجازه دادی مهمانت باشیم ، خدایا مارا رخصت دادی سر سفره ات بنشینیم .خدایا ! تو  اهل کبریا و بزرگی هستی .اگر ما بخواهیم دعا کنیم هم بلد نیستیم .اما چیز های خوبی که بندگان صالت از تو خواسته اند ، از همانها بما هم بده ، و از هر چه که بندگان مخلصت از آن بتو پناه می برند ما را هم پناه ده .(دعای قنوت نماز عید فطر )آمین یارب العالمین . 

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

تفسیر

تفسیر:امن یجیب 1

 

بنام خداوند .امن یجیب المضطر اذا دعاه و یکشف السوء . یا کیست که دعای درمانده را چون بخواندش ، اجابت می کند ، بلا را می گرداند و شما را جانشینان (پیشینیان )بر روی زمین می کند ؟ آیا در کنار خداوند ، خدایی هست ؟ چه اندک پند می گیرید.

تفسیر المیزان : در توضیح اینکه دعای شخص مضطر صادقانه است و دعای صادقانه قطعا اجابت می شود ، مراد از اجابت مضطر وقتی که او را بخواند این است که خدا دعای دعا کنندگان را مستجاب و حوئج آنها را بر می آورد و اگر قید اضطرار را در بین آورده برای این است که ، در حال اضطرار ، دعای داعی از حقیقت برخوردار است و دیگر گزاف و بیهوده نیست چون تا آدمی بیچاره و درمانده نشود ، دعاهایش آن واقعیت و حقیقت را که در حال اضطرار واجد است ندارد و این خیلی روشن است . قید دیگری برای دعا آورده و آن این است که فرموده : اذا دعاه - وقتی او را بخواند : واین برای آن است که بفهماند خدا وقتی دعا را مستجاب می کند که داعی براستی او را بخواند نه اینکه در دعا رو به او کند و دل به اسباب ظاهری داشته باشد و این وقتی صورت می گیرد که امید داعی از همه اسباب ظاهری قطع شده باشد . یعنی بداند که دیگر هیچ کس و هیچ چیز نمی تواند گره از کارش بگشاید آن وقت است که دست و دلش با هم متوجه خدا می شود .(المیزان) ادامه دارد .

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

حقوق امام سجاد:حق نفس 2

حقوق امام سجاد ، حق نفس 3

با سلام . پس مفهوم نفس در قرآن ، وسیع تر از مفهوم فلسفی آن است ، چرا که قرآن نفس را تنها به معنی روح به کار نمی برد و معانی دیگری نیز برای آن قائل است .مثلا در این آیه کریمه : ان النفس لاماره بسوء الا ما رحم ربی ، نمی توان گفت که نفس به معنی روح فرمان به بدی نمی دهد ، و مقصود خداوند از نفس در این آیه بیان یک بعد از ابعاد مختلف روح است ، زیرا روح انسان به سمت خیر و خوبی نیز تمایل دارد ، مانند انبیاء و ائمه اطهار علیهم السلام و روح صالحان و روح همه انسانهایی که روح خود را تربیت کرده اند و اصلاح ساخته اند . مقصود از نفس اماره همان بعد حیوانی انسان است که به آن غریزه نیز گفته می شود ، و فلاسفه آن را جسم ،عرفا آن را بعد حیوانی و ناسوتی می خوانند . لذا بعد حیوانی با بعد معنوی و انسانی همیشه در نزاع است . رسول خدا می فرماید :نفس بنی  آدم همیشه جوان است ، هر چند خود آدمیزاد از شدت پیری استخوان هایش فرسوده شوند . مگر آنکس که خداوند قلبش را با تقوی آزموده باشد ، و آنها چقدر اندکند . حضرت علی علیه السلام می فرماید : همانا نفس به بدی امر می کند ، پس هر کس نفس را امین بداند ، نفسش به او خیانت خواهد کرد و هر به نفس خود آرام بگیرد نفسش او را هلاک خواهد ساخت ، و هر که از نفس خود خوشنود گردد نفسش او را در بدترین جایگاه فرود خواهد آورد (این مطالب از کتاب رساله حقوق امام سجاد نوشته محسن عقیل  ترجمه و تحقیق رضا جلیلی آورده شده ) پس کم کم فرق بین نفس و روح برای ما آشکار می شود . باز در این مورد بحث خواهیم داشت .

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

حقوق حق نفس 2

   بنام خداوند

حقوق امام سجاد حق نفس 2

بنا بر مفهوم فلسفی ، برخی نفس را به معنی روح گرفته اند ، و گفته اند که انسان از سه عنصر تشکیل شده است : جسم و روح و نفس . ولی نظریه معروف  آن است که انسان از دو عنصر جسم و روح تشکیل شده است و مفهوم فلسفی نفس جز در تعداد اندکی از آیات بر مفهوم قرآنی آن منطبق نیست .از جمله این آیات اندک این است :ولو تری اذ الظالمون فی غمرات الموت والملائکه باسطوا ایدیهم اخرجوا انفسکم الیوم تجزون عذاب الهون : و کاش ستمکاران را در گرداب های مرگ می دیدی که فرشتگان به سوی آنان دست هایشان را گشوده اند و نهیب می زنند : جانهایتان را بیرون دهید . امروز به عذاب خوار کننده کیفر می یابید . پس از این کلام فرشتگان است که  روح از جسد جدا می شود ، و خداوند در این آیه فرموده است:اخرجوا انفسکم ، و نفرمود:اخرجوا ارواحکم . ومعلوم است آن چیزی را که فرشتگان می گیرند و خارج می کنند همان روح است ، پس می توان گفت در این آیه مقصود از نفس همان است . آیه دیگری که در آن نفس به معنی روح آمده است این است :الله یتوفی الانفس حین موتها والتی لم تمتفی منامها:خدا روح مردم را هنگام مرگشان به تمامی باز می ستاند ، ونیز روحی را که موقع خوابش نمرده است .(سوره زمر آیه 42) موضوع کمی سنگین است . در باره اش بیندیشید . موفق باشید ادامه دارد .(از کتاب ترجمه و تحقیق محسن عقیل )

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

تفسیر

 بنام خداوند .                                                                                                                                                                                                                                                                                      

این آخرین قسمت از تفسیر سوره کوثر است .

تفسیر روشن :کوثردر مرتبه اول مربوط به خیر روحی و معنوی باشد . و در راس آنها مقام روحی و رسالت و بعثت از جانب پروردگار متعال باشد .پس کوثر در مرتبه اول عبارت از همان بعثت و مقام رسالت است که حقیقت آن وساطت میان خالق و مخلوق باشد . و از مصادیق درجه اول خیر کثیر اینست که آخر و عاقبتش بخیر ختم بشود .پایان تفسیر روشن .

تفسیر نمونه :شانی ، از ماده شنئان بر وزن ضربان به معنی عداوت و کینه ورزی بد خلقی کردن است .و شانی کسی است که دارای این وصف باشد .

قابل توجه اینکه ابتر در اصل به معنی حیوان دم بریده است . مجمع البیان .ادامه تفسیر نمونه : انتخاب این تعیبیر از سوی دشمنان اسلام به منظور هتک وتوهین بوده است . و تعبیر "شانی" بیانگر این حقیقت است که آنها در دشمنی خود کمترین ادب را نیز رعایت نمی کردند . یعنی عداوتشان آمیخته با قساوت و رذالت بود . در حقیقت قران می فرماید : این لقب خود شما است نه

یغمبر گرامی اسلام .قریش انتظار مرگ پیامبر و برچیده شدن بساط اسلام را داشتند چرا که می گفتند او بلا عقب است ،قران می فرماید :تو بلا عقب نیستی ، دشمنان تو بلا عقب اند .  

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

یاد آوری و توضیح .

دوستان سلام : امیدوارم که مطالب را پسندیده باشید . اگر نارسایی بود تذکر بدهید متشکر میشویم .تفسیر سوره کوثر قسمت آخر جا افتاده بود آن را آوردیم .انشاءالله مورد استفاده قرار گیرد .

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

مقالات آزاد

مقام قرب

دهه کرامت مبارک باد.تولد فاطمه معصومه وامام رضا علیهم السلام بر همگان مبارک باد .

دهه کرامت با تولد حضرت معصومه شروع می شود .در باره ایشان مطالب بسیار است . اما ما از زاویه ای وارد می شویم که شاید کمتر کسی به آن توجه داشته است .حضرت معصومه خانمی بسیار با تقوی و پرهیز گار بود . وقتی به تاریخ نگاه می کنی میبینی که وقتی تصمیم می گیرد که به خراسان بیاید لشگری او را همراهی می کند .همه برای او احترام خاصی قائل هستند . او چگونه به مقامی میرسد که همه پیش او سر تعظیم فرود می آورند ؟ ما با استناد به آیات الهی مقام قرب را بررسی می کنیم . کمی عقب می رویم .با توجه به زبان عربی مطالبی دستگیرمان می شود . وقتی که خداوند بعد از خلقت آدم با او سخن می گوید از کلمه :قال: استفاده می کند . واذ قلنا یا آدم اسکن انت و زوجک الجنه .قال در زبان عربی گفتگوی نزدیک و روبرو است . خداوند که همیشه نزدیک است . ولی آدم چقدر نزدیک است ؟ اما وقتی که آدم از میوه ممنوعه فقط  می چشد ، خطا کرده است . پس از جایگاه خود که به خدا نزدیک است دور می شود .پس بعد از چشیدن آن میوه خداوند ازکلمه ندا که گفتگو از راه دور است استفاده می کند و می فرماید و ناداهما ربهما (اعراف22)حتی در این مورد گوییا درخت هم از او دور شده است در همان آیه تلکما الشجره ) در واقع می شود گفت که انسان بعد از خطا سقوط می کند .(تفسیر المیزان ج 8 ص 41 )آدم علیه السلام بعد از گناه با دریافت کلماتی از طرف خداوند توبه می کند . و این سقوط متوقف می شود . اما دیگر او به مقام قبلی بر نمی گردد .یعنی حضرت آدم دیگر به بهشت بر نگشت .می دانید ؟ اثر وضعی نا فرمانی که باعث خروج او از بهشت شد نگذاشت که او برگردد .یعنی اثر وضعی گناه باقی مانده است . (تفسیر نور سوره اعراف آیه22) . در واقع انسان بهنگامیکه خطا می کند از خداوند دور می شود یعنی مقام قرب را از دست می دهد و با هر خطا یک  پله پایین آمده و کمی دورتر شده است . به این معنی که در هر مرحله اگر توبه کردیم و از کناه پاک شدیم سالم هستیم اما اثر خطا اینست که ما از او دور شده ایم و اگر خطاها پیاپی شود ما مرتب در حال سقوط هستیم . پس مقام ما می شود دوری از خدا ! در مراحل بعدی بررسی می کنیم که آیا می شود به مقام قرب رسید یا نه این مطلب ادامه دارد .انشاءالله.

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

زنان و کودکان:قهروآشتی

داستان قهر و آشتی.


چهارشنبه 29 خرداد 1392 - 18:03:22
توسط:
admin ::  خواندن / ارسال نظرات :0

هر گاه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم از سفری باز می گشت ، اولین کسی را که دیدار می نمود فاطمه زهرا بود. پس در آن هنگام به مدتی طولانی در نزد او توقف می کرد . در یکی از این سفر ها که پیامبر از مدینه خارج شده بود حضرت فاطمه سلام الله علیها دو خلخال از نقره یک گردن بند ، دو گوشواره و پرده ای خریداری نمود تا در باز گشت پدر و شوهرش از سفر ، تنوعی برای ایشان باشد . هنگامی که پیامبر از مسافرت برگشت مثل همیشه اول به خانه فاطمه زهرا رفت . اصحاب پیامبر همچنان بر در خانهزاستاده بودند و چون از مدت مکث پیامبر در نزد دخترش اطلاع نداشتند نمی دانستند که آیا باید توقف کنند یا برگردند . ولی هنوز مدتی نگذشته بود که رسول خداوند از خانه حضرت فاطمه خارج شد در حالی که آثار غضب در چهره ایشان کاملا مشهود بود . در همان حال به سوی مسجد رفته درکنار منبر بر زمین نشست . حضرت فاطمه دریافت که خشم رسول خدا از مشاهده گردن بند و پرده بوده است .لذا به سرعت آن ها را جمع آوری نموده و به حضور پدرش فرستاد و به کسی که آنها را می برد فرمود :سلام مرا به پدرم برسان و بگو که اینها را در راه خدا به مصرف برساند ! وقتی که آن شخص نزد رسول خدا آمد و پیغام حضرت فاطمه را به او رسانید و بسته محتوی   وسائل را به آن حضرت داد پیامبر سه مرتبه فرمود فداها ابوها (پدرش به فدایش باشد)بعد فرمود: دنیا در نزد محمد و آل محمد ارزشی ندارد .  جلد 43 بحار الانوار ، ترجمه روحانی ص195

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

مقالات آزاد:

 

بهار رمضان


شنبه 22 تير 1392 - 17:18:32
توسط:
admin ::  خواندن / ارسال نظرات :0

با سلام قبل از هر چیز آمدن ماه مبارک رمضان را به روزه داران و رمضان دوستان تبریک می گویم .ماه رمضان ماه میهمانی خداوند است .ماهی که در آن بنده با اعمال خود از شیطان دور و به خدا نزدیک می شود . این ماه ، ماه نزول قرآن بر قلب پیامبر است .پیامبرخدا فرموده است :خداوند می فرماید "روزه مال منست و من جزای آن را می دهم .روزه خواهش های نفس را می میراند و در آن قلب صفا پیدا می کند و اعضاء و جوارح به طهارت می رسند .بعضی ها حدیث را این طور می خوانند که خدا می فرماید :من خود جزای روزه دار هستم (مسکن الفواد ص41)باز نقل می کنند پیامبر فرموده است :برای روزه دار دوبار شادمانی وجود دارد یک بار بهنگام افطار یک بار هم هنگام ملاقات پروردگار .(مکارم الاخلاق ص138)از قول رسول خدا آورده اند :خدا می فرماید :همه اعمال بنی آدم برای خودش است غیر از روزه که آن مال منست و من جزایش را می دهم .روزه سپر بنده مومن خداوند در مقابل آتش دوزخ در روز قیامت است .(روضه الواعضین ج2ص349). نام دیگر روزه صبر است .ما در مقابل تشنگی صبر می کنیم که ثواب صبر در گنجینه ای در علم خداوند است .(بحار ج93ص252).با روزه ظاهر و باطن آباد می شود .روزه وسیله ایست برای پناهندگی به خداوند .حساب روزه دار سبک است و حسناتش دو برابر میشود .(مصباح الشریعه ص153)ای روزه داران این همه بشارت بر شمامبارک باد. میهمانی خدایی که می فرماید بخوانید مرا تا جواب دهم شما را (غافر60(

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

مقالات آزاد:دوست من اهل کبریا

 

سخن سردبیر(دوست من اهل کبریا(


سه شنبه 15 مرداد 1392 - 12:12:41
توسط:
admin ::  خواندن / ارسال نظرات :0

سلام . روزه و نمازتان قبول ! گرمی های تابستان ، تشنگی های بی امان روزهای طولانی !همه هست، اما چه شیرین است مقاومت ،اراده، ومهمان خداشدن. و بر سر سفره او نشستن .صاحبخانه کنارتوست خودش گفته "هر کس یاد من باشد همنشین من است .(اصول کافی ج2 ص 496)حالا که می خواهی زندگی عادی را شروع کنی این همنشینی را بهم نزن با خدا دوست بودن را ادامه بده ! شبهای قدر ملائکه بر تو نازل شده اند . به تو سلا م کرده و از کنار تو گذشته اند .تو بوی فرشته ها را گرفته ای ، عطر آسمانی ملائکه والروح، آنرا نگهدار تو می توانی . اصلا تو می توانی از مَلَک عبور کنی و آنها را جا بگذاری .   اینجا محل مسابقه و سرعت است . (سابقوا حدید 21، سارعوا آل عمران 133) جایزه اش خیلی بزرگ است . بهشتی که وسعتش آسمانها و زمین است ! جالب است که هر دو آیه همین جایزه را مطرح کرده است .نماز رویایی عید فطر را از دست نده . اللهم اهل الکبریاء والعظمه .هیچ توجه کرده اید وقتی نماز آیات می خوانیم به خاطر عظمت خالق واین همه مخلوق و کوچکی خود پیاپی رکوع می رویم و تعظیم می کنیم . اما در نماز عید فطر مرتب دستها را بالا می بریم ، گوییا شکر می کنیم که :خدایا بما توفیق دادی بندگی کنیم ، خدایا اجازه دادی سر سفره ات بنشینیم و مهمانت باشیم . تو چه خدای مهربانی هستی .خدایا اگر ما دعابلد نیستیم اما طبق دعای قنوت نماز عید فطر بما چیزهای خوبی را بده که بندگان صالحت تقاضا کرده اند و پناه بده ما از چیز هایی که صالحان از آن بتو پناه می برند آمین

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

مقالات آزاد:به بهانه

به بهانه


پنجشنبه 3 مرداد 1392 - 09:06:57
توسط:
admin ::  خواندن / ارسال نظرات :0

داشتم اخبار نگاه می کردم دیدم که در باره اصابت بمب در نزدیکی حرم حضرت زینب خبر می دهند .حرم حضرت زینب در حومه شهر دمشق واقع شده است . کمی عقب تر ، تاریخ را که می نگریم : روزگاری بانویی مقدس نوزادی زیبا بدنیا می آورد . فاطمه زهرا سلام الله علیها وهمسرش علی ابن ابی طالب علیه السلام گفتند ما دو نفر برای انتخاب نام برای این نوزاد کم هستیم باشد که رسول الله از سفر بیاید .وقتی پیامبر گرامی اسلام از مسافرت بر گشت نام زینب را برای او انتخاب کرد . زینب نام درختی نیکو منظر و زیبا است . بنا بقولی هم منظور این بوده که این دختر زینت پدر است . زین _اب.او در پنج یا شش سالگی مادرش را از دست داد . اما هر چه لازم بود از مادر آموخته بود . خطبه فدک را در پنج سالگی برای آنها که دوست داشتند یاد داشت شود تکرار کرد و ابن عباس جزء ناقلین این خطبه از قول او در همان کودکی است .او با عبدالله جعفر ازدواج کرد. آنگاه بهنگام حرکت برادرش امام حسین با او همسفر شد .درطول راه پر مخاطره همراه و غمخوار برادرش امام حسین بود .بعد از واقعه عاشورا هم سرپرستی زنان و کودکان بعهده او بود .سخنرانی بسیار پر محتوا با بیانی شیوا که باعث از هم پاشیدگی در حکومت یزید شد یکی از کارهای او بود .اما در باره مدفن آن بزرگوار سه قول آورده اند .گروهی معتقد  هستند(مرحوم سید محسن امین) که ایشان پس از ورود به بمدینه پیوسته عزادار و گریان بودند تا پس از یک سال و نیم در مدینه از دنیا رفتند و در همانجا دفن شدند.(علامه بیرجندی صاحب کبریت احمر هم با این قول همراه است .) آنها اعتقاد دارند ورود بمدینه مسلم است اما خروج ایشان معلوم نیست . قول دوم این است که بواسطه روشنگری و توضیح عمق فاجعه عاشورا  با بیانات خودباعث شد که او را مخیر کردند غیر از مکه و مدینه در هر شهری که خواست اقامت کند.ایشان شام را اختیار کردند به سوریه وارد شدند و در دمشق جان سپردند و در همین جای کنونی در خارج شهر دمشق مدفون گردیدند  .قول سوم را که بیشتر مورخین مصر اختیار کرده اند آن است که پس از خروج از مدینه حضرت زینب سلام الله علیها مصر را انتخاب کرد آنجا رفت و در قاهره اقامت کرد و همانجا از دنیا رفت و دفن شد .هم اکنون مقام سیده زینب در شهر قاهره که مصریان آن را قبر زینب دختر امیر المومنین می دانند زیارتگاه بسیار مجلل و با شکوهی است و در کنار آن مسجدی بسیار بزرگ و زیبا ساخته اند . مردم با خلوص آنجا را زیارت می کنند . نویسنده کتاب ریحانه الادب نوشته است سفر پنجم زینب از مدینه به مصر است .او مقامی بالا و والا دارد .همه انسان های آزاد اندیش در مقابل این زن بزرگ و عمل و کلام او که سبب زنده ماندن عاشورا شد سر تعظیم فرود می آورند .باشد که الگویی برای همه آزادگان جهان گردد.

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

تفسیرکوثر2

  بنام خداوند ادامه بحث سوره کوثر .مرحوم علامه در المیزان میفرماید :کوثر بر وزن "فوعل" به معنای چیزی است که شانش آن است که کثیر باشد . و کوثر بمعنای خیر کثیر است .از مجمع البیان .ج10 ص548. اقوال مختلف در باره مراد از کوثر و بیان و شواهد دلالت دارد بر اینکه مراد از آن ذریه پیامبر صلی الله علیه وآله و سلم یعنی فرزندان فاطمه سلام الله علیها است . ولی مفسرین در تفسیر کوثر و اینکه کوثر چیست اختلافی عجیب کرده اند: بعضی گفته اند :خیر کثیر است و بعضی معانی دیگری کرده اند که فهرست وار از نظر شما می گذرد . 1- نهری است در بهشت . 2- حوض خاص رسول الله در بهشت یا محشر . 3- اولاد رسول خدا . 4- اصحاب و پیروان آن جناب تا روز قیامت .5- علمای امت پیامبر 6- قرآن و فضائل بسیار آن .7- مقام نبوت .8- تفسیر قرآن و تخفیف شرایع و احکام .9- اسلام . 10- توحید . 11- علم و حکمت .12- فضائل رسول خدا (ص).13- مقام محمود . 14- نور قلب شریف پیامبر .(تفسیر روح المعانی ج 30 ص 244) ادامه دارد.

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

حقوق امام سجاد . حق نفس4

دوستان سلام .در ادامه بحث حق نفس هستیم .آقای محسن عقیل در کتاب تفسیر حقوق امام سجاد گفته :جنگ بین نفس و عقل همیشگی و مستمر است . اگر کسی در جنگ با نفس پیروز شود و دشمن خود را به اسارت بگیرد و او را تربیت کند و ادب بیاموزد ، در این وقت است که می تواند به سعادت دنیا و آخرت دست یابد .پس معنی پیروزی یعنی آنکه انسان بر نفس اماره و بر غرائز خود مسلط شود .وبر عکس آن هم هست . یعنی اگر نفس پیروز شود انسان در لبه پرتگاه و سقوط قرار می گیرد . کلمه نفس در آیه و نفس و ما ساها به معنی شخص انسان است که از جسم و روح تشکیل شده است و دارای هویت انسانی می باشد ، واگر این هویت از بین برود از انسان چیزی باقی نمی ماند . این بود گفتار محسن عقیل . آیت الله یثربی در کتاب تفسیر خود آورده :حضرت امیر المومنین علیه السلام می فرمایند :نال الفوز الاکبر من ظفر بمعرفه النفس ،بزرگ ترین رستگاری برای انسان شناخت نفس او است . ویا در سخن دیگر می فرمایند :خداوند رحمت کند کسی را که قدر خود را بشناسد و از حدش تجاوز نکند .آقای یثربی توضیح می دهد که : انسانی که خود را می شناسد و توانایی های خود را نیز به خوبی می داند ، به کیفیت بهره گیری از این همه توان وسرمایه در مسیر سعادت آشنا است و هنگامی که  همه این امکانات را به دست آورد ، می تواند زندگی دنیوی و اخروی سعادتمندی برای خود فراهم آورد .این بود بحث آقای یثربی . پس به این نتیجه می رسیم که باید کاملا مراقب خود باشیم و آگاهانه زندگی کنیم . یعنی برای هر حرکتی که می خواهیم داشته باشی بررسی کنیم که این عمل موجب رضایت خداوند است یا نه .یا لا اقل ببینیم کاری که می خواهیم انجام دهیم موجبات غضب خداوند را فراهم نکند . دوستی داشتم که همیشه اضافه وزن داشت .بعد از مدتی دوری او را دیدم کاملا هیکلش متناسب شده بود . گفتم چکار کردی ؟ یک جمله گفت که مرا تکان داد . گفت برای اینکه هیکل متناسبی داشته باشم وقت گذاشتم . یعنی اگر گفتند مثلا  صد گرم نان ، من آن را وزن کردم . ومن در فکر فرو رفتم که چرا ما برای باقی عمرمان که آن  طرف قضیه قرار دارد وقت نمی گذاریم ؟ راستی چرا ؟ کمی بررسی کنیم عمر طولانی آن طرف  قضیه .

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

تفسیر :امن یجیب 2

بنام خداوند مهربان . ادامه تفسیر امن یجیب . اضطرار یعنی قطع نظر از وسائل و اسباب و توجه به مسبب الاسباب و توسل به او . به همین معنا امام صادق علیه السلام فرمده است : اضطرار عین دین است .(تفسیر بیان السعاده ) در توضیح آن باید عرض کنم که در زندگی روز مره ما به خیلی چیز ها دل می بندیم . مثلا کاش فلانی این کار را برای من انجام بدهد. یا منتظرم که از طرف دوست گره از کارم گشوده شود .تا انتظارمان از طرف کسانی است که خودشان محتاج هستند ما متدین کامل نیستیم . چون همه موجودات وابسته به خدا هستند و تا او نخواهد برگ از درخت نمی افتد . اگر به این حد رسیدیم که هیچ چیز در اختیار ما نیست تا خدا بخواهد آن موقع ایمان ما کامل است . البته خلط مبحث نشود . ما نه جبری هستیم نه اختیاری بلکه چیزی در حد وسط یعنی اعمال ما در اختیار ماست و مسئول اعمال خود هستیم و باید جوابگو باشیم .این موضوع پیچیده است و با چند جمله نمی شود درباره اش صحبت کرد .  در تفسیر نمونه آمده است :در عین حالی که هر که دعا کند و شرائطش جمع باشد خداوند اجابت می کند ، ولی در آیات فوق مخصوصا روی عنوان "مضطر " تکیه شده است . به این دلیل که یکی از شرائط استجابت دعا آن است که انسان چشم از عالم اسباب بکلی برگیرد و تمام قلب و روحش را در اختیار خدا قرار دهد . همه چیز را از آن او بداند و گشایش هر مشکلی را به دست او ببیند . و این درک و دید در حال اضطرار دست می دهد .در روایتی از امام باقر علیه السلام می خوانیم که فرمود :بخدا سوگند گویا من مهدی علیه السلام را می بینم که پشت به حجرالاسود زده و خدا را به حق خود می خواند . سپس فرمود : به خدا سوگند مضطر در قرآن در آیه امن یجیب اوست .(تفسیر نمونه )

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

رحمه للعالمین

بنام خداوند . با سلام برای پیامبر گرامی اسلام نام ها و لقب های بسیاری است .یکی از لقب های آن حضرت رحمه للعالمین است . مهربانی او بسیار است و لطفش شامل حال انسان وحتی حیوانات و درختان می شد . رسول خداوند به دارندگان جهارپایان سفارشاتی فرموده است .به آنها توجه کنید ! ! 1- هر گاه به چراگاه رسیدید بگذارید بخورد . 2- از کنار آب عبور کردید صبر کنید تا بیاشامد . 3- صورت حیوان را هیچ گاه نزنید . 4-روی پشت حیوان نایستید مگر برای رضای خدا و در راه او . 5-فوق طاقتش بار نکنید . 6- مسافت را زیاد نکنید مگر در حد طاقت حیوان .(من لا یحضره الفقیه )                                                                                                                     توجه کنید ! نکات ریزی را که پیامبر تذکر داده است نهایت لطف و مهربانی او به همه موجودات و مخلوق خداوند است . وقتی چنین تذکراتی را نسبت به حیوانات می دهد قطعا راجع به انسان ها بیشتر توجه دارند .شما توجه کنید امروز با انسان ها چه رفتاری دارند ؟ کوچکترین رحم و مروتی در دل این سردمداران حقوق بشر نیست البته اگر دلی داشته باشند . که خداوند در قران کریم می فرماید :"لمن کان له قلب " برای کسی که قلب یا دل داشته باشد .(سوره ق آیه 37) انسان ها با خطا و گناه دل را میمیرانند .بعد به جایی می رسند که از چهار پایان هم بدتر می شوند .

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621