خوش آمدید
آمار کاربران
نظر شما در مورد سایت؟

خوب
خیلی خوب
متوسط
بد



نتایج
نظرسنجی ها

تعداد آراء: 2
نظرات : 0
نظرسنجی

پلکان خوشبختی 4

پلکان خوشبختی :

همه ادیان متفق القولند که بدون معرفت و علم محرم حرم انس پروردگار نتوان شد و بدون علم ، به مقام قرب خداوند نمی توان رسید. در حکمت مشخض است که هر چه علم بیشتر شود به تجرد نزذیک تر می شود . و قطعا مرتبه ی تجرد بالاترین مرتبه است برای انسان . زیرا که به واسطه ی تجرد شباهت به اهل ،، عالم ملکوت ،، و موافقت با ،،ساکنین عالم حبروت پیدا می کنند . ( پس تا به تجرد نرسیم نمی توانیم با اهل عالم ملکوت ارتباط یرقرار کنیم . یعنی با تجرد است که می توانیم داخل جمع ملائکه ی مقرب شویم .) از جمله ی علوم ، معرفت خداوند سبحانه است که سبب ایجاد عالم بالا و پائین است . در حدیث قدسی آمده است ،، کنت کنزا مخفیا ، فاحببت ان اعرف فخلقت الخلق لکی اعرف،، یعنی گنجی پنهان بودم . خواستم که شناخته شوم پس مخلوقات را خلق کردم تا من را بشناسند . علم فی نفسه لذت بخش است و سروری که برای اهل معرفت ایجاد می شود برای هیچ کس غیر از علم این گونه ایجاد نمی شود . و لذتی که از فهمیدن مسئله ای از مسائل علمیه به دست می آید از دیگر لذات جسمی حاصل نمی شود . از جمله ی فوائد علم در دنیا غزت و اعتبار در نزد مردم است . پادشاهان هم در نزد علماء خود را کوچک احساس می کردند .

بیشتر
نویسنده : admin شنبه، 27 بهمن ماه، 1397

قیامت 17

قیامت :

ادله ی عقلی و نقلی معاد :

هفت دلیل بر مساله ی معاد . در سوره ی واقعه آیه ی 57 به بعد دلائل معاد را می فرماید . 1- کسی که یک بار خلق کند آفرینش مجدد می تواند انجام دهد . 2- خدای قادر متعال از نطفه ی انسان بی چیز انسان را خلق کرده ، پس قادر است روز رستاخیز همه را زنده می کند . 3- مرگ خود محتاج قادریست که بمیراند و هرگز خالق مرگ و زندگی مغلوب نخواهد شد . (مرگ نشان می دهد که اینجا یک گذرگاه است . 4- وقتی شما این جهان را درک کردید چگونه عالم دیگری را نمی پذیرید ؟ 5- آفرینش دانه های غذائی نموداری از قدرت بی بی پایان خداست . منظور این که در طی قرون و اعصار مرتب  و همه ساله دانه های غذائی میروید و جان داران از آن استفاده می کنند و خشک و پژمرده می شود و ظاهرا از بین می رود اما باز در آغاز بهار دو باره همه چیز سرسبز و آماده ی سرویس دهی به مخلوقات است . گوئیا اصلا و هیچ گاه خشک و پژمرده نبوده اند . 6- آب ، من الماء کل شیء حی . 7- آتش که این همه انرژی از آن صادر می شود همگی از قدرت خداوند متعال است . پس با یک نگاه بدون غرض متوجه می شویم که موادی را که موجودات زنده احتیاج دارند طبیعت ، در یک چرخه ی کاملا برنامه ریزی شده ارائه میدهد . در قرآن مجید خداوند می فرماید : چشمت را دور بده ، دوباره نگاه کن با دقت هیچ نقصانی نمی بینی و نگاهت درمانده به سویت باز می گردد . ( سوره ی ملک آیه ی 4) و ما چقدر نا شکریم و در غفلت !!

بیشتر
نویسنده : admin شنبه، 27 بهمن ماه، 1397

لا تحزن

لا تخزن :

در خانه ای که سگ باشد ملائکه وارد نمی شوند . چگونه آرامش وارد قلب شود در حالی که در آن سگان شهوات و شبهات است ؟  مانند مورچه باش در پشت کار و مداومت ، که صد بار از درخت بالا می رود و می افتد و باز بالا می رود تا به مقصودش بسد نه خسته می شود و نه ناراحت .  مانند زنبور باش ، پاکیزه می خورد ، پاکیزه پس می دهد . نه شاخه ای را می شکند و نه گلی را مخدوش می کند . خوش  به حال کسی که بیدار است و مردم دعایش می کنند . وای بر کسی که می خوابد و مردم نفرینش می کنند . بشارت بر کسی که قلب ها دوستش دارند . وای بر کسی که زبان ها لعنتش می کنند .

چرا در باره ی چیزهائی که نداری فکر می کنی و بر چیزهائی که داری شکر نمی کنی ؟ نغمت حاضر را فراموش می کنی و به نعمت غایب حسرت می خوری ؟ به مردم حسادت می کنی و از آنچه نزد تست غافلی . در دنیا به طرزی زندگی کن که گوئیا غریب هستی ، تکه ای نان ، جرعه ای آب و لباسی ، روزهای اندک و شب های مختصر و بعد دنیا تمام می شود . بعد قبر اغنیاء و فقراء مساوی و یک جور است . 

 

بیشتر
نویسنده : admin شنبه، 27 بهمن ماه، 1397

آیا می دانید ؟

آیا می دانید ؟

در قران مجید دو نوع آیات را می بینیم که عجیب و جالب است . در نوع اول می فرماید : و لقد اوحینا الی موسی ان اسر بعبادی فاضرب لهم طریقا فی البحر یبسا . در حقیقت به موسی وحی کردیم که بندگانم را شبانه ببر و راهی خشک در دریا برای آنان باز کن که نه از رسیدن دشمن بترسی نه از غرق شدن بیمناک یباشی . ( سوره ی طه آیه ی 77 ) که اینجا منظور از کلمه ی اضرب ،، بزن ،، یعنی با عصا به دریا بزن . آیه ی بعدی : و اذا استسقی موسی لقومه فقلنااضرب بعصاک الحجر فانفجرت . و هنگامی که موسی طلب آب برای قومش کرد پس ما گفتیم با عصا به سنگ بزن . پس منفجر شد و آب سرازیر گشت . ( یقره 60 )  اگر توجه کرده اید می بینید که در آیه ی اول خداوند دستور می دهد که با عصا به دریا که در واقع رود عظیم نیل است بزن و راهی خشک برای عبور قومت باز کن که عبور کنند . در این عبور هیچ گونه ترس و نگرانی نباید باشد و با این که تازه آب را شکافته شده با تاکید در آیه کف دریا خشک است و بدون بیم غرق شدن از آن قسمت رد شوند . در آیه ی دوم خداوند می فرماید : با عصایت به سنگ بزن که بشکافد و چشمه ها بیرون بریزد . اولی دریای بسته شکافته شد دومی سنگ بسته منفجر شد . دلیل چیست ؟ این عصا چند کاره است ؟ دلیل این کارائی عصا اینست که خداوند سر(اسرار) حیات را در او نهاده بود . سر قیومیت در آن بود که خشکی را در دریا و آب را از سنگ آشکار کرد . پس اگر این سر حیات را خداند در هر چه که بخواهد قرار دهد با اراده ی خدا کارهای خارق العاده انجام می دهد ! ( تفسیر رحمه من الرحمن فی تفسیر و اشارات ج2 ص 184 ) 

بیشتر
نویسنده : admin چهارشنبه، 26 دي ماه، 1397

پلکان خوشبختی 3

پلکان خوشبختی 3

برای رسیدن به سعادت ابدی باید انسان : سعی کند قوای خود را کنترل کند . چشم و گوش را از دیدن و شنیدن هر چیزی حفظ کند . یعنی از آنچه غضب یا شهوت را به هیجان می آورد گوش و چشم را مواظبت کند . قلب خود را حفظ کند که دنبال تصور و تخیل آنها نباشد که تصور و خیال ، آتش شوق و شعله غضب را تیزتر می کند . گام بعدی اینست که فریب نفس را نخورد . اعمال خود را حمل بر صحت نکند . سعی کند عیوب خود را بشناسد و در صدد رفع آن برآید . اصولا انسان عیب های خود را نم بیند . بهتر است از دوستان بخواهد که عیوبش را به او بگویند . وقتی عیبش را به او گفتند خوشحال و شاد باشد و در صدد دفع و رفع آنها برآید . باز بهتر اینست که دیگران را آئینه ی عیوب خود کند و اگر آنها کاری کردند که ناپسند بود آن کار را خوش نکند . هنگامی هم که احساس کرد که  آن کار زشت را انجام نمی دهد شکر گزاری کند .

بیشتر
نویسنده : admin جمعه، 21 دي ماه، 1397

حقوق امام سجاد: 7

حقوق امام سجاد 7

حق دست . یک معنای کنائی هم از بیان امام علیه السلام محتمل است ، که با سر انگشت تدبیر و شیطنت ، حقی را تضییع و به حریم دیگران تجاوز کردن ، و یا به تعبیر کنئی دیگر ، گشاده دستی  و بسته بودن دست ، که مراد همان سخاوت ، و نقطه ی برابرش خست طبع است .این سخن امام برگرفته از این آیه ی شریفه است که : ولا تجعل یدک مغلوله الی عنقک و لا تبسطها کل البسط فتقعد ملوما محسورا . هرگز دستت را بر گبردنت زنجیر مکن ، ( وترک انفاق و بخشش منما ) و بیش از حد نیز دست خود را مگشای که مورد سرزنش قرارگیری و از کار فرومانی .( اسراء 29 ) در همه ی تعلیمات و آداب اخلاقی اسلام ، طوری اعتدال و میانه روی رعایت شده است که برای هر عقل سلیمی ، قابل درک است ، تعالیم دینی ، انسان را از هر گونه افراط و تفریط ، تند روی و کند روی نهی کرده است . در فرمایشی از امیر المومنین علیه السلام نقل شده که فرموده اند : لا تری الجاهل الا مُفرِطا او مُفَرِطا ، نمی بینی جاهل را مگر در حال تند روی یا کند روی . تند روی و کند روی ریشه در جهل انسان دارد و این خصیصه ی افراد جاهل است . بنابراین ، به اعتدال و میانه روی در امر معیشت و تنظیم صحیح زندگی توصیه فراوان شده است .

بیشتر
نویسنده : admin جمعه، 21 دي ماه، 1397

لا تحزن

لا تحزن :

همیشه همراهت دفتر یادداشت باشد تا اعمالت را مرتب کنی که چیزی جا نیفتد . اوقاتت  منظم باشد . قرار ملاقات ها فراموشت نشود . ملاحظاتت را بنویس . تو به مردم سلام کن و با لبخند با آنها روبرو شو تا با تو دوست باشند و در قلبشان باشی . از کلمه ی بزودی و عقب انداختن کارهای واجب برحذر باش . که در این صورت درگیر تنبلی خواهی شد . بر توست که صدقه بدهی ولو کم ، زیرا شعله ی خطاها را خاموش می کند . قلب رامسرور و هم و غم را دفع و روزی را زیاد می کند . از حزن نهی شده است . در قول خداوند است که لا تهنوا و لا تحزنوا و انتم الاعلون ان کنتم مومنین ،(آل عمران 139) سستی نکنید و غمگین نشوید اگر مومنید . لا تحزن ان الله معنا .(توبه 40 )محزون نباشید خدا با ماست . از شقاوت و بدبختی پسر نوح این بود که گفت بزودی به کوه پناه می برم از آب دریا . اگر می گفت به پروردگارآسمان ها و زمین پناه می برم حتما عزیز تر و والامقام تر بود .

 

 

 

 

بیشتر
نویسنده : admin جمعه، 21 دي ماه، 1397

قیامت 16

قیامت 16

ادامه ی بحث قیامت . در قسمت قبل چند نام از نام های قیامتی را برایتام آوردیم . حال در باره ی ساعت می نویسیم . ساعت یکی از نام های قیامت است . چون ناگهانی به وقوع می پیوندد . زبیدی در کتاب لغت نامه ی تاج العروس ساعت را به به سه گونه تقسیم کرده است . ساعت کبری رستاخیز و زنده شدن مردم . ساعت وسطی روز مرگ ناگهانی اهل یک زمان و عذاب های الهی . ساعت صغری . روز مرگ انسانی . نام دیگر یوم البروز است که حقایق اشیاء در آن روز ظاهر و آشکار می گردد و پرده از آسمان برداشته می شود . یوم الغاشیه ، به معنی پوشاندن است . انتخاب این نام به این خاطر است که حوادث وحشتناک آن ناگهان همه را زیر پوشش خود قرار می دهد . بعضی گفته اند زیرا خلق اولین و آخرین در آن روز برای حساب جمع می شوند . یا این که منظور آتشی که چهره های کفار و مجرمان را می پوشاند . یوم الحق هم نام دیگر قیامت است . چیزی که ثابت است ، واقعیت دارد و تحقق می یابد و این معنی در باره ی قیامت کاملا صادق است . ضمنا روزیست که حق هر کس به او داده می شود . در آن روز حق مظلوم از ظالم گرفته خواهد شد و حقایق آشکار خواهد شد . یوم الجمع ، جمع میان ارواح و اجساد ، جمع میان انسان و عملش ، اجتماع بین ظالم و مظلوم ، روز اجتماع و گرد آوری . یوم التلاق ، روز ملاقات ها . یوم التناد ، از ماده ی ندا ، به معنی صدا زدن ، روزی که مردم یکدیگر را صدا می زنند . منادیان محشر ندا می دهند ، کافر فریاد می زنند . یا لستنی لم اوت کتابیه (سوره ی الحاقه آیه 25) ای کاش کتابم را دریافت نکرده بودم . هلک عنی سلطانیه .( الحاقه 29 ) قدرت از کف من رفت . و این جمله خیلی رسا است . یعنی آن همه شوکت و قدرت همه از دستم خارج شد . 

بیشتر
نویسنده : admin جمعه، 21 دي ماه، 1397

حقوق امام سجاد: 6

حقوق امام سجاد : 6

حق دست . و اما حق یدک ، و اما حق دست تو این است که آن را به ناروا دراز نکنی ، که با این کارعقاب آخرت را برای خود تدارک دیده ای و در دنیا نیز زبان ملامت گران را به روی خود گشوده ای و هیچ گاه دست حود را از واجبات باز نداری ، بلکه احترام نهادن به دست ها این است که آن را حتی از بسیاری از آنچه که حلال است باز داشته ( مثل موارد شبهه و مکروهات ) و بسیاری از آنچه واجب نیست به جای آوری ( مثل مستحبات ) در نتیجه به عقل و شرافت این دنیا شهره می گردی ضمن این که ثواب اخروی را نیز برای خود تضمین نموده ای .در اعضای ظاهری انسان ، دست مظهر جا به جائی و وسیله نقل و انتقال اشیای خارجی است و یقینا در تعبیر و بیان امام علیه السلام ، هم معنای واقعی دست و هم آثار و افعال مترتب بر آن مورد نظر است . مثلا دست درازی به اموال ، سرقت و تصرف مال دیگران بدون اجازه ، دست اندازی به نوامیس و یا هر حقی از حقوق دیگران ، از گناهان دست است .

بیشتر
نویسنده : admin دوشنبه، 19 آذر ماه، 1397

قیامت 15

قیامت 15:

درآخرت دید انسان تیز تر می شود . فبصرک الیوم حدید . سوره ی قاف .اصولا مشاهده ی آن دادگاه و آثار اعمال ، خواب غفلت را از چشم و گوش انسان می برد . یکی از نام های قیامت ، یوم الحسره ، است که چرا اعمال را بهتر انجام نداده است . نام های قیامتی نشان گر موضوع های مطرح در آن جا است . ، یوم الفصل ، روزی که حق از باطل جدا می شود و صفوف نیکوکاران و بد کاران مشخص می گردد . ، یوم عقیم ، روز نازا یعنی روز دیگری را پشت سر ندارد تا بتواند به جبران گذشته برخیزد و در سرنوشت حود تغییری ایجاد کند . ، یوم تبلی السرائر ، روزی که اسرار درون آشکار می شود . تبلی از بلوی به معنی آزمایش و امتحان است و از آنجا که به هنگام آزمایش حقیقت اسیاء ظاهر می شود چنین نامیده شده است . سرائر جمع  سریره به معنی حالات و صفات و نیات درونی و پنهانی است و به معنا و اسم ، یوم البروز و یوم الظهور ، هم آمده است که اسرار درون آشکار می شود . 

بیشتر
نویسنده : admin دوشنبه، 19 آذر ماه، 1397

لا تحزن

لا تحزن 16

از نتایج گناه : 1- حجاب بین ینده و پروردگار ،، کلا انهم عن ربهم یومئذ لمحجوبون .چنین نیست که می پندارند . آنها در آنان در آن روز ، از پروردگارشان سخت محجوبند . سوره مطففین 15  2- وحشت مخلوق از خالق : هرگاه عمل بدی انجام دهد گمانش به خدا بد می شود . 3- افسردگی دائمی . لایزال بتیانهم الذی بنوا ریبه فی قلوبهم الا ان تقطع قلوبهم والله علیم حکیم . همواره آن ساختمانی که بنا کرده اند ، در دلهایشان مایه ی شک و نفاق است ، تا آن که دل هایشان پاره پاره شود و خدا دانای سنجیده کار است . توبه 110 . 4 - خوف در قلب و اضطراب : سنلقی فی قلوب الذین کفروا الرعب بما اشرکوا بالله . به زودی در دل های کسانی که کفر ورزیده اند بیم خواهیم افکند زیرا چیزی را با خدا شریک گردانیده اند که بر حقانیت آن خداوند دلیلی نازل نکرده است . آل عمران 151 . 5- سختی در معیشت : و من اعرض عن ذکری فان له معیشه ضنکا . و هر کس از یاد من دل بگرداند ، در حقیقت ، زندگی تنگ و سختی خواهد داشت . طه 124 . 6- قساوت در قلب و ظلمانی بودن قلب : و جعلنا قلوبهم قاسیه . قلبشان سخت و قسی می گردد . مائده 13 . وقتی نگاه می کنیم می بینیم دوری از خدا و فراموشی او چقدر وحشتناک است . چه بلاهائی بر سر انسان می آید . در این کره خاکی و این جهان بی انتها دنیای پر از کهکشان ، وسیع و هول آور اگر با خدا نباشیم تنهائی چه رعب انگیز است !       

بیشتر
نویسنده : admin دوشنبه، 19 آذر ماه، 1397

پلکان خوشبختی 2

پلکان خوشبختی 2

لزوم اجتناب از مصاحبت با افراد بد .

1-کسی که می خواهد خود را از اوصاف رذیله پاک کند باید از چند چیز اجتناب کند . اول باید با افراد بد نشست و برخاست نکند . هم نشینی با صاحبان اخلاق ید زا بر خود حرام یداند . از شنیدن قصه ها و حکایات این نوع افراد پرهیز کند . با افراد خوب که اوصاف حسنه دارند هم نشینی کند . به چگونگی رفتار و گفتار این ها توجه کند . از حکایات پیشینیان و گذشتگان از بزرگان دین و مات و رهروان راه سعادت مطلع شود پیوسته احوال و کارهای آنها را بررسی کند . ورود به زشتی ها راحت تر از انتخاب خوبی هاست . به همین دلیل گفته اند به دست آوردن صفات خوب مثل آن است که سریالائی بروی و کسب صفات ناپسند مانند این است که سرازیری بروی و معلوم است که کدام آسانتر است ! 2- صفات طیبه را بر خود پیاده کند و اعمالی که نتیجه اش نیکو باشد انجام دهد . یعنی این اگر می خواهد صفت زیبای سخاوت را بر خود پیاده کند ، طبق دستور عقل و شرع به مستحقین کمک نماید . 3- همیشه مراقب اعمال خود باشد . قبل از هر عمل به آن بیندیشد. مبادا مخالف خوشش اخلاقی باشد . اگر خطا کرد خود را تنبیه کند . مثلا روزه بگیرد . در هیچ حالتی از خود غافل نباشد . که اگر دچار غفلت شد به کسالت می افتد . کسالت باعث می شود که  " فیض عالم قدس " منقطع گردد " و درهای فیوضات بسته شود. اگر همه روزه جد وجهد برای نفس داشته باشد صفات نیکوی تازه حاصل می شود . هر لحظه برای او ترقی در مرتبه ی کمال و صعود به مقامات سعادات هم میرسد . به مرتبه ای می رسد که پرده ی طبیعت از جلوی چشمانش برداشته می شود و محل اسرار ملک و ملکوت بلکه محرم خلوت جبروت می گردد. پس بهتر است که به دنیا و اطراف خود کمتر توجه کند که ماندگار نیست .  

بیشتر
نویسنده : admin دوشنبه، 19 آذر ماه، 1397

پلکان خوشبختی 1

پلکان خوشبختی 1 :

با سلام خدمت دوستان گرامی . ستونی را که امروز گشوده ایم با حول و قوه ی الهی باز نویسی شده ی کتاب گران سنگ معراج السعاده است این کتاب را ملا احمد نراقی در زمان فتحعلی شاه نوشته است . ایت کتاب از ادبیات بسیار بالائی برخوردار است . اما نوشته های آن براب امروز سنگین است . مثال های آورده شده کهنه و قدیمی است . گاهی بعضی مثال ها مخصوص آن دوره و زمانه است و نه تنها الان کار برد ندارد که گاهی برای ما نا آشنا است. بنابراین با کمک خداوند این کتاب را باز نویسی کردم . تازه از زیر چاپ درآمده است . در هر فرصت کمی از مطالب آن را برای شما می نویسم . این نوشته ها انتخابی است و ممکن است روی نظم کتاب نباشد .

" برای انسان دو جنبه است . یکی جنبه ی روحانی که با ارواح طیبه وملائکه ی مقدسه مناسبت داردو دیگری جنبه ی جسمانیت که به حیوانات مشابهت دارد. انسان به خاطر جزء جشمانی که دارد چند روزی در این عالم حسی زندگی می کند و به خاطر جزء روحانی به عالم اعلی مسافرت می کند و در آنجا همیشه می ماند . اگر در دنیا همه روزه در ترقی باشد و میل به عالم بالا داشته باشد وقتی به آنجا سفر کرد با ساکنان عالم قدس هم صحبت خواهد بود . در دنیا نور کسب می کند و در عین حالی که این جاست برای او از عالم قدس فیض می رسد . وقتی از دنیا می رود تمامی پرده های ظلمت کنار می رود همه ی هم و وغم و اندوه از دل او بیرون می رود . به سرور ابدی و راحت دائمی می رسد . شاید اگر در دنیا ریشیه ی همه ی علائق دنیوی را از دلش بیرون می کرد این حالات قبل از مرگ برایش پیش می آمد . 

                              حجاب چهره ی جان می شود غبار تنم                                                      خوش آن دمی که از چهره پرده بر فکنم

بیشتر
نویسنده : admin دوشنبه، 7 آبان ماه، 1397

حقوق امام سجاد حق پا 5

حقوق امام سجاد علیه السلام . حق پا 5 :

بحث انتهائی در باره ی حق پا است . موضوع این است که در کجا گام بر می داریم و پای ما در چه راهی است . حدیثی از پیامبر نقل شده است که : آتش در روز قیامت به انسان مومن خطاب می کند و می گوید : زود گذر کن که نور تو شعله های مرا خاموش کرد . در روایت دیگری از جابربن عبدالله انصاری آمده است که پیامبر فرموده اند : وقتی اهل بهشت وارد بهشت شدند ، عده ای به عده ی دیگر می گویند : آیا خدا وعده نکرده بود که ما از میان آتش عبور خواهیم کرد ؟ به آنها پاسخ داده می شود که شما عبور کردید و آتش خاموش بود . یعنی آن چنان از میان جهنم عبور می کنند که اصلا حرارت جهنم را احساس نمی کنند . از مجموع روایات و آیات در باب صراط ، چنین استفاده می شود که پیمودن و یافتن صراط مستقیم دنیا و طی کردن راه صحیح زندگی باعث آسان گذشتن از آن صراطی می شود که به مص صریح قرآن : همه ی شما بدون استثنا وارد جهنم می شوید ، این امری است حتمی و قطعی بر پروردگارت . از کتاب تفسیر حقوق امام سجاد نوشته ی آیت الله یثربی .

بیشتر
نویسنده : admin دوشنبه، 7 آبان ماه، 1397

قیامت 14

قیامت 14 :

کلمه ی ساعت چهار بار در قران آمده است . منظور،  از ساعت روز قیامت و منظور از کلمه ی بغته که در قران آمده به معنای این است که یعنی به طور ناگهانی و جهش آسا است که هیچ کس جز خدا وقت آن را نمی داند . علت انتخاب این نام برای این روز ، یا به خاطر آن است که با سرعت حساب مردم در آن ساعت انجام می گیرد و یا اشاره به وقوع ناگهانی آن است که در سرعتی برق آسا مردم از جهان برزخ به عالم قیامت منتقل می شوند . (انعام 31-32). شاید هم به خاطر این است که حساب بندگان به سرعت مورد حساب قرار می گیرد . زیرا خداوند سریع الحساب است و می دانیم ساعه در لغت عرب به معنی جزء کمی از زمان است . یوم یلقونه ( سوره ی توبه 77 و سوره ی احزاب 44)  ضمیر آن به خداوند بر می گردد همان روز رستاخیز است . درست است که با مرگ دوران عمل پایان می یابد و پرونده ی کار نیک و بد بسته می شود ولی آثار آنها هم چنان در روح انسان تا قیامت برقرار خواهد ماند .انسان ها به خاطر مسائل مادی ملاقات پروردگار را فراموش می کنند . منظور از فراموش کردن لقای روز قیامت است . یعنی فراموش کردن لقای کلیه ی مسائل و حوادثی است که در آن روز تحقق می یابد . اعم از حساب و کتاب و غیر آن که همواره منکر آن بودند . این احتمال نیز وجود دارد که منظور فراموش کردن لقای خداوند در آن روز است چرا که روز قیامت به عنوان یوم لقاءالله در قران معرفی شده که منظور از آن شهود باطنی است . در نشئه ی آخرت پرده ها از برابر چشم ها کنار می رود و گوشها شنوا می شود . چرا که آثار حق در آنجا به مراتب از عالم دنیا آشکارتر است . 

بیشتر
نویسنده : admin دوشنبه، 7 آبان ماه، 1397