خوش آمدید
آمار کاربران
نظر شما در مورد سایت؟

خوب
خیلی خوب
متوسط
بد



نتایج
نظرسنجی ها

تعداد آراء: 1
نظرات : 0
نظرسنجی

حقوق امام سجاد: 6

حقوق امام سجاد : 6

حق دست . و اما حق یدک ، و اما حق دست تو این است که آن را به ناروا دراز نکنی ، که با این کارعقاب آخرت را برای خود تدارک دیده ای و در دنیا نیز زبان ملامت گران را به روی خود گشوده ای و هیچ گاه دست حود را از واجبات باز نداری ، بلکه احترام نهادن به دست ها این است که آن را حتی از بسیاری از آنچه که حلال است باز داشته ( مثل موارد شبهه و مکروهات ) و بسیاری از آنچه واجب نیست به جای آوری ( مثل مستحبات ) در نتیجه به عقل و شرافت این دنیا شهره می گردی ضمن این که ثواب اخروی را نیز برای خود تضمین نموده ای .در اعضای ظاهری انسان ، دست مظهر جا به جائی و وسیله نقل و انتقال اشیای خارجی است و یقینا در تعبیر و بیان امام علیه السلام ، هم معنای واقعی دست و هم آثار و افعال مترتب بر آن مورد نظر است . مثلا دست درازی به اموال ، سرقت و تصرف مال دیگران بدون اجازه ، دست اندازی به نوامیس و یا هر حقی از حقوق دیگران ، از گناهان دست است .

بیشتر
نویسنده : admin دوشنبه، 19 آذر ماه، 1397

قیامت 15

قیامت 15:

درآخرت دید انسان تیز تر می شود . فبصرک الیوم حدید . سوره ی قاف .اصولا مشاهده ی آن دادگاه و آثار اعمال ، خواب غفلت را از چشم و گوش انسان می برد . یکی از نام های قیامت ، یوم الحسره ، است که چرا اعمال را بهتر انجام نداده است . نام های قیامتی نشان گر موضوع های مطرح در آن جا است . ، یوم الفصل ، روزی که حق از باطل جدا می شود و صفوف نیکوکاران و بد کاران مشخص می گردد . ، یوم عقیم ، روز نازا یعنی روز دیگری را پشت سر ندارد تا بتواند به جبران گذشته برخیزد و در سرنوشت حود تغییری ایجاد کند . ، یوم تبلی السرائر ، روزی که اسرار درون آشکار می شود . تبلی از بلوی به معنی آزمایش و امتحان است و از آنجا که به هنگام آزمایش حقیقت اسیاء ظاهر می شود چنین نامیده شده است . سرائر جمع  سریره به معنی حالات و صفات و نیات درونی و پنهانی است و به معنا و اسم ، یوم البروز و یوم الظهور ، هم آمده است که اسرار درون آشکار می شود . 

بیشتر
نویسنده : admin دوشنبه، 19 آذر ماه، 1397

لا تحزن

لا تحزن 16

از نتایج گناه : 1- حجاب بین ینده و پروردگار ،، کلا انهم عن ربهم یومئذ لمحجوبون .چنین نیست که می پندارند . آنها در آنان در آن روز ، از پروردگارشان سخت محجوبند . سوره مطففین 15  2- وحشت مخلوق از خالق : هرگاه عمل بدی انجام دهد گمانش به خدا بد می شود . 3- افسردگی دائمی . لایزال بتیانهم الذی بنوا ریبه فی قلوبهم الا ان تقطع قلوبهم والله علیم حکیم . همواره آن ساختمانی که بنا کرده اند ، در دلهایشان مایه ی شک و نفاق است ، تا آن که دل هایشان پاره پاره شود و خدا دانای سنجیده کار است . توبه 110 . 4 - خوف در قلب و اضطراب : سنلقی فی قلوب الذین کفروا الرعب بما اشرکوا بالله . به زودی در دل های کسانی که کفر ورزیده اند بیم خواهیم افکند زیرا چیزی را با خدا شریک گردانیده اند که بر حقانیت آن خداوند دلیلی نازل نکرده است . آل عمران 151 . 5- سختی در معیشت : و من اعرض عن ذکری فان له معیشه ضنکا . و هر کس از یاد من دل بگرداند ، در حقیقت ، زندگی تنگ و سختی خواهد داشت . طه 124 . 6- قساوت در قلب و ظلمانی بودن قلب : و جعلنا قلوبهم قاسیه . قلبشان سخت و قسی می گردد . مائده 13 . وقتی نگاه می کنیم می بینیم دوری از خدا و فراموشی او چقدر وحشتناک است . چه بلاهائی بر سر انسان می آید . در این کره خاکی و این جهان بی انتها دنیای پر از کهکشان ، وسیع و هول آور اگر با خدا نباشیم تنهائی چه رعب انگیز است !       

بیشتر
نویسنده : admin دوشنبه، 19 آذر ماه، 1397

پلکان خوشبختی 2

پلکان خوشبختی 2

لزوم اجتناب از مصاحبت با افراد بد .

1-کسی که می خواهد خود را از اوصاف رذیله پاک کند باید از چند چیز اجتناب کند . اول باید با افراد بد نشست و برخاست نکند . هم نشینی با صاحبان اخلاق ید زا بر خود حرام یداند . از شنیدن قصه ها و حکایات این نوع افراد پرهیز کند . با افراد خوب که اوصاف حسنه دارند هم نشینی کند . به چگونگی رفتار و گفتار این ها توجه کند . از حکایات پیشینیان و گذشتگان از بزرگان دین و مات و رهروان راه سعادت مطلع شود پیوسته احوال و کارهای آنها را بررسی کند . ورود به زشتی ها راحت تر از انتخاب خوبی هاست . به همین دلیل گفته اند به دست آوردن صفات خوب مثل آن است که سریالائی بروی و کسب صفات ناپسند مانند این است که سرازیری بروی و معلوم است که کدام آسانتر است ! 2- صفات طیبه را بر خود پیاده کند و اعمالی که نتیجه اش نیکو باشد انجام دهد . یعنی این اگر می خواهد صفت زیبای سخاوت را بر خود پیاده کند ، طبق دستور عقل و شرع به مستحقین کمک نماید . 3- همیشه مراقب اعمال خود باشد . قبل از هر عمل به آن بیندیشد. مبادا مخالف خوشش اخلاقی باشد . اگر خطا کرد خود را تنبیه کند . مثلا روزه بگیرد . در هیچ حالتی از خود غافل نباشد . که اگر دچار غفلت شد به کسالت می افتد . کسالت باعث می شود که  " فیض عالم قدس " منقطع گردد " و درهای فیوضات بسته شود. اگر همه روزه جد وجهد برای نفس داشته باشد صفات نیکوی تازه حاصل می شود . هر لحظه برای او ترقی در مرتبه ی کمال و صعود به مقامات سعادات هم میرسد . به مرتبه ای می رسد که پرده ی طبیعت از جلوی چشمانش برداشته می شود و محل اسرار ملک و ملکوت بلکه محرم خلوت جبروت می گردد. پس بهتر است که به دنیا و اطراف خود کمتر توجه کند که ماندگار نیست .  

بیشتر
نویسنده : admin دوشنبه، 19 آذر ماه، 1397

پلکان خوشبختی 1

پلکان خوشبختی 1 :

با سلام خدمت دوستان گرامی . ستونی را که امروز گشوده ایم با حول و قوه ی الهی باز نویسی شده ی کتاب گران سنگ معراج السعاده است این کتاب را ملا احمد نراقی در زمان فتحعلی شاه نوشته است . ایت کتاب از ادبیات بسیار بالائی برخوردار است . اما نوشته های آن براب امروز سنگین است . مثال های آورده شده کهنه و قدیمی است . گاهی بعضی مثال ها مخصوص آن دوره و زمانه است و نه تنها الان کار برد ندارد که گاهی برای ما نا آشنا است. بنابراین با کمک خداوند این کتاب را باز نویسی کردم . تازه از زیر چاپ درآمده است . در هر فرصت کمی از مطالب آن را برای شما می نویسم . این نوشته ها انتخابی است و ممکن است روی نظم کتاب نباشد .

" برای انسان دو جنبه است . یکی جنبه ی روحانی که با ارواح طیبه وملائکه ی مقدسه مناسبت داردو دیگری جنبه ی جسمانیت که به حیوانات مشابهت دارد. انسان به خاطر جزء جشمانی که دارد چند روزی در این عالم حسی زندگی می کند و به خاطر جزء روحانی به عالم اعلی مسافرت می کند و در آنجا همیشه می ماند . اگر در دنیا همه روزه در ترقی باشد و میل به عالم بالا داشته باشد وقتی به آنجا سفر کرد با ساکنان عالم قدس هم صحبت خواهد بود . در دنیا نور کسب می کند و در عین حالی که این جاست برای او از عالم قدس فیض می رسد . وقتی از دنیا می رود تمامی پرده های ظلمت کنار می رود همه ی هم و وغم و اندوه از دل او بیرون می رود . به سرور ابدی و راحت دائمی می رسد . شاید اگر در دنیا ریشیه ی همه ی علائق دنیوی را از دلش بیرون می کرد این حالات قبل از مرگ برایش پیش می آمد . 

                              حجاب چهره ی جان می شود غبار تنم                                                      خوش آن دمی که از چهره پرده بر فکنم

بیشتر
نویسنده : admin دوشنبه، 7 آبان ماه، 1397

حقوق امام سجاد حق پا 5

حقوق امام سجاد علیه السلام . حق پا 5 :

بحث انتهائی در باره ی حق پا است . موضوع این است که در کجا گام بر می داریم و پای ما در چه راهی است . حدیثی از پیامبر نقل شده است که : آتش در روز قیامت به انسان مومن خطاب می کند و می گوید : زود گذر کن که نور تو شعله های مرا خاموش کرد . در روایت دیگری از جابربن عبدالله انصاری آمده است که پیامبر فرموده اند : وقتی اهل بهشت وارد بهشت شدند ، عده ای به عده ی دیگر می گویند : آیا خدا وعده نکرده بود که ما از میان آتش عبور خواهیم کرد ؟ به آنها پاسخ داده می شود که شما عبور کردید و آتش خاموش بود . یعنی آن چنان از میان جهنم عبور می کنند که اصلا حرارت جهنم را احساس نمی کنند . از مجموع روایات و آیات در باب صراط ، چنین استفاده می شود که پیمودن و یافتن صراط مستقیم دنیا و طی کردن راه صحیح زندگی باعث آسان گذشتن از آن صراطی می شود که به مص صریح قرآن : همه ی شما بدون استثنا وارد جهنم می شوید ، این امری است حتمی و قطعی بر پروردگارت . از کتاب تفسیر حقوق امام سجاد نوشته ی آیت الله یثربی .

بیشتر
نویسنده : admin دوشنبه، 7 آبان ماه، 1397

قیامت 14

قیامت 14 :

کلمه ی ساعت چهار بار در قران آمده است . منظور،  از ساعت روز قیامت و منظور از کلمه ی بغته که در قران آمده به معنای این است که یعنی به طور ناگهانی و جهش آسا است که هیچ کس جز خدا وقت آن را نمی داند . علت انتخاب این نام برای این روز ، یا به خاطر آن است که با سرعت حساب مردم در آن ساعت انجام می گیرد و یا اشاره به وقوع ناگهانی آن است که در سرعتی برق آسا مردم از جهان برزخ به عالم قیامت منتقل می شوند . (انعام 31-32). شاید هم به خاطر این است که حساب بندگان به سرعت مورد حساب قرار می گیرد . زیرا خداوند سریع الحساب است و می دانیم ساعه در لغت عرب به معنی جزء کمی از زمان است . یوم یلقونه ( سوره ی توبه 77 و سوره ی احزاب 44)  ضمیر آن به خداوند بر می گردد همان روز رستاخیز است . درست است که با مرگ دوران عمل پایان می یابد و پرونده ی کار نیک و بد بسته می شود ولی آثار آنها هم چنان در روح انسان تا قیامت برقرار خواهد ماند .انسان ها به خاطر مسائل مادی ملاقات پروردگار را فراموش می کنند . منظور از فراموش کردن لقای روز قیامت است . یعنی فراموش کردن لقای کلیه ی مسائل و حوادثی است که در آن روز تحقق می یابد . اعم از حساب و کتاب و غیر آن که همواره منکر آن بودند . این احتمال نیز وجود دارد که منظور فراموش کردن لقای خداوند در آن روز است چرا که روز قیامت به عنوان یوم لقاءالله در قران معرفی شده که منظور از آن شهود باطنی است . در نشئه ی آخرت پرده ها از برابر چشم ها کنار می رود و گوشها شنوا می شود . چرا که آثار حق در آنجا به مراتب از عالم دنیا آشکارتر است . 

بیشتر
نویسنده : admin دوشنبه، 7 آبان ماه، 1397

لاتحزن 15

لا تحزن 15 :

فقط دنبال حلال باش و از حرام بپرهیز ! از کسی چیزی نخواه . خودت همیشه دنبال کار خودن باش . در لباس پوشیدن میانه رو باش . نه مثل سرمایه داران و نه مثل مستمندان . با لباس مشهور نشو و مانند عامه ی مردم زندگی کن . همیشه همراهت دفتر یادداشت باشد تا کارهایت را مرتب کنی . چیزی جا نیفتد . اوقاتت منظم باشد . قرار ملاقات ها را بنویس . هر چه برایت جالب بود بنویس چون بعدا یادت می رود . (امام صادق علیه السلام می فرماید : علم را با نوشتن نزد خود نگه دارید .) کسی که قلبش را با رضای از خداوند پر کند خداوند قلب او را از غنا ، امنیت ، و قناعت پر می کند . محزون مباش ، حزن کدر کننده ی حیات است ، تیره کننده ی زندگانی و مسموم کننده ی روح است که نتیجه ی آن ، کج خلقی ، سستی و سرگردانی است . گاهی به حسب واقع حزن می آید و برای همین است که اهل بهشت می گویند : الحمد لله الذی اذهب عنا الحزن . و این دلیل است که در دنیا حزن داشته اند . هم چنان که سائر مصائب بدون این که خودشان بخواهند به آنها رسیده بود . هر گاه حزنی آمد و راه چاره ای هم برای رفع آن نبود ، حتما خداوند برای آنها اجر قرار می دهد و بر بنده است که با دعا ها آن را بر طرف کند .

بیشتر
نویسنده : admin دوشنبه، 7 آبان ماه، 1397

مقالات آزاد

سخنی با دوستان :

سلام ماه محرم را به دوستان تسلیت عرض می کنم . عزاداری هایتان قبول درگاه حق باشد . مدتی از ادامه ی بحث ها دور ماندیم . علت آن این بود که به سایت طاها پست برای دومین بار حمله شد .اولین بار در سال نود و سه آن را مورد حمله قرار دادند .این دفعه پانزده بار به این سایت کوچک حمله کردند که آسیب فراوانی به آن وارد شد . خوشبختانه دوست عزیز و مسئول محترم آن را به حالت قبل برگرداندند. حساسیتی که باعث می شود به این سایت حمله شود فقط به خاطر مسائل اعتقادی است که آنها نمی توانند تحمل کنند . این موضوع باعث می شود که ما پا بر جاتر از قبل مطالب را پیگیری کنیم .در واقع احساس می کنیم که این موضوعات بقول معروف مشتری دارد . آنها را اقناع می کند . اطلاعاتی که در قسمت انگلیسی نوشته می شود برای غیر فارسی زبانان به احتمال تازه است . یعنی آنها گاهی در مناطقی هستند که دوست دارند درباره ی اسلام بدانند اما منبع و ماخذی در اختیار ندارند و مطالب این مجموعه برایشان مفید است . دشمنان اسلام این را برنمی تابند و خارج از تحمل آنان است. حال که چنین است برگردن ماست که بیش از پیش به اسلام بپردازیم و برای آنها که به این ها دسترسی ندارند روشن گری کنیم. تقریبا تمامی مطالب با ذکر ماخذ آورده شده است . از تاخیر قبلا از شما عذر می خواهیم . از حوصله ی شما متشکریم .

بیشتر
نویسنده : admin شنبه، 7 مهر ماه، 1397

تفسیر سوره تکاثر 4

تفسیر سوره ی تکاثر 4:

بنام خداوند . کلا لو تغلمون علم الیقین . المیزان : این جمله سه بار آمده است تا مطلب را تاکید کرده باشد . کلمه ی یقین به معنای علمی است که شک و تردید در آن راه نداشته باشد . معنا اینست که اگر به علم یقین حقیقت امر را ببینید آنچه را ببینید شما را از مفاخره به کثرت نفرات باز خواهد داشت . در تفسیر نمونه آمده است : سرچشمه ی تفاخر و زیاده طلبی جهل و نادانی نسبت به پاداش و کیفر الهی و عدم ایمان به معاد است . از این گذشته جهل و ناآگاهی انسان به ضعف ها و ۀسیب پذیری هایش ، آغاز و پیدایش و سرانجامش از عوامل دیگر کبر و غرور و تفاخر است . به همین دلیل قرآن مجید برای ذرهم شکستن این تفاخر و تکاثر سرگذشت اقوام پیشین را در آیات مختلف بازگو می کند که چگونه اقوامی با وزش باد و توفان با یک صاعقه ، زمین لرزه یا سیل ، خلاصه با ،، آب ، باد ، خاک و گاه با پرندگان نابود شدند و ازبین رفتند . مفسر بیان السعاده می فرماید : معنای آیه این است که اگر شما در دنیا علم یقین داشتید ، منجر به این می شد که در دنیا جهنم را ببینید . تفسیر ابن عربی (تاویلات عبد الرزاق) : اگر ذات حقیقت علوم یقینی را می چشیدید طوری رفتار می کردید که دچار حسرت و پشیمانی برای از دست دادن عمر گران مایه نمی شدید . 

بیشتر
نویسنده : admin شنبه، 7 مهر ماه، 1397

حقوق امام سجاد حق پا 4

حقوق امام سجاد حق پا 4 :

رسول خدا : هر کسی که به طرف مسجدی برود ، بر هیچ تر و خشکی پا نمی گذارد ، الا این که زمین تا هفنمین طبقه اش برای او تسبیح می گوید . باز می فرماید : کسی که برای آشتی دادن بین دو نفر برود ، فرشتگان خدا پیوسته بر او درود می فرستند تا باز گردد ، و پاداش شب قدر را به او خواهند داد. کسی که برای آشتی دادن بین زن و شوهری برود خداوند ثواب فراوان می نویسد . نقطه ی مقابل آن را هم داریم . اگر کسی برای بهم زدن رابطه ی زناشوئی دو نفر گام بردارد ، در دنیا وآخرت مورد خشم خداوند قرار خواهد گرفت و خداوند او را از نظر به روی خود محروم خواهد ساخت . اگر چه کار آن زن و شوهر به طلاق هم نکشد . (نوشته ی محسن عقیل ) آن چه که مسجل است اینست که در وحله ی اول نیت و در مرحله ی دوم عمل باید برای رضای خداوند باشد . خداوند به هیچ وجه دشمنی بین زن و شوهر وبین دو دوست را نمی پذیرد و عامل به این عمل ها را مجازات می کند . به هر حال باید نعمت هائی را که خدا داده است را در راه درست به کار ببریم . یعنی با یک حرکت می شود بهشتی شد و یا جهت مخالف آن مورد غضب خداوند قرار گرفت . این دنیا محل کسب و کار برای آخرت است آسمان و زمین می بیند و ضبط می کند این نیت ها در درون ما و در ما اثر مستقیم می گذارد و نهاد ما را زشت یا زیبا می کند . 

بیشتر
نویسنده : admin شنبه، 7 مهر ماه، 1397

لاتحزن 14

لاتحزن 14 :

هرگاه دریا مضطرب و توفانی شد ، موج ها بلند شد ، توفان وزیدن گرفت ، اهل کشتی فریاد زدند : یا الله !هر گاه یکه و تنهائی در صحرا گم شد ، سواره ای از راه منحرف شد و قافله ای در راه سرگردان شد ، ندا دادند : یا الله !هر گاه مصیبتی واقع شد ، نکبتی فرود آمد و ازترس و مصیبت غم انگیز پشت خم شد ، مصیبت زده ندا سر داد : یا الله !هر گاه درها بروی حاجت مندان بسته شد ، پرده ی نا امیدی بر روی سائلین آویخته شد ، صیحه زدند : یا الله !هر گاه دام حیله فراوان شد ، راهها تنگ شد ، امیدها ناامید شد ، رسیمان ها پاره شد ، ندا دادند : یا الله هر گاه زمین با همه ی وسعت تنگ شد ، و نفس یه واسطه ی اندوه گرفت ، ندا سر داده شد : یا الله !کلمه ی طیب به سوی او بالا می رود و کار شایسته به آن رفعت می بخشد .(سوره ی فاطر آیه 10) . دعا را خالص کن . کف دستها در سحرها به سوی او کشیده می شود و چشم ها گریان . با نام او زبان قوی و نیرومند می شود .قلب ها آرام می گیرد  اعصاب راحت می گردد ... او را صدا بزن ، او رابخوان زیرا جامع جمیع نام های اوست . بهترین نام و زیباترین حرف ، گران ترین کلمه است .

بیشتر
نویسنده : admin شنبه، 7 مهر ماه، 1397

قیامت 13

 

قیامت 13

در سوره ی تغابن آیه ی 9 نیز می خوانیم یوم یجمعکم لیوم الجمع ذلک یوم التغابن . در آن روز که روز جمع و اجتماع است همه ی شما را گرد آوری می کند و آن روزی است که همه احساس غبن می کنند و به خاطر آنکه نگویند حالا کجا بود می فرماید : و ما نوخره الا لاجل معدود . ما آن را تا زمان محدودی تاخیر می اندازیم . پوشیده بودن قیام قیامت وسیله ی تربیت مداوم برای مومنان است و آزمون و اتمام حجتی برای منکران .

ایمان به قیامت و دادگاه یزرگ عدل الهی مخصوصا با توجه به این معنی که هر لحظه احتمال وقوع آن می رود  تاثیر عمیقی در مومنان دارد .

بعد می فرماید : آگاه باشید کسانی که در قیامت تردید می کنند و با لجاج و عناد در مورد آن به محاجه می پردازند در گمراهی عمیقی هستند ، زیرا نظام این جهان دلیلی است بر اینکه مقدمه ای است بر جهان دیگر و بدون آن آفرینش این جهان لغو و بی معنی است . نه با حکمت او سازگار است و نه با عدالت او

اسماء قیامت نمونه ج25 ص284 .

یوم الحسره       یوم الندامه        یوم المحاسبه               یوم المساله          یوم الواقعه               یوم القارعه       یوم الراجفه         یوم الرادفه              یوم الطلاق          یوم الفراق        یوم الحساب          یوم التناد          یوم العذاب             یوم الفرار          یوم الحق          یوم الحکم        یوم الفصل        یوم الجمع       یوم الدین             یوم تبلی السرائر      یوم لا یغنی مولی عن مولی

بیشتر
نویسنده : admin شنبه، 7 مهر ماه، 1397

ما برگشتیم

بیشتر
نویسنده : admin شنبه، 24 شهريور ماه، 1397

تفسیر :قران بدانیم

قرآن می خوانم ،آیات زیبا و موزون دلم را آرام می کند. آیات آهنگین و یک د ست است . دوست دارم معنای آن را بدانم .شنیده ام که می گویند اگر می خواهی با خدا صحبت کنی نماز بخوان ، اگر می خواهی خدا با تو صحبت کند قرآن بخوان .می خوانم ولی معنای آن رانمی فهمم .زیر نویس آیات هم مرا قانع نمی کند .چه کنم ؟ این درد دل خیلی از کسا نی است که دوست دارند پیام خدا را بفهمند وخودشان آیات را بصورت شکفته مطالعه کنند.
(
خداوند سبحان که در قرآن تجلی نموده کلام خود را به عنوان نور مبین و تبیان کل شیئ معرفی می کند . ممکن نیست چیزی نور باشد و معذالک دارای نقاط مبهم و تاریک بوده و محتوای آن روشن نباشد ، . نیز ممکن نیست کتابی بیانگر همه معارف و اصول سعادت بخش انسانی باشد وخود آشکار نباشد. جه این که ممکن نیست کلامی هدایت جهانیان را تامین نماید و خود نیازمند به هادی دیگر باشد تا او را توضیح دهد .بنا بر این هیچ مطلب مبهمی در قرآن وجود ندارد ،تا قرآن را به کمک غیر قرآن بشناسیم بلکه قرآن را باید به خود قرآن شناخت .علامه طباطبایی المیزان جلد اول ص شانزده)
مرحوم علامه طباطبایی روش تفسیری قرآن به قرآن را برای خود انتخاب کرد. مفسرین دیگر هم طریقه های دیگر را مثلا نقل از معصوم علیهم السلام.
ما در این مجموعه سعی می کنیم از چند تفسیر استفاده کنیم .به توفیق الهی انشاالله.
برای شروع سوره توحید را انتخاب کردیم  حالا چرا توحید ؟
ما برای ورود به قرآن بهتر است از توحید وارد شویم وخدایی که قرآن  فرستاده است را از زبان خودش بشناسیم.
سوره توحید که شناسنامه خداست اورا معرفی می کند :خدایی که والدین نداردکه ابتدایی داشته باشد ،یا از جایی کنده و جدا شده باشد.
فرزندی ندارد که چیزی از او جدا شده باشد .الله خدایی است که دست و بالش بسته نیست (قالت الیهود یدالله مغلوله )و ماواه ومنتهاه مهم موجودات است . بی نیاز است و همه چیز در خودش دارد . همه مسیرها بسوی او ختم می شود (انا لله و انا الیه راجعون(.
هیچ موجودی نمی تواند با او برابری کند و هم کفو او نیست.

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621