خوش آمدید
آمار کاربران
نظر شما در مورد سایت؟

خوب
خیلی خوب
متوسط
بد



نتایج
نظرسنجی ها

تعداد آراء: 2
نظرات : 0
نظرسنجی

تفسیر سوره ی قدر 3

در اينجا سؤالى مطرح است و آن اينكه هم از نظر تاريخى و هم از نظر ارتباط محتواى قرآن با حوادث زندگى پيغمبر اكرم ص مسلم است كه اين كتاب آسمانى به طور تدريجى و در طى 23 سال نازل گرديد، اين امر چگونه با آيات فوق كه مى‏گويد در ماه رمضان و شب قدر نازل شده است سازگار مى‏باشد؟

پاسخ اين سؤال- به گونه‏اى كه بسيارى از محققان گفته‏اند اين است كه قرآن داراى دو نزول بوده است.

نزول دفعى كه در يك شب تمام آن بر قلب پاك پيغمبر اكرم ص يا بيت المعمور يا از لوح محفوظ به آسمان دنيا نازل گرديد.

و نزول تدريجى كه در طول بيست و سه سال دوران نبوت انجام گرفت (شرح اين مطلب را ذيل آيه 3 سوره دخان جلد 21 تفسير نمونه صفحه 148 به بعد بيان كرده‏ايم).

بعضى نيز گفته‏اند آغاز نزول قرآن در ليلة القدر بوده نه تمام آن ولى اين بر خلاف ظاهر آيه است كه مى‏گويد ما قرآن را در شب قدر نازل كرديم.

قابل توجه اينكه: در باره نازل شدن قرآن در بعضى از آيات تعبير به" انزال" و در بعضى تعبير به" تنزيل" شده است، و از پاره‏اى از متون لغت استفاده مى‏شود كه" تنزيل" معمولا در جايى گفته مى‏شود كه چيزى تدريجا نازل گردد، ولى" انزال" مفهوم وسيعترى دارد كه نزول دفعى را نيز شامل مى‏گردد[1] اين تفاوت تعبير كه در آيات قرآن آمده مى‏تواند اشاره به دو نزول فوق باشد.*** در آيه بعد براى بيان عظمت شب قدر مى‏فرمايد:" تو چه مى‏دانى شب قدرچيست؟" (وَ ما أَدْراكَ ما لَيْلَةُ الْقَدْرِ).

*** و بلافاصله مى‏گويد:" شب قدر شبى است كه از هزار ماه بهتر است" (لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ).

اين تعبير نشان مى‏دهد كه عظمت اين شب به قدرى است كه حتى پيغمبر اكرم ص با آن علم وسيع و گسترده‏اش قبل از نزول اين آيات به آن واقف نبود.

مى‏دانيم هزار ماه بيش از هشتاد سال است، به راستى چه شب با عظمتى است كه به اندازه يك عمر طولانى پر بركت ارزش دارد.

تفسیر نمونه
بیشتر
نویسنده : admin يكشنبه، 23 تير ماه، 1398

لا تحزن

لا تحزن ، اندوهگین مباش :

اندوه غائب را برنمی گرداند . ترس و اضطراب آینده را اصلاح نمی کند ، افسردگی آرامش نمی آورد ، بلکه نفس آرام و قلب راضی ، اینها دو بال سعادت هستند .

خورشید برای تو خلق شده در نورش شناور باش . بادها برای تو آفریده شده از آن بهره گیر . نهرها برای تو جریان دارد از آبش لذت ببر . میوه ها برای تست نوش جان . مسجد بازار آخرت است . کتاب دوست عمر است . عمل انیس و هم نشین در قبر است خوش اخلاقی تاج شرف بر سر تست . کرم زیباترین لباس است .

بر حذر باش از این که نوشته های بی دینان را بخوانی زیرا در آن ها پلیدی است که قلب را نجس می کند و سمی است که قلب را می میراند و ناپاکی است که درون را آلوده می کند . بهتر از وحی چیزی برای تو نیست . قران روحت را پاک و دردت را شفا می دهد .

کسی که در خانه اش خوشبخت نیست هیچ جا خوشبخت نیست و بدان که مناسب ترین مکان برای آرامش نفس و فارغ البالی و دوری از تکلف خانه ی تست .

بیشتر
نویسنده : admin يكشنبه، 23 تير ماه، 1398

قیامت 20

قیامت 20

برهان هدف :

در جهان بینی الهی برای آفرینش انسان هدفی بوده است که در تعبیرات فلسفی از آن به تکامل و در لسان قرآن و حدیث  از آن به قرب به خدا و یا عبادت و بندگی تعبیر شده است . و ما خلقت الجن والانس الا لیعبدون . ذاریات 56 خلاصه این که تامین هدف آفرینش بدون پذیرش معاد ممکن نیست و اگر ارتباط این زندگی را از جهان پس از مرگ قطع کنیم همه چیز شکل معما به خود می گیرد و پاسخی برای چراها نخواهیم داشت. برهان نفی اختلاف : قیامت محلی خواهد بود که اختلاف بین مذاهب از بین می رود و پرده ها بیفتد و همه ی اسرار آشکار شود . بقره 113 . در سوره ی سبا آیه ی 4 می فرماید : هدف اینست که آنها را که ایمان آورده اند و عمل صالح انجام داده اند پاداش دهد . برای آنها مغفرت و روز پر ارزشی است . آیا اگر مومنان صالح العمل به پاداش خود اصل عدالت که از اساسی ترین اصول خلقت است تعطیل نمی گردد ؟ در آیه ی 9 سوره ی سبا آمده است که آیا به آنچه پیش رو و پشت سر آنان از آسمان و زمین قرار گرفته نگاه نکردند ؟ و ادامه ی آیه ، آیا کسی که قدرت بر این همه امور دارد از باز گرداندن انسان بعد از مرگ به عالم حیات و زندگی عاجز است ؟ این همان برهان قدرت است .

بیشتر
نویسنده : admin يكشنبه، 23 تير ماه، 1398

پلکان خوشبختی 7

پلکان خوشبختی :

در بیان اقسام عدالت :

در حدیث نبوی آمده است که برای مومنین بر یکدیگر سی حق است : 1-اگر گناهی در حق او از کسی سر زد از او بگذرد . 2- با غریب به مهربانی رفتار نماید . 3- چنان چه از کسی عیبی می داند بپوشاند . 4= اگر لغزشی دید چشم پوشی کند . 5- اگر عذر خواست بپذیرد . 6- اگر کسی خواست غیبت کند او مانع شود . 7- اگر خبری از کسی می داند و مشکلاتش ، به او پند و نصیحت کند . 8- دوستی را بداند و شرائط دوستی را بجا آورد . 9- حقوق او را مورد نظر داشته باشد . 10- اگر مریض بود او را عیادت کند . 11- به جنازه ی او حاضر شود . 12- هر وقت او را صدا زد جواب دهد . 13- اگر هدیه ای فرستاد قبول کند . 14- اگر او مهربانی کرد این جواب دهد . 15- اگر نعمتی از طرف برادر مسلمان رسید تشکر کند . 16- او را یاری کند . 17- ناموس او را در اهلش محافظت کند 18- حاجت او را بر آورد . 19- اگر چیزی خواست دست رد به سینه اش نزند. 20- اگر عطسه کرد به او بگوید عافیت باشد . 21- گمشده ی او را راهنمائی کند . 22- سلام او را جواب گوید . 23- با او به گفتار زیبا صحبت کند . 24- نعمت های او را نیکو شمارد . 25- قسم های او را تصدیق کند . 26- با او دوستی کند و از دشمنی با او احترازکند. 27- او را یاری کند خواه ظالم باشد خواه مظلوم . یاری کردن او در وقت ظالم بودن این است که او را منکوب کند یعنی محکوم کند . 28- او را وا نگذارد . 29- خوار و بد نکند . 30- برای او آنچه را که برای خود می خواهد بخواهد و بد بداند آنچه را که برای خود بد می داند .

بیشتر
نویسنده : admin يكشنبه، 23 تير ماه، 1398

تفسیر سوره ی قدر 2

تفسیر سوره ی قدر 2 :

تفسیر بیان السعاده : در آیه ی اول لفظ قرآن به طور صریح نیامده و آن را به صورت ضمیر مبهم آورده است تا آن را بزرگ نماید و بزرگ جلوه دهد . یعنی مدعی شود که قرآن بدون تعیین و معین است .

تفسیر المیزان : ضمیر در انزلناه به قرآن بر می گردد و ظاهرش این است که می خواهد بفرماید ، همه ی قرآن را در شب قدر یکجا نازل کرده نه همه ی آیات را مویدش هم این است که تعبیر به انزال کرده که ظاهر در اعتبار یک پارچگی است نه تنزیل که ظاهر در نازل کردن تدریجی . در معنای آیه ی مورد بحث این آیه است که می فرماید : والکتاب المبین انا انزلناه فی لیله مبارکه . دخان 3 که صریحا فرموده همه ی کتاب را در آن شب نازل کرده ، چون ظاهرش این است که نخست سوگند به همه ی کتاب خورده ، بعد فرموده این کتاب را که به حرمتش سوگند خوردیم در یک شب و یک پارچگی نازل کردیم . پس مدلول آیات این می شود که قرآن دو جور نازل شده یکی یک پارچه در یک شب معین ، و یکی هم به تدریج در طول بیست و سه سال نبوت که آیه ی شریفه ی ،، و قرآنا فرقناه لتقراه علی الناس علی مکث و نزلناه تنزیلا ، اسراء 106، ما قرآنی را بر تو نازل کردیم که به صورت آیات جدا از هم می باشد تا آن را تدریجا و با آرامش بر مردم بخوانی و به طور قطع این قرآن را ما نازل کردیم .  و این آیه ،، و قال الذین کفروا لو لا نزل علیه القران جمله واحده ، کذلک لنثبت به فوادک و رتلناه ترتیلا ، فرقان 32 ، آنان که کافر شدند گفتند چرا قرآن یکباره بر او نازل نشد ؟ بله یکباره نازل نکردیم ، تا قلب تو را ثبات و آرامش بخشیم و بدین منظور آیه آیه اش کردیم . پایان بحث المیزان . ادامه دارد . 

بیشتر
نویسنده : admin دوشنبه، 6 خرداد ماه، 1398

تفسیر سوره ی قدر 1

تفسیر سوره ی قدر 1:

بسم الله الرحمن الرحیم . انا انزلناه فی لیله القدر و ما ادراک ما لیله القدر . لیله القدر خیر من الف شهر تنزل الملائکه والروح فیها باذن ربهم من کل امر سلام هی حتی مطلع الفجر .

به نام خدا كه رحمتش بى‏اندازه است‏و مهربانى‏اش هميشگى. (1)

ما قرآن را در شب قدر نازل كرديم. (1)

تو چه مى‏دانى شب قدر چيست؟ (2)

شب قدر، بهتر از هزار ماه است. (3)

فرشتگان و روح در آن شب به اذن پروردگارشان براى [تقدير و تنظيم‏] هر كارى نازل مى‏شوند. (4)

اين شب تا برآمدن سپيده‏دم [سراسر] سلام و رحمت است. (5)

بیشتر
نویسنده : admin دوشنبه، 6 خرداد ماه، 1398

پلکان خوشبختی 6

پلکان خوشبختی 6 :

در بیان قوای چهار گانه که عقل ، شهوت ، غضب ، و وهم باشد.

در فصل های گذشته خواندیم که : تن مملکتی است که خداوند عالم ، روح را در آن دمیده است . روح در مملکت بدن لشکر بسیار دارد . از اعضاء و جوارح وحواس و قوای ظاهر و باطن . هر کدام از این قوا خدمت معین و مشخصی دارد . از بین این قوا ، قوای چهارگانه که عقل و شهوت ، غضب و وهم است حکم کارفرمایان و سران لشکر در این مملکت را دارند و سایر قوا ، زیر دستان و فرمان برانند . شان عقل ، ادراک حقایق و تشخیص میان خیر و شر است . مثلا دستور به کارهای خوب و نهی از کارهای بد در حیطه ی قدرت عقل است . قوه ی شهویه هم برای خورد و خوراک و بقای نسل است . شغل قوه ی وهمیه فهمیدن امور جزئیه است . دانستن ریزه کارهائی که به وسیله ی آنها به مقصد صحیح می رسند . شغل قوه ی غضبیه آن است که ضررهائی که از بیرون به بدن می رسد را دفع کند . اگر قوه شهوانی یا وهمیه سرکشی و خود سری کرد و از دستورات عقل سرپیچی کرد آن را تحت فرمان عقل در آورد . بقیه ی قوا هیچ وقت گمان فرمان روائی ندارند و این چهار قوه است که دائم در حال زورآزمائی برای به دست گرفتن قدرت هستند . اما این چهار قوا که یکی از آنها عقل است وزیر پادشاه است . پادشاه همان روح است . ادامه دارد .

بیشتر
نویسنده : admin دوشنبه، 6 خرداد ماه، 1398

لا تحزن

لا تحزن :

مردم دار باش :

از سعادت بندگان خدا اینست که بتواند محبت مردم را جلب کند و توجه آنها را به دست بیاورد . عاطفه ی آنها را نسبت به خود برانگیزد . حضرت ابراهیم علیه السلام : واجعل لی لسان صدق فی الاخرین . یا ،، فاجعل افئده من الناس تهوی الیهم .(پروردگارا دل های برخی از مردم را به سوی آنان گرایش ده . سوره ی ابراهیم 37). باز در قرآن  مجید آمده از قول حضرت موسی آمده  است : و القیت علیک محبه منی ،، و محبتی از خودم بر تو انداخته ام تا زیر نظر من پرورش یابی . و بعضی ها گفته اند : کسی تو را ندید الا اینکه دوستت داشت . ( دوستدار تو شد ) .این که خدا انسان را دوست داشته باشد خیلی مهم است : همانا جبرئیل در بین اهل آسمان ندا می دهد که : خداوند فلانی را دوست دارد پس او را دوست بدارید . و این حکم می شود که اهل آسمان همه او را دوست می دارند . در روی زمین هم مقدر است که محبت او در دل همگان قرار می گیرد . باز در دستورات آمده است که از اسباب دوستی و محبت ، چهره ی گشاده ، کلام ملایم و خوش خلقی است . یکی از قوی ترین اعمال برای جلب مردم به سوی خودت مدارا است و برای همین است که پیامبر می فرماید : نیست مدارا در چیزی مگر این که آن را زینت می دهد . و چیزی از آن نمی کاهد مگز زشتی کلام . کسی که از مدارا کردن با مردم محروم است از کل خیر محروم است . یکی از حکما گفته است که مدارا مار را از سوراخش بیرون می کشد .  

بیشتر
نویسنده : admin دوشنبه، 6 خرداد ماه، 1398

قیامت 19

قیامت 19

بنام خدا با عرض سلام خدمت دوستان .

بحث ما در باره ی معاد به اینجا کشیده شد که : امکان عقلی معاد را بررسی کنیم . خداوند متعال برای مردم مثال های فراوانی می زند و از طرق مختلف وارد می شود . در بحث قبلی تا پنج مورد را آورده ایم ولی قبل از ورود به موضوع یاد آوری می کنیم که تمامی این ها را به طور دربست از تفسیر نمونه می آوریم . 6- خداوند زندگی جنینی را در نظر انسان مجسم می سازد و می فرماید اگر در رستاخیز شک دارید بیاد آورید که از چه درست شده اید . سوره ی حج آیه ی پنج . 7- شبح رستاخیز یا شبه رستاخیز ،، خواب های ط.لانی ،، سوره ی کهف آیه ی بیست و یک . تا اینجا بررسی حد فاصل برهان حکمت و برهان عدالت است . یعنی ادله ی عقلی و نقلی معاد .

برهان حکمت : اگر زندگی این جهان را بدون جهان دیگر در نظر بگیریم پوچ و بی معنی خواهد بود . درست به این می ماند که زندگی دوران جنینی را بدون زندگی این دنیا فرض کنیم . ( یعنی اینکه جنینی در رحم تشکیل شود و انواع کارها برای ساخت این جنین به کار رود وقتی تکمیل شد و موجودی بی عیب و نقص گردید بدون این که وارد دنیا شود از بین برود و آن همه چیزهائی که دست به دست هم داده بودن که آن را بسازند حالا هیچ و پوچ از بین برود ) قرآن مجید می فرماید افحسبتم انما خلقناکم عبثا و انکم الینا لا ترجعون ؟ مومنون 115 . برهان عدالت : دقت در نظام هستی و قوانین آفرینش نشان می دهد که همه چیز آن حساب شده است . در سازمان بدن ما آن چنان نظام عادلانه ای حکم فرماست که هر گاه کمترین تغییر و نا موزونی رخ دهد سبب بیماری یا مرگ می شود . حرکات قلب ما گردش خون و غیره . و باعدل قامت السماوات والارض .آیا کسانی را که در برابر قانون خدا به حق و عدالت تسلیمند هم چون مجرمان قرار دهیم ؟ چگونه حکم می کنید ؟ سوره ی قلم آیات 35 و 36 . ادامه دارد .    

بیشتر
نویسنده : admin دوشنبه، 6 خرداد ماه، 1398

آیا می دانید ؟2

آیا می دانید ؟ 2 :

یاد خدا دیدنی است نه شنیدنی ! الذین کانت فی اعینهم فی غطاء عن ذکری و کانوا لا یستطیعون سمعا . همان کسانی که چشمان (بصیرت) شان از یاد من در پرده بود ، و توانائی شنیدن ( حق ) نداشتند . کهف 101.یاد خدا را انسان را با چشم جان می بیند . ،، من یعش عن ذکر الرحمن نقیض له شیطانا فهو له قرین ،، و هر کس از یاد ( خدای ) رحمان دل بگرداند ، بر او شیطانی می گماریم تا برای وی دمسازی باشد . سوره ی زخرف . عشی یعشی چشمانش دچار آفتی شده باشد که هیچ نبیند و یا تنها شبکور باشد و درباره ی کسی گفته می شود که شب ها نمی بیند .( جوادی آملی در تفسیر مناجات شعبانیه ) نتیجه : کسانی که خود را از یاد خدا به کوری می زنند باعث می شود که قرین هائی از شیطان ملازمشان گردد مه هیچ گاه از آنان جدا نشوند. در آیه ی مورد بحث کلمه ی ذکر را به کلمه ی رحمان اضافه نموده تا اشاره باشد به اینکه یاد خدا خود را رحمتی است از خدا ( المیزان )من یعش یعنی هر که ،، اعشاء ،، بود ما شیطان را همراه او و هم نشین او می کنیم . کسی که پی به آیات خدا نمی برد او کور است چون سراسر عالم یاد حقند . در این دو آیه اولی می فرماید : در چشمشان پرده است . دومی می فرماید من یعش یعنی از اعشاء می آید .یعنی نابینا است در ذکر خدای رحمان . در هر دو موضوع یاد خدا به وسیله ی چشم است . یاد خدا دیدنی است . اگر کسی به بارگاه ذکر حق باریافت لذت یاد حق آن چنان در جانش شیرین است که هرگز مایل نیست محدوده را ترک کند .

بیشتر
نویسنده : admin يكشنبه، 25 فروردين ماه، 1398

قیامت 18

قیامت 18 :

آیه ی 9 سوره ی فاطر دلائلی بر معاد دارد اینکه خداوند آن کس است که بادها را فرستاد تا ابرهائی را به حرکت در آورند . ما این ابرها را به سوی سرزمین مرده می فرستیم و به وسیله ی آن زمین را بعد از مردنش زنده می کنیم . رستاخیز نیز همین گونه است . ،، کذلک النشور ،، . بعد از مساله ی توحید که اساسی ترین مساله ی انبیاء است مساله ی معاد با ویژگی ها و آثار تربیتی و فرهنگیش در درجه ی اول قرار دارد. امکان عقلی معاد . خداوند متعال برای مردم مثال های فراوانی می زند و از طرق مختلف وارد می شود . 1- از طریق این که همان گونه که ابتدا شما را خلق کرد . ( کما بداکم تعودون اعراف  29) 2- زندگی و مرگ گیاهان هر سال سوره ی ق آیه ی 9 تا 11 . 3- به وسیله ی ابرها و باد و باران فاطر 9 . 4- مساله ی قدرت خداوند را در آفرینش آسمانها و زمین مطرح کرده می گوید : خداوند از آفریدن آسمان ها و زمین خسته نشده است سوره ی احقاف 33 . 5- رستاخیز انرژی ها و بیرون پریدن آتش از درون درخت سبز سوره ی  یس 80 .ادامه دارد .  

بیشتر
نویسنده : admin دوشنبه، 19 فروردين ماه، 1398

لا تحزن

لا تحزن :

کسی که گرفتار بی خوابی است چه کند ؟ 1- ذکر های شرعیه مانند ،، الا بذکر الله تطمئن القلوب ،، یا ذکر ،، لا حول و لا قوه الا بالله ،، . 2- ترک خواب بعد از ظهر ، مگر برای زمانی که انسان را چرت می گیرد . زیرا روز برای امرار معاش و تلاش برای زندگی است . ( و جعلنا النهار معاشا ) . 3- خواندن و نوشتن تا زمان خواب . ( وقل رب زدنی علما ) 5- کارهای بدنی و عمل های سود آور در روز ( و وجعل النهار نشورا ) 6- کم کردن نوشیدن قهوه و چای . 

اگر ما بتوانیم با برنامه ریزی زندگی کنیم هم روزمان را نشاط فرا می گیرد هم شب با آرامش می خوابیم . راه کار هایش . 1- نشستن در سحر برای استغفار . ( والمستغفرین بالاسحار ) 2- تفکر در تنهائی . ( و یتفکرون فی خلق السماوات والارض ) . 3- همنشینی با صالحین .( واصبر نفسک مغ الذین یدعون ربهم ) . 4- ذکر گفتن در طول روز .( اذکرواالله کثیرا ) 5- دو رکعت نماز با خشوع . ( الذین هم فی صلاتهم خاشعون ) 6- تلاوت قران با تدبر  ( افلا یتدبرون القران ؟ ) 7- برطرف کردن ناراحتی از مسلمان .   

بیشتر
نویسنده : admin دوشنبه، 19 فروردين ماه، 1398

پلکان خوشبختی 5

پلکان خوشبختی 5 :

حضرت علی علیه السلام می فرماید : آدم های خوب در دنیا با بدن ها ئی که روحشان تعلق به عالم اعلا داردزندگی می کنند . باز می فرماید : چنین انسانی ، دل خود را زنده کرد و نفس خود را میرانید تا آن که نا همواری ها و درشتی های او لطیف هموار شد و برای او نوری درخشید و راه حق را ظاهر کرد . او را برد تا به مطلوب خود رسانید . اما تا زمانی که  " صفحه ی دل " از اخلاق زشت پاک نشود این نوع علم و معرفت در آن وارد نشود . زیرا که علوم در معارف  " عبادت باطنی " است ، هم چنان که نماز " اطاعت ظاهر " است . همین طور که تا ظاهر از جمیع نجاسات پاک نباشد ، نماز صحیح انجام نشده است ، به همین طریق ، تا باطن از جمیع نجاسات خالی نشود ، نور علم خدائی بر آن نتابد. " مهم " . پس چگونه می تواند دل ناپاک منزل گاه علوم حقه شود ؟ حال این که انتقال علوم از عالم لوح محفوظ به واظطه ی " ملائکه ی مقدسه " است ، که واسطه ی فیض الهی هستند . پیامبر خدا فرموده اند که لا یدخل الملائکه بیتا فیه کلب . یعنی ملائکه در خانه ای که در آن سگ باشد داخل نمی شوند . پس اگر خانه ی دل مملو از صفات رذیله که سگان درنده هستند باشد چگونه ملائکه که حاملین علوم و معارفتد داخل شوند ؟ بنا بر این معلوم می شود کسانی که عمر خود را صرف تحصیل علم از طریق بحث های علمی و استدلال های فکری کرده اند و به دنبال تزکیه نفس نبوده اند ، دل هایشان وابسته به دنیای پائین است و نفس آنها هم مطیع قوه ی غضبیه و شهویه است . پس آنها از حقیقت علم بی خبرند و سعی ایشلن بی ثمر است . زیرا علم حقیقی نتیجه اش نشاط ، صفا، و دلی است که نور علم واقعی وارد آن شده است . در این حالت غرق در دریای عظمت خداوند شده و محو تماشای حق می شود و به هیچ کس توجه نمی کند . ( ادامه دارد . )

بیشتر
نویسنده : admin دوشنبه، 19 فروردين ماه، 1398

پلکان خوشبختی 4

پلکان خوشبختی :

همه ادیان متفق القولند که بدون معرفت و علم محرم حرم انس پروردگار نتوان شد و بدون علم ، به مقام قرب خداوند نمی توان رسید. در حکمت مشخض است که هر چه علم بیشتر شود به تجرد نزذیک تر می شود . و قطعا مرتبه ی تجرد بالاترین مرتبه است برای انسان . زیرا که به واسطه ی تجرد شباهت به اهل ،، عالم ملکوت ،، و موافقت با ،،ساکنین عالم حبروت پیدا می کنند . ( پس تا به تجرد نرسیم نمی توانیم با اهل عالم ملکوت ارتباط یرقرار کنیم . یعنی با تجرد است که می توانیم داخل جمع ملائکه ی مقرب شویم .) از جمله ی علوم ، معرفت خداوند سبحانه است که سبب ایجاد عالم بالا و پائین است . در حدیث قدسی آمده است ،، کنت کنزا مخفیا ، فاحببت ان اعرف فخلقت الخلق لکی اعرف،، یعنی گنجی پنهان بودم . خواستم که شناخته شوم پس مخلوقات را خلق کردم تا من را بشناسند . علم فی نفسه لذت بخش است و سروری که برای اهل معرفت ایجاد می شود برای هیچ کس غیر از علم این گونه ایجاد نمی شود . و لذتی که از فهمیدن مسئله ای از مسائل علمیه به دست می آید از دیگر لذات جسمی حاصل نمی شود . از جمله ی فوائد علم در دنیا غزت و اعتبار در نزد مردم است . پادشاهان هم در نزد علماء خود را کوچک احساس می کردند .

بیشتر
نویسنده : admin شنبه، 27 بهمن ماه، 1397

قیامت 17

قیامت :

ادله ی عقلی و نقلی معاد :

هفت دلیل بر مساله ی معاد . در سوره ی واقعه آیه ی 57 به بعد دلائل معاد را می فرماید . 1- کسی که یک بار خلق کند آفرینش مجدد می تواند انجام دهد . 2- خدای قادر متعال از نطفه ی انسان بی چیز انسان را خلق کرده ، پس قادر است روز رستاخیز همه را زنده می کند . 3- مرگ خود محتاج قادریست که بمیراند و هرگز خالق مرگ و زندگی مغلوب نخواهد شد . (مرگ نشان می دهد که اینجا یک گذرگاه است . 4- وقتی شما این جهان را درک کردید چگونه عالم دیگری را نمی پذیرید ؟ 5- آفرینش دانه های غذائی نموداری از قدرت بی بی پایان خداست . منظور این که در طی قرون و اعصار مرتب  و همه ساله دانه های غذائی میروید و جان داران از آن استفاده می کنند و خشک و پژمرده می شود و ظاهرا از بین می رود اما باز در آغاز بهار دو باره همه چیز سرسبز و آماده ی سرویس دهی به مخلوقات است . گوئیا اصلا و هیچ گاه خشک و پژمرده نبوده اند . 6- آب ، من الماء کل شیء حی . 7- آتش که این همه انرژی از آن صادر می شود همگی از قدرت خداوند متعال است . پس با یک نگاه بدون غرض متوجه می شویم که موادی را که موجودات زنده احتیاج دارند طبیعت ، در یک چرخه ی کاملا برنامه ریزی شده ارائه میدهد . در قرآن مجید خداوند می فرماید : چشمت را دور بده ، دوباره نگاه کن با دقت هیچ نقصانی نمی بینی و نگاهت درمانده به سویت باز می گردد . ( سوره ی ملک آیه ی 4) و ما چقدر نا شکریم و در غفلت !!

بیشتر
نویسنده : admin شنبه، 27 بهمن ماه، 1397