خوش آمدید

تفسیر:آیه الکرسی 5

آیه الکرسی (5)

 

در ادامه موضوع آیه الکرسی ، کلمه شفاعت یک کلمه کلیدی است . شفاعت از ماده - ش - ف - ع - است . در مقابل وتر . وتر به معنی - تک - یکه - بکار می رود و شفع معنای جفت را می دهد . در حقیقت شخصی که متوسل به شفیع می شود ، نیروی خودش به تنهایی برای رسیدن به هدف کافی نیست ،لذا نیروی خود را به نیروی شفیع گره می زند و در نتیجه آن را دو چندان نموده و به آنچه می خواهد نائل می آید . بحث شفاعت مال قیامت است . مرحوم علامه طباطبایی در المیزان آیات را دسته بندی می کند . آیات دو گروه هستند . 1- آیاتی که شفاعت را مخصوص خدا می دانند . 2 - آیاتی که با شرط ،شفاعت را تائید می کنند . بنا براین شفاعت کلا رد نشده ،بلکهدر چهار چوب قوانینی پذیرفته می شود. آیاتی که در آنها شفاعت مخصوص خداوند است :1- والامر یومئذ لله،امروز تنها موثر خداست. انفطار 19. 2- وراوالعذاب و تقطعت بهم الاسباب ، عذاب را می بینند و دستشان از همه اسباب بریده است .بقره 166. در آیات دیگری مانند انعام 94 ، یونس 30 ، بقره 48 ،دخان 41 ،غافر 18 و33 صافات 26 ، شعراء 100، شفاعت را مخصوص خدا میدانند .اما آیاتی که شفاعت را اثبات می کند کدامند؟آیا شرطی دارند ؟ قرآن مجید با تاکید اینکه شفاعت مخصوص خداست اما برای دیگران را رد نمی کند . بلکه در بعضی از آیات فی الجمله اثبات می کند . افرادی که از نظر خداوند می توانند شفاعت کنند عبارتند از :1- کسانی که خداوند راضی باشد . سوره انبیاء28.    2-کسانی که به حق شهادت داده در حالی که عالم باشند . زخرف86. 3-کسانی که نزد خدا عهدی داشته باشند . مریم 87.  4- کسانی که خدای رحمان اجازه داده باشد و سخن او را پذیرفته و پسندیده باشد.طه109. در سوره نجم 26 آمده که فرشتگان هم شفاعتشان هیچ سودی ندارد مگر اینکه خدا برای هر که بخواهد اذن دهد .
جمع میان آیات شفاعت نشان می دهد که این موضوع هم مثل موضوع مرگ و یا علم غیب ، نسبی است. یعنی در عین حالیکه علم غیب مخصوص خداست اما بعضی ها فقط باذن او می توانند وارد این وادی شوند . احدی را بر غیب خود مسلط نمی کند مگر کسی از فرستادگانش که او را پسندیده باشد . سوره جن 26و 27 . این اسلوب کلام بما می فهماند که جز خدای تعالی هیچ موجودی بطور مستقل مالک هیچ یک از کمالات نامبرده نیست ، و اگر موجود مالک کمالی باشد خدا باو تملیک کرده است . حتی قرآن کریم در قضاهای رانده شده بطور حتم نیز یک نوع مشیت را برای خدا اثبات می کند . سوره هود 106و 107.برگرفته از تفسیر المیزان. ادامه دارد .

 

 

 





برچسب ها :
ارسال شده در مورخه : سه شنبه، 22 ارديبهشت ماه، 1394 توسط admin  پرینت

کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

kimiaroomi

مرتبط باموضوع :

 تفسیر:آیه الکرسی 6  [ سه شنبه، 22 ارديبهشت ماه، 1394 ] 629 مشاهده
 تفسیر :امن یجیب 2  [ دوشنبه، 30 شهريور ماه، 1394 ] 394 مشاهده
 تفسیر  [ سه شنبه، 27 مرداد ماه، 1394 ] 413 مشاهده
 تفسیر:آیه الکرسی 2  [ سه شنبه، 22 ارديبهشت ماه، 1394 ] 642 مشاهده
 تفسیر:قران سوز  [ شنبه، 9 خرداد ماه، 1394 ] 1108 مشاهده
 
نام شما: [ کاربر جدید ]

نام شما (ضروری): 
ایمیل شما (ضروری): 
نظر:
کد امنیتی
کد امنیتی

  [ بازگشت ]
امتیاز دهی به مطلب

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

انتخاب ها
اشتراک گذاري مطلب