خوش آمدید
آمار کاربران
نظر شما در مورد سایت؟

خوب
خیلی خوب
متوسط
بد



نتایج
نظرسنجی ها

تعداد آراء: 1
نظرات : 0
نظرسنجی

مقالات آزاد

سخنی با دوستان :

سلام ماه محرم را به دوستان تسلیت عرض می کنم . عزاداری هایتان قبول درگاه حق باشد . مدتی از ادامه ی بحث ها دور ماندیم . علت آن این بود که به سایت طاها پست برای دومین بار حمله شد .اولین بار در سال نود و سه آن را مورد حمله قرار دادند .این دفعه پانزده بار به این سایت کوچک حمله کردند که آسیب فراوانی به آن وارد شد . خوشبختانه دوست عزیز و مسئول محترم آن را به حالت قبل برگرداندند. حساسیتی که باعث می شود به این سایت حمله شود فقط به خاطر مسائل اعتقادی است که آنها نمی توانند تحمل کنند . این موضوع باعث می شود که ما پا بر جاتر از قبل مطالب را پیگیری کنیم .در واقع احساس می کنیم که این موضوعات بقول معروف مشتری دارد . آنها را اقناع می کند . اطلاعاتی که در قسمت انگلیسی نوشته می شود برای غیر فارسی زبانان به احتمال تازه است . یعنی آنها گاهی در مناطقی هستند که دوست دارند درباره ی اسلام بدانند اما منبع و ماخذی در اختیار ندارند و مطالب این مجموعه برایشان مفید است . دشمنان اسلام این را برنمی تابند و خارج از تحمل آنان است. حال که چنین است برگردن ماست که بیش از پیش به اسلام بپردازیم و برای آنها که به این ها دسترسی ندارند روشن گری کنیم. تقریبا تمامی مطالب با ذکر ماخذ آورده شده است . از تاخیر قبلا از شما عذر می خواهیم . از حوصله ی شما متشکریم .

بیشتر
نویسنده : admin شنبه، 7 مهر ماه، 1397

تفسیر سوره تکاثر 4

تفسیر سوره ی تکاثر 4:

بنام خداوند . کلا لو تغلمون علم الیقین . المیزان : این جمله سه بار آمده است تا مطلب را تاکید کرده باشد . کلمه ی یقین به معنای علمی است که شک و تردید در آن راه نداشته باشد . معنا اینست که اگر به علم یقین حقیقت امر را ببینید آنچه را ببینید شما را از مفاخره به کثرت نفرات باز خواهد داشت . در تفسیر نمونه آمده است : سرچشمه ی تفاخر و زیاده طلبی جهل و نادانی نسبت به پاداش و کیفر الهی و عدم ایمان به معاد است . از این گذشته جهل و ناآگاهی انسان به ضعف ها و ۀسیب پذیری هایش ، آغاز و پیدایش و سرانجامش از عوامل دیگر کبر و غرور و تفاخر است . به همین دلیل قرآن مجید برای ذرهم شکستن این تفاخر و تکاثر سرگذشت اقوام پیشین را در آیات مختلف بازگو می کند که چگونه اقوامی با وزش باد و توفان با یک صاعقه ، زمین لرزه یا سیل ، خلاصه با ،، آب ، باد ، خاک و گاه با پرندگان نابود شدند و ازبین رفتند . مفسر بیان السعاده می فرماید : معنای آیه این است که اگر شما در دنیا علم یقین داشتید ، منجر به این می شد که در دنیا جهنم را ببینید . تفسیر ابن عربی (تاویلات عبد الرزاق) : اگر ذات حقیقت علوم یقینی را می چشیدید طوری رفتار می کردید که دچار حسرت و پشیمانی برای از دست دادن عمر گران مایه نمی شدید . 

بیشتر
نویسنده : admin شنبه، 7 مهر ماه، 1397

حقوق امام سجاد حق پا 4

حقوق امام سجاد حق پا 4 :

رسول خدا : هر کسی که به طرف مسجدی برود ، بر هیچ تر و خشکی پا نمی گذارد ، الا این که زمین تا هفنمین طبقه اش برای او تسبیح می گوید . باز می فرماید : کسی که برای آشتی دادن بین دو نفر برود ، فرشتگان خدا پیوسته بر او درود می فرستند تا باز گردد ، و پاداش شب قدر را به او خواهند داد. کسی که برای آشتی دادن بین زن و شوهری برود خداوند ثواب فراوان می نویسد . نقطه ی مقابل آن را هم داریم . اگر کسی برای بهم زدن رابطه ی زناشوئی دو نفر گام بردارد ، در دنیا وآخرت مورد خشم خداوند قرار خواهد گرفت و خداوند او را از نظر به روی خود محروم خواهد ساخت . اگر چه کار آن زن و شوهر به طلاق هم نکشد . (نوشته ی محسن عقیل ) آن چه که مسجل است اینست که در وحله ی اول نیت و در مرحله ی دوم عمل باید برای رضای خداوند باشد . خداوند به هیچ وجه دشمنی بین زن و شوهر وبین دو دوست را نمی پذیرد و عامل به این عمل ها را مجازات می کند . به هر حال باید نعمت هائی را که خدا داده است را در راه درست به کار ببریم . یعنی با یک حرکت می شود بهشتی شد و یا جهت مخالف آن مورد غضب خداوند قرار گرفت . این دنیا محل کسب و کار برای آخرت است آسمان و زمین می بیند و ضبط می کند این نیت ها در درون ما و در ما اثر مستقیم می گذارد و نهاد ما را زشت یا زیبا می کند . 

بیشتر
نویسنده : admin شنبه، 7 مهر ماه، 1397

لاتحزن 14

لاتحزن 14 :

هرگاه دریا مضطرب و توفانی شد ، موج ها بلند شد ، توفان وزیدن گرفت ، اهل کشتی فریاد زدند : یا الله !هر گاه یکه و تنهائی در صحرا گم شد ، سواره ای از راه منحرف شد و قافله ای در راه سرگردان شد ، ندا دادند : یا الله !هر گاه مصیبتی واقع شد ، نکبتی فرود آمد و ازترس و مصیبت غم انگیز پشت خم شد ، مصیبت زده ندا سر داد : یا الله !هر گاه درها بروی حاجت مندان بسته شد ، پرده ی نا امیدی بر روی سائلین آویخته شد ، صیحه زدند : یا الله !هر گاه دام حیله فراوان شد ، راهها تنگ شد ، امیدها ناامید شد ، رسیمان ها پاره شد ، ندا دادند : یا الله هر گاه زمین با همه ی وسعت تنگ شد ، و نفس یه واسطه ی اندوه گرفت ، ندا سر داده شد : یا الله !کلمه ی طیب به سوی او بالا می رود و کار شایسته به آن رفعت می بخشد .(سوره ی فاطر آیه 10) . دعا را خالص کن . کف دستها در سحرها به سوی او کشیده می شود و چشم ها گریان . با نام او زبان قوی و نیرومند می شود .قلب ها آرام می گیرد  اعصاب راحت می گردد ... او را صدا بزن ، او رابخوان زیرا جامع جمیع نام های اوست . بهترین نام و زیباترین حرف ، گران ترین کلمه است .

بیشتر
نویسنده : admin شنبه، 7 مهر ماه، 1397

قیامت 13

 

قیامت 13

در سوره ی تغابن آیه ی 9 نیز می خوانیم یوم یجمعکم لیوم الجمع ذلک یوم التغابن . در آن روز که روز جمع و اجتماع است همه ی شما را گرد آوری می کند و آن روزی است که همه احساس غبن می کنند و به خاطر آنکه نگویند حالا کجا بود می فرماید : و ما نوخره الا لاجل معدود . ما آن را تا زمان محدودی تاخیر می اندازیم . پوشیده بودن قیام قیامت وسیله ی تربیت مداوم برای مومنان است و آزمون و اتمام حجتی برای منکران .

ایمان به قیامت و دادگاه یزرگ عدل الهی مخصوصا با توجه به این معنی که هر لحظه احتمال وقوع آن می رود  تاثیر عمیقی در مومنان دارد .

بعد می فرماید : آگاه باشید کسانی که در قیامت تردید می کنند و با لجاج و عناد در مورد آن به محاجه می پردازند در گمراهی عمیقی هستند ، زیرا نظام این جهان دلیلی است بر اینکه مقدمه ای است بر جهان دیگر و بدون آن آفرینش این جهان لغو و بی معنی است . نه با حکمت او سازگار است و نه با عدالت او

اسماء قیامت نمونه ج25 ص284 .

یوم الحسره       یوم الندامه        یوم المحاسبه               یوم المساله          یوم الواقعه               یوم القارعه       یوم الراجفه         یوم الرادفه              یوم الطلاق          یوم الفراق        یوم الحساب          یوم التناد          یوم العذاب             یوم الفرار          یوم الحق          یوم الحکم        یوم الفصل        یوم الجمع       یوم الدین             یوم تبلی السرائر      یوم لا یغنی مولی عن مولی

بیشتر
نویسنده : admin شنبه، 7 مهر ماه، 1397

ما برگشتیم

بیشتر
نویسنده : admin شنبه، 24 شهريور ماه، 1397

تفسیر :قران بدانیم

قرآن می خوانم ،آیات زیبا و موزون دلم را آرام می کند. آیات آهنگین و یک د ست است . دوست دارم معنای آن را بدانم .شنیده ام که می گویند اگر می خواهی با خدا صحبت کنی نماز بخوان ، اگر می خواهی خدا با تو صحبت کند قرآن بخوان .می خوانم ولی معنای آن رانمی فهمم .زیر نویس آیات هم مرا قانع نمی کند .چه کنم ؟ این درد دل خیلی از کسا نی است که دوست دارند پیام خدا را بفهمند وخودشان آیات را بصورت شکفته مطالعه کنند.
(
خداوند سبحان که در قرآن تجلی نموده کلام خود را به عنوان نور مبین و تبیان کل شیئ معرفی می کند . ممکن نیست چیزی نور باشد و معذالک دارای نقاط مبهم و تاریک بوده و محتوای آن روشن نباشد ، . نیز ممکن نیست کتابی بیانگر همه معارف و اصول سعادت بخش انسانی باشد وخود آشکار نباشد. جه این که ممکن نیست کلامی هدایت جهانیان را تامین نماید و خود نیازمند به هادی دیگر باشد تا او را توضیح دهد .بنا بر این هیچ مطلب مبهمی در قرآن وجود ندارد ،تا قرآن را به کمک غیر قرآن بشناسیم بلکه قرآن را باید به خود قرآن شناخت .علامه طباطبایی المیزان جلد اول ص شانزده)
مرحوم علامه طباطبایی روش تفسیری قرآن به قرآن را برای خود انتخاب کرد. مفسرین دیگر هم طریقه های دیگر را مثلا نقل از معصوم علیهم السلام.
ما در این مجموعه سعی می کنیم از چند تفسیر استفاده کنیم .به توفیق الهی انشاالله.
برای شروع سوره توحید را انتخاب کردیم  حالا چرا توحید ؟
ما برای ورود به قرآن بهتر است از توحید وارد شویم وخدایی که قرآن  فرستاده است را از زبان خودش بشناسیم.
سوره توحید که شناسنامه خداست اورا معرفی می کند :خدایی که والدین نداردکه ابتدایی داشته باشد ،یا از جایی کنده و جدا شده باشد.
فرزندی ندارد که چیزی از او جدا شده باشد .الله خدایی است که دست و بالش بسته نیست (قالت الیهود یدالله مغلوله )و ماواه ومنتهاه مهم موجودات است . بی نیاز است و همه چیز در خودش دارد . همه مسیرها بسوی او ختم می شود (انا لله و انا الیه راجعون(.
هیچ موجودی نمی تواند با او برابری کند و هم کفو او نیست.

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

نکته ای چند

دوستان سلام . ما دوباره بر گشتیم . اما با روشی جدید ! ما در فرصتی نزدیک روش ورود به گوشه و کنار سایت را به شما خاطر نشان خواهیم کرد . امیدواریم که مطالب مورد پسند باشد هر نوع نظر و انتقادی که دارید برای ما بنویسید . این به ما و شما کمک خواهد کرد تا به نتیجه بهتری برسیم با تشکر .

 

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

تفسیر:سوره توحید1

بسم الله الرحمن الرحیم
قُل هوَاللهُ اَحَد اللهُ الصَمٌد لَم یَلِد وَ لَم یولَد وَ لَم یَکُن لَهُ کُفوَا اَحَد.
قل:بگو     هو:او      الله :خدا      احد :یکتا      صمد :بی نیاز، تو پر     لم یلد :نزاییده   لم یولد:زاییده نشده  لم یکن له :نبوده است برای او     کفوا : هم سطح ،برابر       احد : احدی
این سوره در جواب کسانی آمده است که از پیامبر می پرسیدند نسبت پرور دگارت را برای ما بگو ، و این سوره که" شناسنامه خداوند" است نازل شد .   تفسیر بیان السعاده .
احد و واحد در عین حال که از ماده وحدت گرفته شده و معنای --یکی --را می دهد ولی بین این دو فرق است .کلمه "احد " در مورد چیزی و کسی به کار می رود که قابل کثرت و تعداد نباشد، نه در خارج نه در ذهن ، و اصولا داخل اعداد نشود . بر خلاف ، کلمه "واحد"(یک) که دو و سه دارد .  تفسیر المیزان .
آغاز جمله با ضمیر "هو" که  ضمیر مفرد غایب است و از مفهوم مبهمی حکایت می کند ، در واقع رمز و اشاره ای به این واقعیت است که ذات مقدس او در نهایت خفاء است و از دسترس محدود انسان ها بیرون ، هر چند آثار او آن چنان جهان را پر کرده که از همه چیز ظاهرتر است و آشکارتر.ضمنا معنی" قل" "بگو" در اینجا این است که این حقیقت را ابراز کن . تفسیر نمونه .
حضرت علی (ع) می فر ماید :الله مفهومش ، معبودی است که خلق در او حیرانند و به او عشق می ورزند .همان که از درک چشمها مستور است . گاه نیز آن را از ریشه الاهه بر وزن و به معنی عباده دانسته اند ،و در اصل الاله است به معنی تنها معبود به حق ، ریشه اش هر چه باشد بعدا به صورت اسم خاص در آمده است . این نام مقدس قریب هزار بار در قرآن مجید تکرار شده و هیچ اسمی از اسماء مقدس او این اندازه در قرآن نیامده است ، نامی که قلب را روشن ومی کند و به انسان نیرو می بخشد و او را در جهانی از نور و صفا غرق می کند .

   بحار الانوار ج 3 ص 222          ادامه دارد .

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

تفسیر:توحید2

 

سوره توحید 2


 

الله الصمد . صمد"به معنای آقا و بزرگی است که برای انجام کارها به سوی او می روند .(مفردات راغب)
بعضی گفته اند :صمد به معنی چیزی است که تو خالی نیست بلکه پر است.
صمد دو ریشه دارد . یکی به معنای قصد است و دیگری به معنای صلابت و استحکام ، و اینکه به خداوند متعال صمد گفته می شود به خاطر اینست که بندگانش قصد درگاه او می کنند . مقاییس اللغه.
امام علی ابن الحسین فرموده اند :صمد کسی است که شریک ندارد و حفظ چیزی برایش مشکل نیست و چیزی از او مخفی نمی ماند .تفسیر نمونه .. صمد کسی است که هر وقت چیزی را اراده کند می گوید موجود باش آن هم فورا موجود می شود . امام حسین می فرماید :خداوند خودش صمد را تفسیر فرموده است "لم یلد و لم یولد ولم یکن له کفوااحد . نه زاد و نه زاده شده و احدی مانند او نیست .آری خداوند "صمد " کسی است که از چیزی به وجود نیامده و در چیزی وجود ندارد بر چیزی قرار نگرفته آفریننده اشیاء و خالق آنهاست .همه چیز را به قدرتش به وجود آوردهاست .مجمع البیان جلد 10 ص565
در بحث اخیر آمده است که تمام اشیاء جهان ماده ،از ذرات بسیار کوچکی بنام اتم تشکیل یافته و اتم خود نیز از دو قسمت عمده است ، هسته مرکزی و الکترون هایی که به درون آن در گردش است .و عجب اینکه در میان آن هسته و الکترون ها فاصله زیادی وجود دارد . (البته زیاد در مقایسه با حجم اتم ) به طوری که اگر این فاصله برداشته شود اجسام به قدری کوچک می شوند که برای ما حیرت آور است . مثلا اگر ، فاصله های اتمی ذرات وجود یک انسان را بردارند و او را فشرده کنند ممکن است به صورت ذره ای در آید که دیدنش با چشم مشکل باشد ، ولی با این حال تمام وزن بدن یک انسان را دارا است .( مثلا همین ذره ناچیز 60 کیلو وزن دارد .) بعضی با استفاده از این اکتشاف علمی و با توجه به اینکه یکی از معانی "صمد"وجودی است تو پر که تو خالی نیست ، چنین نتیجه گرفته اند که قرآن می خواهد با این تعبیر هر گونه جسمانیتی را از خدا نفی کند ، چرا که تمام اجسام از اتم تشکیل شده اند . و اتم

تو خالی است ، و به این ترتیب آیه می تواند یکی از معجزات علمی قرآن باشد . ولی نباید فراموش کرد که صمد در اصل لغت بهمعنی شخص بزرگی است که همه نیازمندان به سوی او می روند و از هر نظر پر و کامل است . ظاهرا بقیه معانی دیگر که برای آن ذکر شده به همین ریشه باز می گردد .ادامه دارد

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

مقالات آزاد: ذکر

 

 

سخن سردبیر (ذکر)

 

فاذکرونی اذکرکم واشکروا لی ولا تکفرون .پس مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم ، و سپس شکر نعمت من را بجای آرید و کفران نعمت نکنید . (بقره 155)
خیلی مستقیم خداوند رابطه را به تصویر کشیده است .یادم باش یادت باشم .از امام باقر روایت شده است که فرمود :همیشه این چنین است . مادامی که مومن به یاد خدا باشد (اشاره به آیه 23سوره معارج  که می فرماید الذین هم علی صلاتهم دائمون آن ها که همیشه در حال نماز اند و مداومت دارند ) چه ایستاده یا نشسته ،  مانند آن است که در حال نماز است .(تفسیر عیاشی ج1 ص214 )این روایت دلالت دارد بر این که یاد خدا ،خود نماز است . یا این که ذکر ،حقیقت و روح نماز است و نماز قالب آن ، لذا ذکر بزرگتر از نماز است .   آیاتی که بر نهی از خوردن چیز هایی که اسم خدا بر آن ذکر نشده ، اشار ه دارند ، یا به خوردن یا مباح بودن چیز هایی که اسم خدا بر آن ها برده شده امر می کنند ، بر این امر دلالت دارد که یاد خدا همان حلال کننده و مباح کننده اشیاء و افعال است و بدون ذکر هیچ یک از آن دو حلال نمی شود .(تفسیر بیان السعاده).
ذکر عبارت  از حضور معنی یا صورت چیزی در ذهن است . در مقابل ذکر غفلت است .توجه به پروردگار بهترین شکر و سپاس نعمت های اوست . (تفسیر انوار درخشان ). ذکر درجاتی دارد که مهم آن ها ذکر زبانی و ذکر قلبی است .اگر ما در طول روز بیاد این باشیم که کسی ما را نگاه می کند ،حرکات ما ضبط می شود و در واقع در مقابل دور بین هستیم ، قطعا مواظب کارهایمان هستیم. اگر یاد او باشیم کارهایی را که دوست ندارد را انجام نمی دهیم. او که می بیند پس زیبا عمل کنیم . ببینید در مقابل دیگران مخصوصا آنهایی که دوستشان داریم ، سعی می کنیم از ما خطا سر نزند. پس با این حساب ، گناهانمان نشان گر این قضیه است که :یا خدا را دوست نداریم ! یا نا بیناییم و علامت ها و نشانه های او را که تمام اطراف ما را گرفته است را نمی بینیم .(ادامه دارد)

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

زنان و کودکان:بانوی خوشبخت 1

بانویی خوشبخت

 

پیامبر اسلام به همسرش ام سلمه فرمود :یکی از اتاق های خانه  را برای دخترم فاطمه و پسر عمویم علی آماده کنید . سپس دستور داد تا فاطمه (س) را آرایش و زینت کنند ، ولوازم عروسی را فراهم کنند.
بعد از اینکه همه را اطعام کردند ، پیامبر به ام سلمه فرمود :فاطمه را بیاور ، ام سلمه به دنبال حضرت فاطمه رفت و او را در حالی که پایین لباسش بر زمین کشیده می شد آورد حضرت فاطمه چنان از رسول خدا حیا می کرد که یک بار بر زمین افتاد ، در این هنگام پیامبر به او فرمود : خدا وند ترا در دنیا و آ خرت از افتادن نگاه دارد .
هنگامی که فاطمه به مقابل رسول خدا رسید آن حضرت حجاب را از چهره فاطمه بر داشت تا علی او را ببیند سپس د ست فاطمه را گرفت و در دست علی قرار داد و فرمود ای علی خدا قدم دختر رسول خدا را برای تو مبارک کند ، ای علی همانا فاطمه خوب همسری و ای فاطمه علی خوب شوهری است .
پس بسوی خانه خود بروید و صبر کنید تا من بیایم .علی (ع) می گفت : دست فاطمه را گرفتم و با هم به خانه رفتیم و در آنجا او در
گوشه ای نشست و من در کنار او نشستم و هر دو از حیا و خجالت به زمین نگاه می کردیم تا پیامبر آمدند و فرمودند چه کسانی اینجا هستند .

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

مقالات آزاد:گام های شیطان

گام های شیطان


جمعه 26 ارديبهشت 1393 - 18:56:14

توسط :
admin ::  خواندن / ارسال نظرات :0

بنام خدا . بحث ما در مورد گام های شیطان است . در واقع شیطان سیاست گام به گام دارد!    یعنی اینکه انسان را آهسته آهسته به اطاعت وا می دارد .این موضوع در قرآن مجید پنج بار آمده است . یعنی نهی از پیروی از شیطان !(لا تتبعوا خطوات الشیطان)با بررسی آیات مشخص شده که این مراحل هفت تا است .مرحله اول :القای وسوسه ، فوسوس الیه "طه120
مرحله دوم :تماس می گیرد ،اذا مسهم طائف من الشیطان  "اعراف 201 "
مرحله سوم :در قلب فرو می رود ، فی صدور الناس " ناس 5 "
مرحله چهارم :در روح می ماند ، فهو له قرین " زخرف 36 "
مرحله پنجم :انسان را عضو حزب خود می کند ، حزب الشیطان " مجادله 19 "
مرحله ششم : سرپرست انسان می شود ،و من یتخذ الشیطان ولیا  "نساء 119 "
مرحله هفتم : انسان خود یک شیطان می شود ،شیاطین الانس " انعام 112 "

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

رحمه للعالمین:لطف به کودکان

لطف به کودکان

 

هر گاه پیامبر گرامی اسلام به همراه رزمندگان و یاران از سفر بر می گشتند ، اهل مدینه به استقبال می رفتند .آنها مسافتی را در بیرون شهر طی می کردند تا به پیامبر و یاران برسند . این دو گروه وقتی بهم می رسیدند مستقبلین به آنها خوش آمد می گفتند و ابراز خوشحالی می کردند . همیشه در بین مستقبلین بچه ها زیاد بودند . به هنگام حرکت پیامبر دستور می داد هر کس که سوار بر مرکب است یک بچه را پشت و یک بچه را جلو خود بنشاند .و تا مرکز شهر بچه ها همگی سواره می آمدندمحجه البیضاء ج3ص367
این عمل پیامبر سب می شدکه بین بچه ها و رزمندگان الفت و محبت ایجاد شود . بچه ها خسته نشوند . از همان کوچکی بچه ها احساس کنند که به نوعی رزمنده و جزء سپاهیان لشگر یان اسلام هستند . کودکان از این که مورد توجه قرار می گرفتند احساس خوبی داشتند .و در نهایت آنها خود را جزء جامعه می دیدند. از همه مهم تر علاقه آنان به رسول خدا صلی الله علیه و آله بیشتر می شد و به او عشق می ورزیدند.

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621

تفسیر :توحید 3

سوره توحید 3


 

لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفوا احد . جمله لم یلد می شود نفی تشبیه باشد در مقابل نصاری (مسیحیان)که می گفتند المسیح ابن الله "مسیح پسر خداست".یا در مقابل مشرکان که می گفتند خدا فرزند زاییده (تفسیر احسن الحدیث(
کفو : در اصل به معنی هم طراز در مقام و منزلت و قدر است و سپس به هر گونه شبیه اطلاق می شود . (مفردات راغب)
نکته ها :درجات توحید . در رابطه با قل هو الله باید دانست :در باره خداوند سبحان به چند نوع توحید عقیده داریم که درجات توحید نامیده می شوند.
1-
توحید ذ ات ، یعنی خدا بی همتا و بی مانند استلیس کمثله شی شوری11
2 -
توحید صفات ، یعنی صفات حق تعالی عین ذات اوست ، میان ذات و صفات حق دو گانگی وجود ندارد .  3- توحید عبادت ، یعنی عبادت و بندگی خاص خداست.

شخصی خدمت نبی اکرم آمد و از فقر و تنگی معیشت گله کرد . رسول خدا به او گفت هر گاه داخل خانه ات شدی اگر کسی آنجا بود سلام کن ، اگر کسی نبود سلام کن و قل هو الله را یکبار بخوان . خداوند روزی فراوان به تو خواهد داد ، آن مرد چنین کرد و سرمایه دار شد.(تفسیر نمونه  (

بیشتر
نویسنده : admin ، -78 فروردين ماه، -621